Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

    Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

    Vitaminer är inte detsamma som näring. Näring är det kroppen behöver för att orka med dagen och där ska man försöka få en balans mellan protein, kolhydrater, fett och så klart är även grönsaker väldigt viktiga att få med oavsett. Så ja, det verkar som att förskolan gör rätt som serverar alla dessa fyra saker vid måltiderna. Dessutom dryck, det får vi inte glömma. Kroppen behöver ju också vätska.

    Grönsakerna måste inte varieras mer än så som du beskriver, även om inte alla har salladsbord varje dag utan istället varierar över veckans dagar. Sedan lär de knappast ha suttit och tänkt ut hur många gram av vardera sort som ska serveras utan det handlar om balans.

    Kyckling, pasta, sås och grönsaker är knappast näringsfattig mat. Själv serverar du ju fisk så du kanske inte ska säga så mycket med tanke på att det innehåller något mindre näring än kyckling till och med.

    Exempel på 100 gram:
    Kyckling 237 kcal, 27 gram protein, 13,5 gram fett
    Lax 208 kcal, 20 gram protein, 13 gram fett (inkl omega 3)

  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 11:17:39 följande:

    Fast jag kollar på innehållet i kycklingen och fisken. Får man omega 3, så är det viktigare än högt proteinintag och mycket kalorier. Jag serverar nötter och frön till varje måltid också. Jag tänker på fibrer i maten. Du gör det väldigt enkelt. Och nej majs och gurka är inte vitaminrikt. Vi äter det för att det är gott, gurka kan lyfta en måltid rent smakmässigt, men jag serverar inte det som en vitamin kick direkt. 


     


    Återigen, det handlar inte om vitaminer utan om näring.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 11:27:53 följande:
    En dietist skulle nog uppmuntra människor att få i sig både vitaminer och mineraler. Att tänka på vitaminer ger en mer allsidig kost 
    Ja, men nu är det inte den nivån som skolor/fsk behöver arbeta mot. Du verkar ha väldigt många tankar kring vad som vore bra kost, självklart är det så, men skolan har ingen skyldighet att tänka på varken variation eller vitaminer och mineraler. De ska ge mat som ger barnen näring under dagen och det gör de.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 11:34:20 följande:
    Man borde utgå från att ge barn goda vanor. tidigare handlade det om att mätta magar. Nu står vi inför problem med fetma, övervikt och livstilrelaterade sjukdomar 
    Borde, ja, men återigen inte det som är sakfrågan. Skolan ger näringsriktig mat och även om du har åsikter om att det borde vara si eller så, man borde tänka på vitaminer och mineraler, man borde variera grönsakerna, så är det totalt irrelevant så länge skolan uppfyller näringskravet. De får även i sig viss del vitaminer (kanske också mineraler), men det är inte något man måste räkna på när man skapar lunchmenyn.

    Fetma, övervikt, sjukdomar mm beror inte på att skolan serverar de slags luncher som erbjuds utan till stor del på livsstil generellt. Goda matvanor är inte skolbespisningens personals ansvar, det är något som möjligen kan ingå i Hem- och konsumentkunskap (så heter det väl idag?), men det ansvaret ligger faktiskt på föräldrarna.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 11:42:10 följande:
    Handlar om att sätta goda vanor och lära sig äta mat som har grönsaker. Detta är inget teoretiskt problem 
    Och det ligger, återigen, på föräldrarna att lära sina barn, inte skolan.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 14:22:00 följande:
    Ja när dietister exempelvis talar om hur folk ska tänka för att få i sig mer grönsaker, frukt och bär. En väldigt liten andel får i sig 500 g per dag. Det säger Livsmedelsverket bland annat. Många pratar även om att det ska vara en stor variation och dessa är forskare inom kost och hälsa. Du kan hitta lätt information av att bara titta på tv. Om du inte vill läsa tjocka böcker. 
    Fast det är inte samma som du nyss skrev:
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 14:09:15 följande:
    kostråden idag är att först välja ut det gröna, man väljer ut det som huvudmålet och sedan lägger man till kolhydrat och protein. Det tidigare har varit att man utgår från proteinet eller kolhydraterna och utifrån det skapat en måltid. Så handlar mer om ett tankesätt just för att man inte bara ska ha 40 g grönt på tallriken 
    Påstår du att detta är Livsmedelsverkets rekommendation, och var kan man i så fall läsa detta?
  • Anonym (Ja)
    EpicF skrev 2024-11-13 14:55:37 följande:
    Även om grönsaker ska läggas först på tallriken så är inte detta på något sätt ett huvudmål. Huvmåler är den delen som tillsammans består av ex potatis/pasta och kyckling/kött.
    Precis. Det finns väl ingen som säger "idag åt jag gurka, broccoli, ruccola och tomater till middag, och så hade jag fisk och potatis till det".
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 16:43:06 följande:
    Ursäkta? Jag har ju själv suttit med på lunchen och ser vad skålen räcker till? mina barn värderar inte grönsaker på det sättet. Det är inget tvång. Dom äter det för att jag gör det fint och smakrikt? och en gurkskiva är inte grönsaker? det går mina barn och plockar själva ur kylen och käkar på? med eller utan min tillåtelse?
    Du menar på allvar att varje barn fick EN gurkskiva var och FYRA majskorn var...? För det första tror jag inte på dig, för det andra borde du väl ha pratat med rektorn om portionerna är så minimala.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-13 16:49:09 följande:
    Du menar på allvar att varje barn fick EN gurkskiva var och FYRA majskorn var...? För det första tror jag inte på dig, för det andra borde du väl ha pratat med rektorn om portionerna är så minimala.
    Svar på detta ts??
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?