• Anonym (Dags att ta tag i vikten)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Kvinna 43 år md ett BMI på 27,2. Skulle behöva gå ner 10 kg. Jag skulle gärna vilja hitta någon som också behöver gå ner i vikt och som vill vara med och peppa när motivationen tryter. Jag kommer att köra med ca 1600 kcal om dagen. 
    Har i övrigt en ganska aktiv livsstil även om jag har stillasittande arbete på kontor. Gillar att träna så den biten är på plats. Mitt problem är att jag äter för mycket. Känner mig ofta hungrig. Gillar även fet mat vilket inte gör det bättre

I dag är min första dag med nya dieten. Jag hoppas att du som också har en viktresa framför dig och som hade behövt någon som pepp på vägen hakar på. 

• Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?
    Supersemlan skrev 2024-11-21 09:42:53 följande:

Jag vägde mig i fredags och i tisdags. I tisdags vägde jag 1,4 kg mer än i fredags, trots att jag ätit bra och tränat. Är dock väldigt dålig i magen (sorry för tmi), bla pga järntabletter, och misstänker att jag kanske samlat en massa vatten pga det. Något stabilare nu och ska väga mig imorgon igen. Men känner mig helt nedslagen. :( Någon som varit med om samma när magen strulat?

Har väl inte upplevt samma men det låter inte så konstigt samtidigt 
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-21 09:12:37 följande:

Ställde mig på vågen imorse. 67,9! Det är alltid lite extra när man flyttar sig från ett heltal till ett annat Men är det inte galet att det kan skilja nästan 2 kg från i måndags 😯 Nu har det ju vart så varje måndag men iaf, galet att man binder så mycket vätska från maten över helgen. Därför har jag min invägning på fredagar och jämför med fredagen innan. Om det inte blir någon ytterligare reduktion så har jag tappat 0,4 kg denna veckan. Det går verkligen inte snabbt men iaf. Jag startade på 71 kg 4 November så snittar man så är det ca 1 kg i veckan.
    Nu ska jag inte surra om det igen att det går så långsamt, för jag fattar ju det egentligen...jag kan väl bara inte låta bli attt jämföra med när jag var 30 år.. vägde ca 58 kg. Tränade mycket sporadiskt. Brydde mig om vad jag åt men inte så att det var bättre än det är idag. Dock hade jag inte den dåliga vanan att äta godis på fredagar- detta är någor som kommit med barnen, dvs de senaste 8 åren (har inte gjort det sedan jag startade tråden). Vi gick mycket ut och åt på restaurang innan barnen, typ varje helg. Det gör vi inte längre men desto fler middagar hemma med vänner och mer hämtmat (har dock inte köpt någon hämtmat sedan jag startade tråden). 
    I kombination med nya ovaner när vi fick barn så fortsatte jag vara otränad. Antar att det var då kg började smyga sig på. För 5 år sedan började jag träna 4 dagar i veckan, såsom jag gör idag. De första åren så gjorde det att jag gick ner i vikt, ändrade inte så mycket annat. Nu är jag tillbaks på den högre vikten trots att träningen består. Antar att min basförbränning sjunkit. Så nu ska det mer till.
    Men det är jobbigt att inte kunna välja vanlig mat. Tex jag skulle inte kunna äta vanlig husmanskost till lunch varje dag, no way, då hade vikten stuckit iväg. Jag måste aktivt välja rent protein, rena kolhydrater, helst ingen sås och grönsaker utan dressing (dvs buffésallader går bort). Vanlig husmanskost kunde jag äta förr, och det tror jag att många kan och tänker som normalt. Detta är för att förtydliga att jag inte anser att godis och hämtmat är normal mat. 

Grattis!

Visst är det lite speciellt när heltalet ändrar sig nedåt 😁

Tänker att jag ska våga mig på en förre bild utan att ha en efter bild? kanske det inspirerar mig till att kämpa mot ett efter. Alla har vi olika kroppsform, jag är ganska grov i kroppsbyggnaden i mig själv, lite jobbigt. Någon annan som är grov byggd med lyckats med bedriften att genom viktnedgång känna sig mer ?petite??

