• Anonym (TS)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Vad räknar egentligen skolorna och förskolorna på när dom säger att dom serverar näringsrika måltider? 

Har barn både i förskolan och skolan. Det kan serveras typ en kycklingbit, ren pasta och sedan en gräddfilsbaserad sås och ett salladsbord på isbergssallat, tomat, majs och gurka. 

Förstår om det inte ser likadant ut på alla förskolor och skolor. 

Men handlar detta om att man gjort en uträkning enbart utifrån protein, fett och kolhydrater? 

För mig handlar det mer om att ge massa vitaminer och mineraler. 

Att man har varierade grönsaker och grönsaker som är näringsrika 

Hemma serverar vi minst 30 olika grönsaker i veckan. Jag har både tillagade grönsaker och syrade grönsaker och grönsaker är en del av måltiden. Jag ser till att regelbundet servera både lax och röding då exempelvis torsk inte innehåller den omega 3:n man ska ha. Och ja, jag serverar självklart torsk också men knappast för att ge barnen omega 3. Så vad menar skolan/förskolan egentligen? Jag ser deras mat som direkt skräpmat och näringsfattig. 

• Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:33:57 följande:
    Nja, jag har aldrig ätit särskilt mycket frukt. Det blir symboliskt och blir gott med typ spenat och allt möjligt för att ge en sötare smak så det blir godare. Men jag sitter inte och äter frukt bara rakt upp och ner. Men älskar blåbär
    Du struntar i kostråden men kritiserar andra som också gör det.... 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 20:40:09 följande:
    Det ska rätt mycket missbruk till för bli omhändertagen med LVM. Och även inlåst kan man få tag på narkotika/tabletter och annat om man verkligen vill. 

Med du serverar fortfarande ingen sallad film pastan och köttbullarna? 

Det brukar de flesta göra. 

Det varierar. Handlar ju om hur skadad man hunnit bli. 

Vad menar du med sallad? 

• Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 20:42:16 följande:
    Du struntar i kostråden men kritiserar andra som också gör det.... 
    Det gör jag ju inte? 
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2024-11-13 20:40:43 följande:
    Så du struntar lite i kostråden for att du inte gillar frukten?
    Jag gillar frukt men ser det inte som nyttigt på det sättet. Jämför jag mango med grönkål eller spenat så vet jag vad jag ska prioritera 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:43:11 följande:

Det varierar. Handlar ju om hur skadad man hunnit bli. 

Vad menar du med sallad? 

Vad har egentligen alkohol att göra med skolans kost?

En sallad som består av salladsblad (roccula eller vad man nu föredrar), tomat, gurka, paprika, äpplen (jag brukar ha det i min sallad), avocado och vad man nu önskar ha i en sallad. 

Alla har olika önskemål om vad en god sallads ska innehålla. 
  • Anonym (a)

Detta kommer ta tid och vi har hittat en villig motståndare som kan roa sig.

Hejhå

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:43:42 följande:
    Det gör jag ju inte? 
    Det är precis det du gör. 
  • LaFontaine
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:45:18 följande:
    Jag gillar frukt men ser det inte som nyttigt på det sättet. Jämför jag mango med grönkål eller spenat så vet jag vad jag ska prioritera 

Och det är för att du är ätstörd. Ta det från en som varit det i många år. Din besatthet av vad som är nyttigt och inte är osund. Att avstå mango för att det inte är nyttigt nog, är tämligen stört. 

Det ledsamma är att du helt verkar sakna sjukdomsinsikt och därmed överför besattheten på dina barn. Jag hoppas att andra kan fånga upp dem!

• Anonym (a)

Inget ätstörning, bara en till drarallttillsinytterstaspets-tråd.

• Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 20:48:25 följande:
    Det är precis det du gör. 
    Jag äter 900 g frukt och grönt per dag? äter 200 g frukt och bär och resten grönsaker? det är att följa kostråden? 
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?