• Anonym (TS)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Vad räknar egentligen skolorna och förskolorna på när dom säger att dom serverar näringsrika måltider? 

Har barn både i förskolan och skolan. Det kan serveras typ en kycklingbit, ren pasta och sedan en gräddfilsbaserad sås och ett salladsbord på isbergssallat, tomat, majs och gurka. 

Förstår om det inte ser likadant ut på alla förskolor och skolor. 

Men handlar detta om att man gjort en uträkning enbart utifrån protein, fett och kolhydrater? 

För mig handlar det mer om att ge massa vitaminer och mineraler. 

Att man har varierade grönsaker och grönsaker som är näringsrika 

Hemma serverar vi minst 30 olika grönsaker i veckan. Jag har både tillagade grönsaker och syrade grönsaker och grönsaker är en del av måltiden. Jag ser till att regelbundet servera både lax och röding då exempelvis torsk inte innehåller den omega 3:n man ska ha. Och ja, jag serverar självklart torsk också men knappast för att ge barnen omega 3. Så vad menar skolan/förskolan egentligen? Jag ser deras mat som direkt skräpmat och näringsfattig. 

• Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?
  • Anonym (TS)
    Krocko skrev 2024-11-14 08:37:47 följande:

Vad gör du om dina ungar inte blir mätta på det du vägt upp? Får de ta extra bea eller potatis om de vill?

Jag väger väl fan inte maten till mina barn. Det står ingenstans. Dom äter vad dom vill, hur mycket dom vill. Jag kommenterar inte heller deras mat. ibland äter dom lite och ibland mycket. 
  • Anonym (TS)
    Krocko skrev 2024-11-14 08:35:36 följande:
    Jag tror många med mig använder decilitermått istället, det går jättebra!
    Du pratar med någon som är utbildad kock, det är bättre att väga då du inte vill ha för mycket eller för lite mjöl. För någon som vill ha lite skoj i köket och inte bryr sig om konsistensen på brödet så spelar det ingen roll. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:59:50 följande:

Väldigt annorlunda förskola då från vår. 

Men skulle inte uppskatta fruktpurer med eller utan socker. Bättre att äta frukt hel. 

Säger hon som inte ens tycker om frukt... 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:57:28 följande:
    Vad är det ätstörda? Varför skulle jag välja äta mycket av det med mer kalorier och färre vitaminer? 
    Klassisk kommentar från någon som är ätsförd. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 21:45:35 följande:

20% av befolkningen har fetma. Vad kallar du dom för då? Avslappnade till mat eller livsnjutare? 

Jag älskar välbalanserad och vitamin och mineralrik mat 

Ja, även folk med fetma kan lida av någon form av ätstörning. Eller ha fetma pga sjukdomar och läkemedel. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 21:55:16 följande:
    Vem gör det inte? tar ju 2 sekunder 
    Om man inte räknar kalorier eller har ortorexi, annan typ av ätstörning så behöver man normalt sätt inte väga maten. 

Att konstant väga maten eller bli uppväxt med att maten ska vägas kan resultera i någon form av ätstörning. 

Så varför måste man väga maten? 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 21:59:46 följande:
    Ja det skulle jag nog vilja säga. Skolan ska kompensera för hemmet? förr handlade det om att mätta magar. 
    Skolan ska kompetens för hemmet? 

Nej, återigen så ska skolan servera så näringsrik mat att barnen orkar med resten av skoldagen. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 22:41:33 följande:
    Så att vilja ge sina barn en bra tarmflora, en kropp som får massor av vitaminer och mineraler gör mig till extrem?

Du liksom utgår från att jag inte gillar hamburgare. Jag älskar hamburgare men kan variera detta massor. Ibland med bröd, ibland utan. Ibland på restauranger ber jag att få hamburgaren utan bröd  på en stor tallrik med massor av syrade grönsaker, avokadoröra och lite annat smått och gott. Inte för att jag tänker på vikten utan för att det är gott.
    Ja, du är extrem och överdriver. Ortorexi så det skriker om det. Att du inte ser det själv gör det bara tydligare. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 23:03:46 följande:
    Det är ju skräpmat att servera kycklingfile med pasta och gräddfilssås med sweet chili smak? det innehåller inte tillräckligt med vitaminer och mineraler. Det är ju inte vid ett enstaka tillfälle 
    Nej, det är då rakt inte "skräpmat". Nej, den innehåller inte tillräckligt med vitaminer och mineraler, men behövs inte heller eftersom skolans mat skal vara så näringsrik att den ger energi för att barnen ska orka resten av skoldagen. Det är där fokus ligger och ska ligga. 

Vitaminer och mineraler kan man få sig vid dagens andra måltider som serveras i hemmet. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 08:02:09 följande:
    Normal kost??? Och det är falukorv och makaroner menar du?? Otroligt elakt att säga att jag serverar mina barn onormal mat. Jag ger mina barn kött, fisk och kolhydrater, ägg och massa vitaminer.
    Makaroner och falukorv är vad folk anser som normal mat. 
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?