• Anonym (TS)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Vad räknar egentligen skolorna och förskolorna på när dom säger att dom serverar näringsrika måltider? 

Har barn både i förskolan och skolan. Det kan serveras typ en kycklingbit, ren pasta och sedan en gräddfilsbaserad sås och ett salladsbord på isbergssallat, tomat, majs och gurka. 

Förstår om det inte ser likadant ut på alla förskolor och skolor. 

Men handlar detta om att man gjort en uträkning enbart utifrån protein, fett och kolhydrater? 

För mig handlar det mer om att ge massa vitaminer och mineraler. 

Att man har varierade grönsaker och grönsaker som är näringsrika 

Hemma serverar vi minst 30 olika grönsaker i veckan. Jag har både tillagade grönsaker och syrade grönsaker och grönsaker är en del av måltiden. Jag ser till att regelbundet servera både lax och röding då exempelvis torsk inte innehåller den omega 3:n man ska ha. Och ja, jag serverar självklart torsk också men knappast för att ge barnen omega 3. Så vad menar skolan/förskolan egentligen? Jag ser deras mat som direkt skräpmat och näringsfattig. 

• Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2024-11-13 16:19:18 följande:
    Jag tror det är ditt barn som inte vill ha gronsaker på fsk for det måste äta det jämt hemma. Därfor vill det inte ha mer än det minimala en skiva gurka och 4 majskorn på sin talltrik i fsk.
    Ursäkta? Jag har ju själv suttit med på lunchen och ser vad skålen räcker till? mina barn värderar inte grönsaker på det sättet. Det är inget tvång. Dom äter det för att jag gör det fint och smakrikt? och en gurkskiva är inte grönsaker? det går mina barn och plockar själva ur kylen och käkar på? med eller utan min tillåtelse?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 16:43:06 följande:
    Ursäkta? Jag har ju själv suttit med på lunchen och ser vad skålen räcker till? mina barn värderar inte grönsaker på det sättet. Det är inget tvång. Dom äter det för att jag gör det fint och smakrikt? och en gurkskiva är inte grönsaker? det går mina barn och plockar själva ur kylen och käkar på? med eller utan min tillåtelse?
    Du menar på allvar att varje barn fick EN gurkskiva var och FYRA majskorn var...? För det första tror jag inte på dig, för det andra borde du väl ha pratat med rektorn om portionerna är så minimala.
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 16:43:06 följande:
    Det är ju korrekt att en gurkskiva inte är en grönsak. Det är ju en frukt. Men också den gurkskivan räknas in i 500 g frukt och grönt per dag.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-13 16:49:09 följande:
    Du menar på allvar att varje barn fick EN gurkskiva var och FYRA majskorn var...? För det första tror jag inte på dig, för det andra borde du väl ha pratat med rektorn om portionerna är så minimala.
    Ja, det är ju rent ansvarslöst att sitta och titta på när barnen får så lite mat, och inte öppna munnen om det!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-13 16:50:48 följande:
    Det är ju korrekt att en gurkskiva inte är en grönsak. Det är ju en frukt. Men också den gurkskivan räknas in i 500 g frukt och grönt per dag.
    Jo men om man ska fördela 500 g till frukost och middag bara så blir det kämpigt För dom riktigt små barnen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-13 16:51:23 följande:
    Ja, det är ju rent ansvarslöst att sitta och titta på när barnen får så lite mat, och inte öppna munnen om det!
    Dom får lite grönsaker bara 
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 16:54:36 följande:
    Dom får lite grönsaker bara 
    Och vad sa rektorn när du tog upp det?
  • Anonym (annorlunda)

Förlåt frågan från andra sidan sjön, men ska svenska barn i den åldern verkligen äta 500 g grönsaker? Här är rekommendationen 400 g för barn 4-10 år, och TS nämnde ju daghem så jag ätnker att det är den åldern hän tänker på. Dessutom räknas inte baljväxter dit, eller potatis.

I våran skolan och daghem får barnen ganska bra med frukt och grönsaker, inklusive fruktpuréer till frukost och mellanmål. Inte sötade alltså, utan bara frukt som mixats på plats samma morgon. En frukt på förmiddagen, grönsaker i och till lunch. Målet är att de ska få minst 150 g frukt, bär och grönsaker i skolan varje dag.

• Anonym (a)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 16:54:12 följande:
    Jo men om man ska fördela 500 g till frukost och middag bara så blir det kämpigt För dom riktigt små barnen.
    Ja det blir jättekämpigt om man inte ens har koll på rekommendationerna samtidigt som man är fantastisk på att göra röror som barn kan äta.
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 16:54:12 följande:
    Men du som är så påläst, borde veta att de rekommendationerna inte gäller för barn. Först vid 10 år, bör barn äta 500 g grönsaker per dag. För barn under fyra år, är rekommendationen att grönsaker ingår i kosten dagligen.
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?