• Anonym (Vanlig)

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Efter snart 15 år och 4 barn känner jag att det får räcka. Känner ingen attraktion för min make, inte för någon annan heller.  

För mig har sex alltmer blivit ett nödvändigt ont och min man känner det nästan som om han våldtar mig de fåtal gånger vi har sex. 

Annars har vi det jättebra ihop och tanken på att bryta upp från äktenskapet känns främmande för oss båda två-

Jag undrar är det fler än vi som känner så här och vad har ni i såfall gjort åt det

• Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?
  • Anonym (sexy)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-02 11:17:29 följande:
    Tack för dina tankar!  Ja, jag har liknande erfarenheter från vården, men vi hade ändå turen att komma till en insiktsfull kvinnlig gynekolog som väldigt snabbt förstod vad det handlade om.  Hon föreslog en omfattande hormonell undersökning. Hon tog också upp att jag efter sista förlossningen börjat få ett frafall som vi borde göra någonting åt. Att kontakta sexolog nämdne hon också men tyckta att det kunde vänta tills vi har koll på det fysiologiska.

Vid min första förlossning, vilken var ganska dramatisk, fick jag rätt stora skador i vagina och mellangården. Detta resulterade i en hel del ärrvävnad som vi tillslut fick hjälp med. De tre senare förlossningarna har däremot inte lämnat sådana spår efter sig. 

Jag har inga smärtor vid samlag men jag känner liksom ingenting, blir inte alls upphetsad och våt, det händer liksom ingenting.  Jag saknar verkligen den där känslan, Vill ingenting hellre än att den ska komma tillbaka. Är verkligen rädd för att den inte ska återkomma. 

Det viktigaste är ändå att vi kan prata om det och kan avdramatisera det hela. Men visst är det synd att det inte talas mera om det här då det verkar vara ett rätt vanligt problem. Varför är det så, tror du?  Jag inbillar mig att det är något männen är rädda att tala öppet om. Det berör deras manlighet och kanske skäms man över att partnern tappat lusten.

Vi kämpar i alla fall vidare och tror på att en lösning finns där, någonstans
    Vilken otur du haft, men ändå tur i oturen, får man väl ändå säga. 

Jag tror inte det talas öppet om det då det är känsligt för de berörda eller också att de är oroliga att det är känsligt, "för nära" för andra utomstående. Jag var inte alls uppfostrad att tala om någonting i sexväg medan för min man var det helt naturligt, medan jag var mer rädd att det skulle ta bort "känslan", "mysteriet", men för hans del var det att han kunde koppla av- och på som ingenting. 

Jag skulle tro att det finns en större press på männen outtalat som de nog lägger på sig själva (traditionella tro utan deras du-vet-vad blir det inget) och rädda för utdömande av sin kvinna eller kvinnor i allmänhet. Jag tror många män är låsta i vår egen kultur av vad som ska uppfattas som manligt. Jag tror vi kvinnor har större frihet att kunna yttra oss, tala om saker med varandra och andra utan att riskera lika mycket som männen. Därför också männen håller sig neutrala eller säger högst några meningar om något och sen är det bra med det. Tror de behåller mycket inombords. 

Även om sexologen var en dålig idé för mig innan var det en bra idé om jag nu haft något sådant problem.

Tror du att om du åter tar kontakt med sexologen om denne skulle kunna hjälpa dig, er på något sätt?

Har ni redan kollat allt med hormoner och liknande som skulle kunna fysiskt sätt förstöra för dig?

Eller är det "bara" en mental blockering av för dig nu okänd anledning?

Vet man inte vad det är som gör det vet man inte heller hur man ska komma till rätta med det, tänker jag?

Ge inte upp :) 
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (...) skrev 2024-06-02 14:33:01 följande:
    Tråden handlar ju om sex så när jag frågade om han var attraktiv så menar jag givetvis sexuell attraktion, om han var sexuellt attraktiv för dig?
    Vet inte vad jag ska svara på detta. Det är ju inte han som blivt mindre sexuellt attraktiv utan jag saknar lusten och drivet.  Han har alltid varit sexuellt attraktiv för mig men det spelar liksom ingen roll när jag inte har någon lust.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-02 11:17:29 följande:
    Tack för dina tankar!  Ja, jag har liknande erfarenheter från vården, men vi hade ändå turen att komma till en insiktsfull kvinnlig gynekolog som väldigt snabbt förstod vad det handlade om.  Hon föreslog en omfattande hormonell undersökning. Hon tog också upp att jag efter sista förlossningen börjat få ett frafall som vi borde göra någonting åt. Att kontakta sexolog nämdne hon också men tyckta att det kunde vänta tills vi har koll på det fysiologiska.