• Anonym (Andromeda)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-22 09:29:18 följande:

Tänker att jag ska våga mig på en förre bild utan att ha en efter bild? kanske det inspirerar mig till att kämpa mot ett efter. Alla har vi olika kroppsform, jag är ganska grov i kroppsbyggnaden i mig själv, lite jobbigt. Någon annan som är grov byggd med lyckats med bedriften att genom viktnedgång känna sig mer ?petite??

Grattis, du har ju muskler det är det jag jobbar egter... Jag är rund som en cylinder på alla kroppsdelar :)

Ett tips som vi jorde idag som inte känns som träning men man blir rejält svettig och man går på otympliga ställen så måste aktivera många muskler: vi går rakt ut i skogen, följer inga stigar utan behöver hoppa över stockar.... Men det är skoj....

• Olsdotter

Vet inte om detta var en ok dag?

,3 ägg
    1 dl ost

1 kotlett, 50 mg
    2 dl mjölk

20 gram chips 
    3 glas rött vin, ca 4 dl totalt (min "nykteristidentitet" till trots).

2 mackor med kaviar. Kaviarmackor tycks vara min nya svaghet.

Igår:
    1 enkel hamburgare från Max+ 6 chilicheese. 

Jag är mycket på resande fot för tillfället, och det gör att jag äter ute och festar med folk.

Fortfarande är jag hungrig som en tok! Klockan är två på natten, och jag önskar klämma en påse jordnötter (försöker avhålla mig från ytterligare en macka med kaviar).

Mått:
    W: 67
    H: 98

Vikt: 58

Än så länge supermått, men jag märker ju tydligt tendensen att trycka i mig kalorier för att gå upp... Och det är inte protein jag vill ha utan FETT. Tack och lov inga cravings efter kolhydrater, typ socker...

Olsdotter skrev 2024-11-23 02:02:58 följande:

Vet inte om detta var en ok dag?

,3 ägg
    1 dl ost

1 kotlett, 50 mg
    2 dl mjölk

20 gram chips 
    3 glas rött vin, ca 4 dl totalt (min "nykteristidentitet" till trots).

2 mackor med kaviar. Kaviarmackor tycks vara min nya svaghet.

Igår:
    1 enkel hamburgare från Max+ 6 chilicheese. 

Jag är mycket på resande fot för tillfället, och det gör att jag äter ute och festar med folk.

Fortfarande är jag hungrig som en tok! Klockan är två på natten, och jag önskar klämma en påse jordnötter (försöker avhålla mig från ytterligare en macka med kaviar).

Mått:
    W: 67
    H: 98

Vikt: 58

Än så länge supermått, men jag märker ju tydligt tendensen att trycka i mig kalorier för att gå upp... Och det är inte protein jag vill ha utan FETT. Tack och lov inga cravings efter kolhydrater, typ socker...

Nu vet jag inte vad ditt mål är, om jag minns rätt så var det så smal midja som möjligt och samtligt så brett som möjligt över stussen? 
    Baserat på din vikt och mått så ser ju allt bra ut. Om maten var bra. Nej, det tycker jag inte. Antar att du är yngre mtp att du skrev att du festar mycket. 

När jag var yngre så kunde jag också äta sådär. Ofta på väg någonstans, åt i farten, gärna en fest. Åt säkert inte så många kalorier totalt så vägde 10 kg mindre än nu.. men var maten bra, nej. 

Så bara baserat på näringen i det som du ätit så tycker jag inte att det låter som en bra dag. Går det inte att beställa en sallad eller ett ordentligt mål mat när du är på resande fot? Tror att suget efter jordnötter blivit mindre. 

Anonym (Andromeda) skrev 2024-11-22 17:19:42 följande:
    Grattis, du har ju muskler det är det jag jobbar egter... Jag är rund som en cylinder på alla kroppsdelar :)

Ett tips som vi jorde idag som inte känns som träning men man blir rejält svettig och man går på otympliga ställen så måste aktivera många muskler: vi går rakt ut i skogen, följer inga stigar utan behöver hoppa över stockar.... Men det är skoj....

