• Anonym (Dags att ta tag i vikten)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Kvinna 43 år md ett BMI på 27,2. Skulle behöva gå ner 10 kg. Jag skulle gärna vilja hitta någon som också behöver gå ner i vikt och som vill vara med och peppa när motivationen tryter. Jag kommer att köra med ca 1600 kcal om dagen. 
    Har i övrigt en ganska aktiv livsstil även om jag har stillasittande arbete på kontor. Gillar att träna så den biten är på plats. Mitt problem är att jag äter för mycket. Känner mig ofta hungrig. Gillar även fet mat vilket inte gör det bättre

I dag är min första dag med nya dieten. Jag hoppas att du som också har en viktresa framför dig och som hade behövt någon som pepp på vägen hakar på. 

• Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?
  • hmm77
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-04 13:12:44 följande:
    Viktnedgång- någon som vill vara med?

Kvinna 43 år md ett BMI på 27,2. Skulle behöva gå ner 10 kg. Jag skulle gärna vilja hitta någon som också behöver gå ner i vikt och som vill vara med och peppa när motivationen tryter. Jag kommer att köra med ca 1600 kcal om dagen. 
    Har i övrigt en ganska aktiv livsstil även om jag har stillasittande arbete på kontor. Gillar att träna så den biten är på plats. Mitt problem är att jag äter för mycket. Känner mig ofta hungrig. Gillar även fet mat vilket inte gör det bättre

I dag är min första dag med nya dieten. Jag hoppas att du som också har en viktresa framför dig och som hade behövt någon som pepp på vägen hakar på. 

ska köpa vv appen. 129 kr månaden så ska man tex äta 28 poäng. så kan man typ bara scanna in mat i mataffären och se hur mycket poäng det är. 
  • Olsdotter
    Svensson5 skrev 2025-01-21 11:13:53 följande:

Mer träning ökar även förbränningen utav muskler. Ska man få större muskler så ska man lyfta tungt och man behöver även vila och mycket mat. Så mer träning är inte per automatik bättre. Det går ett tag om du ligger på minst 2 gram protein per kilo kroppsvikt : sedan så måste du lägga dig i kaloribalans ett tag samtidigt som du lyfter tungt för att du bygga mer muskler.

jag har sett  det där i årtionde både för de som vill gå upp eller ner i vikt 
    Man tränar för mycket och för dåligt och man äter för lite och dåligt
    de kommer aldrig någonstans 

sedan kommer klyschan att det är bättre än ingenting vilket jag kan hålla med om
    men i 90% av fallen så blir det just ingenting över tid 

Det verkar som att du skriver utifrån egna observationer ute i livet än till mig och TS. Hur är detta ett svar på mitt inlägg?

Även med tung träning (som behövs även för benhälsan efter klimakteriet ) så behöver många kvinnor hålla igen mer på kalorierna. Detta då östrogennivån sänks och kroppen desperat vill lägga på bukfett för att ha en östrogenbuffert. Insulinresistensen ökar, och därmed hungerkänslor. Detta är dessutom bara en bråkdel av vad som händer.

Ja, många tränar fel, bantar, äter fel osv... Men tycker då rakt inte att TS gör konstaterade radikala missar av det slag du skriver om.

Konditionsträning behövs verkligen också med åren, pga hälsan. Framförallt är det då fråga om kärl/hjärt/lunghälsa.

Kaloribehovet per dag är väldigt individuellt. Skulle jag äta mer kalorier än jag gör ökar jag bukfett, och  det finns absolut inga fördelar med det. Likaså om jag äter över ca 25 g protein/ måltid, då ökar jag inte i muskler utan i bukfett. 
    Detta är i sig normalt.

Lägg till att jag helst vill periodfasta då det hjälper mot hungerkänslor, insulinresistens och för att bygga en bra tarmflora, så blir det 50 g protein,/ dag. Detta är förstås för lite, och jag lägger därför på extra efter träning.

Jag kan tillägga att jag har en bra form, är över 50 år och ser ut som 30 i kroppen med ca 69 i h/w och bmi ca 22. Samtidigt vet jag vilken kamp det är och utan att ändå nå dit jag var för bara 10 år sedan helt utan att bry mig om hur jsg åt eller tränade. Förstår man inte detta då förstår man inte TS heller.
  • Svensson5
    Olsdotter skrev 2025-01-21 14:27:51 följande:
    Det verkar som att du skriver utifrån egna observationer ute i livet än till mig och TS. Hur är detta ett svar på mitt inlägg?

