• Anonym (Vanlig)

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Efter snart 15 år och 4 barn känner jag att det får räcka. Känner ingen attraktion för min make, inte för någon annan heller.  

För mig har sex alltmer blivit ett nödvändigt ont och min man känner det nästan som om han våldtar mig de fåtal gånger vi har sex. 

Annars har vi det jättebra ihop och tanken på att bryta upp från äktenskapet känns främmande för oss båda två-

Jag undrar är det fler än vi som känner så här och vad har ni i såfall gjort åt det

• Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?
  • Anonym (.)
    Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?"
    Nä skulle jag säga.

Huvudsaken om man ens tar sig genom dagen tillsammans i slutändan utan att "mörda" varandra liksom- så behövs ingen s*x längre. Precis som ni, har en annan med många, i alla fall fler än ett barn och då är det som de är'
  • Anonym (Farsan)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 16:24:52 följande:
    Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Efter snart 15 år och 4 barn känner jag att det får räcka. Känner ingen attraktion för min make, inte för någon annan heller.  

För mig har sex alltmer blivit ett nödvändigt ont och min man känner det nästan som om han våldtar mig de fåtal gånger vi har sex. 

Annars har vi det jättebra ihop och tanken på att bryta upp från äktenskapet känns främmande för oss båda två-

Jag undrar är det fler än vi som känner så här och vad har ni i såfall gjort åt det

Jag har tröttnat på att ha sex med min fru. Hon är en jättebra partner men tänder inte mig längre. Sista tiden vi hade sex var det en kamp att fixa det. Tror det var i april förra året som var sista gången vi hade sex med varandra.

Vi fungerar bra ihop även utan att ha sex tillsammans.
  • Farsanbalou
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-28 19:19:05 följande:
    Det är ett absurt resonemang att man skulle behöva ställa upp på allt bara för att partnern vill. I en sund relation bör man möta varandras behov ja, men inom rimliga gränser. Sex bör man ha för att båda vill. Precis som man inte måste åka motorcykel bara för att partnern vill, eller äta samma mat som partnern.

Vissa saker måste göras. Ett hem måste skötas, barnen måste ha sitt. Det går inte att jämföra med sådant som är - eller bör vara - frivilligt. 

Sen är ömhet och intimitet, inklusive sex, ofta viktigt i en relation. Många vill inte vara i ett förhållande utan detta. Det är fullt förståeligt. Då har man valet att försöka lösa det, kompromissa eller lämna. TS man har än så länge valt att stanna, trots att hon inte vill ha sex. Förmodligen vill han inte heller ha sex med henne om han vet att hon inte har lust. Om det håller i längden, eller om de hittar någon annan lösning, är deras ensak och återstår att se.

Du missförstår. Om man tycker att man ska göra det ena för att ena partnern vill och tycker det är viktigt, exempelvis:

Visa ömhet mot varandra
    Ha ett städat hem
    Prioritera att plocka bort saker när man kommer hem
    Organisera olika områden i hemmet
    Renovera genom att bygga
    Renovera genom att måla/tapetsera, byta möbler
    Hämta/lämna barn på aktiviteter
    Vara tränare/organisatör på aktiviteter

Så varför ska man inte göra det som den andra partnern vill och tycker är viktigt? 
    Kan du inte sätta dig i någon annans sits och förstå att andra människor också har behov precis som du har behov?

• Farsanbalou
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-28 19:40:30 följande:
    Så du menar att när man som kvinna tappat lusten efter en graviditet ska man bryta upp från relationen för mannens skull?

Min man som är en helt vanlig man anser att sånt tal är sexfixerat och omoget, För honom är relationen och familjen viktigare än sex. Han säger också att det finns så mycket mer i livet som är viktigare och att det verkar som om en del män har sex som hobby.  

Jag vet inte men han har nog rätt så bra koll på hur männen i hans närhet resonerar. Enligt honom är det mera normalt att tänka som han gör än vad som skrivs om/av män här på FL.

