• Anonym (Vanlig)

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Efter snart 15 år och 4 barn känner jag att det får räcka. Känner ingen attraktion för min make, inte för någon annan heller.  

För mig har sex alltmer blivit ett nödvändigt ont och min man känner det nästan som om han våldtar mig de fåtal gånger vi har sex. 

Annars har vi det jättebra ihop och tanken på att bryta upp från äktenskapet känns främmande för oss båda två-

Jag undrar är det fler än vi som känner så här och vad har ni i såfall gjort åt det

• Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Epikuros skrev 2024-05-29 09:01:45 följande:

Min fru är min bästa vän, men hon är inte längre intresserad av sex. Så ja, jag känner igen mig  i din beskrivning av ert förhållande.

Om man gör en grov förenkling av vår situation så skulle vi kunna säga att min fru upplever intimitet när hon och jag gör saker tillsammans, när vi är ett team - medan jag upplever intimitet i det sexuella. Detta innebär att vi sedan 10 år tillbaka lever i ett förhållande där enbart hon får lov att uppleva intimitet. Jag har verkligen inte en aning om hur din man upplever er situation, men för min del har sexlösheten fått mig att känna mig ful, oattraktiv, bortvald, tom och meningslös. Alldeles oavsett hur mycket jag faktiskt älskar min fru så får detta oss att långsamt glida ifrån varandra.

Jag vill inte på något vis påstå att detta är en enkel situation, som har några enkla lösningar. Min fru vill inte ha sex. Jag klandrar henne inte för detta. Hon har tappat lusten. Jag vill inte ha sex med någon som inte vill ha sex med mig. Men på samma gång skulle jag ljuga om jag påstod att det inte bryter ner mig. Jag känner mig sviken. Själva definitionen av ett förhållande är ju att man ingår ett slags avtal att man kommer att vara sexuellt exklusiva med varandra: "fr.o.m. nu får du inte ligga med någon annan kvinna eller man än just denna". Men jag lever i sexuell exklusivitet utan sex, vilket gör att en av själva grundpoängerna med att binda sig till en viss specifik person är borta. 

Efter över 20 år är jag djupt fäst vid henne. Hon är utan tvekan den viktigaste personen i mitt liv. Jag har svårt att ens förstå vem jag skulle vara utan henne. Men hade jag för 22 år sedan vetat att det skulle komma att bli såhär så hade jag aldrig valt att ingå en relation med henne. Det faktum att hon är mitt livs kärlek gör bara det hela mer smärtsamt. Det är just henne jag vill uppleva intimitet med. 

Hoppas du förstår att jag inte på något sätt försöker förmedla att du borde "ställa upp" för din man, utan att jag enbart försökt teckna en bild av hur en situation som eran kan upplevas för den som fortfarande vill ha sex. 
    Hoppas det ordnar sig för er.

Jag förstår både dig och din fru, precis som jag förstår både TS och hennes man. Det ingen lättlöst problem.

Du skriver att du upplever intimitet i det sexuella. Hur är det med övrig fysisk närhet? Pussar och kramar? Upplever du inte intimitet då, eller är du och din fru öht inte fysiska med varandra längre? I så fall förstår jag inte hur du har stått ut i 10 år. Men jag skulle inte vilja vara utan sex heller, inte helt och hållet.

Det stämmer att det finns mycket annat som förenar. Du älskar din fru och ni har ett liv ihop. Ett förhållande kan aldrig bygga enbart på det fysiska. Men slutar man vara intima med varandra, som ni verkar ha gjort, kommer det alltid att kännas som att något fattas, något viktigt. Inte för alla, men för de flesta. Du är inte ensam, tvärtom.
  • Epikuros
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-29 10:07:06 följande:
    Jag förstår både dig och din fru, precis som jag förstår både TS och hennes man. Det ingen lättlöst problem.

Du skriver att du upplever intimitet i det sexuella. Hur är det med övrig fysisk närhet? Pussar och kramar? Upplever du inte intimitet då, eller är du och din fru öht inte fysiska med varandra längre? I så fall förstår jag inte hur du har stått ut i 10 år. Men jag skulle inte vilja vara utan sex heller, inte helt och hållet.

