Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Anonym (TS) skrev 2024-11-13 11:12:43 följande:

Man ska äta minst 500 g frukt och grönt per dag. En liten andel människor i Sverige gör detta. Allt handlar dessutom om hur man lagar maten. Man kan ugnsrosta kikärtor så dom blir krispiga och servera med en dipp med mycket smak gjort på ärtor. Ärtdippen är även god att ha på ett knäckebröd. 

Det handlar om att ge god och smakrik mat. Och hur lyckas man hemma få i 500 g grönsaker och frukt bara på kvällen Och morgonen? Blir ju 250 g fördelat på två tillfällen. 

Dessutom uppmuntras man ju att äta betydligt mer egentligen men eftersom folk inte ens klarar 500 g så blir det svårt att uppmuntra till ännu mer. 

Du tror att barn biologiskt bara gillar sån där mat eller vad är grejen? Det är inte något fel på att servera kyckling eller pasta, men det är liksom som ett tillbehör till en måltid, det ska inte vara själva måltiden. Har man massa alternativ på röror, växtbaserade såser så får man en näringsrik och smakrik tallrik. 

Kyckling och pasta är helt vanlig mat, inget fel på det. Det är inte ett tillbehör. Du verkar ätstörd. Man måste inte äta så mycket grönsaker och bönor som du beskriver men en varierad kost som innehåller alla delar inklusive grönsaker och fibrer.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 21:55:16 följande:
    Vem gör det inte? tar ju 2 sekunder 
    Det finns ingen anledning att väga maten. Du har uppenbarligen en ätstörning. Förhoppningsvis reagerar någon i din omgivning så att du kan få hjälp och att dina barn kan få äta en normal kost. 
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 08:02:09 följande:
    Normal kost??? Och det är falukorv och makaroner menar du?? Otroligt elakt att säga att jag serverar mina barn onormal mat. Jag ger mina barn kött, fisk och kolhydrater, ägg och massa vitaminer.
    En normal kost kan innehålla bland annat kycklingfilé, pasta och falukorv men naturligtvis mycket annat också med grönsaker och frukt. Att väga maten är ett väldigt tydligt tecken på en ätstörning. även det du skriver i övrigt. Det är hemskt att utsätta dina barn för detta. Det är inget fel på vanliga pannkakor med sylt, falukorv eller annan vanlig mat så länge man äter varierat med protein, kolhydrater, frukt och grönt. Det du beskriver är extremt.
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?