Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-18 14:49:01 följande:
1. Håller med om att den hemmagjorda pizzan inte är bättre från ett viktminsknings perspektiv. Det var mer som en kommentar till att hemmagjord pizza refererades till som skräpmat, och det håller jag inte med om. Mycket mat kan vara ett dåligt alternativ för en som ska gå ner i vikt utan att vara skräp för det
2. Jag har gjort förändringar. Dock verkar dessa förändringar inte vara tillräckliga eftersom mina utsvävningar på helgen verkar tillintetgöra mina ansträngningar på vardagen. Innan hade jag ingen direkt plan för min vardag utan att vanlig mat men utan att räkna kalorier. Jag tränar ganska mycket och har lite naivt tänkt att det borde räcka och ge mig mer uttrymme än jag uppenbarligen har.
Även om det låter som att jag lever i sus och dus på helgen, så gör jag inte det. Jag äter samma havregrynsgröt till frukost som på vardagarna, jag tränar minst en gång på helgen, jag väljer aktivt ett ok lunchalternativ, men en middagsbjudning med vin och efterätt verkar trots det vara mer än min kropp kan förbränna när jag sen dessurtom äter pizzan med barnen.
Jag tycker det känns jobbigt att inskränkningarna behöver vara så grava för att få resultat... jag tror nämligen att jag lever sundare än många med träning 4 ggr i veckan sedan flera år tillbaks. Jag får också in mycket vardagsmotion med pendling med tåg och cykel (cyklar 3 mil i veckan på elcykel och ca 6 km på vanlig cykel) och går til perrongen etc. Men som sagt räcker det inte och det gör mig lite nedstämd.
Du rör dig mycket mer än mig, så jag förstår att du vill ha resultat... och visa människor hade fått resultat, medan andra får kämpa mer... Vi är alla olika och har olika lätt att gå upp/ner...
När jag var liten åt mina bröder Billys panpizza till frukost varje dag, och var pinnsmala, medan jag gick 1 mil om dagen varje skoldag och ibland mer på helgerna och var tjockast i hela skolan...
Och nu har jag kämpat hela detta året och tappat 12 kilo, var hos grannen för en vecka sedan som glatt utbrister att hon gått ner 9 kilo utan ha gjort något, det bara skedde...
Glad för henne, men hade också velat haft det så....
Vågar du anta en utmaning?
Vid nästa middag, byt ut 1 glas vin vin mot vatten, (brukar du dricka 3glas vin så drick 1 vatten och 2 vin), skippa såsen på tallriken, och ät bara 3 skedar av efterrätten... en liiten förändring mot det bättre men du är fortfarande med på middagen och kan vara lika social som vanligt :):):)