• Anonym (Dags att ta tag i vikten)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Kvinna 43 år md ett BMI på 27,2. Skulle behöva gå ner 10 kg. Jag skulle gärna vilja hitta någon som också behöver gå ner i vikt och som vill vara med och peppa när motivationen tryter. Jag kommer att köra med ca 1600 kcal om dagen. 
    Har i övrigt en ganska aktiv livsstil även om jag har stillasittande arbete på kontor. Gillar att träna så den biten är på plats. Mitt problem är att jag äter för mycket. Känner mig ofta hungrig. Gillar även fet mat vilket inte gör det bättre

I dag är min första dag med nya dieten. Jag hoppas att du som också har en viktresa framför dig och som hade behövt någon som pepp på vägen hakar på. 

• Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-18 08:27:42 följande:

Måndag igen och samma som förra måndagen- upp 1,4 kg sedan i fredags! Det är klart att det enda sättet för mig att gå ner i vikt är ett tydligt kaloriunderskott och ren mat. Jag kommer ju aldrig gå ner i vikt på rigtigt på det här sättet..

Men jag vill trots det belysa några andra framsteg som en del av att jag försöker vara mer medveten. Ingen hämtmat på 2 veckor! Det är ganska stort för oss. Både denna och förra söndagen gjorde vi hemmagjord pizza, dvs egen deg och allt. Barnen vill ju gärna ha pizza. Så även om den hemmagjorda pizzan kanske innehåller lika många kalorier så är den som helhet ett bättre alternativ. 
    Jag försöker också tänka och välja klokare överlag. 
    Men de här kg sitter rejält och uppenbarligen så tillåts inget fusk. 
    Hur går det för er?

Just nu går det riktigt bra, jag är nästan på idealvikten och nöjd med min w/h.

Däremot är jag väldigt hungrig nu när jag börjat träna som vanligt igen. Jag tror faktiskt inte att det går att påverka mer än att jag får stå ut och tänka att jag förhoppningsvis vänjer mig och att kroppen kommer att anpassa sig. Jag är samtidigt inte trött eller så, ork att träna har jag.

Hur länge jag håller i detta är dock en fråga för sig... Får jag för mig att äta någonting riktigt kaloririkt som tex choklad eller jordnötter blir jag som galen. Att äta bara lite av det går inte.

Det är som att kroppen bestämt vill ha sitt fett på magen. Det är också en kompensation för minskad östrogenproduktion i äggstockarna, och det köper jag;
    Lite extra fett är ok... Men min kropp verkar vilja ha rätt mycket fett där för att vara nöjd och det ställer jag inte upp på utan motstånd 😉

Idag har jag stått mig på 2 ägg och en macka med kaviar. Den sistnämnda var inte meningen, den slank ned i farten. Ligger alltså bra till idag inför middagen, som ska bli dagens sista mål. Tänkte äta lax och potatisgratäng, så landar nog på 700 kcal ca där.
  • Anonym (Andromeda)
    Olsdotter skrev 2024-11-18 16:58:43 följande:
    Idag har jag stått mig på 2 ägg och en macka med kaviar. Den sistnämnda var inte meningen, den slank ned i farten. Ligger alltså bra till idag inför middagen, som ska bli dagens sista mål. Tänkte äta lax och potatisgratäng, så landar nog på 700 kcal ca där.
    2 ägg = 150 kal
    1 macka = 110 kcal (beror på bröd)
    Kaviar 2 msk = 116 kcal

= 376 kcal + lax&potatisgratäng 700 kcal=1076 kcal

Äter du alltid så lite? Klarar du dig på det? :)
  • Olsdotter
    Anonym (Andromeda) skrev 2024-11-18 17:19:04 följande:
    2 ägg = 150 kal
    1 macka = 110 kcal (beror på bröd)
    Kaviar 2 msk = 116 kcal

= 376 kcal + lax&potatisgratäng 700 kcal=1076 kcal

Äter du alltid så lite? Klarar du dig på det? :)
    Det är ungefär så mycket jag kan äta om jag vill hålla mina 57-58 kg.

Säger bara k l i m a k t e r i e t. Det är ett elände.

Jag äter inte alltid så lite dock, och det är när jag äter mer jag plötsligt rusar upp i vikt. Precis som TS märker jag av det direkt.

