• Anonym (Vanlig)

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Efter snart 15 år och 4 barn känner jag att det får räcka. Känner ingen attraktion för min make, inte för någon annan heller.  

För mig har sex alltmer blivit ett nödvändigt ont och min man känner det nästan som om han våldtar mig de fåtal gånger vi har sex. 

Annars har vi det jättebra ihop och tanken på att bryta upp från äktenskapet känns främmande för oss båda två-

Jag undrar är det fler än vi som känner så här och vad har ni i såfall gjort åt det

• Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?
  • Anonym (Kärleksrelation)
    Ja, det tror jag. De allra flesta vill nog att en relation där man lever tillsammans ska vara en kärleksrelation. Men undantag finns säkert och öppna relationer är nog vanligare idag så att man kan ha sin kärleksrelation på annat håll än i äktenskapet.
  • Tyra myra
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-05-24 08:58:26 följande:
    Vi är alla lite olika, men man läser tråd efter tråd där människor blir sexuellt frustrerade i en relation som eran.
    För mig (man) var det ungefär som i er relation; min sambo tröttnade på att ha sex... det gick gradvis under en period på kanske 10 år. För mig blev tillvaron värre och värre. Det var extremt svårt för oss att separera pga ekonomiska omständigheter. Det slutade med att jag hamnade i depression och började träffa andra kvinnor, vilket hjälpte mig att hitta tillbaka till livet.
    Idag är jag lycklig tillsammans med en ny kvinna som haft det lite på samma sätt som mig, och vi trivs tillsammans sedan några år tillbaka.

Jag tycker att du ska ha ett allvarligt samtal med din man och förklara hur du känner och hur du vill lösa det. Ett alternativ är att ni fortsätter att leva i en platonisk relation om ni båda kan tänka er att avstå från sex. Jag gissar dock på att din man har svårt att tänka sig det, och då kanske det är bättre att du låter honom ha en älskarinna och någon typ av öppen relation. Om inte något av detta fungerar, bör ni nog avsluta er relation.
    Vi har talat och talat .... om det här och min man fortsätter att säga att det är inga problem för honom. Men här låter det som om han borde ha det. Jag vet inte vad jag ska tro, litar på min man och tror på vad han säger, att han älskar mig och inte har några tankar på att lämna eller  söka sex på annat håll.

Jag vet inte om jag någonsin får lusten tillbaka utan känner mig rätt vilsen. 
    Men vi har i alla fall bestämt oss för att hålla ihop 12 år till. Då är vårt yngsta barn 15.  Jag hoppas att vi ska fixa det här
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-05-24 13:14:06 följande:
    Varför har du tappat attraktionen?
    Det var efter sista graviditeten. Vi har 4 barn och jag tror att det handlar om att kroppen talar om att den fått nog.
  • Anonym (Nä ä)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 16:24:52 följande:
    Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Efter snart 15 år och 4 barn känner jag att det får räcka. Känner ingen attraktion för min make, inte för någon annan heller.  

För mig har sex alltmer blivit ett nödvändigt ont och min man känner det nästan som om han våldtar mig de fåtal gånger vi har sex. 

Annars har vi det jättebra ihop och tanken på att bryta upp från äktenskapet känns främmande för oss båda två-

Jag undrar är det fler än vi som känner så här och vad har ni i såfall gjort åt det

typ samma känsla för min fru, hon har tryckt fram barn 
    Har kk som får mig att stå i givakt 😉

absolut inga sexuell drift mot frun, vi låg senare för 1,5 år sen typ
    vem vet hon kanske knullar vid sidan av som jag 😂

• Anonym (Överskattat)

Har inte jättehög sexlust, men försöker se till att vi har sex åtminstone en gång per vecka, det är trots allt skönt när man väl kommer igång, och jag älskar min sambo och vill göra honom glad. Men jag tycker, om jag ska vara ärlig, att sex är överskattat. Det känns sorgligt, jag skulle gärna ha en högre sexlust. 

• Tom Araya
    Tyra myra skrev 2024-05-24 21:42:59 följande:
    Vi har talat och talat .... om det här och min man fortsätter att säga att det är inga problem för honom. Men här låter det som om han borde ha det. Jag vet inte vad jag ska tro, litar på min man och tror på vad han säger, att han älskar mig och inte har några tankar på att lämna eller  söka sex på annat håll.

Jag vet inte om jag någonsin får lusten tillbaka utan känner mig rätt vilsen. 
    Men vi har i alla fall bestämt oss för att hålla ihop 12 år till. Då är vårt yngsta barn 15.  Jag hoppas att vi ska fixa det här
    Jag tror barn har mycket mer ont av en separation under sina tonår jämfört med om det skulle ske när barnen är små.
  • Anonym (Blir väldigt skört utan sexliv)

Jag tror en relation blir väldigt skör utan ett sexliv när mannen ändå fortfarande vill ha ett sexliv. Även om han älskar dig så räcker det kanske med att en annan kvinna vill ha sex med honom för att det skall ändras och att han vill vara med henne istället.

Känner du dig säker på att din man är så osexig att det där skulle inte kunna hända? Är det värt att riskera? En kärleksrelation, trots barn hus, gemensam ekonomi och minnen av en fungerande relation och minnen av ett sexliv blir oerhört skör utan ett sexliv. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-23 17:40:36 följande:

Varför är det självklart? Vad spelar det för roll om han söker sex på annat håll, om du ändå känner att du är färdig med sex? Det är så du uttrycker dig, inte att du vill ibland, eller vill jobba på det.

Sexlusten går upp och ner för alla, men de flesta vill i längden inte leva i ett sexlöst förhållande, eller utan andra möjligheter. Varken jag eller min man skulle vilja det. Men alla är olika.

Ja, fast detta med "öppet förhållande" låter bättre i teorin än det är i verkligheten. I verkligheten skulle det vara ytterst märkligt. Vad skulle man säga till barnen, när de frågar var pappa är någonstans? Vad säger man till sin väninna eller arbetskamrat, om denna har sett ens man tillsammans med en annan kvinna? Eller ännu värre: någon släkting eller ingift släkting? Det blir en väldigt pinsam hemlighet. Dock beror det på var man bor förstås, i en storstad är det lättare att dölja än i en by. 

Sedan tror jag även att man skulle vara rädd för att han skulle få känslor för den andra kvinnan, eller att HON skulle börja kräva skilsmässa och äktenskap med henne, att hon ska få ett barn innan det är för sent... Kvinnor är ju ofta inte så mycket för rent sexuella relationer, de vill ha allt eller inget. 
  • Tyra myra
    Tom Araya skrev 2024-05-25 06:10:02 följande:
    Jag tror barn har mycket mer ont av en separation under sina tonår jämfört med om det skulle ske när barnen är små.
    Kan så vara, Men det handlar om familjen som en enhet.  Vet inte om det finns någon optimal ålder för separationer.  När de äldre barnen är i tonåren än de yngsta småbarn. När småbarnen kommit in i tonåren är de äldsta vuxna.
  • Anonym (Moon)
    Tyra myra skrev 2024-05-27 22:58:08 följande:
    Kan så vara, Men det handlar om familjen som en enhet.  Vet inte om det finns någon optimal ålder för separationer.  När de äldre barnen är i tonåren än de yngsta småbarn. När småbarnen kommit in i tonåren är de äldsta vuxna.
    Om man nu måste skilja sig är bästa tidpunkten när barnen flyttat hemifrån så 20-25 år.
Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?