Inlägg från: LaFontaine |Visa alla inlägg
  • LaFontaine

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:45:18 följande:
    Jag gillar frukt men ser det inte som nyttigt på det sättet. Jämför jag mango med grönkål eller spenat så vet jag vad jag ska prioritera 

Och det är för att du är ätstörd. Ta det från en som varit det i många år. Din besatthet av vad som är nyttigt och inte är osund. Att avstå mango för att det inte är nyttigt nog, är tämligen stört. 

Det ledsamma är att du helt verkar sakna sjukdomsinsikt och därmed överför besattheten på dina barn. Jag hoppas att andra kan fånga upp dem!

• LaFontaine
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:54:19 följande:
    Avstår inte mango, men jag äter det till andra grönsaker. Så om tallriken består av 400 g grönsaker kanske jag lägger till 100 g mango? Men sätter mig inte och käkar ett äpple och absolut inte banan. Även det är gott att göra banangodis med jordnötssmör och mörk choklad 
    Jag vidhåller fortsatt att beteendet tyder på en ordentlig ätstörning. 
  • LaFontaine
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:57:28 följande:
    Vad är det ätstörda? Varför skulle jag välja äta mycket av det med mer kalorier och färre vitaminer? 

Det ätstörda ligger i besattheten av vad som stoppas i munnen. Att äta handlar inte bara om att äta det som är absolut nyttigast. Att äta handlar också om att njuta, att leva och att känna smaker. I en normal kost ingår att kunna äta av saker med fler kalorier och färre vitaminer ibland. 

Vad skulle hända om du åt något med fler kalorier och färre vitaminer? 

Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?