Inlägg från: Anonym (Dags att ta tag i vikten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dags att ta tag i vikten)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Helgen är över och när jag ställde mig på vågen hade jag gått upp ett kg. Lite som förväntat. Jag har inte på något vis vräkt i mig men om jag inte ligger på kaloriunderskott och äter väldigt rent med ganska lågt intag av kolhydrater så  reagerar min kropp direkt. Positivt är dock att jag inte gått upp alla de kg som jag gått ner i veckan. 
    Nya tag så ser jag på fredag hur det ligger till. Förhoppningvis börjar min riktiga viktnedgång denna veckan. Som någon skrev så är det ofta en hel del vätska första vckan. 
    Hur gick helgen för er andra?

vägde mig idag och stämplade in på 68.7 dvs 2 hg mer än i fredags, så det känns ok. Det 1 kg i vätska som jag samlat på mig över helgen släppte tydligen snabbt. Det ska bli spännande att väga sig på fredag! 

träningsplaner? ja idag blev det 5 km löpträning och lite core. Imorgon blir de överkropp gym och torsdag ben gym, så ser vi om det hinns med en löprunda på fredag och kanske nåt i helgen.

ni då? 

Olsdotter skrev 2024-11-12 21:05:58 följande:
    Hej! 🙂

Jag gör ingen träning för att minska i midjan även om jag tränar magen lite för hållningens skull. Det är rumpan och låren jag brukar träna för att få dem större, men också för att hålla låren starka.

Midjemåttet försöker jag hålla nere genom att minska på kalorierna, men samtidigt behöver jag ju äta en del för att bygga muskler i nedre kroppen. Planen är att hålla mig till mestadels kött, ägg och grönsaker, men det går väl sisådär i vanliga fall 🥴

Blir så hungrig så fort jag tränar.

W= waist/ midja
    H= hip/ höft

Man mäter helt enkelt måtten i cm och delar midjemåttet med höftmåttet. Då får man en kvot som innebär att ju lägre den är desto större skillnad på midja och höft.

Jag strävar samtidigt efter ett stabilt midjemått på 65-66 cm, men det är svåååårt... 66 cm har jag inte legat på sedan 5 år, så det är inte mitt vanligaste mått. Någorlunda stabilt har jag lyckats hålla måttet 68-69 som lägst de senaste åren. Hoppas att jag kan stabilisera midjan här när jag nu kör igång träningen igen....

Man kan testa att utesluta frukt och allt vanligt socker för att minska i midjan eftersom att bukfett ofta kommer av den kosten, men för kvinnor som fortfarande har regelbunden mens tror jag inte att det spelar så stor roll. Östrogenet brukar skydda mot bukfett.
    Mätte för skojs skull men blev lite osäker på var exakt man mäter höftmåttet?
    Om jag mätte rätt blev det 
    midja 74 
    höft 100

men samtidigt har jag fett på nedre delen av magen. Jag tror jag kan ganska enkelt tappa några cm runt midjan men har liksom kvar fettet på ?buken?

Hur resonerar ni andra runt att äta de kalorier man förbränt vid träning? Förr har man ofta hört (jag är som sagt 43) att det är så enkelt som ett nollsummespel. På senare tid finns det en del rön om att det kanske inte fungerar helt så. Dvs att man kan inte äta upp de kalorierna förbränt via träning. Några av dem, yes, om man tränar hårt, men annars är teorin att kroppen kompenserar på annat vis för att hålla kaloriförbränningen ganska jämt med eller utan träning. Med det sagt så är träning bra av så många andra orsaker! Man känner sig gladare, kroppen mår bättre och man ser ofta bättre ut. 

hur resonerar du?

Denna veckan känns ganska seg? har levt typ som förra veckan. Ligger nu 1 hg lägre än i fredags. Hade hoppats på mer resultat? skillnaden mot förra veckan är att jag inte har haft med mig lunchlåda på jobbet. Vi har buffé på jobbet nämligen. Där har jag ätit denna veckan. Valt så rent och nyttigt som möjligt, samtidigt vet man ju inte kalorierna till 100% när man själv inte lagar. Får väl börja med matlådorna igen? suck 

