• Anonym (Dags att ta tag i vikten)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Kvinna 43 år md ett BMI på 27,2. Skulle behöva gå ner 10 kg. Jag skulle gärna vilja hitta någon som också behöver gå ner i vikt och som vill vara med och peppa när motivationen tryter. Jag kommer att köra med ca 1600 kcal om dagen. 
    Har i övrigt en ganska aktiv livsstil även om jag har stillasittande arbete på kontor. Gillar att träna så den biten är på plats. Mitt problem är att jag äter för mycket. Känner mig ofta hungrig. Gillar även fet mat vilket inte gör det bättre

I dag är min första dag med nya dieten. Jag hoppas att du som också har en viktresa framför dig och som hade behövt någon som pepp på vägen hakar på. 

• Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?

Helgen är över och när jag ställde mig på vågen hade jag gått upp ett kg. Lite som förväntat. Jag har inte på något vis vräkt i mig men om jag inte ligger på kaloriunderskott och äter väldigt rent med ganska lågt intag av kolhydrater så  reagerar min kropp direkt. Positivt är dock att jag inte gått upp alla de kg som jag gått ner i veckan. 
    Nya tag så ser jag på fredag hur det ligger till. Förhoppningvis börjar min riktiga viktnedgång denna veckan. Som någon skrev så är det ofta en hel del vätska första vckan. 
    Hur gick helgen för er andra?

• Anonym (Solros)

Hej...

Blev lite vin och likör i helgen, men räknade ut att jag max drack för 400 kcal, och det har ja råd med.. 

Går ner så jäkla långsamt, 0,2 hg sedan förra veckan. MEN jag kan nu se min triceps!!!! Har aldrig hat synliga muskler tidigare.... måste dock få bort 20 kg fett för att få alla att synas....

Så nu fortsätterjag bara med träning och fokus på protein och hoppas kroppen kommer ha förändrats till det bättre till sommaren Skrattande

Vad har ni för träningsplaner i veckan?

• Anonym (Solros)

Ett tips på om ni vill ha något riktigt gott...

• Anonym (57)

Jag vill gärna vara med och peppa varandra! Började äta i ett kaloriunderskott för några veckor sedan. Varierar kaloriintaget litegrann dag för dag till exempel beroende på hur mycket jag rört mig under dagen. Men ligger ungefär runt 1400-1500 kalorier per dag. 

Startvikten för tre veckor sen var 73 kg. Nu väger jag 71 kg.

Och min målvikt är 57 kg. Skulle också kunna tänka mig lite lägre typ 53-56 kg, men huvudmålet är att komma till 57 iallafall.

Om jag fortsätter i samma takt som de senaste veckorna borde jag nå 57 kg ungefär i april! Hoppas på det!

Men det är lugnt för mig om det tar lite längre tid också. Det viktigaste är att jag gör framsteg. 

• Lynx123
    Anonym (Solros) skrev 2024-11-11 20:43:22 följande:

Ett tips på om ni vill ha något riktigt gott...

Säkert jättegoda men i princip samma mängd kalorier som vanliga pepparkakor.
  • Anonym (också)
    Anonym (mera mera) skrev 2024-11-10 17:05:15 följande:
    Fast du fattar inte rätt här, tyvärr.

Kan det hjälpa med ett räkneexempel?

Här har du ett, obs att det bara är ett exempel:

Säg att du idag är kvinna,  30 år, 168 cm lång, väger 80 kg, och tränar på medelnivå två gånger i veckan. Då behöver du 2116 kcal.

Du VILL vara exakt samma som ovan, fast väga 60 kg. Med ditt sätt att gå ner i vikt, dvs att äta rätt antal kalorier för vad du VILL väga, så äter du istället 1840 kcal.

Alltså, för att hålla din nuvarande vikt på 9+ kg så BORDE du äta 2116, men du ÄTER som om du vägde 60 kg, det vill säga NU äter du 270 kcal FÖR LITE, vilket gör att du går ner i vikt, TILLS du väger 60 kg. NÄR du väger 60 kg så äter du inte längre för lite, och kommer alltså inte gå ner mer i vikt fast du fortfarande äter 1840 kalorier, för få är 1840 kalorier inte längre för lite, utan precis lagom.
    Ja det är så jag tänkt men det är det med förbränningen som någon skrev i tråden, som jag inte kommer förbi i tankegången. Det borde betyda att den kommer plötsligt ändras för annars kommer jag för alltid fortsätta gå ner i vikt om det är sant att jag förbränner mer än jag äter

vägde mig idag och stämplade in på 68.7 dvs 2 hg mer än i fredags, så det känns ok. Det 1 kg i vätska som jag samlat på mig över helgen släppte tydligen snabbt. Det ska bli spännande att väga sig på fredag! 

träningsplaner? ja idag blev det 5 km löpträning och lite core. Imorgon blir de överkropp gym och torsdag ben gym, så ser vi om det hinns med en löprunda på fredag och kanske nåt i helgen.

ni då? 