Jag hoppas att han har rätt
    Ingen har sagt att familjen inte är viktig. hade jag hamnat i den situationen hade jag ändå stannat då jag älskar min fru. Men om hon har behov som hon vill att jag tillgodoser, exempel som jag skrev ovan, och jag har andra behov som jag anser är viktiga så är det ingen skillnad.

Precis som att tappa sexlust kan man tappa lust att ständigt gå och plocka hemma. Detta var bara ett exempel, jag gillar att plocka så jag hade inte resonerat så, men du kanske förstår, dvs om du kan sätta dig in i någon annans sits. Rätt omoget om man inte kan förstå att alla har olika behov. För vissa är det närhet för andra är det organisera.
  • Epikuros

Min fru är min bästa vän, men hon är inte längre intresserad av sex. Så ja, jag känner igen mig  i din beskrivning av ert förhållande.

Om man gör en grov förenkling av vår situation så skulle vi kunna säga att min fru upplever intimitet när hon och jag gör saker tillsammans, när vi är ett team - medan jag upplever intimitet i det sexuella. Detta innebär att vi sedan 10 år tillbaka lever i ett förhållande där enbart hon får lov att uppleva intimitet. Jag har verkligen inte en aning om hur din man upplever er situation, men för min del har sexlösheten fått mig att känna mig ful, oattraktiv, bortvald, tom och meningslös. Alldeles oavsett hur mycket jag faktiskt älskar min fru så får detta oss att långsamt glida ifrån varandra.

Jag vill inte på något vis påstå att detta är en enkel situation, som har några enkla lösningar. Min fru vill inte ha sex. Jag klandrar henne inte för detta. Hon har tappat lusten. Jag vill inte ha sex med någon som inte vill ha sex med mig. Men på samma gång skulle jag ljuga om jag påstod att det inte bryter ner mig. Jag känner mig sviken. Själva definitionen av ett förhållande är ju att man ingår ett slags avtal att man kommer att vara sexuellt exklusiva med varandra: "fr.o.m. nu får du inte ligga med någon annan kvinna eller man än just denna". Men jag lever i sexuell exklusivitet utan sex, vilket gör att en av själva grundpoängerna med att binda sig till en viss specifik person är borta. 

Efter över 20 år är jag djupt fäst vid henne. Hon är utan tvekan den viktigaste personen i mitt liv. Jag har svårt att ens förstå vem jag skulle vara utan henne. Men hade jag för 22 år sedan vetat att det skulle komma att bli såhär så hade jag aldrig valt att ingå en relation med henne. Det faktum att hon är mitt livs kärlek gör bara det hela mer smärtsamt. Det är just henne jag vill uppleva intimitet med. 

Hoppas du förstår att jag inte på något sätt försöker förmedla att du borde "ställa upp" för din man, utan att jag enbart försökt teckna en bild av hur en situation som eran kan upplevas för den som fortfarande vill ha sex. 
    Hoppas det ordnar sig för er.

• Anonym (Anonym)
    Farsanbalou skrev 2024-05-29 08:54:28 följande:

Du missförstår. Om man tycker att man ska göra det ena för att ena partnern vill och tycker det är viktigt, exempelvis:

Visa ömhet mot varandra
    Ha ett städat hem
    Renovera genom att bygga

Så varför ska man inte göra det som den andra partnern vill och tycker är viktigt? 
    Kan du inte sätta dig i någon annans sits och förstå att andra människor också har behov precis som du har behov?

Sex är dock en annan sak än de som du nämner eftersom man kan ta skada av att ha sex fast man egentligen inte har lust med det. Dessutom är det för de flesta inte så kul att ha sex med någon som inte vill det. Däremot kan man försöka göra något åt den obefintliga sexlusten om den är ett problem för partnern.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Farsanbalou skrev 2024-05-29 08:54:28 följande:

Visa ömhet mot varandra
    Ha ett städat hem
    Renovera genom att bygga

Fast min poäng är ju att man inte alls måste göra allt det där bara för att partnern vill. Vissa saker måste göras, men inte allt det du räknar upp. Man får tillsammans komma fram till vad som är viktigt. Är något en deal breaker får man väl gå skilda vägar om ingen annan lösning finns.

