Inlägg från: Anonym (mera mera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mera mera)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Jag har ett bmi på 44,3/45,5, och har beslutat mig för att käka lågkolhydrat/liberal lchf fram till jul i hopp om att gå ner i alla fall 3-5 kg innan dess. Jag har varit inne på att göra det förr men av olika anledningar behövt bryta. Annars gillar jag faktiskt att äta så. Jag klarar mig lätt utan massa ris, pasta, potatis och bröd.

Jag är extremt stillasittande så jag har även som mål att få till minst 2000 steg på min stegräknare varje dag men helst mer. 

Jag har svårt att motivera mig i allmänhet, jag försöker men jag är väldigt bra på att vara väldigt dum mot mig själv.

Lycka till. 

• Anonym (mera mera)

Dag 2 med lågkolhydratskost. För den här gången. Jag har lite svårt att veta vad jag ska äta, men det har jag alltid, så det är inget nytt, haha.

• Anonym (mera mera)

Dag 3

Fruktansvärd dag. Sov konstigt på natten, så där så att man är medveten hela tiden man sover. Jag vet inte om någon annan upplevt det men jag gör det regelbundet. Så jag "sov" en timme efter klockan ringde, gick upp till mitt möte som jag hade, det var en timme långt, sedan satt jag och segade tills det var dags att ta min medicin vid lunch, sedan gick jag och lade mig och tänkte att jag skulle vila en halvtimme för att jag sovit så dåligt. Jag vaknade igen strax innan 17.

I matväg har jag då ätit lite jordnötter till medicinen, och 1 skiva fläskkotlett, en bit gurka och en matsked beasås. Jag ska vispa ett par matskedar grädde och ha på ett par matskedar bär innan jag lägger mig i sängen och låtsas att jag sover igen.

Imorgon ska jag väga mig igen, innan frukost/lunch. 

• Anonym (mera mera)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-07 09:37:28 följande:
    Nu har jag inte koll på vad ditt mål är, och jag själv behöver gå ner i vikt så jag kanske inte har belägg för att yttra mig... men det där verkar inte vara en speciellt hälsosam diet.... Du verkar inte ha ätit speciellt mycket så nog ingen fara från ett kalorieperspektiv men detta intag verkar inte ge dig tillräckligt mycket energi för att klara dig på. Visst, i en dag eller så men inte långsiktigt. 
    Jag har fått en del kommentarer om att jag äter för lite på 1500 kcal , och det gör jag kanske men samtidigt ligger många viktprogram på just 1500 kcal/dag. Jag försöker även äta bra kalorier så jag får i  mig så mycket näring som möjligt. 
    Jag tror du behöver planera dina måltider bättre. 
    Ja, det var ju inte riktig meningen att jag skulle äta så där igår, dagen blev jhelt ur spår pga sömnen, som alltid leder till andra "biverkningar" för mig, som värk i både kroppen och huvudet och att min aptit liksom stängs av om jag inte äter på för länge.

Jag räknar väl inte kalorier egentligen utan jag räknar mest kolhydrater men eftersom jag gör det med en app blir det automatisk att jag ser kalorierna. Igår landade jag på just över 1000 kcal, och 40 kolhydrater (av max 130, mot normalkost 250-300). Idag, när jag inte sovit lika dåligt och inte kommer sova bort hela dagen, kommer det bli mer då jag kommer få in både frukost/lunch, middag och mellanmål.. 
  • Anonym (mera mera)

Viktuppdatering:
    -1,9 kg, sedan den 1a november.

• Anonym (mera mera)
    Anonym (Man2) skrev 2024-11-08 19:08:59 följande:
    2000 steg om dagen är verkligen i minsta laget. Ligger du på under det nu och hur ser din vardag ut då? Jag är väl en rastlös själ så ligger långt över det även om jag är hemma i feber. Önskar dig lycka till med din resa och försök hitta något intresse där du också för på dig så underlättar det en hel del.
    Jag vet. Jag sa ju att jag är extremt stillasittande. Jag skäms lite för det. Jag har inte direkt något att göra på dagarna förutom att gå runt i lägenheten mellan sängen, skrivbordet, köket och badrummet. Jag har alltid haft svårt att aktivera mig, men förut hade jag i alla fall hund som gjorde att jag gick mycket, och förr när jag gick i skolan och jobbade utanför hemmet gick jag alltid dit och hem, även i regn och rusk och 20 minus. Nu blir det i princip bara att jag går ut när jag ska gå till affären, men jag försöker göa det varje dag. 

