Inlägg från: Supersemlan |Visa alla inlägg
  • Supersemlan

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-14 07:57:57 följande:

Hur resonerar ni andra runt att äta de kalorier man förbränt vid träning? Förr har man ofta hört (jag är som sagt 43) att det är så enkelt som ett nollsummespel. På senare tid finns det en del rön om att det kanske inte fungerar helt så. Dvs att man kan inte äta upp de kalorierna förbränt via träning. Några av dem, yes, om man tränar hårt, men annars är teorin att kroppen kompenserar på annat vis för att hålla kaloriförbränningen ganska jämt med eller utan träning. Med det sagt så är träning bra av så många andra orsaker! Man känner sig gladare, kroppen mår bättre och man ser ofta bättre ut. 

hur resonerar du?

Denna veckan känns ganska seg? har levt typ som förra veckan. Ligger nu 1 hg lägre än i fredags. Hade hoppats på mer resultat? skillnaden mot förra veckan är att jag inte har haft med mig lunchlåda på jobbet. Vi har buffé på jobbet nämligen. Där har jag ätit denna veckan. Valt så rent och nyttigt som möjligt, samtidigt vet man ju inte kalorierna till 100% när man själv inte lagar. Får väl börja med matlådorna igen? suck 

Hoppar in här! Jag brukar äta upp ca hälften av mina förbrukade träningskalorier, det borde väl vara safe?
  • Supersemlan

Får jag ställa en fråga till er kunniga här inne? Tycker ni att det finns något egenvärde i att äta så få kalorier som möjligt varje dag? Jag registrerar all mat i Lifesum och all rörelse och träning med min Apple Watch, och försöker att alltid ligga på ett underskott på mellan 400 - 500 kalorier/dag. Jag går i snitt runt 14 000 steg/dag, men beroende på hur mycket jag rört mig så kan jag äta mellan 1500 - 1800 kalorier/dag för att hamna på underskottet av 400 - 500 kalorier/dag.

Ska jag strunta i att röra på mig så mycket och bara fokusera på att alltid äta under 1500 kalorier, eller är det lika effektivt att se till att jag alltid har minst 400 kalorier kvar?

• Supersemlan
    Anonym (Kg) skrev 2024-11-18 10:52:49 följande:
    Jag tycker det finns ett egenvärde att inte äta allt för lite, svårt att hålla i längden och sätter ned prestationsförmågan.

Jag tycker det finns ett egenvärde med regelbunden fysisk aktivitet
    Jag håller med, när du beskriver det så klart och tydligt. Men ibland så blir man förblindad av viljan att gå ner i vikt så snabbt och effektivt som möjligt?
  • Supersemlan
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-18 12:40:37 följande:

Det hade varit intressant att höra från några som inte anser sig ha problem med vikten hur ni äter på helgen? Hur äter ni när ni är bortbjudna har gäster? Satt i ett helhets perspektiv med vad kanske barnen vill äta på fredagskvällen etc 

Jag anser inte att jag någonsin har haft problem med vikten, även om jag har en önskan om att väga några kilon mindre. Är jag bortbjuden så brukar jag ta höjd för det genom att äta så lite så möjligt den dagen, innan middagen som jag ju inte kan kontrollera. Och erbjuds det tex bröd till maten så tar jag ingenting av det och tänker att det inte märks så mycket. :) När det gäller vad barnen vill äta så brukar jag antingen äta samma sak, men en kontrollerad mängd som jag bestämt sen innan, eller så äter jag helt enkelt någonting annat och säger att jag var mer sugen på det eller liknande. 
  • Supersemlan
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-19 11:19:06 följande:

så väger jag igen 68.6 kg. Dvs 3 hg mer än i fredags men inte 69.7 som jag vägde igår? så nu får jag se hur det ser ut på fredag. Förra veckan var det en förändring på 2 hg sedan veckan innan. Det hade känts skönt att komma under 68.. så man känner att det händer något. 

Jag borde ju typ låta bli att väga mig på måndagar men vill samtidigt få den här ?chocken? av hur kroppen reagerar på helgen mat. Det är ju lite tråkigt att helgen ska radera ansträngningarna i veckan. 

tänker att jag också ska jobba lite med mått och foton. Ibland ser man bättre ut av bättre matval trots att vågen går långsammare 

Kan inte vikten pendla lite från dag till dag, oavsett om man gått upp eller ner?
  • Supersemlan

Jag vägde mig i fredags och i tisdags. I tisdags vägde jag 1,4 kg mer än i fredags, trots att jag ätit bra och tränat. Är dock väldigt dålig i magen (sorry för tmi), bla pga järntabletter, och misstänker att jag kanske samlat en massa vatten pga det. Något stabilare nu och ska väga mig imorgon igen. Men känner mig helt nedslagen. :( Någon som varit med om samma när magen strulat?

Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?