Jag kollade upp min förbränning utan aktiviteter. Ca 1600 kcal för att behålla nuvarande vikt, och det vill jag ju inte. För att gå ner i vikt och man inte räknar med borttränade kalorier så ska jag ligga strax över 1200 kcal! Ivf om det ska ta ca 6 månader och inte längre. Det är ju ingenting! Knappt jag får äta!
    men det förklarar ju massvis samtidigt. Jag tycker inte jag har ätit så illa. Men jag har ju säkert ätit mer än 1600 kcal dagligen snittat över veckan. Men kanske tänkt att träningen ger mig lite buffert. Har lagt med en bild som visar att min aktivitets nivå ligger på ca 485 kcal senaste året. 

så att jag nu ska ner på 1200 kcal, och inte räkna med träningskalorierna? ja det kommer bli tufft. Alltså, fasiken att vara 40+ 😂

Olsdotter skrev 2024-11-14 23:07:43 följande:
    Själv kan jag säga att dessa tabeller tyvärr är på tok för generösa mot mig. 1200 kcal håller min vikt på 57 kg, och då tränar jag normalt sett tungt (styrketräning) och dessutom springer jag 30 minuter 3 ggr/vecka för hälsans skull. Dock stillasittande jobb.

Tror det är väldigt individuellt hur mycket energi som går åt. Man får hitta sin egen nivå.
    Det är både en ögonöppnare det här med att inte äta upp sina tränings kalorier men också lite deppigt?
    Jag förstår utan problem att fetma är så utbrett. I vår värld där det är ganska normalt med någon  utelunch,  en hämtmatskväll i veckan och ev god middag med vänner eller familj på helgen och ett eller två glas vin till det, så är man över kaloriintaget. Att äta 1200-1400 kcal om dagen kräver disciplin. Det kräver att man aktivt väljer rätt vid varje måltid?

hur klarar du dig att hålla dig på 1200 kcal dagarna igenom? Hur ser en typisk vardag ut? Hur ser en typisk lördag ut?
    Olsdotter skrev 2024-11-15 09:39:19 följande:
    Jag klarar det inte speciellt bra, det går upp och det går ned... Men en dag när jag håller mig på ett lagom kaloriintag kan se ut så här:

Frukost:
    Kaffe med laktosfri mjölk 

Lunch:
    Äts sent, runt klockan 14. Kan bestå av 400 g kyckling stekt i ugn med kryddor och 1 msk kokosfett. Till det broccoli, morötter, paprika och lök stekt i 1 msk olivolja. Brukar ta en liten förrätt för bakterieflorans skull, tex 2 dl kefir eller 1 dl kokosgurt.

Middag 17-18:
    250 g lax, 1 dl neutral kvarg, 1 potatis. Grönt i form av brysselkål  eller annat dylikt jag är sugen på just då. 

Dryck till alla måltider:
    Vatten 

... Men så ser absolut inte alla mina dagar ut! Det går i perioder, inte minst då jag jobbar och någon vill äta lunch ute. Jag tycker att det är supersvårt att hålla mig inom så lågt kaloriintag, och dessutom märker jag att psykiskt blir det ännu svårare ju mer jag fokuserar på det. Därför brukar jag mest mäta upp fettet och proteinet och sedan äta så mycket grönt jag vill.

Potatis eller ris till middag, för annars blir jag extremt sötsugen under kvällen.

Det underlättar att jag är helnykterist annat än under December. Kan inte leva utan glögg 😁

Men om du håller dig stabil på ca 57 kg och du inte håller sig strikt till 1200 så snittar du kanske lite högre trots allt? 

Just nu går jag ner trots att jag sällan ligger så lågt som 1200 kcal. Ligger runt 1400 kcal? men så fort jag slarvar, typ över helgen, så vips är jag 1 kg upp. Denna veckan slutade jag på 68.3 dvs 2 hg mindre än förra fredagen men då började jag måndagen på 69.4 jämfört med 68.5 där jag vägde in förra fredagen. Så är det alltid. Jag blir tokig. Det osunda jag gjorde i helgen var 
    1. Jag åt koreansk friterad kyckling - gjordes hemma (fredagen)
    2. Åt vodka pasta till middag med sonen (hemmalagat)
    Åt 1 näve popcorn på bian med barnen. 5 bitar lösgodis (lördag)
    3. åt kycklinggratäng som jag blev bjuden på hos mor och far med en liten bit äpplekaka på lunchen, ett stycke Hemmalagad pizza på söndagen med familjen (söndag)
    Styrketränade en gång på helgen
    ingen alkohol 
    I övrigt ?ren? mat

men min kropp reagerar omgående! 

just nu känner jag mig lite låg och ?svulten? tyvärr  

Måndag igen och samma som förra måndagen- upp 1,4 kg sedan i fredags! Det är klart att det enda sättet för mig att gå ner i vikt är ett tydligt kaloriunderskott och ren mat. Jag kommer ju aldrig gå ner i vikt på rigtigt på det här sättet..

