Inlägg från: Anonym (Py) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Py)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Anonym (TS) skrev 2024-11-13 11:42:10 följande:
    Handlar om att sätta goda vanor och lära sig äta mat som har grönsaker. Detta är inget teoretiskt problem 
    Och det är ju ett föräldraansvar. Skolans ansvar är att hålla barnen mätta och belåtna med näringsriktig kost. 

Du verkar dock haft otur där du har barnen. På mitt barns förskola serveras en stor andel vegetarisk kost, baserat på grönsaker, bönor och linser. På skolan finns alltid stor variation av grönt och barnen uppmuntras att prova av röror och syrade grönsaker. Men skolan kan inte tvångsmata barnen och skolan vill ha barn som är mätta nog att hålla fokus hela skoldagen. Bara för att mina barn äter surkål som om det inte fanns en morgondag, betyder inte det att alla barn gör det. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 12:55:30 följande:
    Nu handlar det om volymen på tallriken. Att ha en stor mängd med kött och pasta och sedan 40 g grönsaker vid sidan om är inte godkänt. 
    Så vad ska skolan göra? Spärra upp munnen på barnen och trycka ner röror och surkål i halsen på dem? Piska dem tills de ätit en halv blomkål? 
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 13:10:28 följande:
    Du verkar medvetet vilja vantolka det jag säger. Om det inte finns något att lägga upp, då lägger man inte upp. På förskolan får barnen en liten salladsskål per bord där det räcker till en gurkskiva per barn? handlar inte om att tvinga barn till saker? Handlar om att erbjuda. Barn lär sig äta det som erbjuds. 
    Och jag hävdar att det på många förskolor och skolor erbjuds. Men du är helt inställd på att det enbart serveras några majskorn och en gurkskiva och låter det vara en sanning i tråden. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 14:09:15 följande:
    kostråden idag är att först välja ut det gröna, man väljer ut det som huvudmålet och sedan lägger man till kolhydrat och protein. Det tidigare har varit att man utgår från proteinet eller kolhydraterna och utifrån det skapat en måltid. Så handlar mer om ett tankesätt just för att man inte bara ska ha 40 g grönt på tallriken 
    Var hittar du detta? 
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 14:22:00 följande:
    Ja när dietister exempelvis talar om hur folk ska tänka för att få i sig mer grönsaker, frukt och bär. En väldigt liten andel får i sig 500 g per dag. Det säger Livsmedelsverket bland annat. Många pratar även om att det ska vara en stor variation och dessa är forskare inom kost och hälsa. Du kan hitta lätt information av att bara titta på tv. Om du inte vill läsa tjocka böcker. 
    Så du kan alltså inte hänvisa till någon källa när du hävdar att kostråden formuleras som att grönsaker ska väljas först? Ska jag berätta varför du inte kan det? För att kostråden inte är formulerade så!
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 16:43:06 följande:
    Ursäkta? Jag har ju själv suttit med på lunchen och ser vad skålen räcker till? mina barn värderar inte grönsaker på det sättet. Det är inget tvång. Dom äter det för att jag gör det fint och smakrikt? och en gurkskiva är inte grönsaker? det går mina barn och plockar själva ur kylen och käkar på? med eller utan min tillåtelse?
    Det är ju korrekt att en gurkskiva inte är en grönsak. Det är ju en frukt. Men också den gurkskivan räknas in i 500 g frukt och grönt per dag.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-13 16:49:09 följande:
    Du menar på allvar att varje barn fick EN gurkskiva var och FYRA majskorn var...? För det första tror jag inte på dig, för det andra borde du väl ha pratat med rektorn om portionerna är så minimala.
    Ja, det är ju rent ansvarslöst att sitta och titta på när barnen får så lite mat, och inte öppna munnen om det!
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 16:54:36 följande:
    Dom får lite grönsaker bara 
    Och vad sa rektorn när du tog upp det?
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 16:54:12 följande:
    Jo men om man ska fördela 500 g till frukost och middag bara så blir det kämpigt För dom riktigt små barnen.
    Men du som är så påläst, borde veta att de rekommendationerna inte gäller för barn. Först vid 10 år, bör barn äta 500 g grönsaker per dag. För barn under fyra år, är rekommendationen att grönsaker ingår i kosten dagligen.
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 09:46:11 följande:
    Du är inte uppväxt med grönsaker antar jag? Mina barn äter med glädje och aptit och älskar mat? 

Mina barn är uppvuxna med grönsaker. Den ena äter allt utom aubergine. Den andre är betydligt mer selektiv i sitt grönsaksätande. Trots att de vuxit upp med samma kost, går han mest runt på gröna ärtor, bönor och råa tomater. Pliktskyldigt tar ha en strimla surkål, när barn nummer ett slevar i sig. 

Barn är individer, som trots samma matvanor, utvecklar olika smaklökar. Så är ju vi vuxna också. Det finns få saker som jag tycker sämre om än gröna ärtor till exempel. Inget skulle kunna få mig att stoppa det i munnen. 

• Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 09:55:47 följande:
    Vi har inga mattvång hemma?. 
    Va? 

Jag menar att även om man  serverar barnen grönsaker och varierande smaker, är det inte en garanti för att man har barn som glatt äter en massa varierande grönsaker med samma goda aptit. 
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?