• Olsdotter

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Jag vill också tappa lite i fettvikt, men föredrar att mäta w/h istället för att räkna kilon eftersom att jag försöker träna upp rumpan och låren samtidigt. Hoppas att jag får haka på här ändå?

Just nu går det halvdåligt då jag har slarvat med träningen och tappat 2cm i höftmåttet. Midjan har dock samtidigt krympt 1 cm av någon anledning jag inte förstår, så det är tacksamt.

Jag började på 71/100, så det var inte dåligt direkt men jag var klart påväg mot en form jag inte föredrar. Hade 65/98 innan, som jämförelse.

Idag mätte jag 66/97. Nöjd med midjan som den är även om jag behöver jobba på att hitta ny balans så jag kan stanna där. Samtidigt blir jag URHUNGRIG verkligen av träningen, så risken är att jag ökar i midjan när jag börjar träna igen.

Passar jag inte i tråden med mitt måttagagande så känn er fri att sparka ut mig!

• Olsdotter
    Anonym (också) skrev 2024-11-12 20:37:56 följande:
    Vad betyder w/h ?

Vad gör du för träning för att minska i midjan? Just det är vad jag skulle önska mest av allt! mer än att minska i kg egentligen
    Hej! 🙂

Jag gör ingen träning för att minska i midjan även om jag tränar magen lite för hållningens skull. Det är rumpan och låren jag brukar träna för att få dem större, men också för att hålla låren starka.

Midjemåttet försöker jag hålla nere genom att minska på kalorierna, men samtidigt behöver jag ju äta en del för att bygga muskler i nedre kroppen. Planen är att hålla mig till mestadels kött, ägg och grönsaker, men det går väl sisådär i vanliga fall 🥴

Blir så hungrig så fort jag tränar.

W= waist/ midja
    H= hip/ höft

Man mäter helt enkelt måtten i cm och delar midjemåttet med höftmåttet. Då får man en kvot som innebär att ju lägre den är desto större skillnad på midja och höft.

Jag strävar samtidigt efter ett stabilt midjemått på 65-66 cm, men det är svåååårt... 66 cm har jag inte legat på sedan 5 år, så det är inte mitt vanligaste mått. Någorlunda stabilt har jag lyckats hålla måttet 68-69 som lägst de senaste åren. Hoppas att jag kan stabilisera midjan här när jag nu kör igång träningen igen....

Man kan testa att utesluta frukt och allt vanligt socker för att minska i midjan eftersom att bukfett ofta kommer av den kosten, men för kvinnor som fortfarande har regelbunden mens tror jag inte att det spelar så stor roll. Östrogenet brukar skydda mot bukfett.
  • Olsdotter
    Anonym (57) skrev 2024-11-12 01:00:15 följande:

Jag vill gärna vara med och peppa varandra! Började äta i ett kaloriunderskott för några veckor sedan. Varierar kaloriintaget litegrann dag för dag till exempel beroende på hur mycket jag rört mig under dagen. Men ligger ungefär runt 1400-1500 kalorier per dag. 

Startvikten för tre veckor sen var 73 kg. Nu väger jag 71 kg.

Och min målvikt är 57 kg. Skulle också kunna tänka mig lite lägre typ 53-56 kg, men huvudmålet är att komma till 57 iallafall.

Om jag fortsätter i samma takt som de senaste veckorna borde jag nå 57 kg ungefär i april! Hoppas på det!

Men det är lugnt för mig om det tar lite längre tid också. Det viktigaste är att jag gör framsteg. 

Woooowww, bra jobbat! 

Känner du dig hungrig, eller har du vant dig?
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-13 07:29:54 följande:
    Mätte för skojs skull men blev lite osäker på var exakt man mäter höftmåttet?
    Om jag mätte rätt blev det 
    midja 74 
    höft 100

men samtidigt har jag fett på nedre delen av magen. Jag tror jag kan ganska enkelt tappa några cm runt midjan men har liksom kvar fettet på ?buken?
    Man mäter smalaste stället runt midjan och håller ganska tajt med måttbandet. Inte så att man drar åt, men inte heller så att man håller löst.

Runt höfterna mäter man med benen något isär, alltså inte benen ihop helt så att man spänner rumpan utan så att man står avslappnat. Man mäter på det ställe som är bredast.