Det stämmer att det finns mycket annat som förenar. Du älskar din fru och ni har ett liv ihop. Ett förhållande kan aldrig bygga enbart på det fysiska. Men slutar man vara intima med varandra, som ni verkar ha gjort, kommer det alltid att kännas som att något fattas, något viktigt. Inte för alla, men för de flesta. Du är inte ensam, tvärtom.
    Asså, jag upplever intimitet när vi gör saker tillsammans också, men inte alls lika starkt som i fysisk närhet. Precis som att hon känner en viss intimitet i det fysiska, men inte alls lika starkt som när hon upplever att vi är ett team. 

Jag känner absolut närhet när vi kramas och pussas, men problemet är att jag liksom drar mig för att kramas och pussas, eftersom det numera bara får mig att tänka på sexet vi inte längre har. En kram är inte sex för mig, men den är sexuell, så den funkar liksom som en sorglig påminnelse. Alla kramar, pussar, smekningar osv behöver verkligen inte leda till sex, men när en kram eller kyss aldrig någonsin under några som helst omständigheter leder till sex, då tappar liksom även dessa små vardagliga uttryck för kärlek sin betydelse och blir t.o.m. någonting jag kan känna motvilja till. Samtidigt vill jag inte vara taskig mot henne. Hon blir ledsen om jag drar mig undan. Precis som du säger så är det väldigt komplicerade situationer det här.
  • Anonym (Vanlig)
    Farsanbalou skrev 2024-05-29 08:57:58 följande:
    Ingen har sagt att familjen inte är viktig. hade jag hamnat i den situationen hade jag ändå stannat då jag älskar min fru. Men om hon har behov som hon vill att jag tillgodoser, exempel som jag skrev ovan, och jag har andra behov som jag anser är viktiga så är det ingen skillnad.

Precis som att tappa sexlust kan man tappa lust att ständigt gå och plocka hemma. Detta var bara ett exempel, jag gillar att plocka så jag hade inte resonerat så, men du kanske förstår, dvs om du kan sätta dig in i någon annans sits. Rätt omoget om man inte kan förstå att alla har olika behov. För vissa är det närhet för andra är det organisera.
    Nog är det väl skillnad på sexuell lust och lust att städa ?  Lust att städa har ingenting med hormonbalanser att göra. 

Har jag någonsin påstått att vi alla är olika? Tycker nog snarare att det är rätt omoget att inte förstå skillnaden. 

Jag trodde faktiskt i min enfald att sex generellt var väldigt viktigt för män men jag har fått ändra mig där. Jag kände mig värdelös som kvinna och maka när jag tappade lusten. Min man har visat mig att jag hade fel. 
  • Anonym (Man vänjer sig)

Utan att ha läst kommentarerna så skall jag kort svara TS, och från mitt perspektiv som man (50+). Nu är inte vår familj lika stor som er (vi har två barn, fullvuxna idag). Men vår resa var nog snarlik er. Min fru tappade den svaga lust hon hade i början totalt iom att vi fick barn. Hon fick tillräckligt med närhet av dom. Under flera år var ju det här jobbigt för mig. Och för henne. Hon hade dåligt samvete och försökte hålla ett sexliv igång. Men jag märkte ju att det var framtvingat och inget som hon ville innerst inne. Det påverkade ju mig också. Jag ville ju ha sex med någon som vill ha sex. Och vill ha det med mig. Det fick jag aldrig uppleva. Så vårt haltande sexliv var i många år något som påverkade oss båda. Men vi höll ut och stretade på. Jag hade ju ett sexdriv och det upplevde jag själv som ett problem. Det var inget som jag hade någon glädje av utan tvärtom. Jag skämdes ofta över min sexlust och jag försökte länge negligera den. Jag har alltid tyckt att det är genant och pinsamt att drivas av en sexlust som inte bekräftas och motsvaras av min partner. Det blir en obalans i förhållandet och jag kännde mig primitiv och pinsam. 

Men till slut, och med åren som gick, så började min sexlust klinga av. Det ligger en hel del självdiscipling bakom där jag bestämde mig för att min sexlust skall inte kontrollera mig och svärta ner vårt förhållande utan det "är jag som bestämmer". Jag har tagit kontroll över andra situationer på samma sätt. Om man är tillräckligt bestämd och övertygad så klarar man det. Och till slut så gav min sexlust upp. 

