• Anonym (Vanlig)

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Efter snart 15 år och 4 barn känner jag att det får räcka. Känner ingen attraktion för min make, inte för någon annan heller.  

För mig har sex alltmer blivit ett nödvändigt ont och min man känner det nästan som om han våldtar mig de fåtal gånger vi har sex. 

Annars har vi det jättebra ihop och tanken på att bryta upp från äktenskapet känns främmande för oss båda två-

Jag undrar är det fler än vi som känner så här och vad har ni i såfall gjort åt det

• Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?
  • Anonym (...)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-30 22:02:14 följande:
    Ja, vi hade ett jättebra sexliv och jag njöt av det ända tills sista barnet föddes. Tappade absolut inte lusten på det här sättet efter de andra 3..

Naturligtvis har nog lite att göra med att vi konstant är trötta också men det är nog något biologiskt/ hormonellt  som ligger bakom lust-tappet
    Längtade du efter det Sexet med honom? Var du attraherad av honom? Tog du initiativ till sex?
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (...) skrev 2024-05-31 13:19:45 följande:
    Längtade du efter det Sexet med honom? Var du attraherad av honom? Tog du initiativ till sex?
    Innan tappet var vårt sexliv väldigt bra. Vi var båda på hugget och njöt av varandra.

Tappet har ingenting med attraktionen att göra. Min man är lika attraktiv i mina ögon men jag känner inget sug eller pirr efter sex.  
  • Epikuros
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-30 08:13:55 följande:
    Det är verkligen konstigt av din fru att inte vilja göra något åt den förlorade sexlusten, om hon nu vet att den är ett stort problem för dig. Hon skulle åtminstone kunna kolla upp sina hormoner för att ta reda på om problemet ligger där. 

Jag förstår att du inte vill att hon ställer upp på sex utan att ha lust. Enligt mig har man en rätt osund syn på sex om man tycker att det är en lösning.
    Jag tror nog att hon tänker att hon vill göra något åt det. När vi snackar om det och frågan så att säga är dagsaktuell. Men det är väl antagligen för henne som för de flesta av oss, att vi föreställer oss att vi "vill" komma till rätta med en viss grej, men som kanske egentligen inte ligger oss så varmt om hjärtat, så glider det liksom undan när hon står mitt i vardagens alla övriga bestyr. Jag är själv likadan när det kommer till att gå och träna oftare, äta mer hälsosamt eller vad det nu kan vara, att jag peppar mig själv ena dagen för att nästa dag helt glömma bort det då det kommer andra grejer emellan som känns mer prio. 
       Så på ett sätt fattar jag precis. På ett annat sätt begriper jag dock inte alls, eftersom jag personligen på ett känslomässigt plan inte kan begripa hur sex kan vara en låg prioritet. 
  • Anonym (Vanlig)

När jag läser en del inlägg så slås jag av att några tycks tro att tappa lusten är detsamma som att inte vilja ha sex. Känner att jag måste klar göra några saker kring detta.

Att tappa lusten innebär inte att man inte vill ha sex, det handlar om att kroppen inte vill ha sex. Hormonerna fungerar inte som de ska.  Ett exempel. Som kvinna blir man inte våt utan man behöver mängder av glidmedel för att kunna ha samlag. Det är inte lustfyllt att ha samlag och partnern känner sig misslyckad över att kvinnan inte får orgasm, oavsett hur mycket och med alla medel.

Om man inte vill ha sex så finns lusten kvar men kanske inte just då eller med just den partnern.

Vi måste se skillnaden på att inte kunna och inte villja.

När man fysiskt tappar lusten så påverkar det båda parter. Väldigt få män får ut något av att ha sex med någon som inte njuter, blir våt och inte får orgasm. Det är väldigt svårt att hantera för känslorna för varandra finns fortfarande där.

• Anonym (...)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-31 21:19:29 följande:
    Innan tappet var vårt sexliv väldigt bra. Vi var båda på hugget och njöt av varandra.