Fettet på buken minskar eller ökar med midjemåttet även om man inte mäter runt buken.
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-08 22:05:33 följande:

Det verkar som du blandar ihop mig TS som åt 2 msk tacofärs med en annan som skrev att hen åt grädde. Jag behöver dessutom inte gå ner mer än 10 kg, 15 är för mycket. Jag har heller inte satt en datum för målvikt. 

Jag ser inga problem med mina 2 msk tacofärs när jag registrerar dem, värre vore om jag inte gjorde det för det är då man låtsas att de inte fanns och man kan inte förstå varför man inte går ner i vikt. Alla val man gör räknas och det är därför man kan behöva räkna kalorier i början. Utan att få det svart på vitt kan det vara svårt att förstå hur många kalorier en varmkorv med bröd faktiskt innnehåller. När man kommer in i det så behöver man inte räkna längre, då har man ofta hittat sin nivå. 

Att börja räkna och lära sig om kaloriintag samt göra ansträngningen med att lägga om vaner är väl exakt vad jäklar anamma handlar om? Jävlar anamma men famla i blindo hjälper väl ingen? Att det finns verktyg är väl fantastiskt? 

Jag har aldrig heller känt mig färdig jag har alltid haft en relativt sund livsstil men just nu verkar åldern komma ikapp mig. Trots träning 4 dagar i veckan sedan 5 år tillbaks (så rutinen sitter) så tickar hg på. Jag äter inte mer än innan men jag antar att min förbränning gått ner. Därför måste jag lära mig att äta efter min nya förbränning. Förhoppningsvis är veckan som varit ett bevis på att min kropp fortfarande kan reagera positivt men eventuellt är mer känslig för skit och kaloriöverskott än tidigare. 

Det här med åldern... Vi tappar muskelmassa med åren om vi inte ökar träningen. Muskelmassa kräver i sin tur kalorier. Detta är vad jag förstår en stor (huvud?) orsak till att förbränningen går ned.

Själv är jag i klimakteriet och märker tydligt av att jag måste ändra både kost och träning varefter åren går ifall jag inte accepterar att lägga på mig extra fett (och detta hamnar ofelbart runt buken).

Jag försöker fokusera på främst muskelbygge, men absolut spelar kosten en stooor roll.

Jag tror att många kvinnor gör misstaget att banta för att gå ned i vikt och därigenom förlora muskler, men jag kanske har fel... Hur som helst, så kanske man (eller åtminstone jag) bör fokusera mer på själva förbränningen. Som jag nämner i tidigare inlägg blir jag så extremt hungrig när jag tränar att jag har väldigt svårt att hålla mig till en någorlunda kalorisnål diet.

Tack för ett tänkvärt inlägg!
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-14 07:57:57 följande:

Hur resonerar ni andra runt att äta de kalorier man förbränt vid träning? Förr har man ofta hört (jag är som sagt 43) att det är så enkelt som ett nollsummespel. På senare tid finns det en del rön om att det kanske inte fungerar helt så. Dvs att man kan inte äta upp de kalorierna förbränt via träning. Några av dem, yes, om man tränar hårt, men annars är teorin att kroppen kompenserar på annat vis för att hålla kaloriförbränningen ganska jämt med eller utan träning. Med det sagt så är träning bra av så många andra orsaker! Man känner sig gladare, kroppen mår bättre och man ser ofta bättre ut. 

hur resonerar du?

Denna veckan känns ganska seg? har levt typ som förra veckan. Ligger nu 1 hg lägre än i fredags. Hade hoppats på mer resultat? skillnaden mot förra veckan är att jag inte har haft med mig lunchlåda på jobbet. Vi har buffé på jobbet nämligen. Där har jag ätit denna veckan. Valt så rent och nyttigt som möjligt, samtidigt vet man ju inte kalorierna till 100% när man själv inte lagar. Får väl börja med matlådorna igen? suck 

För min del har jag upptäckt att när jag gör en för mig för stor grej av kosten, då blir allting svårare.

Jag försöker istället att tänka på att få i mig nog med protein för att musklerna ska få vad de behöver och att känna mig mätt. Försöker begränsa kolhydrater (även om jag inte gör det strikt) och fylla upp med grönsaker.

Jag gör alltså lite tvärtom:
    Tränar för muskelbygge och äter för att mata musklerna samtidigt som jag kontinuerligt tänker på att begränsa kaloriintag via minska på kolhydraterna och för all del även fett.

Försöker också att använda sådant fett kroppen verkligen behöver istället för fett som mest bara lägger sig som energidepåer.