I dag börjar vi båda närma oss 60-årsstrecket och vi har inte haft sex på länge. Och jag saknar det inte det minsta. Min kropp och min själ har vant sig att inte ha sex och att sex är något som inte existerar mellan oss. När man väl släppt den ryggsäcken så framträder andra saker i livet och i förhållandet i mycket ljusare färger. En sexlust, som driver en och får en att bete sig och göra saker som man efteråt ångrar, är faktiskt skönt att slippa. Och det är en enorm lättnad även för min fru att nu äntligen veta att jag inte vill ha sex längre och att hon därmed inte behöver gå omkring med dåligt samvete över att inte kunna ge mig något som hon inte kan eller vill. Vi har kommit varandra närmare nu.

Så så blev det för mig. Man vänjer sig ....om man riktigt vill.  

• Anonym (Micke)
    Anonym (Man vänjer sig) skrev 2024-05-29 11:59:05 följande:

Fy fan va tragiskt. Man vänjer sej.  Snacka om att göra våld på sej själv.
    Tycker riktigt synd om dej. Man lever bara ett liv, vet du
  • Gaskarl
    Anonym (Micke) skrev 2024-05-29 12:45:12 följande:
    Fy fan va tragiskt. Man vänjer sej.  Snacka om att göra våld på sej själv.
    Tycker riktigt synd om dej. Man lever bara ett liv, vet du
    Nu tycker han att det är bra så, han tycker inte att det är tragiskt, han tycker inte att han gör våld på sig själv. Peppa istället, det är vad han tycker som är viktigast.
  • Latable

Utan att ha läst kommentarerna så skall jag kort svara TS, och från mitt perspektiv som man (50+). Nu är inte vår familj lika stor som er (vi har två barn, fullvuxna idag). Men vår resa var nog snarlik er. Min fru tappade den svaga lust hon hade i början totalt iom att vi fick barn. Hon fick tillräckligt med närhet av dom. Under flera år var ju det här jobbigt för mig. Och för henne. Hon hade dåligt samvete och försökte hålla ett sexliv igång. Men jag märkte ju att det var framtvingat och inget som hon ville innerst inne. Det påverkade ju mig också. Jag ville ju ha sex med någon som vill ha sex. Och vill ha det med mig. Det fick jag aldrig uppleva. Så vårt haltande sexliv var i många år något som påverkade oss båda. Men vi höll ut och stretade på. Jag hade ju ett sexdriv och det upplevde jag själv som ett problem. Det var inget som jag hade någon glädje av utan tvärtom. Jag skämdes ofta över min sexlust och jag försökte länge negligera den. Jag har alltid tyckt att det är genant och pinsamt att drivas av en sexlust som inte bekräftas och motsvaras av min partner. Det blir en obalans i förhållandet och jag kännde mig primitiv och pinsam. 

Men till slut, och med åren som gick, så började min sexlust klinga av. Det ligger en hel del självdiscipling bakom där jag bestämde mig för att min sexlust skall inte kontrollera mig och svärta ner vårt förhållande utan det "är jag som bestämmer". Jag har tagit kontroll över andra situationer på samma sätt. Om man är tillräckligt bestämd och övertygad så klarar man det. Och till slut så gav min sexlust upp. 

I dag börjar vi båda närma oss 60-årsstrecket och vi har inte haft sex på länge. Och jag saknar det inte det minsta. Min kropp och min själ har vant sig att inte ha sex och att sex är något som inte existerar mellan oss. När man väl släppt den ryggsäcken så framträder andra saker i livet och i förhållandet i mycket ljusare färger. En sexlust, som driver en och får en att bete sig och göra saker som man efteråt ångrar, är faktiskt skönt att slippa. Och det är en enorm lättnad även för min fru att nu äntligen veta att jag inte vill ha sex längre och att hon därmed inte behöver gå omkring med dåligt samvete över att inte kunna ge mig något som hon inte kan eller vill. Vi har kommit varandra närmare nu.