Men jag vill trots det belysa några andra framsteg som en del av att jag försöker vara mer medveten. Ingen hämtmat på 2 veckor! Det är ganska stort för oss. Både denna och förra söndagen gjorde vi hemmagjord pizza, dvs egen deg och allt. Barnen vill ju gärna ha pizza. Så även om den hemmagjorda pizzan kanske innehåller lika många kalorier så är den som helhet ett bättre alternativ. 
    Jag försöker också tänka och välja klokare överlag. 
    Men de här kg sitter rejält och uppenbarligen så tillåts inget fusk. 
    Hur går det för er?

Anonym (Andromeda) skrev 2024-11-18 09:35:55 följande:
    För att få en förändring måste man ändra något som man gör... 

Kan du unna dig saker som inte är mat? Eller tänka att DU FÖRTJÄNAR äta nyttig mat, inte behöva äta skräpmat bara för att familjen gör det? :)

När ni åt pizzan, hade du kunnat göra en skinksallad till dig istället? Då äter du nästan som de, men du tar bort brödet och osten som är det mest kalloririka...

Har glömt, men andvänder du lifesum? Om inte, gör det i 2 veckor så du får upp ögonen för hur mycket kalorier olika livsmedel har... jobbigt att väga maten, javisst, men det tar 1 minut extra vid varje måltid, det är 4 minuter varje dag, inte så stor uppoffring egentligen :):):)

Jag använder Lifesum och därför fungerar det bra i vardagen och jag går ner. Dock lever vi ett ganska socialt liv så är nästan alltid bortbjuden på helgen. Där försöker jag inte ens bokföra i Lifesum då det känns ganska omöjligt att veta vad maten innehåller. Att ta med egen mat etc är inte aktuellt eftersom detta är livet jag lever och jag måste hitta ett sätt att äta som kommer fungera för alltid. Dvs jag kommer föralltid vara bortbjuden och jag kommer föralltid äta det som bjuds. Dock behöver jag ju inte utöver det äta pizza med familjen. Sen tycker jag inte att en hemmagjord pizza är skräpmat. Allt är ju gjort från grunden ink deg. Dock blir det ju tyvärr för många kalorier för mig. Under dagarna på helgen väjer jag enligt min plan i Lifesum. Så mina utsvävningar i helgen innefattar en brakmåltid på lördagen med 4-rätters middag, fördrink, vin och drink efter maten. Pizza med barnen på söndagen fanns det inte utrymme till men den åt jag iaf. 

motionen i helgen blev en 5 km löprunda. I veckan har jag tis - sprungit 5 km, ons tränat tung styrketräning överkropp, Tors tung träning underkropp. 

så all in all 4 helt ok träningstillfällen. 
    Drömmer lite om när jag var 25? hade jag levt och tränat såhär så hade man väl haft drömkroppen 😂 då kunde man slarva så mycket mer och trots det se helt ok ut

Det hade varit intressant att höra från några som inte anser sig ha problem med vikten hur ni äter på helgen? Hur äter ni när ni är bortbjudna har gäster? Satt i ett helhets perspektiv med vad kanske barnen vill äta på fredagskvällen etc 

Anonym (Andromeda) skrev 2024-11-18 14:09:57 följande:
    Skriver med massa kärlek, inga pekpinnar utan bara tankar, hoppas du förstår Hjärta

1. Nej hemmagjord pizza är inte bättre för att den är gjord från grunden om den innehåller likamånga kalorier som en köppizza. Dock kan du styra innehållet på en egen pizza med mer grönsaker, mindre ost, mer skinka, mindre feta såser på, och det gör att kalorierna går ner, och då blir den bättre...
    Vi åt köppizza igår, så jag är inte superduktig, jag vägde upp 125g pizza, det blev typ 300kcal, och sedan åt jag pizzasallad för att fylla ut... skulle det funka för dig? Att räkna ut före vad det kostar i kalorier och sedan avgöra om du vill äta dem? Hälften kanske räcker och fyll ut med grönsaker?

