Inlägg från: Anonym (Solros) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Solros)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Jag är på :)

Började i januari på 84,4, till mina 155 cm.
    Åt vad jag ville 4 månader under sommaren men nu är jag strikt med att inte äta sötsaker som glass och godis. Piortetar protein men äter allt annat med måtta.

Idag vägde jag 71,9 = -12,5 kg. Går långsamt men hellre det än att jag ger upp.

Försöker gå på gym några gånger i veckan och ibland promenader.

Ts, du skrev att du var hungrig, försök öka upp proteinet det gör dig mätt... testa en vecka och utvärdera sedan :)

Jag äter skinka/kyckling/ägg och keso/kvarg till frukost och är proppmätt. 

Till lunch/middag, testa ta en köttbit extra och låt det vara värt de kalorierna mot att du är nöjd hela kvällen och inte känner sug att småäta...

• Anonym (Solros)

Är så glad nu, var ju tvungen att räkna ut bmi eftersom ni andra gjort det...

Idag vägde jag in på ÖVERVIKT, jag har inte FETMA lägre Skrattande

• Anonym (Solros)
    Anonym (också) skrev 2024-11-04 18:34:26 följande:
    Varje gång jag tar en ny vara så räknar jag hela den varans kalorier, även om jag inte äter upp allt då. Men att allt jag äter sammanlagt blir medräknat
    Så gör jag också typ, jag väger upp vad jag vill ha i mig och äter från en tallriken under hela dagen i omgångar...

Tar jag en proteinbar räknar jag hela direkt, men kan äta på den flera gånger.

(Jag räknar så jag får i mig tillräckligt protein, inte kalorier, finns ingen chans att komma upp I för många kalorier)
  • Anonym (Solros)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-05 12:47:48 följande:

Tips på hur man klarar helgen? Vardagen tycker jag egentligen inte är ett problem. Ofta har jag gått ner något kg mån till fre när jag anstränger mig men sen kommer helgen och alla kg kommer tillbaks. Det här att äta 'vanligt' funka r inte för mig längre. Förr spelade det inte så stor roll om det blev en pizza på fredagen, två varmkorvar på grillen i skogen med barnen, en middag med vin med vänner på lördagskvällen och kanske en kanelbulle på söndagen. Jag tycker ju att dessa utsvävningar är högst 'normala' och jag förväntar mig inte att de ska ge så stora utslag på vågen, men det gör det. Så hur gör ni andra för att klara helgens 'normaliteter' som ofta uppstår i det sociala livet som många av oss lever? 

Om du ska typ grilla korv, välj en korv med högre kötthalt till dig själv och skippa korvbröden, 2 korvbröd är 200 kcal... hitta de små sakerna som du kan förändra... Men fortfarande vara social.

Men mitt tips är kör stenhårt i en månad och se vad du får för resultat, för när du ser det resultatet BLIR DU SPORRAD att inte äta den där bullen... Du kommer VÄLJA BORT att äta bullen för den är inte värt det.. visst en skittrist månad, men en ynka månad av ditt liv för att lära dig nå dina mål är du värd. För du gör ju detta för dig själv, att du ska bli nöjd.

Ett annat sätt är också att om du vill äta något onyttigt, säg en bulle på 250 kcal, då åker du träna bort de kalorierna FÖRE du stoppar bullen i munnen. (Istället för som nu träna bort efteråt, givetvis är bullträningen UTÖVER din vanliga träning) Skrattande

{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Solros)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-05 22:52:05 följande:

Dag 2. Landade idag på 1600 kcal men hungrigare än vad jag var igår. Men såhär brukar det vara för mig. Hungern trappas upp dag för dag när jag ligger på underskott. Måste bara hålla hungern på en hanterlig nivå, annars börjar jag fantisera om pizza och nybakta bullar. Haha. 

Jag måste hitta ett mellanmål som mättar mer men med mindre kalorier tror jag. Det är vid sänggåendet som det blir jobbigt att inte vara mätt?