Dessutom äter jag gärna under färre måltider. Jag har märkt att jag alltid blir extremt sötsugen 1-2 timmar efter jag ätit även om jag bara tog ett mellanmål, så för min del är det svårare om jag äter oftare.
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-14 22:54:41 följande:

Jag kollade upp min förbränning utan aktiviteter. Ca 1600 kcal för att behålla nuvarande vikt, och det vill jag ju inte. För att gå ner i vikt och man inte räknar med borttränade kalorier så ska jag ligga strax över 1200 kcal! Ivf om det ska ta ca 6 månader och inte längre. Det är ju ingenting! Knappt jag får äta!
    men det förklarar ju massvis samtidigt. Jag tycker inte jag har ätit så illa. Men jag har ju säkert ätit mer än 1600 kcal dagligen snittat över veckan. Men kanske tänkt att träningen ger mig lite buffert. Har lagt med en bild som visar att min aktivitets nivå ligger på ca 485 kcal senaste året. 

så att jag nu ska ner på 1200 kcal, och inte räkna med träningskalorierna? ja det kommer bli tufft. Alltså, fasiken att vara 40+ 😂

Själv kan jag säga att dessa tabeller tyvärr är på tok för generösa mot mig. 1200 kcal håller min vikt på 57 kg, och då tränar jag normalt sett tungt (styrketräning) och dessutom springer jag 30 minuter 3 ggr/vecka för hälsans skull. Dock stillasittande jobb.

Tror det är väldigt individuellt hur mycket energi som går åt. Man får hitta sin egen nivå.
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-15 09:02:59 följande:
    Det är både en ögonöppnare det här med att inte äta upp sina tränings kalorier men också lite deppigt?
    Jag förstår utan problem att fetma är så utbrett. I vår värld där det är ganska normalt med någon  utelunch,  en hämtmatskväll i veckan och ev god middag med vänner eller familj på helgen och ett eller två glas vin till det, så är man över kaloriintaget. Att äta 1200-1400 kcal om dagen kräver disciplin. Det kräver att man aktivt väljer rätt vid varje måltid?

hur klarar du dig att hålla dig på 1200 kcal dagarna igenom? Hur ser en typisk vardag ut? Hur ser en typisk lördag ut?
    Jag klarar det inte speciellt bra, det går upp och det går ned... Men en dag när jag håller mig på ett lagom kaloriintag kan se ut så här:

Frukost:
    Kaffe med laktosfri mjölk 

Lunch:
    Äts sent, runt klockan 14. Kan bestå av 400 g kyckling stekt i ugn med kryddor och 1 msk kokosfett. Till det broccoli, morötter, paprika och lök stekt i 1 msk olivolja. Brukar ta en liten förrätt för bakterieflorans skull, tex 2 dl kefir eller 1 dl kokosgurt.

Middag 17-18:
    250 g lax, 1 dl neutral kvarg, 1 potatis. Grönt i form av brysselkål  eller annat dylikt jag är sugen på just då. 

Dryck till alla måltider:
    Vatten 

... Men så ser absolut inte alla mina dagar ut! Det går i perioder, inte minst då jag jobbar och någon vill äta lunch ute. Jag tycker att det är supersvårt att hålla mig inom så lågt kaloriintag, och dessutom märker jag att psykiskt blir det ännu svårare ju mer jag fokuserar på det. Därför brukar jag mest mäta upp fettet och proteinet och sedan äta så mycket grönt jag vill.

Potatis eller ris till middag, för annars blir jag extremt sötsugen under kvällen.

Det underlättar att jag är helnykterist annat än under December. Kan inte leva utan glögg 😁
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-15 15:47:35 följande:

Men om du håller dig stabil på ca 57 kg och du inte håller sig strikt till 1200 så snittar du kanske lite högre trots allt? 

Just nu går jag ner trots att jag sällan ligger så lågt som 1200 kcal. Ligger runt 1400 kcal? men så fort jag slarvar, typ över helgen, så vips är jag 1 kg upp. Denna veckan slutade jag på 68.3 dvs 2 hg mindre än förra fredagen men då började jag måndagen på 69.4 jämfört med 68.5 där jag vägde in förra fredagen. Så är det alltid. Jag blir tokig. Det osunda jag gjorde i helgen var 
    1. Jag åt koreansk friterad kyckling - gjordes hemma (fredagen)
    2. Åt vodka pasta till middag med sonen (hemmalagat)
    Åt 1 näve popcorn på bian med barnen. 5 bitar lösgodis (lördag)
    3. åt kycklinggratäng som jag blev bjuden på hos mor och far med en liten bit äpplekaka på lunchen, ett stycke Hemmalagad pizza på söndagen med familjen (söndag)
    Styrketränade en gång på helgen
    ingen alkohol 
    I övrigt ?ren? mat

men min kropp reagerar omgående! 

