• Anonym (Vanlig)

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Efter snart 15 år och 4 barn känner jag att det får räcka. Känner ingen attraktion för min make, inte för någon annan heller.  

För mig har sex alltmer blivit ett nödvändigt ont och min man känner det nästan som om han våldtar mig de fåtal gånger vi har sex. 

Annars har vi det jättebra ihop och tanken på att bryta upp från äktenskapet känns främmande för oss båda två-

Jag undrar är det fler än vi som känner så här och vad har ni i såfall gjort åt det

• Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?
  • Anonym (Ds)

Nej inte ok att förvänta att din partner ska vara med på att inte ha sex. Att du inte vill ha sex är en sak. Men du får göra klart med din partner att hen får ha sex utanför er relation. Annars tvingar du hen till antingen ett liv utan sex eller att göra slut. Inte så trevligt val.

• Anonym (Vanlig)
    Anonym (Ds) skrev 2024-05-29 20:51:32 följande:

Nej inte ok att förvänta att din partner ska vara med på att inte ha sex. Att du inte vill ha sex är en sak. Men du får göra klart med din partner att hen får ha sex utanför er relation. Annars tvingar du hen till antingen ett liv utan sex eller att göra slut. Inte så trevligt val.

Åter igen det handlar inte om att inte vilja ha sex. Det handlar om att tappa lusten och sex utan lust är inte trevligt för någon av parterna. 

Det var faktiskt min man som inte vill ha sex med någon som inte har någon lust. 

Det är inte jag som tvingar min man att leva utan sex. Har sagt att om jag inte återfår lusten så förstår jag om han vill skiljas. Det vill han inte alls. 

Det kan hända att han i framtiden träffar någon som han blir förälskad i och då vet han att jag inte motsätter mig skilsmässa. 

Det är helt upp till min man om han avstår från sex eller inte, så kom inte och säg att det är jag som tvingar honom att gå i celibat. 
  • Anonym (Dina känslor)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-29 21:08:38 följande:
    Åter igen det handlar inte om att inte vilja ha sex. Det handlar om att tappa lusten och sex utan lust är inte trevligt för någon av parterna. 

Det var faktiskt min man som inte vill ha sex med någon som inte har någon lust. 

Det är inte jag som tvingar min man att leva utan sex. Har sagt att om jag inte återfår lusten så förstår jag om han vill skiljas. Det vill han inte alls. 

Det kan hända att han i framtiden träffar någon som han blir förälskad i och då vet han att jag inte motsätter mig skilsmässa. 

Det är helt upp till min man om han avstår från sex eller inte, så kom inte och säg att det är jag som tvingar honom att gå i celibat. 
    ? Det är helt upp till min man om han avstår från sex eller inte, så kom inte och säg att det är jag som tvingar honom att gå i celibat. ?

Har TS bara konstaterat att sexlusten nu är borta.
    Eller har du försökt med terapi etc för att tillmötesgå din partner - om inte så gör du ju det väldigt enkelt för dig själv, som om din önskan skulle vara att han lämnar dig.

Celibat eller lämna fru och barn.
  • Anonym (Ds)

Nej det är du som sätt hen i valet mellan celibat och skilsmässa. Inte hen.
  • Smecker

TS, jag undrar fortfarande ifall du hade accepterat att din sambo "tappade lusten" till all form av fysisk närhet som pussar, kramar, hålla handen etc? Hur hade du hanterat det?

Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Dina känslor)
    Smecker skrev 2024-05-29 22:43:07 följande:

TS, jag undrar fortfarande ifall du hade accepterat att din sambo "tappade lusten" till all form av fysisk närhet som pussar, kramar, hålla handen etc? Hur hade du hanterat det?

TS, ärligt talat. Du motsätter dig inte en skillsmässa.

Finns det någon kämpaglöd kvar i dig som vill bevara er familj.

Är du ens intresserad av närheten som Smecker har i sin fråga till dig?

• Anonym (Anonym)
    Epikuros skrev 2024-05-29 20:25:36 följande:
    Jo, absolut har hon förståelse. Vi samtalar om allt detta. 