Även med tung träning (som behövs även för benhälsan efter klimakteriet ) så behöver många kvinnor hålla igen mer på kalorierna. Detta då östrogennivån sänks och kroppen desperat vill lägga på bukfett för att ha en östrogenbuffert. Insulinresistensen ökar, och därmed hungerkänslor. Detta är dessutom bara en bråkdel av vad som händer.

Ja, många tränar fel, bantar, äter fel osv... Men tycker då rakt inte att TS gör konstaterade radikala missar av det slag du skriver om.

Konditionsträning behövs verkligen också med åren, pga hälsan. Framförallt är det då fråga om kärl/hjärt/lunghälsa.

Kaloribehovet per dag är väldigt individuellt. Skulle jag äta mer kalorier än jag gör ökar jag bukfett, och  det finns absolut inga fördelar med det. Likaså om jag äter över ca 25 g protein/ måltid, då ökar jag inte i muskler utan i bukfett. 
    Detta är i sig normalt.

Lägg till att jag helst vill periodfasta då det hjälper mot hungerkänslor, insulinresistens och för att bygga en bra tarmflora, så blir det 50 g protein,/ dag. Detta är förstås för lite, och jag lägger därför på extra efter träning.

Jag kan tillägga att jag har en bra form, är över 50 år och ser ut som 30 i kroppen med ca 69 i h/w och bmi ca 22. Samtidigt vet jag vilken kamp det är och utan att ändå nå dit jag var för bara 10 år sedan helt utan att bry mig om hur jsg åt eller tränade. Förstår man inte detta då förstår man inte TS heller.

ja jag skriver det jag har kommit på genom årens lopp 
    Nu är det inget jag säger irl men 60-70-80% av de som tror att de tränar på gym gör fel
    de tränar för mycket i förhållande till vad de äter och vilar, eller så tar de inte i tillräckligt 

Du slipper insulinpåslagen om du äter mer protein tillsammans med kolhydrater och fett.

så det ni genomgår är marginellt om man äter bättre, men det blir extra dåligt om man äter dåligt och framför allt snabba kolhydrater 

Du behöver inte bli kränkt jag försöker bara hjälpa er på traven 

Du ska tex äta minst 100gram protein varje dag från rena proteinkällor 
    för att inte tappa muskler när du tränar eller motionerar 

Du får kondis på 3-4 riktiga gympass i veckan och kanske ett par promenader på det.

Det är fullt tillräckligt för att tävla i fitness om man nu äter bra

Din kropp får en högre förbränning om du äter bra mat.
    Kött ger tex 0,7 kcal per kcal och skräpmat ger troligtvis mer än en kcal per kcal på grund av långa och höga insulinpåslag 

Som jag skrev ni kan inte göra allt på en ggn? Du kan inte löpträna 2 ggr i veckan samtidigt som du tränar på gym

Det blir för mycket och då motarbetar man bara kroppen och sedan blir det pannkaka av allt. 

• Olsdotter
    Svensson5 skrev 2025-01-21 15:58:33 följande:

ja jag skriver det jag har kommit på genom årens lopp 
    Nu är det inget jag säger irl men 60-70-80% av de som tror att de tränar på gym gör fel
    de tränar för mycket i förhållande till vad de äter och vilar, eller så tar de inte i tillräckligt 

Du slipper insulinpåslagen om du äter mer protein tillsammans med kolhydrater och fett.

så det ni genomgår är marginellt om man äter bättre, men det blir extra dåligt om man äter dåligt och framför allt snabba kolhydrater 

Du behöver inte bli kränkt jag försöker bara hjälpa er på traven 

Du ska tex äta minst 100gram protein varje dag från rena proteinkällor 
    för att inte tappa muskler när du tränar eller motionerar 

Du får kondis på 3-4 riktiga gympass i veckan och kanske ett par promenader på det.

