• Anonym (Dags att ta tag i vikten)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Kvinna 43 år md ett BMI på 27,2. Skulle behöva gå ner 10 kg. Jag skulle gärna vilja hitta någon som också behöver gå ner i vikt och som vill vara med och peppa när motivationen tryter. Jag kommer att köra med ca 1600 kcal om dagen. 
    Har i övrigt en ganska aktiv livsstil även om jag har stillasittande arbete på kontor. Gillar att träna så den biten är på plats. Mitt problem är att jag äter för mycket. Känner mig ofta hungrig. Gillar även fet mat vilket inte gör det bättre

I dag är min första dag med nya dieten. Jag hoppas att du som också har en viktresa framför dig och som hade behövt någon som pepp på vägen hakar på. 

• Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?
  • Anonym (29)
    Anonym (Sofie) skrev 2024-11-08 21:17:34 följande:
    Sluta var en bitter tjockis. Du behöver äta nyttigt och hålla dig på plus minus noll kalorimässigt för att bibehålla samma vikt förutsatt att du har samma aktivitetsnivå. Jag gick upp efter tre barn. Nu ska jag gå ned. 

Du vet att den extra vikt som du inte gått ner efter barnen fötts är till stor del det du ätit dig till? 
    Efter mitt andra barn så vägde jag mindre efter hon var född än innan. Det för att jag var aktiv under hela graviditeten i samband med att jag inte åt mer än vad jag behövde. 

• Anonym (Solros)

Hej...

Idag blir det tjejkväll med vin, sååå välbehövligt att få komma ut och träffa vänner och bara tjata massa skit heeela kvällen Skrattande

Jag dricker inte ofta, detta blir 3e gången i år, så tänker dricka utan en tanke på om det är bra eller inte, får ta smällen... 

Är det någon annan här inne som styrketränar eller "jagar" protein? Min sambo har tröttnat på att jag tjatar om det hela tiden, tänkte om någon annan har samma intresse Skrattande...

• Anonym (Hyacint)

Folket i denna tråden var inte direkt peppande utan bara dryga, så jag kommer Inte få ut nåt av denna tråd. Lämnar. 

• Anonym (också)
    Lynx123 skrev 2024-11-08 23:14:52 följande:
    Jo det stämmer. Det är ren biologi. Samma för människor och alla andra djur. Om du går ner äter du helt enkelt mindre än du förbränner. Hur mycket det är kan vara väldigt individuellt däremot. :)
    Jag räknar ju kalorierna och de är som min målvikt behöver. Ändå går jag ner och när jag är på min målvikt så kommer jag inte gå ner mer antar jag för det är min förbränning
  • Anonym (mera mera)
    Anonym (Man2) skrev 2024-11-08 19:08:59 följande:
    2000 steg om dagen är verkligen i minsta laget. Ligger du på under det nu och hur ser din vardag ut då? Jag är väl en rastlös själ så ligger långt över det även om jag är hemma i feber. Önskar dig lycka till med din resa och försök hitta något intresse där du också för på dig så underlättar det en hel del.
    Jag vet. Jag sa ju att jag är extremt stillasittande. Jag skäms lite för det. Jag har inte direkt något att göra på dagarna förutom att gå runt i lägenheten mellan sängen, skrivbordet, köket och badrummet. Jag har alltid haft svårt att aktivera mig, men förut hade jag i alla fall hund som gjorde att jag gick mycket, och förr när jag gick i skolan och jobbade utanför hemmet gick jag alltid dit och hem, även i regn och rusk och 20 minus. Nu blir det i princip bara att jag går ut när jag ska gå till affären, men jag försöker göa det varje dag. 

Tack!
  • Anonym (mera mera)
    Anonym (också) skrev 2024-11-08 23:11:55 följande:
    Jag försöker hålla de kalorier som min målvikt kräver per dygn och jag går ner i vikt ändå. Så det stämmer inte att man behöver äta mindre än man förbränner för att gå ner i vikt.
    Fast din målvikt kräver väl mindre kalorier än din nuvarade vikt? Jag tycker att du gör rätt, men det låter som en liten tankevurpa.
  • Anonym (också)
    Anonym (mera mera) skrev 2024-11-09 15:11:09 följande:
    Fast din målvikt kräver väl mindre kalorier än din nuvarade vikt? Jag tycker att du gör rätt, men det låter som en liten tankevurpa.
    Det gör jag säkert, förstår inte riktigt vad ni menar?
  • Anonym (Solros)
    Anonym (mera mera) skrev 2024-11-09 15:09:10 följande:
    Jag vet. Jag sa ju att jag är extremt stillasittande. Jag skäms lite för det. Jag har inte direkt något att göra på dagarna förutom att gå runt i lägenheten mellan sängen, skrivbordet, köket och badrummet. Jag har alltid haft svårt att aktivera mig, men förut hade jag i alla fall hund som gjorde att jag gick mycket, och förr när jag gick i skolan och jobbade utanför hemmet gick jag alltid dit och hem, även i regn och rusk och 20 minus. Nu blir det i princip bara att jag går ut när jag ska gå till affären, men jag försöker göa det varje dag. 

Tack!
    Skulle det funka att sätta på en bra ljudbok och gå ut och gå med, så tankarna försvinner och man inte tänker på att man går... Finns gratis via biblioteket.

Jag har en hund som jag rastar litedå och då, hittad på fb i en lokal grupp, då får jag både steg och tjänar pengar...

Har du någon kompis/granne som kan låna ut sin hund, mycket roligare att gå med någon Drömmer
  • Anonym (mera mera)
    Anonym (också) skrev 2024-11-09 15:18:30 följande:
    Det gör jag säkert, förstår inte riktigt vad ni menar?
    Som sagt, jag tycker att du gör rätt, så ta det inte det här som en attack eller något.

Men.

Om du äter så många kalorier som din målvikt kräver, och du väger mer än din målvikt, så kräver din nuvarande vikt mer kalorier, vilket gör att du ligger på underskott mot din nuvarande vikt, vilket gör att du går ner i vikt.

Det är DET de menar. Att du går ner i vikt för att du äter mindre än du egentligen behöver NU. 
  • Anonym (mera mera)
    Anonym (Solros) skrev 2024-11-09 16:30:50 följande:
    Skulle det funka att sätta på en bra ljudbok och gå ut och gå med, så tankarna försvinner och man inte tänker på att man går... Finns gratis via biblioteket.

Jag har en hund som jag rastar litedå och då, hittad på fb i en lokal grupp, då får jag både steg och tjänar pengar...

Har du någon kompis/granne som kan låna ut sin hund, mycket roligare att gå med någon Drömmer
    Nja, jag gillar inte att lyssna på saker när jag är ute, då hör jag inte vad som händer omkring mig. Jag är en sån som kan glömma både tid och rum. Du skulle bara ana hur många gånger jag missat att gå av tåget, haha. Jag har nexstory så generellt gillar jag ljudböcker men jag tappar som sagt uppmärksamheten. Drömmen är att ha råd med ett löpband, sätta på en ljudbok och bara gå, jag skulle säkert kunna göra det i timmar om jag bara kom igång. Det är att komma ut som är svårt.

Jag har ingen kontakt med någon här längre, det försvann med hunden. Jag är allmänt inte så sällskaplig av mig.
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?