• Anonym (Dags att ta tag i vikten)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Kvinna 43 år md ett BMI på 27,2. Skulle behöva gå ner 10 kg. Jag skulle gärna vilja hitta någon som också behöver gå ner i vikt och som vill vara med och peppa när motivationen tryter. Jag kommer att köra med ca 1600 kcal om dagen. 
    Har i övrigt en ganska aktiv livsstil även om jag har stillasittande arbete på kontor. Gillar att träna så den biten är på plats. Mitt problem är att jag äter för mycket. Känner mig ofta hungrig. Gillar även fet mat vilket inte gör det bättre

I dag är min första dag med nya dieten. Jag hoppas att du som också har en viktresa framför dig och som hade behövt någon som pepp på vägen hakar på. 

• Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?
  • mammatill6
    Anonym (också) skrev 2024-11-09 19:09:19 följande:
    Jag har svårt att förstå det faktisk. Om det var sant då kommer jag ju inte stanna på min målvikt?
    Jobför du äter ju de kalorier kroppen behöver vid målvikten. Nu väger du mer och kroppen gör så av med mer kalorier men du äter ju inte för det du väger nu utan vad so kroppen behöver vid målvikten.
  • Anonym (också)
    Lynx123 skrev 2024-11-10 08:15:44 följande:
    Nej, du tänker rätt. Om du äter tex. 2000 kcal om dagen för att hamna på.70kg så kan det ju visa sig att du förbränner lite färre kalorier än så, tex  1900. Då kommer du kanske stanna på 72 istället. Bränner du fler, låt oss säga 2200, kommer du plana ut vid 68. Det får du se så småningom.
    Fast du skrev ju att jag förbränner mer än jag tar in och kommer gå ner i vikt då kommer jag inte stanna
  • Anonym (också)
    mammatill6 skrev 2024-11-10 09:26:08 följande:
    Jobför du äter ju de kalorier kroppen behöver vid målvikten. Nu väger du mer och kroppen gör så av med mer kalorier men du äter ju inte för det du väger nu utan vad so kroppen behöver vid målvikten.
    Blir helt slut i huvet av den här diskussion haha? ja det var det jag tänkte ett tag i ett annat inlägg ska jag plötsligt ändra då liksom? Att kroppen ändrar det plötsligt
  • mammatill6
    Anonym (också) skrev 2024-11-10 10:13:13 följande:
    Fast du skrev ju att jag förbränner mer än jag tar in och kommer gå ner i vikt då kommer jag inte stanna
    När du gått ner i vikt förbränner ju kroppen mindre kalorier. så om du nu äter det som motsvarar det du behöver när du gått ner 30kg. Då kommer du ju stanna i nedgång när du gått ner 30 kg. 
  • Anonym (mera mera)

Äsch, nu glömde jag ju att väga mig i morse. Jaja, jag får väl skylla på att det är söndag. 

Ikväll ska jag försöka ta en promenad ner till sjön. Jag ska försöka komma igång med sånt. Igen. 

• Lynx123
    Anonym (också) skrev 2024-11-10 10:13:13 följande:
    Just nu, ja. Men så småningom kommer viktnedgången att stanna - när du når punkten där kaloriintag och -förbränning är samma.
  • Anonym (också)

Fast jag har ju tänkt fortsätta ha samma kaloriintag så då är enda alternativet att min förbränning kommer plötsligt avstanna när jag når den punkten då. Om jag fattar rätt 

Lynx123 skrev 2024-11-10 15:22:08 följande:
    Just nu, ja. Men så småningom kommer viktnedgången att stanna - när du når punkten där kaloriintag och -förbränning är samma.
  • Lynx123

Ja, och så länge du håller dig till det intaget då kommer du varken att gå upp eller ner. Tex. 2000 kcal/70kg. Vill du gå ner ytterligare då får du äta lite färre kalorier än innan.

Får jag fråga vad ditt mål är?

• Anonym (också)
    Lynx123 skrev 2024-11-10 16:37:41 följande:

Ja, och så länge du håller dig till det intaget då kommer du varken att gå upp eller ner. Tex. 2000 kcal/70kg. Vill du gå ner ytterligare då får du äta lite färre kalorier än innan.

Får jag fråga vad ditt mål är?

47-50 kg någonstans där
  • Anonym (mera mera)
    Anonym (också) skrev 2024-11-10 15:29:24 följande:

Fast jag har ju tänkt fortsätta ha samma kaloriintag så då är enda alternativet att min förbränning kommer plötsligt avstanna när jag når den punkten då. Om jag fattar rätt 

Fast du fattar inte rätt här, tyvärr.

Kan det hjälpa med ett räkneexempel?

Här har du ett, obs att det bara är ett exempel:

Säg att du idag är kvinna,  30 år, 168 cm lång, väger 80 kg, och tränar på medelnivå två gånger i veckan. Då behöver du 2116 kcal.

Du VILL vara exakt samma som ovan, fast väga 60 kg. Med ditt sätt att gå ner i vikt, dvs att äta rätt antal kalorier för vad du VILL väga, så äter du istället 1840 kcal.

Alltså, för att hålla din nuvarande vikt på 9+ kg så BORDE du äta 2116, men du ÄTER som om du vägde 60 kg, det vill säga NU äter du 270 kcal FÖR LITE, vilket gör att du går ner i vikt, TILLS du väger 60 kg. NÄR du väger 60 kg så äter du inte längre för lite, och kommer alltså inte gå ner mer i vikt fast du fortfarande äter 1840 kalorier, för få är 1840 kalorier inte längre för lite, utan precis lagom.
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?