Hon är på det hela taget, enligt mitt sätt att mäta, inte så särskilt fysisk. Inte så att hon nekar pussar och kramar - det är nog t.o.m. så att hon nu för tiden delar ut fler av dem än vad jag gör. Hennes gräns är betydligt mer flytande än min, enligt vilken "sex är sex" medan pussar och kramar och t.o.m. hångel inte är sex. 

Nej, det är inte så att min fru tycker att jag borde vara nöjd, hon skäms över att hon tappat lusten och säger att hon gärna vill ha den tillbaka, att hon inte ser sig själv som en person som slutat ha sex. Problemet är väl, som jag ser det, att hon inte är beredd att lägga arbete på detta. I stort sett allting annat i hennes livv verkar mer lockande än sex. 

ett annat problem är att jag helt enkelt inte går igång på en partner som "ställer upp". Jag vill ha sex med någon som åtminstone känner ungefär lika starkt som jag.  Har kompisar vars fruar då och då "ställer upp", och mina polare verkar nöjda med detta arrangemang. Själv skulle jag förmodligen inte ens få erektion om min fru egentligen inte kände förses, men ställde upp för min skull. 
    Det är verkligen konstigt av din fru att inte vilja göra något åt den förlorade sexlusten, om hon nu vet att den är ett stort problem för dig. Hon skulle åtminstone kunna kolla upp sina hormoner för att ta reda på om problemet ligger där. 

Jag förstår att du inte vill att hon ställer upp på sex utan att ha lust. Enligt mig har man en rätt osund syn på sex om man tycker att det är en lösning.
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Dina känslor) skrev 2024-05-29 21:34:00 följande:
    ? Det är helt upp till min man om han avstår från sex eller inte, så kom inte och säg att det är jag som tvingar honom att gå i celibat. ?

Har TS bara konstaterat att sexlusten nu är borta.
    Eller har du försökt med terapi etc för att tillmötesgå din partner - om inte så gör du ju det väldigt enkelt för dig själv, som om din önskan skulle vara att han lämnar dig.

Celibat eller lämna fru och barn.
    Har kontakt med både min läkare och gynekolog Båda säger detsamma att det inte är ovanligt att sexlusten försvinner efter graviditet och barnafödande. Har fött 4 barn med rätt kort mellanrum, de två sista är det drygt 1 år emellan.  Det handlar om hormoner och kroppens sätt att tala om att nu får det vara nog. 

Det handlar inte om problem i relationen så någon terapi tror jag inte på. 

Detta är en realitet för oss kvinnor, lusten varierar under tid och när den helt är borta så tycker inte en del män att det är så trevligt att ha sex med någon som bara ställer upp och inte njuter av det.  Visst har jag ställt upp men han säger att det känns som om han nästan våldtog mig. Därför har vi beslutat att avstå från sex.  

Tror att det här är mycket vanligare än man tror. Efter att jag börjat prata om det med mina väninnor och arbetskamrater så inser jag att vi inte är ensamma, 

Om lusten återkommer så är ingen gladare än jag.  Det är en myt att män inte kan leva utan sex. 
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Dina känslor) skrev 2024-05-30 06:23:26 följande:

TS, ärligt talat. Du motsätter dig inte en skillsmässa.

Finns det någon kämpaglöd kvar i dig som vill bevara er familj.

Är du ens intresserad av närheten som Smecker har i sin fråga till dig?

Ärligt talat så var jag så förtvivlad, eftersom jag trodde att sex var viktigare för min man än det verkar vara.  Jag tänkte att om jag inte återfår lusten så kommer min man att lida, Jag älskar honom och vill honom inget ont. Detsamma gäller min man.  Han sätter familjen och vår relation före sexet. 
  • Anonym (Love)

Känner igen mig väldigt mycket i TS. 

Vi har levt tillsammans i 25 år, har två barn och älskar varandra och är bästa vänner. 

Men jag är totalt ointresserad av sex. Verkligen totalt. min man är istället mycket intresserad, både av sex med mig, men även sex i allmänhet. 

För oss är det otänkbart att bryta upp. Vi har istället tagit vägen med öppet förhållande.

Vi har haft ett öppet förhållande i snart 15 år och det fungerar förvånansvärt bra. I början fanns absolut oron över hur det skulle påverka förhållandet, men farhågorna visade sig ogrundade.. 

Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?