Inlägg från: Anonym (Andromeda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Andromeda)

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-18 08:27:42 följande:

Måndag igen och samma som förra måndagen- upp 1,4 kg sedan i fredags! Det är klart att det enda sättet för mig att gå ner i vikt är ett tydligt kaloriunderskott och ren mat. Jag kommer ju aldrig gå ner i vikt på rigtigt på det här sättet..

Men jag vill trots det belysa några andra framsteg som en del av att jag försöker vara mer medveten. Ingen hämtmat på 2 veckor! Det är ganska stort för oss. Både denna och förra söndagen gjorde vi hemmagjord pizza, dvs egen deg och allt. Barnen vill ju gärna ha pizza. Så även om den hemmagjorda pizzan kanske innehåller lika många kalorier så är den som helhet ett bättre alternativ. 
    Jag försöker också tänka och välja klokare överlag. 
    Men de här kg sitter rejält och uppenbarligen så tillåts inget fusk. 
    Hur går det för er?

För att få en förändring måste man ändra något som man gör... 

Kan du unna dig saker som inte är mat? Eller tänka att DU FÖRTJÄNAR äta nyttig mat, inte behöva äta skräpmat bara för att familjen gör det? :)

När ni åt pizzan, hade du kunnat göra en skinksallad till dig istället? Då äter du nästan som de, men du tar bort brödet och osten som är det mest kalloririka...

Har glömt, men andvänder du lifesum? Om inte, gör det i 2 veckor så du får upp ögonen för hur mycket kalorier olika livsmedel har... jobbigt att väga maten, javisst, men det tar 1 minut extra vid varje måltid, det är 4 minuter varje dag, inte så stor uppoffring egentligen :):):)
  • Anonym (Andromeda)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-18 09:55:33 följande:

1.
    Sen tycker jag inte att en hemmagjord pizza är skräpmat. Allt är ju gjort från grunden ink deg. Dock blir det ju tyvärr för många kalorier för mig.

2.
    Så mina utsvävningar i helgen innefattar en brakmåltid på lördagen med 4-rätters middag, fördrink, vin och drink efter mat n. Pizza med barnen på söndagen fanns det inte utrymme till men den åt jag iaf. 

Skriver med massa kärlek, inga pekpinnar utan bara tankar, hoppas du förstår Hjärta

1. Nej hemmagjord pizza är inte bättre för att den är gjord från grunden om den innehåller likamånga kalorier som en köppizza. Dock kan du styra innehållet på en egen pizza med mer grönsaker, mindre ost, mer skinka, mindre feta såser på, och det gör att kalorierna går ner, och då blir den bättre...
    Vi åt köppizza igår, så jag är inte superduktig, jag vägde upp 125g pizza, det blev typ 300kcal, och sedan åt jag pizzasallad för att fylla ut... skulle det funka för dig? Att räkna ut före vad det kostar i kalorier och sedan avgöra om du vill äta dem? Hälften kanske räcker och fyll ut med grönsaker?

2. Om du inte vill göra någon förändring i ditt liv, hur tänker du att du ska få annat resultat? Snällt frågat, vill vara extra tydlig med det {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Andromeda)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-18 14:49:01 följande:
    1. Håller med om att den hemmagjorda pizzan inte är bättre från ett viktminsknings perspektiv. Det var mer som en kommentar till att hemmagjord pizza refererades till som skräpmat, och det håller jag inte med om. Mycket mat kan vara ett dåligt alternativ för en som ska gå ner i vikt utan att vara skräp för det

2. Jag har gjort förändringar. Dock verkar dessa förändringar inte vara tillräckliga eftersom mina utsvävningar på helgen verkar tillintetgöra mina ansträngningar på vardagen. Innan hade jag ingen direkt plan för min vardag utan att vanlig mat men utan att räkna kalorier. Jag tränar ganska mycket och har lite naivt tänkt att det borde räcka och ge mig mer uttrymme än jag uppenbarligen har.
    Även om det låter som att jag lever i sus och dus på helgen, så gör jag inte det. Jag äter samma havregrynsgröt till frukost som på vardagarna, jag tränar minst en gång på helgen, jag väljer aktivt ett ok lunchalternativ, men en middagsbjudning med vin och efterätt verkar trots det vara mer än min kropp kan förbränna när jag sen dessurtom äter pizzan med barnen. 