Tappet har ingenting med attraktionen att göra. Min man är lika attraktiv i mina ögon men jag känner inget sug eller pirr efter sex.  
    Fast du skriver ju i trådstarten att du tappat attraktionen.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-01 11:59:02 följande:

När jag läser en del inlägg så slås jag av att några tycks tro att tappa lusten är detsamma som att inte vilja ha sex. Känner att jag måste klar göra några saker kring detta.

Att tappa lusten innebär inte att man inte vill ha sex, det handlar om att kroppen inte vill ha sex. Hormonerna fungerar inte som de ska.  Ett exempel. Som kvinna blir man inte våt utan man behöver mängder av glidmedel för att kunna ha samlag. Det är inte lustfyllt att ha samlag och partnern känner sig misslyckad över att kvinnan inte får orgasm, oavsett hur mycket och med alla medel.

Om man inte vill ha sex så finns lusten kvar men kanske inte just då eller med just den partnern.

Vi måste se skillnaden på att inte kunna och inte villja.

När man fysiskt tappar lusten så påverkar det båda parter. Väldigt få män får ut något av att ha sex med någon som inte njuter, blir våt och inte får orgasm. Det är väldigt svårt att hantera för känslorna för varandra finns fortfarande där.

Absolut är det så. Jag tror också att många kvinnor skyller på att de "tappat lusten" fast det inte är sant. De har bara slutat tända på sin gubbe, som slutat träna, gått upp i vikt, slutat bry sig om sin stil och sina kläder, lagt sig till med osnygga vanor o.s.v.. Samt att allt bråk kring ekonomi, hushåll och barnens skötsel som det ofta blir efter några års förhållande. 

Som sagt, kvinnan ljuger och säger att hon tappat lusten av hormonella orsaker efter graviditet, förlossning och amning. Sådant händer, och mannen kan inte veta om det är sant eller inte. Sedan har hon i stället egensex och fantiserar om någon tjusig skådespelare, eller kanske till och med någon man hon känner IRL.
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (...) skrev 2024-06-01 12:48:07 följande:
    Fast du skriver ju i trådstarten att du tappat attraktionen.
    Med attraktionen menar jag lusten och pirret. Jag tycker fortfarande att min man är attraktiv och toppen på alla sätt men lusten och njutningen av sex är borta. 

Vet inte om jag kan förklara på något annat sätt. Jag känner ingen attraktion för sex med någon. 

Vet inte vad du menar med attraktion men för mig är det lust och pirr.
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (XXX) skrev 2024-06-01 14:37:53 följande:
    Absolut är det så. Jag tror också att många kvinnor skyller på att de "tappat lusten" fast det inte är sant. De har bara slutat tända på sin gubbe, som slutat träna, gått upp i vikt, slutat bry sig om sin stil och sina kläder, lagt sig till med osnygga vanor o.s.v.. Samt att allt bråk kring ekonomi, hushåll och barnens skötsel som det ofta blir efter några års förhållande. 

Som sagt, kvinnan ljuger och säger att hon tappat lusten av hormonella orsaker efter graviditet, förlossning och amning. Sådant händer, och mannen kan inte veta om det är sant eller inte. Sedan har hon i stället egensex och fantiserar om någon tjusig skådespelare, eller kanske till och med någon man hon känner IRL.
    Lever man i en relation litar man på varandra och tror på vad man säger. Gör man inte det borda man nog avsluta relationen av den orsaken.

Tror inte att risken är så stor att kvinnan skulle ljuga om detta. Varför skulle hon göra det?  
  • Anonym (sexy)

TS du har skrivit till någon här att du tror det kan vara det här som ligger bakom: "Naturligtvis har nog lite att göra med att vi konstant är trötta också men det är nog något biologiskt/ hormonellt  som ligger bakom lust-tappet". Förstår att det är svårt att göra ngt åt 4(!) barn, jobb etc som ger trötthet men hormonellt kan man göra något åt det, tycker inte man bara ska ge upp och nöja sig med det som det är nu. Jag ser inte bara sex som sex, aldrig gjort, och tycker det är en viktig del i en relation. 