2. Om du inte vill göra någon förändring i ditt liv, hur tänker du att du ska få annat resultat? Snällt frågat, vill vara extra tydlig med det {#emotions_dlg.flower}
    1. Håller med om att den hemmagjorda pizzan inte är bättre från ett viktminsknings perspektiv. Det var mer som en kommentar till att hemmagjord pizza refererades till som skräpmat, och det håller jag inte med om. Mycket mat kan vara ett dåligt alternativ för en som ska gå ner i vikt utan att vara skräp för det

2. Jag har gjort förändringar. Dock verkar dessa förändringar inte vara tillräckliga eftersom mina utsvävningar på helgen verkar tillintetgöra mina ansträngningar på vardagen. Innan hade jag ingen direkt plan för min vardag utan att vanlig mat men utan att räkna kalorier. Jag tränar ganska mycket och har lite naivt tänkt att det borde räcka och ge mig mer uttrymme än jag uppenbarligen har.
    Även om det låter som att jag lever i sus och dus på helgen, så gör jag inte det. Jag äter samma havregrynsgröt till frukost som på vardagarna, jag tränar minst en gång på helgen, jag väljer aktivt ett ok lunchalternativ, men en middagsbjudning med vin och efterätt verkar trots det vara mer än min kropp kan förbränna när jag sen dessurtom äter pizzan med barnen. 

Jag tycker det känns jobbigt att inskränkningarna behöver vara så grava för att få resultat... jag tror nämligen att jag lever sundare än många med träning 4 ggr i veckan sedan flera år tillbaks. Jag får också in mycket vardagsmotion med pendling med tåg och cykel (cyklar 3 mil i veckan på elcykel och ca 6 km på vanlig cykel) och går til perrongen etc. Men som sagt räcker det inte och det gör mig lite nedstämd. 

så väger jag igen 68.6 kg. Dvs 3 hg mer än i fredags men inte 69.7 som jag vägde igår? så nu får jag se hur det ser ut på fredag. Förra veckan var det en förändring på 2 hg sedan veckan innan. Det hade känts skönt att komma under 68.. så man känner att det händer något. 

Jag borde ju typ låta bli att väga mig på måndagar men vill samtidigt få den här ?chocken? av hur kroppen reagerar på helgen mat. Det är ju lite tråkigt att helgen ska radera ansträngningarna i veckan. 

tänker att jag också ska jobba lite med mått och foton. Ibland ser man bättre ut av bättre matval trots att vågen går långsammare 

Ja, jag ska ta  foton. Men än så länge finns inga framgångar att dela.
    Jag gjorde foodprep igår förresten. Så lagade lunch och middag till idag och imorgon. la in allt i Lifesum direkt också. Landade på 1250 kcal kcal. Känns ganska ok, fick mycket mat för kalorierna tycket jag.
    2 ägg och 2 skivor danskt rågbröd till frukost
    125 g kycklingfilé och 1 dl kokt ris som jag gjorde friedrice på med paprika, morot, pak choy, smaksatte med en matsked sweet chili och ostronsås.
    Middag blev 125 g kycklingfilé, 2 potatisar, 2 dl vitkål med äpple, smaksatt med vitvinsvinäger och dijon, tog 0,5 msk cremefraiche på potatisen
    1 äpple och en banan blev det till mellanmål. 

allt var faktiskt ganska gott! 

Fick även till träningen. 3 km löpning och 35 min tung styrketräning överkropp.

först nu vid läggdags känner jag mig hungrig. Enligt Apple watchen har jag bränt 769 kcal på rörelse. Det kan man ju ta en nypa salt förvisso. Har även cyklat som en del av min pendling till jobbet idag. 

Anonym (29) skrev 2024-11-20 06:44:13 följande:

Bara nyfiken fråga varför cyklar du inte på vanlig cykel även dessa 3 mil ? Jag menar om det är på om det är sammanlagt 3 mil på en vecka så är det ju inte många kilometer och vill man verkligen utnyttja varje tillfälle till motion så ger ju vanlig cykel mer. 

Elcykel är bra om man pendlar flera mil om dagen eller om man inte av någon anledning inte orkar/kan trampa på vanlig cykel. 

Hade sommarstuga för några år sedan där jag bor och ibland cyklade jag ut dit på vanlig cykel  2 mil enkel resa med slingrande och backig väg. Tog 50 min att cykla

Jag cyklade med vanlig cykel innan jag köpte elcykel. Har tidigare kört bil till jobbet då jag har ca 1 timmes pendling och bor 5 km från tågstationen. Jag bor på landet med åker och hav som närmsta granne. Dvs det blåser nästan varje dag. När jag kom fram till stationen hade jag svettat ner hela blusen och ansiktet var blankt av svett. Sen skulle jag på ett överfullt tåg i 45 min. Det var helt enkelt inte en lösning som jag tyckte fungerade. Jobbar på kontor med formell klädsel så att komma i funktionskläder är inte ett alternativ.
    Så jag hade gärna cyklat om jag inte blev så svettig.