Jag tycker det känns jobbigt att inskränkningarna behöver vara så grava för att få resultat... jag tror nämligen att jag lever sundare än många med träning 4 ggr i veckan sedan flera år tillbaks. Jag får också in mycket vardagsmotion med pendling med tåg och cykel (cyklar 3 mil i veckan på elcykel och ca 6 km på vanlig cykel) och går til perrongen etc. Men som sagt räcker det inte och det gör mig lite nedstämd. 
    Du rör dig mycket mer än mig, så jag förstår att du vill ha resultat... och visa människor hade fått resultat, medan andra får kämpa mer... Vi är alla olika och har olika lätt att gå upp/ner...

När jag var liten åt mina bröder Billys panpizza till frukost varje dag, och var pinnsmala, medan jag gick 1 mil om dagen varje skoldag och ibland mer på helgerna och var tjockast i hela skolan... 

Och nu har jag kämpat hela detta året och tappat 12 kilo, var hos grannen för en vecka sedan som glatt utbrister att hon gått ner 9 kilo utan ha gjort något, det bara skedde... 

Glad för henne, men hade också velat haft det så....

Vågar du anta en utmaning? Skrattande
    Vid nästa middag, byt ut 1 glas vin  vin mot vatten, (brukar du dricka 3glas vin så drick 1 vatten och 2 vin), skippa såsen på tallriken, och ät bara 3 skedar av efterrätten... en liiten förändring mot det bättre men du är fortfarande med på middagen och kan vara lika social som vanligt :):):)
  • Anonym (Andromeda)
    Olsdotter skrev 2024-11-18 16:58:43 följande:
    Idag har jag stått mig på 2 ägg och en macka med kaviar. Den sistnämnda var inte meningen, den slank ned i farten. Ligger alltså bra till idag inför middagen, som ska bli dagens sista mål. Tänkte äta lax och potatisgratäng, så landar nog på 700 kcal ca där.
    2 ägg = 150 kal
    1 macka = 110 kcal (beror på bröd)
    Kaviar 2 msk = 116 kcal

= 376 kcal + lax&potatisgratäng 700 kcal=1076 kcal

Äter du alltid så lite? Klarar du dig på det? :)
  • Anonym (Andromeda)

Nu är detta 2 månader sedan, men visar varför man ska mäta istället för att väga :)

Förändringen är för att jag börjat träna på gym...

• Anonym (Andromeda)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-22 09:29:18 följande:

Tänker att jag ska våga mig på en förre bild utan att ha en efter bild? kanske det inspirerar mig till att kämpa mot ett efter. Alla har vi olika kroppsform, jag är ganska grov i kroppsbyggnaden i mig själv, lite jobbigt. Någon annan som är grov byggd med lyckats med bedriften att genom viktnedgång känna sig mer ?petite??

Grattis, du har ju muskler det är det jag jobbar egter... Jag är rund som en cylinder på alla kroppsdelar :)

Ett tips som vi jorde idag som inte känns som träning men man blir rejält svettig och man går på otympliga ställen så måste aktivera många muskler: vi går rakt ut i skogen, följer inga stigar utan behöver hoppa över stockar.... Men det är skoj....

• Anonym (Andromeda)

Tjohooo... även om inget har rört sig på vågen så gick jag in och testade en ny vinterjacka.

Fick gå ner till stl S för att den skulle passa, jag som har xl i vanliga fall...

1000:- Förvånad men den fick följa med hem dom en segertrofe!!!! 

Men fettet på benen släpper kroppen inte lika lätt, men jag ska hålla i detta träningsätt/diet till sommaren, och avgöra sedan hur jag vill gå vidare...

Helgen har legat i snuvan tecken, så ingen träning, men imorron drar det igång igen... hsr saknat det...

Hur går det för er?Hjärta

• Anonym (Andromeda)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-25 10:29:10 följande:
    Vad härligt! 
    Men fungerar vågen? Du kan ju inte ha gått från en xl till en small utan att det hänt något på vågen?!?

jag ar samma med benen, det känns aldrig som att de smalnar av riktigt...
    Her inte haft en tanke på att det är fel på vågen Skäms

Men jag har byggt väldigt mycket muskler, kroppen är mindre I cm, tänker att fettet bara bytt plats med musklerna nu....