Det är fullt tillräckligt för att tävla i fitness om man nu äter bra

Din kropp får en högre förbränning om du äter bra mat.
    Kött ger tex 0,7 kcal per kcal och skräpmat ger troligtvis mer än en kcal per kcal på grund av långa och höga insulinpåslag 

Som jag skrev ni kan inte göra allt på en ggn? Du kan inte löpträna 2 ggr i veckan samtidigt som du tränar på gym

Det blir för mycket och då motarbetar man bara kroppen och sedan blir det pannkaka av allt. 

För det första blir jag inte kränkt. 
    Det jag påpekade var att kvinnor i klimakteriet inte "skyller på åldern" som i att det inte skulle bero på klimakteriet. I klimakteriet har vi andra behov. Tex är det helt uteslutet att jag kan äta 100 g protein/ dag, vilket jag förklarar med vissa delorsaker ovan. Kroppen kan helt enkelt inte tillgodogöra sig det proteinet om jag kombinerar med övriga behov den har.

Kroppen får en högre förbränning av muskler (och fett för den delen), inte "av bra mat". Att bygga muskler är som jag förklarar ovan en riktig utmaning även om det då rakt inte är omöjligt.

Ett upplägg utan hänsyn till hormoner är inte bra. Att äta kalorier vilka inte behövs till muskel uppbyggnad ger bukfett i klimakteriet. 

Min konditionsträning hjälper mig att prestera i styrketräningen. Jag har nämligen lungsjukdom, och håller lungkapaciteten över mitt viktmax så att jag kan repetera till fail med tyngre vikter. Riktigt tunga vikter behövs också för benstyrka, så som jag skrev.

Snabba kolhydrater hjälper ingen. Däremot kan för somliga ett höjt intag av långsammare kolhydrater hjälpa till att smälta protein. Om kroppen stenhårt håller fast i fettdepåer pga att den vill lagra östrogen kan upptaget av protein påverkas då kroppen inte använder lagrat fett till matsmältningens behov av energi.

Keto funkar inte mot min hunger, vilket jag tidigare nämnt. Däremot blir jag absolut slank av det (inte supermusklad). Jag äter redan mest protein och fett (ransonerat fett), väldigt lite rotfrukter och ingenting processat. Satsar även på kefir, onaka, feta och annat för tarmfloran (som är oerhört viktig för närings/protein upptag).
  • Svensson5
    Olsdotter skrev 2025-01-21 14:27:51 följande:

Detta är i sig normalt.

Och som tilläg kroppen behöver ungefär samma kval intag varje dag för att  växa och för att återhämta sig.
    Det är med något som tog mig tiotals år att förstå.
    man lägger på sig fett och vatten under dagen oavsett, sedan så korrigerar kroppen det på natten
    så antingen är du lite smalare eller lite tjockare dagen efter.
    Sedan så kan man få platåer ibland och du får man bara låta det vara 
    och så kommer resultaten igen 
    så ska du få en rättvis bild så får du titta morgon. 
    Det är därför att det är bättre att ta ett kort än att bara hålla på att väga sig.
    Nästan alla som vill gå ned eller upp i vikt blir lite knäppa och framför allt blinda så man ska inte hålla på att klämma och titta för mycket.
    Det tar sin tid
  • Olsdotter
    Svensson5 skrev 2025-01-21 16:41:54 följande:
    Och som tilläg kroppen behöver ungefär samma kval intag varje dag för att  växa och för att återhämta sig.
    Det är med något som tog mig tiotals år att förstå.
    man lägger på sig fett och vatten under dagen oavsett, sedan så korrigerar kroppen det på natten
    så antingen är du lite smalare eller lite tjockare dagen efter.
    Sedan så kan man få platåer ibland och du får man bara låta det vara 
    och så kommer resultaten igen 
    så ska du få en rättvis bild så får du titta morgon. 
    Det är därför att det är bättre att ta ett kort än att bara hålla på att väga sig.
    Nästan alla som vill gå ned eller upp i vikt blir lite knäppa och framför allt blinda så man ska inte hålla på att klämma och titta för mycket.
    Det tar sin tid
    Ja, jag skulle rekommendera att ta både mått och vikt dessutom.

Relativt ny forskning antyder att fasta är det enda som avfettar levern. Fasta gör oss också onekligen mer insulinkänsliga. Keto är dessutom en typ av fasta, även om den inte är periodisk.