Tack!
  • Anonym (mera mera)
    Anonym (också) skrev 2024-11-08 23:11:55 följande:
    Jag försöker hålla de kalorier som min målvikt kräver per dygn och jag går ner i vikt ändå. Så det stämmer inte att man behöver äta mindre än man förbränner för att gå ner i vikt.
    Fast din målvikt kräver väl mindre kalorier än din nuvarade vikt? Jag tycker att du gör rätt, men det låter som en liten tankevurpa.
  • Anonym (mera mera)
    Anonym (också) skrev 2024-11-09 15:18:30 följande:
    Det gör jag säkert, förstår inte riktigt vad ni menar?
    Som sagt, jag tycker att du gör rätt, så ta det inte det här som en attack eller något.

Men.

Om du äter så många kalorier som din målvikt kräver, och du väger mer än din målvikt, så kräver din nuvarande vikt mer kalorier, vilket gör att du ligger på underskott mot din nuvarande vikt, vilket gör att du går ner i vikt.

Det är DET de menar. Att du går ner i vikt för att du äter mindre än du egentligen behöver NU. 
  • Anonym (mera mera)
    Anonym (Solros) skrev 2024-11-09 16:30:50 följande:
    Skulle det funka att sätta på en bra ljudbok och gå ut och gå med, så tankarna försvinner och man inte tänker på att man går... Finns gratis via biblioteket.

Jag har en hund som jag rastar litedå och då, hittad på fb i en lokal grupp, då får jag både steg och tjänar pengar...

Har du någon kompis/granne som kan låna ut sin hund, mycket roligare att gå med någon Drömmer
    Nja, jag gillar inte att lyssna på saker när jag är ute, då hör jag inte vad som händer omkring mig. Jag är en sån som kan glömma både tid och rum. Du skulle bara ana hur många gånger jag missat att gå av tåget, haha. Jag har nexstory så generellt gillar jag ljudböcker men jag tappar som sagt uppmärksamheten. Drömmen är att ha råd med ett löpband, sätta på en ljudbok och bara gå, jag skulle säkert kunna göra det i timmar om jag bara kom igång. Det är att komma ut som är svårt.

Jag har ingen kontakt med någon här längre, det försvann med hunden. Jag är allmänt inte så sällskaplig av mig.
  • Anonym (mera mera)

Äsch, nu glömde jag ju att väga mig i morse. Jaja, jag får väl skylla på att det är söndag. 

Ikväll ska jag försöka ta en promenad ner till sjön. Jag ska försöka komma igång med sånt. Igen. 

• Anonym (mera mera)
    Anonym (också) skrev 2024-11-10 15:29:24 följande:

Fast jag har ju tänkt fortsätta ha samma kaloriintag så då är enda alternativet att min förbränning kommer plötsligt avstanna när jag når den punkten då. Om jag fattar rätt 

Fast du fattar inte rätt här, tyvärr.

Kan det hjälpa med ett räkneexempel?

Här har du ett, obs att det bara är ett exempel:

Säg att du idag är kvinna,  30 år, 168 cm lång, väger 80 kg, och tränar på medelnivå två gånger i veckan. Då behöver du 2116 kcal.

Du VILL vara exakt samma som ovan, fast väga 60 kg. Med ditt sätt att gå ner i vikt, dvs att äta rätt antal kalorier för vad du VILL väga, så äter du istället 1840 kcal.

Alltså, för att hålla din nuvarande vikt på 9+ kg så BORDE du äta 2116, men du ÄTER som om du vägde 60 kg, det vill säga NU äter du 270 kcal FÖR LITE, vilket gör att du går ner i vikt, TILLS du väger 60 kg. NÄR du väger 60 kg så äter du inte längre för lite, och kommer alltså inte gå ner mer i vikt fast du fortfarande äter 1840 kalorier, för få är 1840 kalorier inte längre för lite, utan precis lagom.
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?