Vid min första förlossning, vilken var ganska dramatisk, fick jag rätt stora skador i vagina och mellangården. Detta resulterade i en hel del ärrvävnad som vi tillslut fick hjälp med. De tre senare förlossningarna har däremot inte lämnat sådana spår efter sig. 

Jag har inga smärtor vid samlag men jag känner liksom ingenting, blir inte alls upphetsad och våt, det händer liksom ingenting.  Jag saknar verkligen den där känslan, Vill ingenting hellre än att den ska komma tillbaka. Är verkligen rädd för att den inte ska återkomma. 

Det viktigaste är ändå att vi kan prata om det och kan avdramatisera det hela. Men visst är det synd att det inte talas mera om det här då det verkar vara ett rätt vanligt problem. Varför är det så, tror du?  Jag inbillar mig att det är något männen är rädda att tala öppet om. Det berör deras manlighet och kanske skäms man över att partnern tappat lusten.

Vi kämpar i alla fall vidare och tror på att en lösning finns där, någonstans
    Men varför har du inte gjort någon hormonell undersökning, som gynekologen föreslog? Det vore ju en bra idé on du vill komma vidare.
  • Anonym (Anonym)
    Epikuros skrev 2024-06-01 11:32:50 följande:
    Jag tror nog att hon tänker att hon vill göra något åt det. När vi snackar om det och frågan så att säga är dagsaktuell. Men det är väl antagligen för henne som för de flesta av oss, att vi föreställer oss att vi "vill" komma till rätta med en viss grej, men som kanske egentligen inte ligger oss så varmt om hjärtat, så glider det liksom undan när hon står mitt i vardagens alla övriga bestyr. Jag är själv likadan när det kommer till att gå och träna oftare, äta mer hälsosamt eller vad det nu kan vara, att jag peppar mig själv ena dagen för att nästa dag helt glömma bort det då det kommer andra grejer emellan som känns mer prio. 
       Så på ett sätt fattar jag precis. På ett annat sätt begriper jag dock inte alls, eftersom jag personligen på ett känslomässigt plan inte kan begripa hur sex kan vara en låg prioritet. 
    Jag förstår vad du menar, men tycker ändå att man borde vara intresserad av att göra något åt sådant som är ett problem för ens partner.
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-02 21:23:48 följande:
    Men varför har du inte gjort någon hormonell undersökning, som gynekologen föreslog? Det vore ju en bra idé on du vill komma vidare.
    Den är gjord ska tillbaka till läkaren nästa vecka på tisdag, trodde att det framgick i vad jag skrivit. Varför skulle jag inte ha gjort detta?
  • Anonym (Vanlig)

Eftersom det itydligen nte framgått att jag gör allt jag kan för att lösa våra problem med min tappade lust så kommer här en lista på vad jag gjort och gör

Har varit på provtagning 2 ggr och väntar på svar på den 3:e

Har varit på gynundersökning där man fastställt att jag har ett livmoderframfall som kommer att opereras i höst.

Har varit på samtal med familjerådgivningen som inte gav oss någonting

Har fått remiss till sexolog/motsvarande men har ännu inte fått någon tid där

Tar tacksamt mot tips 
  • Anonym (sexy)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-02 21:56:25 följande:
    Den är gjord ska tillbaka till läkaren nästa vecka på tisdag, trodde att det framgick i vad jag skrivit. Varför skulle jag inte ha gjort detta?
    Jag missade det också, trodde du gjort någon för länge sedan i samband med graviditeter och andra problem. Men det är ju jättebra, TS, får vi hålla tummarna att det är något sådant då :)
  • Anonym (sexy)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-02 22:04:58 följande:

Eftersom det itydligen nte framgått att jag gör allt jag kan för att lösa våra problem med min tappade lust så kommer här en lista på vad jag gjort och gör

Har varit på provtagning 2 ggr och väntar på svar på den 3:e

Har varit på gynundersökning där man fastställt att jag har ett livmoderframfall som kommer att opereras i höst.

