• Anonym (Dags att ta tag i vikten)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Kvinna 43 år md ett BMI på 27,2. Skulle behöva gå ner 10 kg. Jag skulle gärna vilja hitta någon som också behöver gå ner i vikt och som vill vara med och peppa när motivationen tryter. Jag kommer att köra med ca 1600 kcal om dagen. 
    Har i övrigt en ganska aktiv livsstil även om jag har stillasittande arbete på kontor. Gillar att träna så den biten är på plats. Mitt problem är att jag äter för mycket. Känner mig ofta hungrig. Gillar även fet mat vilket inte gör det bättre

I dag är min första dag med nya dieten. Jag hoppas att du som också har en viktresa framför dig och som hade behövt någon som pepp på vägen hakar på. 

• Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?
  • Anonym (också)
    mammatill6 skrev 2024-11-04 18:39:26 följande:
    så om du kokar en portion ris från en förpackning, räknar du då hela förpackningen? och sen inte räknar alla andra gånger du äter? Fattar inte ändå. Hur gör du om du brer en macka? Räknar hela limpanm osten och smöret?
    Nej just ris äter jag så sällan så i det fallet skulle jag bara räkna en portion den gången när jag väl tar en, men de varor jag tycker att jag använder ofta så räknar jag med hela på en gång så att jag slipper räkna så många gånger. Så i längden borde det ju bli samma sak?
  • Anonym (också)
    Anonym (också) skrev 2024-11-04 19:08:27 följande:
    Nej just ris äter jag så sällan så i det fallet skulle jag bara räkna en portion den gången när jag väl tar en, men de varor jag tycker att jag använder ofta så räknar jag med hela på en gång så att jag slipper räkna så många gånger. Så i längden borde det ju bli samma sak?
    Alltså jag blev trött på att flera gånger dagligen väga upp tex hur mycket smör jag tar till de olika måltiderna 

Nu har nästan hela första dagen gått. Som vanligt går ju alltid första dagen mycket bra, haha. Jag tror man har så fyllda reserver i början att det inte är så svårt. Var det god mat i dag då? Inte direkt... men det kan man ju jobba på. Hamnade på 1230 ätna kcal, dvs för lågt för att det ska funka i längden. Alltför lite grönsaker också. 
    Fick till ett 5 km löppass. Träningen är förvisso inte ett problem. Brukar träna 4 ggr i veckan men trots det så sätter sig hg efter hg.. det är väl åldern. Jag tror också man lurar sig och tror att tränar man bara så kan man slarva lite med maten. Inte då. Inte jag ivf. 
    Jag har bestämt mig för att försöka ta en dag i taget den här gången ist för att tro att det ska gå så snabbt att få en förändring. 

• Anonym (Vill också vara med)

Jag vill också vara med på det här 🙂 jättebra med peppgrupp. Jag vill dock köra långtidsnedgång, typ 1-2 kilo per månad. Behöver gå ner 10-15 kilo. Kul och bra idé! 

• Anonym (29)

Jag är gärna med. Är 44 år och har just nu ett BMI på 29. Vill gå ner åtminstone 8-10 kg Cool

• Anonym (29)

Jag är gärna med. Är 44 år och har just nu ett BMI på 29. Vill gå ner åtminstone 8-10 kg Cool

• Anonym (Hyacint)

Jag joinar gruppen! 

BMI 27,5 och behöver gå ner 10 kilo. Tränar några gånger i veckan sedan oktober och gått ner 1,5 kilo hitills. 

• mammatill6
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-04 20:39:06 följande:

Nu har nästan hela första dagen gått. Som vanligt går ju alltid första dagen mycket bra, haha. Jag tror man har så fyllda reserver i början att det inte är så svårt. Var det god mat i dag då? Inte direkt... men det kan man ju jobba på. Hamnade på 1230 ätna kcal, dvs för lågt för att det ska funka i längden. Alltför lite grönsaker också. 
    Fick till ett 5 km löppass. Träningen är förvisso inte ett problem. Brukar träna 4 ggr i veckan men trots det så sätter sig hg efter hg.. det är väl åldern. Jag tror också man lurar sig och tror att tränar man bara så kan man slarva lite med maten. Inte då. Inte jag ivf. 
    Jag har bestämt mig för att försöka ta en dag i taget den här gången ist för att tro att det ska gå så snabbt att få en förändring. 

Mitt absolut heta tips är att verkligen se till att du äter mer kalorier. För det är det som gör det hållbart i längden, annars trillar man snabbt dit när suget blir för stort. och att äta god mat. Kalorisnål mat kan vara god.

Tips på hur man klarar helgen? Vardagen tycker jag egentligen inte är ett problem. Ofta har jag gått ner något kg mån till fre när jag anstränger mig men sen kommer helgen och alla kg kommer tillbaks. Det här att äta 'vanligt' funka r inte för mig längre. Förr spelade det inte så stor roll om det blev en pizza på fredagen, två varmkorvar på grillen i skogen med barnen, en middag med vin med vänner på lördagskvällen och kanske en kanelbulle på söndagen. Jag tycker ju att dessa utsvävningar är högst 'normala' och jag förväntar mig inte att de ska ge så stora utslag på vågen, men det gör det. Så hur gör ni andra för att klara helgens 'normaliteter' som ofta uppstår i det sociala livet som många av oss lever? 

• Anonym (29)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-05 12:47:48 följande:

Tips på hur man klarar helgen? Vardagen tycker jag egentligen inte är ett problem. Ofta har jag gått ner något kg mån till fre när jag anstränger mig men sen kommer helgen och alla kg kommer tillbaks. Det här att äta 'vanligt' funka r inte för mig längre. Förr spelade det inte så stor roll om det blev en pizza på fredagen, två varmkorvar på grillen i skogen med barnen, en middag med vin med vänner på lördagskvällen och kanske en kanelbulle på söndagen. Jag tycker ju att dessa utsvävningar är högst 'normala' och jag förväntar mig inte att de ska ge så stora utslag på vågen, men det gör det. Så hur gör ni andra för att klara helgens 'normaliteter' som ofta uppstår i det sociala livet som många av oss lever? 

Vad är liksom vanligt?  Frågan är mer hur mycket är normalt att äta.? De allra flesta äter för mycket och anser att det är en normal portion.

Tex är en halv pizza som du äter ute på pizzeria egentligen för mycket för de allra flesta.  Det som ryms på dagens assietter är det man max ska äta men många äter och fyller hela tallrikar, vilket inte är fel om det då är mest grönsaker och betydligt mindre med kolhydrater. 

Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?