Jag lever i ett äktenskap där han var den som först tog upp att han tyckte han hade hög sexlust, "sex drive" medan jag tyckte han nog hade medel till åt det svagare hållet. Men han undrade inte varför det var så. Där var ju anledningar till det. 

I mitt förflutna har jag bara haft sex med de jag varit i seriös relation med, inte velat ha det på annat vis. Han har inte behövt ha det så, om man säger så. Också en sak som gjorde mig lite orolig förr.

Vi har olika "inkörsportar" till sexet. Jag behöver den känslomässiga kontakten först.  D v s om jag inte känt under veckans gång att vi är särskilt nära varandra kanske p g a allt praktiskt som gjorts, andra åtaganden, knappt setts ,då blir det väldigt främmande för mig att plötsligt när man ska gå till sängs älska med varandra. Då är jag av. Inte på. 

Han har sett det som att vägen till den känslomässiga är via sexet.
    När han kände att det inte blev av kopplade han bort sig själv känslomässigt på dagarna, så båda blev avkopplade. På det sättet tror jag att man först kan bli sårad, man har gått om varandra, men sedan att man blir mer som vänner. Och är man bara vänner så är det ju inte en kärleksrelation på det sättet man velat ha det när man har gått in i relationen. 

Jag hade försökt se om man kan få er mindre trötta och kompensera det hela hormonellt sätt, och sen binda an till varandra, egen-tid tillsammans som par. 

• Anonym (sexy)
    Anonym (sexy) skrev 2024-06-01 15:16:15 följande:

TS du har skrivit till någon här att du tror det kan vara det här som ligger bakom: "Naturligtvis har nog lite att göra med att vi konstant är trötta också men det är nog något biologiskt/ hormonellt  som ligger bakom lust-tappet". Förstår att det är svårt att göra ngt åt 4(!) barn, jobb etc som ger trötthet men hormonellt kan man göra något åt det, tycker inte man bara ska ge upp och nöja sig med det som det är nu. Jag ser inte bara sex som sex, aldrig gjort, och tycker det är en viktig del i en relation. 

Jag lever i ett äktenskap där han var den som först tog upp att han tyckte han hade hög sexlust, "sex drive" medan jag tyckte han nog hade medel till åt det svagare hållet. Men han undrade inte varför det var så. Där var ju anledningar till det. 

I mitt förflutna har jag bara haft sex med de jag varit i seriös relation med, inte velat ha det på annat vis. Han har inte behövt ha det så, om man säger så. Också en sak som gjorde mig lite orolig förr.

Vi har olika "inkörsportar" till sexet. Jag behöver den känslomässiga kontakten först.  D v s om jag inte känt under veckans gång att vi är särskilt nära varandra kanske p g a allt praktiskt som gjorts, andra åtaganden, knappt setts ,då blir det väldigt främmande för mig att plötsligt när man ska gå till sängs älska med varandra. Då är jag av. Inte på. 

Han har sett det som att vägen till den känslomässiga är via sexet.
    När han kände att det inte blev av kopplade han bort sig själv känslomässigt på dagarna, så båda blev avkopplade. På det sättet tror jag att man först kan bli sårad, man har gått om varandra, men sedan att man blir mer som vänner. Och är man bara vänner så är det ju inte en kärleksrelation på det sättet man velat ha det när man har gått in i relationen. 

Jag hade försökt se om man kan få er mindre trötta och kompensera det hela hormonellt sätt, och sen binda an till varandra, egen-tid tillsammans som par. 

Ursäkta skrev fel här: "Jag lever i ett äktenskap där han var den som först tog upp att han tyckte han hade hög sexlust, "sex drive" medan jag tyckte han nog hade medel till åt det svagare hållet. "
    Jag menade att han tyckte jag nog hade medel till åt det svagare hållet...sorry. 
Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?