• Anonym (TS)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Vad räknar egentligen skolorna och förskolorna på när dom säger att dom serverar näringsrika måltider? 

Har barn både i förskolan och skolan. Det kan serveras typ en kycklingbit, ren pasta och sedan en gräddfilsbaserad sås och ett salladsbord på isbergssallat, tomat, majs och gurka. 

Förstår om det inte ser likadant ut på alla förskolor och skolor. 

Men handlar detta om att man gjort en uträkning enbart utifrån protein, fett och kolhydrater? 

För mig handlar det mer om att ge massa vitaminer och mineraler. 

Att man har varierade grönsaker och grönsaker som är näringsrika 

Hemma serverar vi minst 30 olika grönsaker i veckan. Jag har både tillagade grönsaker och syrade grönsaker och grönsaker är en del av måltiden. Jag ser till att regelbundet servera både lax och röding då exempelvis torsk inte innehåller den omega 3:n man ska ha. Och ja, jag serverar självklart torsk också men knappast för att ge barnen omega 3. Så vad menar skolan/förskolan egentligen? Jag ser deras mat som direkt skräpmat och näringsfattig. 

• Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?
  • Anonym (TS)
    Anonym (E) skrev 2024-11-13 22:59:23 följande:
    Det är ju du som startat en tråd om skräpmaten i skolan, ja det är extremt
    Det är ju skräpmat att servera kycklingfile med pasta och gräddfilssås med sweet chili smak? det innehåller inte tillräckligt med vitaminer och mineraler. Det är ju inte vid ett enstaka tillfälle 
  • Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 23:03:46 följande:
    Det är ju skräpmat att servera kycklingfile med pasta och gräddfilssås med sweet chili smak? det innehåller inte tillräckligt med vitaminer och mineraler. Det är ju inte vid ett enstaka tillfälle 
    Och det är det störda i ditt tänk, det är fortfarande 1 måltid om dagen, inte farligt men kanske inte det bästa, det är fortfarande du som ska komplettera hemma

Jag inser att du är mottaglig för andras åsikter så kommer inte att diskutera med dig mer, lycka till
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 21:55:16 följande:
    Vem gör det inte? tar ju 2 sekunder 
    Det finns ingen anledning att väga maten. Du har uppenbarligen en ätstörning. Förhoppningsvis reagerar någon i din omgivning så att du kan få hjälp och att dina barn kan få äta en normal kost. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2024-11-14 07:17:13 följande:
    Det finns ingen anledning att väga maten. Du har uppenbarligen en ätstörning. Förhoppningsvis reagerar någon i din omgivning så att du kan få hjälp och att dina barn kan få äta en normal kost. 
    Normal kost??? Och det är falukorv och makaroner menar du?? Otroligt elakt att säga att jag serverar mina barn onormal mat. Jag ger mina barn kött, fisk och kolhydrater, ägg och massa vitaminer.
  • Krocko
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 21:55:16 följande:
    Vem gör det inte? tar ju 2 sekunder 
    Låter skitskumt, jag äger inte ens en köksvåg och har aldrig ens tänkt tanken att väga maten Spöke
  • Anonym (TS)
    Krocko skrev 2024-11-14 08:15:01 följande:
    Låter skitskumt, jag äger inte ens en köksvåg och har aldrig ens tänkt tanken att väga maten Spöke
    Finns ju massa tillfällen man behöver detta. Exempelvis när man bakar bröd 
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 08:02:09 följande:
    Normal kost??? Och det är falukorv och makaroner menar du?? Otroligt elakt att säga att jag serverar mina barn onormal mat. Jag ger mina barn kött, fisk och kolhydrater, ägg och massa vitaminer.
    En normal kost kan innehålla bland annat kycklingfilé, pasta och falukorv men naturligtvis mycket annat också med grönsaker och frukt. Att väga maten är ett väldigt tydligt tecken på en ätstörning. även det du skriver i övrigt. Det är hemskt att utsätta dina barn för detta. Det är inget fel på vanliga pannkakor med sylt, falukorv eller annan vanlig mat så länge man äter varierat med protein, kolhydrater, frukt och grönt. Det du beskriver är extremt.
  • Krocko
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 08:30:30 följande:
    Finns ju massa tillfällen man behöver detta. Exempelvis när man bakar bröd 
    Jag tror många med mig använder decilitermått istället, det går jättebra!
  • Krocko

Vad gör du om dina ungar inte blir mätta på det du vägt upp? Får de ta extra bea eller potatis om de vill?

• Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2024-11-14 08:35:26 följande:
    En normal kost kan innehålla bland annat kycklingfilé, pasta och falukorv men naturligtvis mycket annat också med grönsaker och frukt. Att väga maten är ett väldigt tydligt tecken på en ätstörning. även det du skriver i övrigt. Det är hemskt att utsätta dina barn för detta. Det är inget fel på vanliga pannkakor med sylt, falukorv eller annan vanlig mat så länge man äter varierat med protein, kolhydrater, frukt och grönt. Det du beskriver är extremt.

mina barn får vanliga pannkakor med sylt, kokat frukt, keso och bär. Även havregryn i pannkakorna men inte alltid och inget som som märker skillnad på heller. 

Självklart får barnen både kycklingfilé och pasta. Men det är inte det centrala på tallriken. Och nej jag står inte och väger barnens mat? jag är inte kritisk till kycklingfilé och pasta, jag kritiserar att det är den enda maten. Det blir karaktärslöst och det är inte enligt mig fin och god och näringsriktig mat. Det skulle en dietist inte heller säga. Så kritiken handlar om att det saknas variation av grönsaker. Man hade kunnat servera en varm grönsaksröra till och varierade kalla grönsaker?. Det är skillnaden. Och falukorv kommer inte bli bra mat även om det är gott Och vi äter det. 

Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?