Har ju hållit upp gymmet en vecka när jag var sjuk, men jag blir så jäkla bekväm med att inte åka dit alls då, så även idag struntade jag i det, storstädade hemma istället, får se det som träning... Men vill komma in i rutinen igen...
  • Anonym (Andromeda)
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-27 20:45:03 följande:

Idag gick bättre men märker också att nu har det gått någon vecka känner lite att engagemanget tryter. Som vanligt inga issues med träningen. Den blir gjord och känner att jag ger extra mycket där just nu. Men med maten känner jag att det backar lite.. orkar inte riktigt laga? hade helst brett en macka med skinka på och ett ägg bredvid ist för att få i mig rejält med grönsaker osv. Men håller mig ok på kalorinivån idag. Ätit ca 1300 men också förbränt 540 (enligt Lifesum) men som sagt konsumerar jag inte förbrända kalorier så fem räknar jag inte, det är mer mentalt.

Hur skulle det funka om du skippar mackan och istället steker 2 ägg och äter 50g skinka? :) proteinet gör dig mätt, (men macka är förbannat gott... och det är lätt att äta 2 mackor i rena farten....)

Sedan för mig beror min nivå av hunger mycket vart jag är i menscykeln, igår kunde jag inte sluta äta, var hungrig konstant, men så länge jag äter bra mat så får det gå an att äta mer de dagar kroppen kräver det, vet att den går tillbaka till normalläge efter några dagar...

................

Skitskönt kämpat alla i trådenSkål
  • Anonym (Andromeda)

Snart dax för ny vecka... Hur går det? Skrattande

• Anonym (Andromeda)

Vägde in på 71 idag....
    Vet inte om jag vågar, men ett finns en LIIIITEN chans att jag kan hamna på 60-talet innan nyår... TystSkrattande
    Skulle vara så skoj...

Nu har kylan slagit till här hemma, får hoppas att det inte stoppar latmasken från att ta promenader, för det är det ENDA som gör något för viktminskningen på mig...

• Anonym (Andromeda)

"Vet inte om jag vågar hoppas" sa det stå...

• Anonym (Andromeda)
    Anonym (också) skrev 2024-12-04 10:48:15 följande:

Som jag ser det så hade jag varit jätteglad om promenader var det som gör skillnad! För mig verkar det bara gå att komma åt genom maten, träning har inte hjälpt direkt

men promenader tar jag ändå för jag älskar att vara ute 

Okej, maten är också en jättestor del. Jag vill ju ha muskler till slut av det jag tränar på gymmet, så jag prioriterar mina kalorier på protein... 

Men även om jag tränar gym 3-5 grr/v och äter rätt så händer ingenting om jag inte lägger till promenader...

Eller jo, jag bygger muskler under fettet, men vill ju bli av med fettet så att musklerna syns...:)
  • Anonym (Andromeda)
    Svensson5 skrev 2024-12-06 13:04:09 följande:
    Anonym (Andromeda) skrev 2024-12-04 16:40:32 följande:
    Okej, maten är också en jättestor del. Jag vill ju ha muskler till slut av det jag tränar på gymmet, så jag prioriterar mina kalorier på protein... 

Men även om jag tränar gym 3-5 grr/v och äter rätt så händer ingenting om jag inte lägger till promenader...

Eller jo, jag bygger muskler under fettet, men vill ju bli av med fettet så att musklerna syns...:)

Om du inte går ner med 3-5 pass i veckan så äter du helt fel, eller så tränar du helt fel.
    Gruppträning tex ger minimalt muskler ,  det är som att ta en promenad 
    Dvs cardio
    Jag äter för lite det vet jag, men får inte i mig mer mat nu när jag prioriterar proteinet, blir så mätt... väger ALLT.

Sedan har jag problem med sömnen, och det behövs också för att bygga musklerna... 

Kör ingen gruppträning, utan tränar styrka. 

...............

Vikt 70,6 idag, bara 6 hg kvar till byta 10-tal, hoppas det går till nyår Skål
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?