Anonym (Anonym1) skrev 2024-11-24 20:04:32 följande:
Inte är en god vana? Det är ett missbruk, gör det inte mindre än vad det är. Att man tappar sina hämningar och har attityden att "nu är det ju ändå kört" är inte olikt ngt annat annat missbruk.
Skulle bara ta en liten för att orka med...
Alla andra tog ju av det så ville inte känna mig utanför...
Det kändes oartigt tacka nej...
Jag va duktig i tisdags som bara tog lite xx så då kan jag unna mig yy på helgen....
Vad är meningen med livet om jag inte kan ta lite xx eller yy då och då...
Kan inte sluta när jag börjat och är fast i tanken på nästa gång jag ska kunna - det är grundstenen i allt missbruksbeteende. Blandat med ursäket, undanflykter, skam och ångest.
Om det nu är så att du har rätt och det är ett missbruk, så förändrar det väl inte poängen med mitt inlägg? Tråden är tänkt som en plats för oss som vill gå ner i vikt, där vi vill uppmuntra varandra genom pepp. Att klanka ner på någon som har en tendens att överäta, om det så är en dålig vana eller missbruk hjälper väl inte? Att peppa personen till att ta nya tag är väl det enda riktiga?
Till skillnad från andra missbruk är det ju så med mat att vi inte kan sluta äta den. Om vi nu leker med att du har rätt i att detta är ett missbruk, så tänk så mycket mer pannben det krävs för at inte överäta iom att du inte kan sluta äta helt. Och nej, det fungerar inte bara så att det är viss mat som triggar en, och undviker man den så är det lugnt. Det kan vara så enkelt att aptiten just den dagen är överväldigande. Din portion blir lite för stor, såsen smakar lite för bra och man äter lte för mcyket, det kan vara tillräckligt för att man då även tar av godisskålen, kakan eller vad fan som helst, för att man blivit igång triggad.
Fortsätter man sen även nästa dag, och nästa dag så kommer det ju gå åt helvete med vikten. Kan man ist acceptera att just idag blev det inte så bra, men det var en dag av 364 kommande där jag kan göra bätre val så är det nog inte hela världen. Skuldbeläggning är nog den värsta känsla som man ska ingjuta hos någon som kämpar med vikten.