Anonym (Andromeda) skrev 2024-11-18 14:09:57 följande:
Skriver med massa kärlek, inga pekpinnar utan bara tankar, hoppas du förstår
1. Nej hemmagjord pizza är inte bättre för att den är gjord från grunden om den innehåller likamånga kalorier som en köppizza. Dock kan du styra innehållet på en egen pizza med mer grönsaker, mindre ost, mer skinka, mindre feta såser på, och det gör att kalorierna går ner, och då blir den bättre...
Vi åt köppizza igår, så jag är inte superduktig, jag vägde upp 125g pizza, det blev typ 300kcal, och sedan åt jag pizzasallad för att fylla ut... skulle det funka för dig? Att räkna ut före vad det kostar i kalorier och sedan avgöra om du vill äta dem? Hälften kanske räcker och fyll ut med grönsaker?
2. Om du inte vill göra någon förändring i ditt liv, hur tänker du att du ska få annat resultat? Snällt frågat, vill vara extra tydlig med det
1. Håller med om att den hemmagjorda pizzan inte är bättre från ett viktminsknings perspektiv. Det var mer som en kommentar till att hemmagjord pizza refererades till som skräpmat, och det håller jag inte med om. Mycket mat kan vara ett dåligt alternativ för en som ska gå ner i vikt utan att vara skräp för det
2. Jag har gjort förändringar. Dock verkar dessa förändringar inte vara tillräckliga eftersom mina utsvävningar på helgen verkar tillintetgöra mina ansträngningar på vardagen. Innan hade jag ingen direkt plan för min vardag utan att vanlig mat men utan att räkna kalorier. Jag tränar ganska mycket och har lite naivt tänkt att det borde räcka och ge mig mer uttrymme än jag uppenbarligen har.
Även om det låter som att jag lever i sus och dus på helgen, så gör jag inte det. Jag äter samma havregrynsgröt till frukost som på vardagarna, jag tränar minst en gång på helgen, jag väljer aktivt ett ok lunchalternativ, men en middagsbjudning med vin och efterätt verkar trots det vara mer än min kropp kan förbränna när jag sen dessurtom äter pizzan med barnen.
Jag tycker det känns jobbigt att inskränkningarna behöver vara så grava för att få resultat... jag tror nämligen att jag lever sundare än många med träning 4 ggr i veckan sedan flera år tillbaks. Jag får också in mycket vardagsmotion med pendling med tåg och cykel (cyklar 3 mil i veckan på elcykel och ca 6 km på vanlig cykel) och går til perrongen etc. Men som sagt räcker det inte och det gör mig lite nedstämd.