Och innan någon säger något om det:
    Nej, jag är inte mager. Bmi runt 21 just nu vilket är precis lagom. Äter jag enligt tabellerna går jag upp massor, vi snackar 10 kg på några månader...
  • Anonym (också)
    Olsdotter skrev 2024-11-18 21:31:51 följande:
    Det är ungefär så mycket jag kan äta om jag vill hålla mina 57-58 kg.

Säger bara k l i m a k t e r i e t. Det är ett elände.

Jag äter inte alltid så lite dock, och det är när jag äter mer jag plötsligt rusar upp i vikt. Precis som TS märker jag av det direkt.

Och innan någon säger något om det:
    Nej, jag är inte mager. Bmi runt 21 just nu vilket är precis lagom. Äter jag enligt tabellerna går jag upp massor, vi snackar 10 kg på några månader...
    Vilka tabeller?
  • Olsdotter
    Anonym (också) skrev 2024-11-18 22:16:38 följande:
    Vilka tabeller?
    Jag tänker på de kaloritabeller som finns hos Folkhälsomyndigheten m.fl. Där tar de hänsyn till ålder, kön, idealvikt och aktivitetsnivå, och så rekommenderar de ett visst kaloriintag efter det.

så väger jag igen 68.6 kg. Dvs 3 hg mer än i fredags men inte 69.7 som jag vägde igår? så nu får jag se hur det ser ut på fredag. Förra veckan var det en förändring på 2 hg sedan veckan innan. Det hade känts skönt att komma under 68.. så man känner att det händer något. 

Jag borde ju typ låta bli att väga mig på måndagar men vill samtidigt få den här ?chocken? av hur kroppen reagerar på helgen mat. Det är ju lite tråkigt att helgen ska radera ansträngningarna i veckan. 

tänker att jag också ska jobba lite med mått och foton. Ibland ser man bättre ut av bättre matval trots att vågen går långsammare 

• Supersemlan
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-19 11:19:06 följande:

så väger jag igen 68.6 kg. Dvs 3 hg mer än i fredags men inte 69.7 som jag vägde igår? så nu får jag se hur det ser ut på fredag. Förra veckan var det en förändring på 2 hg sedan veckan innan. Det hade känts skönt att komma under 68.. så man känner att det händer något. 

Jag borde ju typ låta bli att väga mig på måndagar men vill samtidigt få den här ?chocken? av hur kroppen reagerar på helgen mat. Det är ju lite tråkigt att helgen ska radera ansträngningarna i veckan. 

tänker att jag också ska jobba lite med mått och foton. Ibland ser man bättre ut av bättre matval trots att vågen går långsammare 

Kan inte vikten pendla lite från dag till dag, oavsett om man gått upp eller ner?
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-19 11:19:06 följande:

Mått och foton är bra! 👍

Du tränar ju mycket så jag antar att du har/ bygger muskler. Dessa väger massor. Jag har en finare kropp om jag väger 65 kg tränad än 55 kg otränad, definitivt.

Tycker du att kläderna sitter lösare runt midjan är väl det viktigare än vad vågen visar?

Jag tycker att vågen är ett bra kompliment för att se vad som händer, men det är väl egentligen måtten vi är ute efter..?
  • Anonym (Andromeda)

Nu är detta 2 månader sedan, men visar varför man ska mäta istället för att väga :)

Förändringen är för att jag börjat träna på gym...

Ja, jag ska ta  foton. Men än så länge finns inga framgångar att dela.
    Jag gjorde foodprep igår förresten. Så lagade lunch och middag till idag och imorgon. la in allt i Lifesum direkt också. Landade på 1250 kcal kcal. Känns ganska ok, fick mycket mat för kalorierna tycket jag.
    2 ägg och 2 skivor danskt rågbröd till frukost
    125 g kycklingfilé och 1 dl kokt ris som jag gjorde friedrice på med paprika, morot, pak choy, smaksatte med en matsked sweet chili och ostronsås.
    Middag blev 125 g kycklingfilé, 2 potatisar, 2 dl vitkål med äpple, smaksatt med vitvinsvinäger och dijon, tog 0,5 msk cremefraiche på potatisen
    1 äpple och en banan blev det till mellanmål. 

allt var faktiskt ganska gott! 

Fick även till träningen. 3 km löpning och 35 min tung styrketräning överkropp.

först nu vid läggdags känner jag mig hungrig. Enligt Apple watchen har jag bränt 769 kcal på rörelse. Det kan man ju ta en nypa salt förvisso. Har även cyklat som en del av min pendling till jobbet idag. 

Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?