Tragiskt.
    Hoppas verkligen att hon gjorde allt för att möta dig halvvägs, innan du tog ditt beslut.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Epikuros skrev 2024-05-29 10:57:05 följande:
    Asså, jag upplever intimitet när vi gör saker tillsammans också, men inte alls lika starkt som i fysisk närhet. Precis som att hon känner en viss intimitet i det fysiska, men inte alls lika starkt som när hon upplever att vi är ett team. 

Jag känner absolut närhet när vi kramas och pussas, men problemet är att jag liksom drar mig för att kramas och pussas, eftersom det numera bara får mig att tänka på sexet vi inte längre har. En kram är inte sex för mig, men den är sexuell, så den funkar liksom som en sorglig påminnelse. Alla kramar, pussar, smekningar osv behöver verkligen inte leda till sex, men när en kram eller kyss aldrig någonsin under några som helst omständigheter leder till sex, då tappar liksom även dessa små vardagliga uttryck för kärlek sin betydelse och blir t.o.m. någonting jag kan känna motvilja till. Samtidigt vill jag inte vara taskig mot henne. Hon blir ledsen om jag drar mig undan. Precis som du säger så är det väldigt komplicerade situationer det här.

Har din fru ingen förståelse för att du drar dig undan? Inte för att straffa henne, utan att det blir för smärtsamt för dig när den fysiska närheten och ömheten aldrig leder vidare.

Är det samlag hon inte vill ha? Eller all form av sexuell samvaro? Hon vill uppenbarligen ha närhet. Var drar hon gräsen? Kyssar? Hångel? 

Jag har full förståelse för att man kan tappa lusten. Men om din fru är nöjd som det är och tycker att du också borde vara det, förstår jag inte hur hon resonerar. Hon känner sig avvisad när du inte vill ha närhet, du känner dig avvisad när hon inte vill ha någon form av sexuell samvaro. Förstår hon inte att det är samma sak? 

• Anonym (Vanlig)

Tack!  Nu känner jag större hopp om att vi ska klara av det här. Jag är fortfarande lite rädd för att min man inte ska klara av det men samtidigt så kanske jag kan få min lust tillbaka. Det är i alla fall skönt att inte ha oket att försöka ha sex när inte lusten finns.

Med din berättelse så förstår jag att min man inte är ensam om att ge upp sex när frun tappat lusten. Än en gång tack för ditt inlägg
  • Epikuros
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-29 14:30:29 följande:

Har din fru ingen förståelse för att du drar dig undan? Inte för att straffa henne, utan att det blir för smärtsamt för dig när den fysiska närheten och ömheten aldrig leder vidare.

Är det samlag hon inte vill ha? Eller all form av sexuell samvaro? Hon vill uppenbarligen ha närhet. Var drar hon gräsen? Kyssar? Hångel? 

Jag har full förståelse för att man kan tappa lusten. Men om din fru är nöjd som det är och tycker att du också borde vara det, förstår jag inte hur hon resonerar. Hon känner sig avvisad när du inte vill ha närhet, du känner dig avvisad när hon inte vill ha någon form av sexuell samvaro. Förstår hon inte att det är samma sak? 

Jo, absolut har hon förståelse. Vi samtalar om allt detta. 

Hon är på det hela taget, enligt mitt sätt att mäta, inte så särskilt fysisk. Inte så att hon nekar pussar och kramar - det är nog t.o.m. så att hon nu för tiden delar ut fler av dem än vad jag gör. Hennes gräns är betydligt mer flytande än min, enligt vilken "sex är sex" medan pussar och kramar och t.o.m. hångel inte är sex. 

Nej, det är inte så att min fru tycker att jag borde vara nöjd, hon skäms över att hon tappat lusten och säger att hon gärna vill ha den tillbaka, att hon inte ser sig själv som en person som slutat ha sex. Problemet är väl, som jag ser det, att hon inte är beredd att lägga arbete på detta. I stort sett allting annat i hennes livv verkar mer lockande än sex. 

ett annat problem är att jag helt enkelt inte går igång på en partner som "ställer upp". Jag vill ha sex med någon som åtminstone känner ungefär lika starkt som jag.  Har kompisar vars fruar då och då "ställer upp", och mina polare verkar nöjda med detta arrangemang. Själv skulle jag förmodligen inte ens få erektion om min fru egentligen inte kände förses, men ställde upp för min skull. 
Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?