Inlägg från: Anonym (Dags att ta tag i vikten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dags att ta tag i vikten)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Kvinna 43 år md ett BMI på 27,2. Skulle behöva gå ner 10 kg. Jag skulle gärna vilja hitta någon som också behöver gå ner i vikt och som vill vara med och peppa när motivationen tryter. Jag kommer att köra med ca 1600 kcal om dagen. 
    Har i övrigt en ganska aktiv livsstil även om jag har stillasittande arbete på kontor. Gillar att träna så den biten är på plats. Mitt problem är att jag äter för mycket. Känner mig ofta hungrig. Gillar även fet mat vilket inte gör det bättre

I dag är min första dag med nya dieten. Jag hoppas att du som också har en viktresa framför dig och som hade behövt någon som pepp på vägen hakar på. 

• Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?

Nu har nästan hela första dagen gått. Som vanligt går ju alltid första dagen mycket bra, haha. Jag tror man har så fyllda reserver i början att det inte är så svårt. Var det god mat i dag då? Inte direkt... men det kan man ju jobba på. Hamnade på 1230 ätna kcal, dvs för lågt för att det ska funka i längden. Alltför lite grönsaker också. 
    Fick till ett 5 km löppass. Träningen är förvisso inte ett problem. Brukar träna 4 ggr i veckan men trots det så sätter sig hg efter hg.. det är väl åldern. Jag tror också man lurar sig och tror att tränar man bara så kan man slarva lite med maten. Inte då. Inte jag ivf. 
    Jag har bestämt mig för att försöka ta en dag i taget den här gången ist för att tro att det ska gå så snabbt att få en förändring. 

Tips på hur man klarar helgen? Vardagen tycker jag egentligen inte är ett problem. Ofta har jag gått ner något kg mån till fre när jag anstränger mig men sen kommer helgen och alla kg kommer tillbaks. Det här att äta 'vanligt' funka r inte för mig längre. Förr spelade det inte så stor roll om det blev en pizza på fredagen, två varmkorvar på grillen i skogen med barnen, en middag med vin med vänner på lördagskvällen och kanske en kanelbulle på söndagen. Jag tycker ju att dessa utsvävningar är högst 'normala' och jag förväntar mig inte att de ska ge så stora utslag på vågen, men det gör det. Så hur gör ni andra för att klara helgens 'normaliteter' som ofta uppstår i det sociala livet som många av oss lever? 

Dag 2. Landade idag på 1600 kcal men hungrigare än vad jag var igår. Men såhär brukar det vara för mig. Hungern trappas upp dag för dag när jag ligger på underskott. Måste bara hålla hungern på en hanterlig nivå, annars börjar jag fantisera om pizza och nybakta bullar. Haha. 

Jag måste hitta ett mellanmål som mättar mer men med mindre kalorier tror jag. Det är vid sänggåendet som det blir jobbigt att inte vara mätt?

Det efterfrågades info på vad jag äter så här kommer en översikt från Lifesum på vad jag åt igår 

Frukost 295 kcal
    2 skivor danskt rågbröd  
    2 ägg

lunch 382 kcal
    2 små bitar sushi lax ca 40 gram
    150 g kycklingfile (innan tillagning)
    0,5 dl okokt råris
    några morotsstavar 
    lite rödkålssallad

middag 540 kcal
    120 g torsk
    200 g potatis kokt
    1 dl vitlkål
    1 msk smör
    2 msk tacco färs (kunde inte låta bli att smaka)

Mellanmål 414 kcal 
    2 knäckemackor
    1 msk bregott
    2 skivor färdigakivad ost herrgård
    paprika 

Anonym (29) skrev 2024-11-06 09:34:21 följande:
    Hur får du 414 kcal på mellanmålet? skrev du fel angående Bregott? 1 msk är ganska mycket menar jag.

Jag missade att skriva in 2 hemlagade köttbullar som är 71 kcal. Men totalen på 414 stämmer. 

Jag tar hellre i lite i överkant på Bregott. Tänker att där säkert är stekfett etc till kycklingen på lunchen som jag säkert missat. 

Dagen nästan slut och hamnade på 1492 kcal. Ersatte mitt kvälls mellanmål med havregrynsgröt gjord på vatten med härmat äpple och kanel, och 0,5 dl mellanmjölk = 190 kcal. Dvs mindre än mellanmålet igår, trots det känns det lite ?syndigt?.. havregrynsgröt äter jag ofta till frukost och därmed känns det som en stor måltid på kvällen? men det är i huvudet såklart. 

Nu tycker jag att jag ansträngt mig en evighet och borde rrrsn ha gått ner mina 10 kg 😂 men hoppas på 2 kg på fredag. Första veckan brukar det gå snabbare för att sedan plana ut?

Anonym (mera mera) skrev 2024-11-06 22:50:41 följande:

Dag 3

Fruktansvärd dag. Sov konstigt på natten, så där så att man är medveten hela tiden man sover. Jag vet inte om någon annan upplevt det men jag gör det regelbundet. Så jag "sov" en timme efter klockan ringde, gick upp till mitt möte som jag hade, det var en timme långt, sedan satt jag och segade tills det var dags att ta min medicin vid lunch, sedan gick jag och lade mig och tänkte att jag skulle vila en halvtimme för att jag sovit så dåligt. Jag vaknade igen strax innan 17.

