• Anonym (Dags att ta tag i vikten)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Kvinna 43 år md ett BMI på 27,2. Skulle behöva gå ner 10 kg. Jag skulle gärna vilja hitta någon som också behöver gå ner i vikt och som vill vara med och peppa när motivationen tryter. Jag kommer att köra med ca 1600 kcal om dagen. 
    Har i övrigt en ganska aktiv livsstil även om jag har stillasittande arbete på kontor. Gillar att träna så den biten är på plats. Mitt problem är att jag äter för mycket. Känner mig ofta hungrig. Gillar även fet mat vilket inte gör det bättre

I dag är min första dag med nya dieten. Jag hoppas att du som också har en viktresa framför dig och som hade behövt någon som pepp på vägen hakar på. 

• Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?
  • Anonym (Solros)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-05 12:47:48 följande:

Tips på hur man klarar helgen? Vardagen tycker jag egentligen inte är ett problem. Ofta har jag gått ner något kg mån till fre när jag anstränger mig men sen kommer helgen och alla kg kommer tillbaks. Det här att äta 'vanligt' funka r inte för mig längre. Förr spelade det inte så stor roll om det blev en pizza på fredagen, två varmkorvar på grillen i skogen med barnen, en middag med vin med vänner på lördagskvällen och kanske en kanelbulle på söndagen. Jag tycker ju att dessa utsvävningar är högst 'normala' och jag förväntar mig inte att de ska ge så stora utslag på vågen, men det gör det. Så hur gör ni andra för att klara helgens 'normaliteter' som ofta uppstår i det sociala livet som många av oss lever? 

Om du ska typ grilla korv, välj en korv med högre kötthalt till dig själv och skippa korvbröden, 2 korvbröd är 200 kcal... hitta de små sakerna som du kan förändra... Men fortfarande vara social.

Men mitt tips är kör stenhårt i en månad och se vad du får för resultat, för när du ser det resultatet BLIR DU SPORRAD att inte äta den där bullen... Du kommer VÄLJA BORT att äta bullen för den är inte värt det.. visst en skittrist månad, men en ynka månad av ditt liv för att lära dig nå dina mål är du värd. För du gör ju detta för dig själv, att du ska bli nöjd.

Ett annat sätt är också att om du vill äta något onyttigt, säg en bulle på 250 kcal, då åker du träna bort de kalorierna FÖRE du stoppar bullen i munnen. (Istället för som nu träna bort efteråt, givetvis är bullträningen UTÖVER din vanliga träning) Skrattande

{#emotions_dlg.flower}
  • mammatill6
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-05 12:47:48 följande:

Tips på hur man klarar helgen? Vardagen tycker jag egentligen inte är ett problem. Ofta har jag gått ner något kg mån till fre när jag anstränger mig men sen kommer helgen och alla kg kommer tillbaks. Det här att äta 'vanligt' funka r inte för mig längre. Förr spelade det inte så stor roll om det blev en pizza på fredagen, två varmkorvar på grillen i skogen med barnen, en middag med vin med vänner på lördagskvällen och kanske en kanelbulle på söndagen. Jag tycker ju att dessa utsvävningar är högst 'normala' och jag förväntar mig inte att de ska ge så stora utslag på vågen, men det gör det. Så hur gör ni andra för att klara helgens 'normaliteter' som ofta uppstår i det sociala livet som många av oss lever? 

För att det ska bli hållbart över längden ska du kunna unna dig men inte allt. Två korvar på grillen i skogen är helt normalt. En pizza på helgen helt ok. Men kanske inte en pizza ena kvällen o god middag med vin andra. 
    Sen är det viktigt att komma ihåg att har du gått upp ett par kg över helgen är det inte fett. Äter du pizza och god mat innejåller det mycket salt och kolhydrater som binder vatten .Väg sig inte på måndagar utan hellre på fredagar. Se till att du äter tillräckligt med mat under veckan så du inte har för stort underskott till helgen. Så har du lättare att kontrollera dig och äta lagom.
    Jag unnar mig godis på helgen men om jag har en bra grund att stå på blir jag nöjd på en liten påse. Ibland äter vi ute en dag på helgen och det är helt ok. 

• Anonym (mera mera)

Dag 2 med lågkolhydratskost. För den här gången. Jag har lite svårt att veta vad jag ska äta, men det har jag alltid, så det är inget nytt, haha.

Dag 2. Landade idag på 1600 kcal men hungrigare än vad jag var igår. Men såhär brukar det vara för mig. Hungern trappas upp dag för dag när jag ligger på underskott. Måste bara hålla hungern på en hanterlig nivå, annars börjar jag fantisera om pizza och nybakta bullar. Haha. 

Jag måste hitta ett mellanmål som mättar mer men med mindre kalorier tror jag. Det är vid sänggåendet som det blir jobbigt att inte vara mätt?

• Anonym (Solros)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-05 22:52:05 följande:

Dag 2. Landade idag på 1600 kcal men hungrigare än vad jag var igår. Men såhär brukar det vara för mig. Hungern trappas upp dag för dag när jag ligger på underskott. Måste bara hålla hungern på en hanterlig nivå, annars börjar jag fantisera om pizza och nybakta bullar. Haha. 

Jag måste hitta ett mellanmål som mättar mer men med mindre kalorier tror jag. Det är vid sänggåendet som det blir jobbigt att inte vara mätt?