Håller vi samma kaloriintag per dag vänjer sig kroppen och vår hunger minskar då hungerhormon anpassas: det stämmer.
    Samtidigt räcker det ofta med en kaka för att uppväcka ett redigt begär ifall kroppen egentligen anser att den behöver mer fett- det bör man vara medveten om.

För att försöka få mer fett på baken/ låren/ brösten istället för på buken måste hormoner balanseras, och här verkar kvinnor i medelåldern stöta på det stora problemet med att mer muskler ger mer testosteron= större hormonell obalans.

Jag ser det som att jag försöker balansera min livsstil mot min nya kropp med målet att hålla mig frisk och attraktiv med livslust. Perfektion åt något håll skulle ske på bekostnad av någonting annat, tex om jag skulle tacka nej till att bli bortbjuden eller dricka vin på semesterresan. Hungern är mitt problem, då jag älskar att träna (både löpningen och styrketräningen) och egentligen mest ser mat som någonting jag ger min kropp för att den ska må bra. Behöver inte sockerkickar då jag har andra dopaminkällor som fungerar bättre på mig, men tycker att det är mysigt att kunna ta en drink eller en bakelse om mannen bjuder mig på romantisk weekend.

Jag går på HRT, annars hade det varit betydligt värre. Skulle rekommendera alla kvinnor att hitta en riktigt vettig gyn redan vid första känningen av förklimakteriet.

Kvinnor som är riktigt vältränade och är över 60 brukar se väldigt manliga ut tycker jag. Dit vill jag inte, så därför begränsar jag styrketräning för överkroppen. Tränar armar/ axlar/ rygg/ mage kanske var 10:e dag, mest för benhälsans skull (när vi väl får diagnosen benskörhet har urkalkningen pågått LÄNGE, därför ska man inte vänta!). Det gör förstås att jag inte får så hög förbränning som jag skulle ha haft ifall att jag hade tränat överkroppen mer.

Förstår att du vill hjälpa och råda, men "ät keto och träna bara tung styrketräning" har jag så att säga hört förr 😉.
  • Olsdotter

Hur går det för er i tråden? Tycker det är peppande att följa era uppdateringar när de kommer, så skriv gärna 🙂

Här ligger träningen fortfarande nere pga konvalescens. Först om ytterligare två veckor kan jag börja träna försiktigt.

Vikten ligger still och rumpan fortsätter krympa... Nere på 95 cm nu. Det är jobbigt att bara se musklerna försvinna och inte kunna göra någonting åt det, så jag slutar mäta till dess jag kan börja träna igen.

Vet någon ifall det är lättare att bygga muskler man nyligen haft och snabbt tappat, jämfört med att bygga upp dem från början? Tog två år att gå från 94  cm till 98 cm, så jag är rätt deppig över detta...

• hmm77
    Olsdotter skrev 2025-01-24 19:01:23 följande:

Hur går det för er i tråden? Tycker det är peppande att följa era uppdateringar när de kommer, så skriv gärna 🙂

Här ligger träningen fortfarande nere pga konvalescens. Först om ytterligare två veckor kan jag börja träna försiktigt.

Vikten ligger still och rumpan fortsätter krympa... Nere på 95 cm nu. Det är jobbigt att bara se musklerna försvinna och inte kunna göra någonting åt det, så jag slutar mäta till dess jag kan börja träna igen.

Vet någon ifall det är lättare att bygga muskler man nyligen haft och snabbt tappat, jämfört med att bygga upp dem från början? Tog två år att gå från 94  cm till 98 cm, så jag är rätt deppig över detta...

jag har skaffat viktväktarna appen nu. så jag var på willys idag och skannade som fan på olika mat produkter hehe jag älskar appen så enkelt. det handlar om att göra smarta val bara. 
  • Olsdotter
    hmm77 skrev 2025-01-25 14:46:15 följande:
    jag har skaffat viktväktarna appen nu. så jag var på willys idag och skannade som fan på olika mat produkter hehe jag älskar appen så enkelt. det handlar om att göra smarta val bara. 
    Har hört andra prata om sådana appar och bli riktigt hjälpta av dem. Smart hjälpmedel. 🙂
  • Anonym (också)

Jag ligger sjuk och klarar inte av att äta nåt alls, antar det kommer öka viktnedgången 

Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?