Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-01 11:59:02 följande:
När jag läser en del inlägg så slås jag av att några tycks tro att tappa lusten är detsamma som att inte vilja ha sex. Känner att jag måste klar göra några saker kring detta.
Att tappa lusten innebär inte att man inte vill ha sex, det handlar om att kroppen inte vill ha sex. Hormonerna fungerar inte som de ska. Ett exempel. Som kvinna blir man inte våt utan man behöver mängder av glidmedel för att kunna ha samlag. Det är inte lustfyllt att ha samlag och partnern känner sig misslyckad över att kvinnan inte får orgasm, oavsett hur mycket och med alla medel.
Om man inte vill ha sex så finns lusten kvar men kanske inte just då eller med just den partnern.
Vi måste se skillnaden på att inte kunna och inte villja.
När man fysiskt tappar lusten så påverkar det båda parter. Väldigt få män får ut något av att ha sex med någon som inte njuter, blir våt och inte får orgasm. Det är väldigt svårt att hantera för känslorna för varandra finns fortfarande där.
Absolut är det så. Jag tror också att många kvinnor skyller på att de "tappat lusten" fast det inte är sant. De har bara slutat tända på sin gubbe, som slutat träna, gått upp i vikt, slutat bry sig om sin stil och sina kläder, lagt sig till med osnygga vanor o.s.v.. Samt att allt bråk kring ekonomi, hushåll och barnens skötsel som det ofta blir efter några års förhållande.
Som sagt, kvinnan ljuger och säger att hon tappat lusten av hormonella orsaker efter graviditet, förlossning och amning. Sådant händer, och mannen kan inte veta om det är sant eller inte. Sedan har hon i stället egensex och fantiserar om någon tjusig skådespelare, eller kanske till och med någon man hon känner IRL.