Skriv upp vad du äter, eller om du loggat i lifesum kopiera och lägg in bilderna här så kanske vi kan hjälpa dig och hitta något att byta ut... :)
  • mammatill6
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-05 22:52:05 följande:

Då behöver du hitta saker att äta som du kan bli mätt på. Sen är 1600 kalorier väldigt lite för de flesta om man inte är totalt stillasittande och en väldigt liten person. Risken är att du bygger upp en hunger och ett sug som gör att du trillar dit och överäter.

Det efterfrågades info på vad jag äter så här kommer en översikt från Lifesum på vad jag åt igår 

Frukost 295 kcal
    2 skivor danskt rågbröd  
    2 ägg

lunch 382 kcal
    2 små bitar sushi lax ca 40 gram
    150 g kycklingfile (innan tillagning)
    0,5 dl okokt råris
    några morotsstavar 
    lite rödkålssallad

middag 540 kcal
    120 g torsk
    200 g potatis kokt
    1 dl vitlkål
    1 msk smör
    2 msk tacco färs (kunde inte låta bli att smaka)

Mellanmål 414 kcal 
    2 knäckemackor
    1 msk bregott
    2 skivor färdigakivad ost herrgård
    paprika 

• Anonym (29)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-06 07:56:58 följande:

Det efterfrågades info på vad jag äter så här kommer en översikt från Lifesum på vad jag åt igår 

Frukost 295 kcal
    2 skivor danskt rågbröd  
    2 ägg

lunch 382 kcal
    0,5 dl okokt råris
    några morotsstavar 
    lite rödkålssallad

middag 540 kcal
    120 g torsk
    200 g potatis kokt
    1 dl vitlkål
    1 msk smör

Mellanmål 414 kcal 
    2 knäckemackor
    1 msk bregott
    paprika 

Hur får du 414 kcal på mellanmålet? skrev du fel angående Bregott? 1 msk är ganska mycket menar jag.
    Anonym (29) skrev 2024-11-06 09:34:21 följande:
    Hur får du 414 kcal på mellanmålet? skrev du fel angående Bregott? 1 msk är ganska mycket menar jag.

Jag missade att skriva in 2 hemlagade köttbullar som är 71 kcal. Men totalen på 414 stämmer. 

Jag tar hellre i lite i överkant på Bregott. Tänker att där säkert är stekfett etc till kycklingen på lunchen som jag säkert missat. 

• Anonym (Solros)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-06 07:56:58 följande:

Frukost 295 kcal
    2 skivor danskt rågbröd  
    2 ägg

lunch 382 kcal
    0,5 dl okokt råris
    några morotsstavar 
    lite rödkålssallad

middag 540 kcal
    120 g torsk
    200 g potatis kokt
    1 dl vitlkål
    1 msk smör

Mellanmål 414 kcal 
    2 knäckemackor
    1 msk bregott
    paprika 

Det var rätt bra mat redan, så jag kan inte ge mycket förslag men bara för att komma med något:

Frukost, ta bort en skiva bröd och ät ett extra ägg?

Sushin, byt ut de kalorierna mot vitkålssallad det blir en hel del....

Middag, ingen förändring.

Mellanmål, ta mjukost istället för smör, eller gör en fettfri majonäs genom köra kokt äggvita med kryddor i matberedare, blir jättegott! Osten är dyr i kalorier, byt ut det mot skinka. 2 skivor ost väger 30 g, du får ca 120g skinka för det.

:)

Dagen nästan slut och hamnade på 1492 kcal. Ersatte mitt kvälls mellanmål med havregrynsgröt gjord på vatten med härmat äpple och kanel, och 0,5 dl mellanmjölk = 190 kcal. Dvs mindre än mellanmålet igår, trots det känns det lite ?syndigt?.. havregrynsgröt äter jag ofta till frukost och därmed känns det som en stor måltid på kvällen? men det är i huvudet såklart. 

Nu tycker jag att jag ansträngt mig en evighet och borde rrrsn ha gått ner mina 10 kg 😂 men hoppas på 2 kg på fredag. Första veckan brukar det gå snabbare för att sedan plana ut?

• mammatill6
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-06 21:48:25 följande:

Dagen nästan slut och hamnade på 1492 kcal. Ersatte mitt kvälls mellanmål med havregrynsgröt gjord på vatten med härmat äpple och kanel, och 0,5 dl mellanmjölk = 190 kcal. Dvs mindre än mellanmålet igår, trots det känns det lite ?syndigt?.. havregrynsgröt äter jag ofta till frukost och därmed känns det som en stor måltid på kvällen? men det är i huvudet såklart. 

Nu tycker jag att jag ansträngt mig en evighet och borde rrrsn ha gått ner mina 10 kg 😂 men hoppas på 2 kg på fredag. Första veckan brukar det gå snabbare för att sedan plana ut?

Du äter alldeles för liitee. risken är att du blir hungrig o sugen så trillar du dit.
  • Anonym (mera mera)

Dag 3

Fruktansvärd dag. Sov konstigt på natten, så där så att man är medveten hela tiden man sover. Jag vet inte om någon annan upplevt det men jag gör det regelbundet. Så jag "sov" en timme efter klockan ringde, gick upp till mitt möte som jag hade, det var en timme långt, sedan satt jag och segade tills det var dags att ta min medicin vid lunch, sedan gick jag och lade mig och tänkte att jag skulle vila en halvtimme för att jag sovit så dåligt. Jag vaknade igen strax innan 17.

I matväg har jag då ätit lite jordnötter till medicinen, och 1 skiva fläskkotlett, en bit gurka och en matsked beasås. Jag ska vispa ett par matskedar grädde och ha på ett par matskedar bär innan jag lägger mig i sängen och låtsas att jag sover igen.

Imorgon ska jag väga mig igen, innan frukost/lunch. 

Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?