Anonym (också) skrev 2024-11-12 20:37:56 följande:
Vad betyder w/h ?
Vad gör du för träning för att minska i midjan? Just det är vad jag skulle önska mest av allt! mer än att minska i kg egentligen
Hej! 🙂
Jag gör ingen träning för att minska i midjan även om jag tränar magen lite för hållningens skull. Det är rumpan och låren jag brukar träna för att få dem större, men också för att hålla låren starka.
Midjemåttet försöker jag hålla nere genom att minska på kalorierna, men samtidigt behöver jag ju äta en del för att bygga muskler i nedre kroppen. Planen är att hålla mig till mestadels kött, ägg och grönsaker, men det går väl sisådär i vanliga fall 🥴
Blir så hungrig så fort jag tränar.
W= waist/ midja
H= hip/ höft
Man mäter helt enkelt måtten i cm och delar midjemåttet med höftmåttet. Då får man en kvot som innebär att ju lägre den är desto större skillnad på midja och höft.
Jag strävar samtidigt efter ett stabilt midjemått på 65-66 cm, men det är svåååårt... 66 cm har jag inte legat på sedan 5 år, så det är inte mitt vanligaste mått. Någorlunda stabilt har jag lyckats hålla måttet 68-69 som lägst de senaste åren. Hoppas att jag kan stabilisera midjan här när jag nu kör igång träningen igen....
Man kan testa att utesluta frukt och allt vanligt socker för att minska i midjan eftersom att bukfett ofta kommer av den kosten, men för kvinnor som fortfarande har regelbunden mens tror jag inte att det spelar så stor roll. Östrogenet brukar skydda mot bukfett.