I matväg har jag då ätit lite jordnötter till medicinen, och 1 skiva fläskkotlett, en bit gurka och en matsked beasås. Jag ska vispa ett par matskedar grädde och ha på ett par matskedar bär innan jag lägger mig i sängen och låtsas att jag sover igen.

Imorgon ska jag väga mig igen, innan frukost/lunch. 

Nu har jag inte koll på vad ditt mål är, och jag själv behöver gå ner i vikt så jag kanske inte har belägg för att yttra mig... men det där verkar inte vara en speciellt hälsosam diet.... Du verkar inte ha ätit speciellt mycket så nog ingen fara från ett kalorieperspektiv men detta intag verkar inte ge dig tillräckligt mycket energi för att klara dig på. Visst, i en dag eller så men inte långsiktigt. 
    Jag har fått en del kommentarer om att jag äter för lite på 1500 kcal , och det gör jag kanske men samtidigt ligger många viktprogram på just 1500 kcal/dag. Jag försöker även äta bra kalorier så jag får i  mig så mycket näring som möjligt. 
    Jag tror du behöver planera dina måltider bättre. 

Invägning fredag: Minus 2.8 kg sedan i månadags. Det får jag vara nöjd med. Men samtidigt ser jag inte dessa första kg som 'riktiga' kg. Jag kan snabbt gå upp dem igen bara genom att äta som 'vanligt' över helgen. Min kropp är så känslig för utsvävningar. Så nu börjar det riktiga arbetet... HELGEN. Fasiken vad det är tufft med heg och att hålla sig på mattan. Helgen är så förknippad med mat, vin och godis för mig. Vardagen är något helt annat. Men nu vill jag ju gå ner i vikt, då det spårat totalt.. 
    Hoppas på att vågen ska visa detsamma på måndag....
    Hur går det för er andra?

Anonym (Anonym1) skrev 2024-11-08 20:15:12 följande:

Någon måste säga det och det är för att hjälpa, inte döma. Den stora resan ligger i beteende och din mentala inställning till kost och vikt.

Det är lätt att söka glädje i detta minutiösa räknande vad du stoppar i dig vilket är anledningen till att 9/10 också går upp sin vikt över tid igen sen (om inte ännu mer). Allt måste börja med självinsikten och lite mer jävlarenamma för att utrycka det krasst, det är ett beteende du ska ändra - inte 10kg på en våg.

Att du inte kan låta bli 2msk tacofärs är värre än om du skulle äta 1800kcal per dag eller om du en lördag klipper 2500kcal. Att gå och lägga sig efter o ätit vispad grädde är om möjligt ännu värre, spelar ingen roll om det är inom dina kcal - det är ett beteende du inte brutit från ditt "gamla liv" som om du inte bryter - kommer ta upp dig 10kg samma dag du känner dig "färdig". 

Ditt mål ska inte vara "ett", det ska vara många delmål. Slutmålet bör du sätta ännu högre och snarare dra ner på takten. Satsa på -15kg på 2 års tid istället för 10kg till midsommar. Då kan du ha månader där du jobbar med ditt beteende istället för om det är X kilo ner. En månad med oförändrad vikt men utan vispad grädde eller matskedar av annan "drog" (ja mat är din drog) är 100ggr hållbarare liv på sikt för dig än att nå en exakt vikt men med oförändrat beteende.

"Några morotsstavar" ska va en sjuhelsikes massa morot, decilitermåttad vitkål ska va nävar osv, först då kommer din långsiktigt hållbara förändring. Sekunden du känner att du "unnar dig" är bara resultatet av felaktigt beteende dygnet före den sekunden

Det verkar som du blandar ihop mig TS som åt 2 msk tacofärs med en annan som skrev att hen åt grädde. Jag behöver dessutom inte gå ner mer än 10 kg, 15 är för mycket. Jag har heller inte satt en datum för målvikt. 

Jag ser inga problem med mina 2 msk tacofärs när jag registrerar dem, värre vore om jag inte gjorde det för det är då man låtsas att de inte fanns och man kan inte förstå varför man inte går ner i vikt. Alla val man gör räknas och det är därför man kan behöva räkna kalorier i början. Utan att få det svart på vitt kan det vara svårt att förstå hur många kalorier en varmkorv med bröd faktiskt innnehåller. När man kommer in i det så behöver man inte räkna längre, då har man ofta hittat sin nivå. 

Att börja räkna och lära sig om kaloriintag samt göra ansträngningen med att lägga om vaner är väl exakt vad jäklar anamma handlar om? Jävlar anamma men famla i blindo hjälper väl ingen? Att det finns verktyg är väl fantastiskt? 

Jag har aldrig heller känt mig färdig jag har alltid haft en relativt sund livsstil men just nu verkar åldern komma ikapp mig. Trots träning 4 dagar i veckan sedan 5 år tillbaks (så rutinen sitter) så tickar hg på. Jag äter inte mer än innan men jag antar att min förbränning gått ner. Därför måste jag lära mig att äta efter min nya förbränning. Förhoppningsvis är veckan som varit ett bevis på att min kropp fortfarande kan reagera positivt men eventuellt är mer känslig för skit och kaloriöverskott än tidigare. 

Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?