• Anonym (Dags att ta tag i vikten)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Kvinna 43 år md ett BMI på 27,2. Skulle behöva gå ner 10 kg. Jag skulle gärna vilja hitta någon som också behöver gå ner i vikt och som vill vara med och peppa när motivationen tryter. Jag kommer att köra med ca 1600 kcal om dagen. 
    Har i övrigt en ganska aktiv livsstil även om jag har stillasittande arbete på kontor. Gillar att träna så den biten är på plats. Mitt problem är att jag äter för mycket. Känner mig ofta hungrig. Gillar även fet mat vilket inte gör det bättre

I dag är min första dag med nya dieten. Jag hoppas att du som också har en viktresa framför dig och som hade behövt någon som pepp på vägen hakar på. 

• Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?
    Olsdotter skrev 2024-11-23 13:59:04 följande:
    Nej, jag brukar inte festa öht, den här veckan är verkligen ett undantag. Jag är över 50 år, så äldre än du 😉

Försöker ändå hålla mig på ett snitt runt 1200 kcal/ dag. Målet är att behålla den form jag har nu, den har jag absolut inte haft stabilt. Går snabbt upp till 63-65 kg, och då mest på buken, om jag inte håller i. Jag försöker hitta en balans jag kan leva med över tid... Jag har passerat klimakteriet, så går väldigt lätt upp i bukfettvikt. Det har tagit mig 2 år att återerövra formen.
    ja dør ser man hur fel man kan ha 😂 brukar du aldrig festa gær det nog inte så mycket med en festvecka - kul ska man ju också ha! 

Men bra där att du lyckats gå ner. Här går det lååångsamt, men jag går faktiskt ner även om det tar tid. 
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-11-24 20:04:32 följande:
    Inte är en god vana? Det är ett missbruk, gör det inte mindre än vad det är. Att man tappar sina hämningar och har attityden att "nu är det ju ändå kört" är inte olikt ngt annat annat missbruk. 

Skulle bara ta en liten för att orka med... 
    Alla andra tog ju av det så ville inte känna mig utanför...
    Det kändes oartigt tacka nej...
    Jag va duktig i tisdags som bara tog lite xx så då kan jag unna mig yy på helgen....
    Vad är meningen med livet om jag inte kan ta lite xx eller yy då och då... 

Kan inte sluta när jag börjat och är fast i tanken på nästa gång jag ska kunna - det är grundstenen i allt missbruksbeteende. Blandat med ursäket, undanflykter, skam och ångest. 
    Om det nu är så att du har rätt och det är ett missbruk, så förändrar det väl inte poängen med mitt inlägg? Tråden är tänkt som en plats för oss som vill gå ner i vikt, där vi vill uppmuntra varandra genom pepp. Att klanka ner på någon som har en tendens att överäta, om det så är en dålig vana eller missbruk hjälper väl inte? Att peppa personen till att ta nya tag är väl det enda riktiga? 
    Till skillnad från andra missbruk är det ju så med mat att vi inte kan sluta äta den. Om vi nu leker med att du har rätt i att detta är ett missbruk, så tänk så mycket mer pannben det krävs för at inte överäta iom att du inte kan sluta äta helt. Och nej, det fungerar inte bara så att det är viss mat som triggar en, och undviker man den så är det lugnt. Det kan vara så enkelt att aptiten just den dagen är överväldigande. Din portion blir lite för stor, såsen smakar lite för bra och man äter lte för mcyket, det kan vara tillräckligt för att man då även tar av godisskålen, kakan eller vad fan som helst, för att man blivit igång triggad. 
    Fortsätter man sen även nästa dag, och nästa dag så kommer det ju gå åt helvete med vikten. Kan man ist acceptera att just idag blev det inte så bra, men det var en dag av 364 kommande där jag kan göra bätre val så är det nog inte hela världen. Skuldbeläggning är nog den värsta känsla som man ska ingjuta hos någon som kämpar med vikten. 
    Anonym (Andromeda) skrev 2024-11-24 19:42:45 följande:

Tjohooo... även om inget har rört sig på vågen så gick jag in och testade en ny vinterjacka.

Fick gå ner till stl S för att den skulle passa, jag som har xl i vanliga fall...

1000:- Förvånad men den fick följa med hem dom en segertrofe!!!! 

Men fettet på benen släpper kroppen inte lika lätt, men jag ska hålla i detta träningsätt/diet till sommaren, och avgöra sedan hur jag vill gå vidare...

Helgen har legat i snuvan tecken, så ingen träning, men imorron drar det igång igen... hsr saknat det...

Hur går det för er?Hjärta

Vad härligt! 
    Men fungerar vågen? Du kan ju inte ha gått från en xl till en small utan att det hänt något på vågen?!?

jag ar samma med benen, det känns aldrig som att de smalnar av riktigt...