Skriv upp vad du äter, eller om du loggat i lifesum kopiera och lägg in bilderna här så kanske vi kan hjälpa dig och hitta något att byta ut... :)
  • Anonym (Solros)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-06 07:56:58 följande:

Det efterfrågades info på vad jag äter så här kommer en översikt från Lifesum på vad jag åt igår 

Frukost 295 kcal
    2 skivor danskt rågbröd  
    2 ägg

lunch 382 kcal
    2 små bitar sushi lax ca 40 gram
    150 g kycklingfile (innan tillagning)
    0,5 dl okokt råris
    några morotsstavar 
    lite rödkålssallad

middag 540 kcal
    120 g torsk
    200 g potatis kokt
    1 dl vitlkål
    1 msk smör
    2 msk tacco färs (kunde inte låta bli att smaka)

Mellanmål 414 kcal 
    2 knäckemackor
    1 msk bregott
    2 skivor färdigakivad ost herrgård
    paprika 

Det var rätt bra mat redan, så jag kan inte ge mycket förslag men bara för att komma med något:

Frukost, ta bort en skiva bröd och ät ett extra ägg?

Sushin, byt ut de kalorierna mot vitkålssallad det blir en hel del....

Middag, ingen förändring.

Mellanmål, ta mjukost istället för smör, eller gör en fettfri majonäs genom köra kokt äggvita med kryddor i matberedare, blir jättegott! Osten är dyr i kalorier, byt ut det mot skinka. 2 skivor ost väger 30 g, du får ca 120g skinka för det.

:)
  • Anonym (Solros)

Hej...

Idag blir det tjejkväll med vin, sååå välbehövligt att få komma ut och träffa vänner och bara tjata massa skit heeela kvällen Skrattande

Jag dricker inte ofta, detta blir 3e gången i år, så tänker dricka utan en tanke på om det är bra eller inte, får ta smällen... 

Är det någon annan här inne som styrketränar eller "jagar" protein? Min sambo har tröttnat på att jag tjatar om det hela tiden, tänkte om någon annan har samma intresse Skrattande...

• Anonym (Solros)
    Anonym (mera mera) skrev 2024-11-09 15:09:10 följande:
    Jag vet. Jag sa ju att jag är extremt stillasittande. Jag skäms lite för det. Jag har inte direkt något att göra på dagarna förutom att gå runt i lägenheten mellan sängen, skrivbordet, köket och badrummet. Jag har alltid haft svårt att aktivera mig, men förut hade jag i alla fall hund som gjorde att jag gick mycket, och förr när jag gick i skolan och jobbade utanför hemmet gick jag alltid dit och hem, även i regn och rusk och 20 minus. Nu blir det i princip bara att jag går ut när jag ska gå till affären, men jag försöker göa det varje dag. 

Tack!
    Skulle det funka att sätta på en bra ljudbok och gå ut och gå med, så tankarna försvinner och man inte tänker på att man går... Finns gratis via biblioteket.

Jag har en hund som jag rastar litedå och då, hittad på fb i en lokal grupp, då får jag både steg och tjänar pengar...

Har du någon kompis/granne som kan låna ut sin hund, mycket roligare att gå med någon Drömmer
  • Anonym (Solros)

Hej...

Blev lite vin och likör i helgen, men räknade ut att jag max drack för 400 kcal, och det har ja råd med.. 

Går ner så jäkla långsamt, 0,2 hg sedan förra veckan. MEN jag kan nu se min triceps!!!! Har aldrig hat synliga muskler tidigare.... måste dock få bort 20 kg fett för att få alla att synas....

Så nu fortsätterjag bara med träning och fokus på protein och hoppas kroppen kommer ha förändrats till det bättre till sommaren Skrattande

Vad har ni för träningsplaner i veckan?

• Anonym (Solros)

Ett tips på om ni vill ha något riktigt gott...

Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?