Det var ju snällt att du tycker jag har muskler. Jag känner mig mest som en fyrkant? med fluff 😂
    vad kul att du och ditt sällskap hittat en aktivitet som ger er rörelse och glädje! Rörelse ska vara lustfyllt, det är då det blir av. 

sen kan det dock ta tid för rörelse att bli lustfyllt när man inte är van. Jag har just nu privilegiet att verkligen vilja träna. Jag känner mig sämre i kroppen de dagar jag inte gör det. Jag blir lugn efter träningen. Men kan ta någon månad att komma dit. Även när man är van vid att träna och gör ett uppehåll. Plötsligt så saknar man det inte alls 😬

• Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-23 07:45:28 följande:

Nu vet jag inte vad ditt mål är, om jag minns rätt så var det så smal midja som möjligt och samtligt så brett som möjligt över stussen? 
    Baserat på din vikt och mått så ser ju allt bra ut. Om maten var bra. Nej, det tycker jag inte. Antar att du är yngre mtp att du skrev att du festar mycket. 

När jag var yngre så kunde jag också äta sådär. Ofta på väg någonstans, åt i farten, gärna en fest. Åt säkert inte så många kalorier totalt så vägde 10 kg mindre än nu.. men var maten bra, nej. 

Så bara baserat på näringen i det som du ätit så tycker jag inte att det låter som en bra dag. Går det inte att beställa en sallad eller ett ordentligt mål mat när du är på resande fot? Tror att suget efter jordnötter blivit mindre. 

Nej, jag brukar inte festa öht, den här veckan är verkligen ett undantag. Jag är över 50 år, så äldre än du 😉

Försöker ändå hålla mig på ett snitt runt 1200 kcal/ dag. Målet är att behålla den form jag har nu, den har jag absolut inte haft stabilt. Går snabbt upp till 63-65 kg, och då mest på buken, om jag inte håller i. Jag försöker hitta en balans jag kan leva med över tid... Jag har passerat klimakteriet, så går väldigt lätt upp i bukfettvikt. Det har tagit mig 2 år att återerövra formen.
  • Anonym (Andromeda)

Tjohooo... även om inget har rört sig på vågen så gick jag in och testade en ny vinterjacka.

Fick gå ner till stl S för att den skulle passa, jag som har xl i vanliga fall...

1000:- Förvånad men den fick följa med hem dom en segertrofe!!!! 

Men fettet på benen släpper kroppen inte lika lätt, men jag ska hålla i detta träningsätt/diet till sommaren, och avgöra sedan hur jag vill gå vidare...

Helgen har legat i snuvan tecken, så ingen träning, men imorron drar det igång igen... hsr saknat det...

Hur går det för er?Hjärta

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-20 22:40:41 följande:
    Det är det ju ingen som tror heller. Vi som har en tendens att överäta är också fullt medvetna om att det inte är en god vana. Tråden är tänkt som pepp för oss som vill gå ner i vikt. Dumförklaring genom att simplificera  ett problem är inte så peppigt?
    Inte är en god vana? Det är ett missbruk, gör det inte mindre än vad det är. Att man tappar sina hämningar och har attityden att "nu är det ju ändå kört" är inte olikt ngt annat annat missbruk. 

Skulle bara ta en liten för att orka med... 
    Alla andra tog ju av det så ville inte känna mig utanför...
    Det kändes oartigt tacka nej...
    Jag va duktig i tisdags som bara tog lite xx så då kan jag unna mig yy på helgen....
    Vad är meningen med livet om jag inte kan ta lite xx eller yy då och då... 

Kan inte sluta när jag börjat och är fast i tanken på nästa gång jag ska kunna - det är grundstenen i allt missbruksbeteende. Blandat med ursäket, undanflykter, skam och ångest. 
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?