Hur går det för er andra?

Olsdotter skrev 2024-11-20 20:15:42 följande:
    Idag har det gått dåligt. Började med en stor kebab med bröd till lunch. Blev sedan bjuden på fläskkotlett och potatis stekt i mängder av fett. Till det ädelostsås... Efterätt: tårta. Jag åt mest av alla.... Ingen träning idag.

Jag fungerar så där: börjar jag så finns ingen hejd. Ja ja, ny dag imorgon... Tycker det är svårast när jag blir bortbjuden, precis som du...

Jag är likadan. Om det går snett känns det ofta kört och då äter jag allt i min väg?. 

men nya tag imorgon! det är ju det som är bra att det alltid finns en ny möjlighet  

Anonym (Kg) skrev 2024-11-20 20:58:29 följande:
    Då kanske det är det beteendet du måste jobba med. Trycker du i dig 3000 kalorier en lördag är det sämre än 2000 kalorier.

Kalorierna i tårtan försvinner inte om du äter ett stort lass med gräddsås
    Det är det ju ingen som tror heller. Vi som har en tendens att överäta är också fullt medvetna om att det inte är en god vana. Tråden är tänkt som pepp för oss som vill gå ner i vikt. Dumförklaring genom att simplificera  ett problem är inte så peppigt?

Ställde mig på vågen imorse. 67,9! Det är alltid lite extra när man flyttar sig från ett heltal till ett annat Men är det inte galet att det kan skilja nästan 2 kg från i måndags 😯 Nu har det ju vart så varje måndag men iaf, galet att man binder så mycket vätska från maten över helgen. Därför har jag min invägning på fredagar och jämför med fredagen innan. Om det inte blir någon ytterligare reduktion så har jag tappat 0,4 kg denna veckan. Det går verkligen inte snabbt men iaf. Jag startade på 71 kg 4 November så snittar man så är det ca 1 kg i veckan.
    Nu ska jag inte surra om det igen att det går så långsamt, för jag fattar ju det egentligen...jag kan väl bara inte låta bli attt jämföra med när jag var 30 år.. vägde ca 58 kg. Tränade mycket sporadiskt. Brydde mig om vad jag åt men inte så att det var bättre än det är idag. Dock hade jag inte den dåliga vanan att äta godis på fredagar- detta är någor som kommit med barnen, dvs de senaste 8 åren (har inte gjort det sedan jag startade tråden). Vi gick mycket ut och åt på restaurang innan barnen, typ varje helg. Det gör vi inte längre men desto fler middagar hemma med vänner och mer hämtmat (har dock inte köpt någon hämtmat sedan jag startade tråden). 
    I kombination med nya ovaner när vi fick barn så fortsatte jag vara otränad. Antar att det var då kg började smyga sig på. För 5 år sedan började jag träna 4 dagar i veckan, såsom jag gör idag. De första åren så gjorde det att jag gick ner i vikt, ändrade inte så mycket annat. Nu är jag tillbaks på den högre vikten trots att träningen består. Antar att min basförbränning sjunkit. Så nu ska det mer till.
    Men det är jobbigt att inte kunna välja vanlig mat. Tex jag skulle inte kunna äta vanlig husmanskost till lunch varje dag, no way, då hade vikten stuckit iväg. Jag måste aktivt välja rent protein, rena kolhydrater, helst ingen sås och grönsaker utan dressing (dvs buffésallader går bort). Vanlig husmanskost kunde jag äta förr, och det tror jag att många kan och tänker som normalt. Detta är för att förtydliga att jag inte anser att godis och hämtmat är normal mat. 

Supersemlan skrev 2024-11-21 09:42:53 följande:

Jag vägde mig i fredags och i tisdags. I tisdags vägde jag 1,4 kg mer än i fredags, trots att jag ätit bra och tränat. Är dock väldigt dålig i magen (sorry för tmi), bla pga järntabletter, och misstänker att jag kanske samlat en massa vatten pga det. Något stabilare nu och ska väga mig imorgon igen. Men känner mig helt nedslagen. :( Någon som varit med om samma när magen strulat?

Har väl inte upplevt samma men det låter inte så konstigt samtidigt 
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?