Inlägg från: Anonym (Kg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kg)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-18 08:27:42 följande:

Måndag igen och samma som förra måndagen- upp 1,4 kg sedan i fredags! Det är klart att det enda sättet för mig att gå ner i vikt är ett tydligt kaloriunderskott och ren mat. Jag kommer ju aldrig gå ner i vikt på rigtigt på det här sättet..

Men jag vill trots det belysa några andra framsteg som en del av att jag försöker vara mer medveten. Ingen hämtmat på 2 veckor! Det är ganska stort för oss. Både denna och förra söndagen gjorde vi hemmagjord pizza, dvs egen deg och allt. Barnen vill ju gärna ha pizza. Så även om den hemmagjorda pizzan kanske innehåller lika många kalorier så är den som helhet ett bättre alternativ. 
    Jag försöker också tänka och välja klokare överlag. 
    Men de här kg sitter rejält och uppenbarligen så tillåts inget fusk. 
    Hur går det för er?

Ät mindre av allt kalloririkt som ställs framför dig under helgerna. När du har möjlighet, fixa ett eget alternativ
  • Anonym (Kg)
    Supersemlan skrev 2024-11-18 10:20:56 följande:

Får jag ställa en fråga till er kunniga här inne? Tycker ni att det finns något egenvärde i att äta så få kalorier som möjligt varje dag? Jag registrerar all mat i Lifesum och all rörelse och träning med min Apple Watch, och försöker att alltid ligga på ett underskott på mellan 400 - 500 kalorier/dag. Jag går i snitt runt 14 000 steg/dag, men beroende på hur mycket jag rört mig så kan jag äta mellan 1500 - 1800 kalorier/dag för att hamna på underskottet av 400 - 500 kalorier/dag.

Ska jag strunta i att röra på mig så mycket och bara fokusera på att alltid äta under 1500 kalorier, eller är det lika effektivt att se till att jag alltid har minst 400 kalorier kvar?

Jag tycker det finns ett egenvärde att inte äta allt för lite, svårt att hålla i längden och sätter ned prestationsförmågan.

Jag tycker det finns ett egenvärde med regelbunden fysisk aktivitet
  • Anonym (Kg)
    Supersemlan skrev 2024-11-18 11:02:29 följande:
    Jag håller med, när du beskriver det så klart och tydligt. Men ibland så blir man förblindad av viljan att gå ner i vikt så snabbt och effektivt som möjligt?
    Snabbt är sällan effektivt
  • Anonym (Kg)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-18 12:40:37 följande:

Det hade varit intressant att höra från några som inte anser sig ha problem med vikten hur ni äter på helgen? Hur äter ni när ni är bortbjudna har gäster? Satt i ett helhets perspektiv med vad kanske barnen vill äta på fredagskvällen etc 

Om det inte funkar för dig måste du ändra på något.

Ät mindre pizza, efterätt, potatisgratäng, bea, tårta, chips, bullar odyl under helgen.
  • Anonym (Kg)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-20 20:31:44 följande:

Jag är likadan. Om det går snett känns det ofta kört och då äter jag allt i min väg?. 

men nya tag imorgon! det är ju det som är bra att det alltid finns en ny möjlighet  

Då kanske det är det beteendet du måste jobba med. Trycker du i dig 3000 kalorier en lördag är det sämre än 2000 kalorier.

Kalorierna i tårtan försvinner inte om du äter ett stort lass med gräddsås
  • Anonym (Kg)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-20 22:40:41 följande:
    Det är det ju ingen som tror heller. Vi som har en tendens att överäta är också fullt medvetna om att det inte är en god vana. Tråden är tänkt som pepp för oss som vill gå ner i vikt. Dumförklaring genom att simplificera  ett problem är inte så peppigt?
    "Dagen nästan slut och hamnade på 1492 kcal. Ersatte mitt kvälls mellanmål med havregrynsgröt gjord på vatten med härmat äpple och kanel, och 0,5 dl mellanmjölk = 190 kcal. Dvs mindre än mellanmålet igår, trots det känns det lite ?syndigt?.. havregrynsgröt äter jag ofta till frukost och därmed känns det som en stor måltid på kvällen? men det är i huvudet såklart.  "

Lik väl hamnar fokus på 190 kcal mellanmjölk.  Spelar ingen roll vad du äter för mellanmål på tisdag och hur syndigt det är om du äter okontrollerat på helgen.

Förslag, om tillämpligt
    Ingen alkohol på helgen
    Hitt disciplinen att äta ett okontrolerat mål per helgen
    Skippa alla sötsaker
    Ta max en portion av allt. Inga omtag
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?