Helgen är överstökad. Fuskvägde mig i lördags, vågen stod still från fredagen. Vägde mig igen idag- upp 1 kg igen, som vanligt över helgen 😂 men om vågen visar 0,5 kg mindre på fredag än förra fredagen så är jag fortfarande nöjd. Jag accepterar att det är såhär, så länge som min långsiktiga viktnedgång visar på minus.

• Anonym (Andromeda)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-25 10:29:10 följande:
    Vad härligt! 
    Men fungerar vågen? Du kan ju inte ha gått från en xl till en small utan att det hänt något på vågen?!?

jag ar samma med benen, det känns aldrig som att de smalnar av riktigt...
    Her inte haft en tanke på att det är fel på vågen Skäms

Men jag har byggt väldigt mycket muskler, kroppen är mindre I cm, tänker att fettet bara bytt plats med musklerna nu....

Har ju hållit upp gymmet en vecka när jag var sjuk, men jag blir så jäkla bekväm med att inte åka dit alls då, så även idag struntade jag i det, storstädade hemma istället, får se det som träning... Men vill komma in i rutinen igen...
  • Olsdotter
    Anonym (Andromeda) skrev 2024-11-24 19:42:45 följande:

Tjohooo... även om inget har rört sig på vågen så gick jag in och testade en ny vinterjacka.

Fick gå ner till stl S för att den skulle passa, jag som har xl i vanliga fall...

1000:- Förvånad men den fick följa med hem dom en segertrofe!!!! 

Men fettet på benen släpper kroppen inte lika lätt, men jag ska hålla i detta träningsätt/diet till sommaren, och avgöra sedan hur jag vill gå vidare...

Helgen har legat i snuvan tecken, så ingen träning, men imorron drar det igång igen... hsr saknat det...

Hur går det för er?Hjärta

Jag upplever samma sak, är på nästan samma storlek som när jag var 30 år trots att jag väger 8 kg mer än då. Då var jag otränad, nu tränar jag en hel del.
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-25 10:19:15 följande:
    ja dør ser man hur fel man kan ha 😂 brukar du aldrig festa gær det nog inte så mycket med en festvecka - kul ska man ju också ha! 

Men bra där att du lyckats gå ner. Här går det lååångsamt, men jag går faktiskt ner även om det tar tid. 
    Jag tror att det är en fördel att det går långsamt eftersom att man hinner lära sig hur kroppen reagerar på olika kost/ träning.

Men glöm inte att du också bygger muskler! Du har då gått ned betydligt mer i fett än vad vågen visar.

Igår föll av hästen lite. Barnet är sjukt så kunde inte gå till gymmet. Märkte att kvällen blev lång utan träningen. Märkte också att jag då söker mig till kylen i brist på annan aktivitet? 
    Men jag reggade allt jag stoppade i munnen! Det tog emot men jag gjorde det! Landade på 1800 kcal. Resultatet? Var att det inte kändes som hela världen. Hade jag inte reggat hade jag nog uppskattat det till 2500 kcal och känt mig som världens looser. Men 1800 kcal var inte så farligt. Nya tag idag! 

Idag gick bättre men märker också att nu har det gått någon vecka känner lite att engagemanget tryter. Som vanligt inga issues med träningen. Den blir gjord och känner att jag ger extra mycket där just nu. Men med maten känner jag att det backar lite.. orkar inte riktigt laga? hade helst brett en macka med skinka på och ett ägg bredvid ist för att få i mig rejält med grönsaker osv. Men håller mig ok på kalorinivån idag. Ätit ca 1300 men också förbränt 540 (enligt Lifesum) men som sagt konsumerar jag inte förbrända kalorier så fem räknar jag inte, det är mer mentalt.

• Anonym (Andromeda)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-27 20:45:03 följande:

Idag gick bättre men märker också att nu har det gått någon vecka känner lite att engagemanget tryter. Som vanligt inga issues med träningen. Den blir gjord och känner att jag ger extra mycket där just nu. Men med maten känner jag att det backar lite.. orkar inte riktigt laga? hade helst brett en macka med skinka på och ett ägg bredvid ist för att få i mig rejält med grönsaker osv. Men håller mig ok på kalorinivån idag. Ätit ca 1300 men också förbränt 540 (enligt Lifesum) men som sagt konsumerar jag inte förbrända kalorier så fem räknar jag inte, det är mer mentalt.

Hur skulle det funka om du skippar mackan och istället steker 2 ägg och äter 50g skinka? :) proteinet gör dig mätt, (men macka är förbannat gott... och det är lätt att äta 2 mackor i rena farten....)

Sedan för mig beror min nivå av hunger mycket vart jag är i menscykeln, igår kunde jag inte sluta äta, var hungrig konstant, men så länge jag äter bra mat så får det gå an att äta mer de dagar kroppen kräver det, vet att den går tillbaka till normalläge efter några dagar...

................

Skitskönt kämpat alla i trådenSkål
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?