• Olsdotter

Jag vill också tappa lite i fettvikt, men föredrar att mäta w/h istället för att räkna kilon eftersom att jag försöker träna upp rumpan och låren samtidigt. Hoppas att jag får haka på här ändå?

Just nu går det halvdåligt då jag har slarvat med träningen och tappat 2cm i höftmåttet. Midjan har dock samtidigt krympt 1 cm av någon anledning jag inte förstår, så det är tacksamt.

Jag började på 71/100, så det var inte dåligt direkt men jag var klart påväg mot en form jag inte föredrar. Hade 65/98 innan, som jämförelse.

Idag mätte jag 66/97. Nöjd med midjan som den är även om jag behöver jobba på att hitta ny balans så jag kan stanna där. Samtidigt blir jag URHUNGRIG verkligen av träningen, så risken är att jag ökar i midjan när jag börjar träna igen.

Passar jag inte i tråden med mitt måttagagande så känn er fri att sparka ut mig!

• Anonym (också)
    Olsdotter skrev 2024-11-12 20:33:40 följande:

Jag vill också tappa lite i fettvikt, men föredrar att mäta w/h istället för att räkna kilon eftersom att jag försöker träna upp rumpan och låren samtidigt. Hoppas att jag får haka på här ändå?

Just nu går det halvdåligt då jag har slarvat med träningen och tappat 2cm i höftmåttet. Midjan har dock samtidigt krympt 1 cm av någon anledning jag inte förstår, så det är tacksamt.

Jag började på 71/100, så det var inte dåligt direkt men jag var klart påväg mot en form jag inte föredrar. Hade 65/98 innan, som jämförelse.

Idag mätte jag 66/97. Nöjd med midjan som den är även om jag behöver jobba på att hitta ny balans så jag kan stanna där. Samtidigt blir jag URHUNGRIG verkligen av träningen, så risken är att jag ökar i midjan när jag börjar träna igen.

Passar jag inte i tråden med mitt måttagagande så känn er fri att sparka ut mig!

Vad betyder w/h ?

Vad gör du för träning för att minska i midjan? Just det är vad jag skulle önska mest av allt! mer än att minska i kg egentligen
  • Olsdotter
    Anonym (också) skrev 2024-11-12 20:37:56 följande:
    Vad betyder w/h ?

Vad gör du för träning för att minska i midjan? Just det är vad jag skulle önska mest av allt! mer än att minska i kg egentligen
    Hej! 🙂

Jag gör ingen träning för att minska i midjan även om jag tränar magen lite för hållningens skull. Det är rumpan och låren jag brukar träna för att få dem större, men också för att hålla låren starka.

Midjemåttet försöker jag hålla nere genom att minska på kalorierna, men samtidigt behöver jag ju äta en del för att bygga muskler i nedre kroppen. Planen är att hålla mig till mestadels kött, ägg och grönsaker, men det går väl sisådär i vanliga fall 🥴

Blir så hungrig så fort jag tränar.

W= waist/ midja
    H= hip/ höft

Man mäter helt enkelt måtten i cm och delar midjemåttet med höftmåttet. Då får man en kvot som innebär att ju lägre den är desto större skillnad på midja och höft.

Jag strävar samtidigt efter ett stabilt midjemått på 65-66 cm, men det är svåååårt... 66 cm har jag inte legat på sedan 5 år, så det är inte mitt vanligaste mått. Någorlunda stabilt har jag lyckats hålla måttet 68-69 som lägst de senaste åren. Hoppas att jag kan stabilisera midjan här när jag nu kör igång träningen igen....

Man kan testa att utesluta frukt och allt vanligt socker för att minska i midjan eftersom att bukfett ofta kommer av den kosten, men för kvinnor som fortfarande har regelbunden mens tror jag inte att det spelar så stor roll. Östrogenet brukar skydda mot bukfett.
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?