Har varit på samtal med familjerådgivningen som inte gav oss någonting

Har fått remiss till sexolog/motsvarande men har ännu inte fått någon tid där

Tar tacksamt mot tips 
    Då hoppas jag på sexologen och provresultaten om inget annat ang det hormonella :)

Tyvärr, inga fler tips här än vad jag kommer på.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-02 21:56:25 följande:
    Ok, ursäkta, då måste jag ha missat det. Det hedrar dig verkligen att du försöker göra något åt den tappade sexlusten och inte stoppar huvudet i sanden som många andra.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-01 15:09:09 följande:
    Lever man i en relation litar man på varandra och tror på vad man säger. Gör man inte det borda man nog avsluta relationen av den orsaken.

Tror inte att risken är så stor att kvinnan skulle ljuga om detta. Varför skulle hon göra det?  
    Jag tror inte att det är så ovanligt att ljuga om att man fortfarande är attraherad av partnern eftersom man av praktiska eller ekonomiska skäl vill slippa separation. Jag har t.ex. sett inlägg här om kvinnor som tappat sexlusten till sin man och är otrogna med andra män.
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-03 07:51:11 följande:
    Jag tror inte att det är så ovanligt att ljuga om att man fortfarande är attraherad av partnern eftersom man av praktiska eller ekonomiska skäl vill slippa separation. Jag har t.ex. sett inlägg här om kvinnor som tappat sexlusten till sin man och är otrogna med andra män.
    Det är nog kanske vanligare här på FL där mycket som skrivs är fria fantasier än vad det är i verkligheten.

När man som kvinna tappat lusten och är ärlig om detta inför sin partner så är det upp till partnern om han vill fortsätta relationen. Man kan knappast kräva att den som tappat lusten också ska avsluta relationen.  Nej det är upp till partnern om hen vill leva i en sexlös relation eller inte.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-03 11:55:38 följande:
    Det är nog kanske vanligare här på FL där mycket som skrivs är fria fantasier än vad det är i verkligheten.

När man som kvinna tappat lusten och är ärlig om detta inför sin partner så är det upp till partnern om han vill fortsätta relationen. Man kan knappast kräva att den som tappat lusten också ska avsluta relationen.  Nej det är upp till partnern om hen vill leva i en sexlös relation eller inte.
    Men om det är lusten till partnern man tappat och inte lusten till sex i allmänhet är det väldigt oschysst att gå bakom ryggen och vara otrogen i stället för att vara ärlig om att man tappat lusten för att man inte är nöjd med förhållandet.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 20:08:50 följande:
    Och vad vill du jag ska göra? Min man vill inte skiljas och vi har 4 barn som vi vill ska växa upp i en trygg miljö. Kanske avsaknaden av sex är ett billigt pris att betala för detta
    Eller så kanske att "ställa upp" är ett lika billigt pris att betala?
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-03 13:17:32 följande:
    Men om det är lusten till partnern man tappat och inte lusten till sex i allmänhet är det väldigt oschysst att gå bakom ryggen och vara otrogen i stället för att vara ärlig om att man tappat lusten för att man inte är nöjd med förhållandet.
    Men är man ärlig om att man tappat lusten, oavsett orsak så är det väl fortfarande upp till partner om han kan acceptera detta, 

Om kvinnan hittar lusten på annat håll är det väl hennes ansvar att ta konsekvensen av detta. 

Tycker nog att om man i en relation tappar lusten för varandra så är väl relationen på utdöende. 
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Ö) skrev 2024-06-03 13:38:44 följande:
    Eller så kanske att "ställa upp" är ett lika billigt pris att betala?
    Min man vill inte ha sex med någon som bara ställer upp.  Han tycker att om jag inte njuter av det så känns det som om han våldför sig på mig.  Man kan inte spela teater när kroppen inte lirar med. 

Vi har haft ett bara sexliv fram till nu och alltid givit varandra njutning, Det fungerar inte nu
Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?