Du försöker få det till att jag och andra tycker att sex har en slags särställning. Något man inte behöver ställa upp på, samtidigt som partnern förväntas ställa upp på ditten och datten.

Så är det inte. Jag har aldrig påstått att mina behov ska gå före min mans behov eller tvärtom, så lägg inte ord i min mun. Det var DU som skrev att man bör tillgodose sin partners behov även om man inte vill. Det är inte alls självklart.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-28 19:40:30 följande:
    Så du menar att när man som kvinna tappat lusten efter en graviditet ska man bryta upp från relationen för mannens skull?

Min man som är en helt vanlig man anser att sånt tal är sexfixerat och omoget, För honom är relationen och familjen viktigare än sex. Han säger också att det finns så mycket mer i livet som är viktigare och att det verkar som om en del män har sex som hobby.  

Jag vet inte men han har nog rätt så bra koll på hur männen i hans närhet resonerar. Enligt honom är det mera normalt att tänka som han gör än vad som skrivs om/av män här på FL.

Jag hoppas att han har rätt
    Jag har så många gånger hört det som din man säger för att bara någon månad senare få höra att han träffat en ny.
    Helt plötsligt träffar har någon som vill ha honom på alla sätt och då är det kört
    med äktenskapet.  Man bygger upp en längtan och ett tom rum som vill bli fyllt
    men du måste leva livet som du vill ha det men vara realistisk.

• felix le chat
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-28 15:50:40 följande:
    Vet inte om du läst så mycket i tråden för det är inte så att jag tappat lusten för min man. Har överhuvudtaget ingen lust efter att vårt 4:e barn föddes. 

Jag vet inte om jag kommer att återfå lusten men det är väl inte omöjligt,  Det är som om min kropp talar om för mig att nu får det vara nog.  Min man accepterar detta och är inte intresserad av att söka sex på annat håll.  Vi är ju fortfarande intima på ett plan men sex är uteslutet

Min man och jag har pratat om detta många gånger, oftast på mitt initiativ eftersom jag trodde att sex var väldigt viktigt för män, men han skrattar bara åt mig och säger att " Alla män är inte sexfixerade" och att han inte kan tänka sig leva med någon annan än mig.

Min man ser bra ut, är charmig och till och med sexig. Det är absolut inte hans fel.

Har tagit upp det här med min läkare och hon säger att det inte är ovanligt att man reagerar som jag gör efter förlossningar, speciellt när jag haft 4st och ganska tätt. De två yngsta är det lite 14 mån emellan.  Om det inte blir bättre om ett halvår kunde jag ta hormon prover och se om det var något där som krånglade.
    Jag sa ochså till min fd fru att sex inte var så viktigt och att familjen gick först
    och att jag inte hade intresse av att söka på annat håll.
    Drygt ett år senare efter vi slutat ha sex så träffade jag mitt livs kärlek.

• Anonym (Dina känslor)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-29 09:28:31 följande:
    Fast min poäng är ju att man inte alls måste göra allt det där bara för att partnern vill. Vissa saker måste göras, men inte allt det du räknar upp. Man får tillsammans komma fram till vad som är viktigt. Är något en deal breaker får man väl gå skilda vägar om ingen annan lösning finns.

Du försöker få det till att jag och andra tycker att sex har en slags särställning. Något man inte behöver ställa upp på, samtidigt som partnern förväntas ställa upp på ditten och datten.

Så är det inte. Jag har aldrig påstått att mina behov ska gå före min mans behov eller tvärtom, så lägg inte ord i min mun. Det var DU som skrev att man bör tillgodose sin partners behov även om man inte vill. Det är inte alls självklart.
    Finns viljan så finns möjligheterna.

Finns inte den innersta viljan så finns heller inte möjligheterna. Vad finns då att fortsätta bygga på.
Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?