Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Anonym (TS) skrev 2024-11-13 11:27:53 följande:
    En dietist skulle nog uppmuntra människor att få i sig både vitaminer och mineraler. Att tänka på vitaminer ger en mer allsidig kost 
    Gurka innehåller kalium, magnesium, C-vitamin, folat, betakaroten och vitamin K. Och fibrer och vatten. Du verkar inte veta vad du pratar om, utan verkar mest vilja visa dina extremistiska matpreferenser. Gissar dina barn till fest får knapra på en skalad morot till skillnad från en oskalad.
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 13:04:29 följande:
    Så är det, men om man inte ens får ett erbjudande så så går det inte ens att lägga upp en sådan tallrik. Man kan inte lägga upp rivna morötter om detta saknas, man kan inte lägga upp pizzasallad om detta saknas. På förskolan serveras minimalt med gurka och majs. Det räcker till en gurkskiva och 4 majskorn per barn. Då kan inte barnen välja. Så det handlar inte om uppläggningen i sig. Men du verkar ha ett behov av att bråka. 
    Jag tror det är ditt barn som inte vill ha gronsaker på fsk for det måste äta det jämt hemma. Därfor vill det inte ha mer än det minimala en skiva gurka och 4 majskorn på sin talltrik i fsk.
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 16:43:06 följande:
    Ursäkta? Jag har ju själv suttit med på lunchen och ser vad skålen räcker till? mina barn värderar inte grönsaker på det sättet. Det är inget tvång. Dom äter det för att jag gör det fint och smakrikt? och en gurkskiva är inte grönsaker? det går mina barn och plockar själva ur kylen och käkar på? med eller utan min tillåtelse?
    Du är ursäktad.

Kanske dina barn solidariskt borde ge upp sina majskorn och gurkskiva s
    å de barn som är mindre bemedlade i gronsaksätningsvärlden kan få ett litet korn extra, ifall de inte får lika mycket som dina hemma? 
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:14:36 följande:
    Jag äter frukt som dekoration och inte som en källa till vitaminer. Och det finns frysta grönsaker. Och med tanke på hur få det är som faktiskt lyckas så måste det ju vara svårt  
    Där kom den infon :) Frukt anses av extremister som onyttigt då det innehåller socker, fast det ingår i kostråden. 
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:33:57 följande:
    Nja, jag har aldrig ätit särskilt mycket frukt. Det blir symboliskt och blir gott med typ spenat och allt möjligt för att ge en sötare smak så det blir godare. Men jag sitter inte och äter frukt bara rakt upp och ner. Men älskar blåbär
    Så du struntar lite i kostråden for att du inte gillar frukten?
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 21:11:11 följande:

Handlar om vad man väljer att äta mest av. Om det skulle bli krig och jag fick välja tre saker att äta så skulle det bli röd paprika, Havregryn och ägg. Om jag bara skulle få välja en sak så blir det ägg. 

Men jag vill att kroppen får i sig bra vitaminer, bra fetter, bra med kolhydrater. 

Fast den gula paprikan är ju nyttigare.

www.tidningenhalsa.se/artiklar/artiklar/20210610/rod-gron-eller-gul-paprika-vilken-ar-nyttigast/
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 21:51:49 följande:
    Jag tycker den gula är godare. Sötare. Så jag väljer nog gärna en sak jag gillar som ändå är bra 
    Så om du tycker den gula är godare varför väljer du inte den, som även är nyttigare, istället för den röda?
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?