just nu känner jag mig lite låg och ?svulten? tyvärr  

Jag ligger absolut inte stabilt på 57 kg. 57 kg är min idealvikt när jag samtidigt har mycket muskler/ är vältränad. 
    Ibland har jag legat där ett tag, det är därför jag lärt mig vilken låg kalorinivå som håller mig där. 🙂
    Vanligare är att jag ligger på 60-65 kg, och även då försöker jag tänka på vad jag äter.

Jag läste att kroppen lär sig vilken maxvikt den kan hålla över tid, och sedan strävar mot denna. Om man tex stabilt har vägt runt 65 kg i 2 år, så kämpar kroppen för att hitta mat nog att hålla den vikten (dvs vi blir hungrigare). Jag tror att det ligger någonting i detta. Upplever att om jag väger närmare 63 kg är jag aldrig speciellt hungrig, och det är den vikt jag fått som mitt nya normala efter klimakteriet. Innan låg jag stabilt på 50 kg och kämpade snarare för att gå upp i vikt.

Det ÄR fasen drygt alltså, detta med "åldersvikt". Inte kommer det att ta slut heller vad jag förstår, för förbränningen går ned mer varenda år... Men jag tänker så här:
    Jag gör vad jag kan med kosten och ser till att hålla mig stark och vältränad samt ha bra flås, och då har jag gjort vad jag förmår. Orkar liksom inte leva på vatten bara för att hålla mig smal.

Samtidigt tänker jag kämpa som en liten gris nu i två år för att se om jag kan vänja kroppen vid lägre vikt. Om detta fungerar vore det verkligen toppen, för då kan jag hejda viktuppgången när/ om jag själv så tycker det vara värt det. Det får så vara att det tar tid att lära känna sin nya ickefertila kropp. Den har andra behov än den med massa östrogen.

Men du:
    Fortfarande HAR du faktiskt gått ned, inte upp! Du gör fortfarande någonting rätt ändå! Nu blir det ny vecka och nya tag!
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-18 08:27:42 följande:

Måndag igen och samma som förra måndagen- upp 1,4 kg sedan i fredags! Det är klart att det enda sättet för mig att gå ner i vikt är ett tydligt kaloriunderskott och ren mat. Jag kommer ju aldrig gå ner i vikt på rigtigt på det här sättet..

Men jag vill trots det belysa några andra framsteg som en del av att jag försöker vara mer medveten. Ingen hämtmat på 2 veckor! Det är ganska stort för oss. Både denna och förra söndagen gjorde vi hemmagjord pizza, dvs egen deg och allt. Barnen vill ju gärna ha pizza. Så även om den hemmagjorda pizzan kanske innehåller lika många kalorier så är den som helhet ett bättre alternativ. 
    Jag försöker också tänka och välja klokare överlag. 
    Men de här kg sitter rejält och uppenbarligen så tillåts inget fusk. 
    Hur går det för er?

Just nu går det riktigt bra, jag är nästan på idealvikten och nöjd med min w/h.

Däremot är jag väldigt hungrig nu när jag börjat träna som vanligt igen. Jag tror faktiskt inte att det går att påverka mer än att jag får stå ut och tänka att jag förhoppningsvis vänjer mig och att kroppen kommer att anpassa sig. Jag är samtidigt inte trött eller så, ork att träna har jag.

Hur länge jag håller i detta är dock en fråga för sig... Får jag för mig att äta någonting riktigt kaloririkt som tex choklad eller jordnötter blir jag som galen. Att äta bara lite av det går inte.

Det är som att kroppen bestämt vill ha sitt fett på magen. Det är också en kompensation för minskad östrogenproduktion i äggstockarna, och det köper jag;
    Lite extra fett är ok... Men min kropp verkar vilja ha rätt mycket fett där för att vara nöjd och det ställer jag inte upp på utan motstånd 😉

Idag har jag stått mig på 2 ägg och en macka med kaviar. Den sistnämnda var inte meningen, den slank ned i farten. Ligger alltså bra till idag inför middagen, som ska bli dagens sista mål. Tänkte äta lax och potatisgratäng, så landar nog på 700 kcal ca där.
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?