Inlägg från: Anonym (Dina känslor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dina känslor)

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Sex är jätteviktigt. Närhet är jätteviktigt. Onani är jätteviktigt. Känslor för varandra är jätteviktigt.

Att förvalta allt detta är jätteviktigt.

• Anonym (Dina känslor)
    Anonym (Pappan) skrev 2024-05-24 06:51:20 följande:
    Men det är där alla är olika, det finns de som jag själv som inte sätter ett likhetstecken mellan känslor och sex. Visst Är sex bättre med någon man har känslor för, men där stannar det.

För mig så är fysisk närhet viktigare, kramar, pussar och mys i vardagen.
    Förspelet är såklart också jätteviktigt.
    Jag lever i en relation där min partner är som du och det är för mig en nedåtgående spiral.
    Men jag förstår att den som inte har behov av sex inte ska behöva stå ut med tjat. Man är ju fri att lämna när man själv önskar.
  • Anonym (Dina känslor)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 23:28:11 följande:

Har fått många välmenande svar här. Synd bara att det inte verkar finnas någon i min situation.

Dock har jag förstått att alla män inte är fixerade vid sex. Min man är nog inte så ovanlig som jag trodde.

Det enda jag reagerat på är att några tycks tro att jag bestämt mig för att inte ha sex. Det är inget jag bestämt det är helt enkelt så att jag tappat all lust. Efter min sista graviditet minskade lusten mer och mer för att nu inte existera alls. Det är som om kroppen säger åt mig att nu får det vara nog.  Kanske får jag lusten tillbaka, kanske inte.  Min man verkar vara ok med det men vem vet vad som händer i framtiden.

Det hela är lite sorgligt eftersom min man alltid varit väldigt noga med att jag ska ha det skönt och få orgasm, som det är nu känner han sig misslyckad, fast han vet att det inte är honom det är fel på,

Skulle du göra allt för att behålla honom ?
    Finns det kärlek ?
    Älskar du honom av hela ditt hjärta ?
    Älskar du ert liv tillsammans ?
    Uppskattar du honom ?
    Finns det attraktion för honom ?
    Kan ni prata med varandra om allt ?
    Kan ni ta och ge ?
  • Anonym (Dina känslor)

Vad betyder fixerad vid sex ?

Vi har  sex typ en gång i veckan, vilket ger tre ggr per månad. Är jag fixerad vid sex ?

• Anonym (Dina känslor)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-28 19:19:05 följande:
    Det är ett absurt resonemang att man skulle behöva ställa upp på allt bara för att partnern vill. I en sund relation bör man möta varandras behov ja, men inom rimliga gränser. Sex bör man ha för att båda vill. Precis som man inte måste åka motorcykel bara för att partnern vill, eller äta samma mat som partnern.

Vissa saker måste göras. Ett hem måste skötas, barnen måste ha sitt. Det går inte att jämföra med sådant som är - eller bör vara - frivilligt. 

Sen är ömhet och intimitet, inklusive sex, ofta viktigt i en relation. Många vill inte vara i ett förhållande utan detta. Det är fullt förståeligt. Då har man valet att försöka lösa det, kompromissa eller lämna. TS man har än så länge valt att stanna, trots att hon inte vill ha sex. Förmodligen vill han inte heller ha sex med henne om han vet att hon inte har lust. Om det håller i längden, eller om de hittar någon annan lösning, är deras ensak och återstår att se.

Om en partner med dålig sexlust har viljan att bevara partnerskapet finns mängder av tillvägagångssätt för att iaf ge det chansen till förändring. 

Finns inte viljan, finns ingen framtid heller.

• Anonym (Dina känslor)
    Smecker skrev 2024-05-29 06:35:23 följande:

Hur skulle det kännas för dig, TS, om din man en dag tappade lusten till pussar, kramar, hålla handen och all annan form av fysisk närhet? Han kanske får tillbaka lusten till det, men förmodligen inte. Och så skall ni leva tillsammans i åtminstone 12 år till.

Ja och vad händer med hela familjens teamwork om ngt önskvärt utelämnas.

Ta och ge i 12år till om viljan till motprestation inte finns?

Och det här för barnens skull, eller?

• Anonym (Dina känslor)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-29 09:28:31 följande:
    Fast min poäng är ju att man inte alls måste göra allt det där bara för att partnern vill. Vissa saker måste göras, men inte allt det du räknar upp. Man får tillsammans komma fram till vad som är viktigt. Är något en deal breaker får man väl gå skilda vägar om ingen annan lösning finns.

Du försöker få det till att jag och andra tycker att sex har en slags särställning. Något man inte behöver ställa upp på, samtidigt som partnern förväntas ställa upp på ditten och datten.

Så är det inte. Jag har aldrig påstått att mina behov ska gå före min mans behov eller tvärtom, så lägg inte ord i min mun. Det var DU som skrev att man bör tillgodose sin partners behov även om man inte vill. Det är inte alls självklart.
    Finns viljan så finns möjligheterna.

Finns inte den innersta viljan så finns heller inte möjligheterna. Vad finns då att fortsätta bygga på.
  • Anonym (Dina känslor)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-29 21:08:38 följande:
    Åter igen det handlar inte om att inte vilja ha sex. Det handlar om att tappa lusten och sex utan lust är inte trevligt för någon av parterna. 

Det var faktiskt min man som inte vill ha sex med någon som inte har någon lust. 

Det är inte jag som tvingar min man att leva utan sex. Har sagt att om jag inte återfår lusten så förstår jag om han vill skiljas. Det vill han inte alls. 

Det kan hända att han i framtiden träffar någon som han blir förälskad i och då vet han att jag inte motsätter mig skilsmässa. 

Det är helt upp till min man om han avstår från sex eller inte, så kom inte och säg att det är jag som tvingar honom att gå i celibat. 
    ? Det är helt upp till min man om han avstår från sex eller inte, så kom inte och säg att det är jag som tvingar honom att gå i celibat. ?

Har TS bara konstaterat att sexlusten nu är borta.
    Eller har du försökt med terapi etc för att tillmötesgå din partner - om inte så gör du ju det väldigt enkelt för dig själv, som om din önskan skulle vara att han lämnar dig.

Celibat eller lämna fru och barn.
  • Anonym (Dina känslor)
    Smecker skrev 2024-05-29 22:43:07 följande:

TS, jag undrar fortfarande ifall du hade accepterat att din sambo "tappade lusten" till all form av fysisk närhet som pussar, kramar, hålla handen etc? Hur hade du hanterat det?

Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-29 21:08:38 följande:
    Åter igen det handlar inte om att inte vilja ha sex. Det handlar om att tappa lusten och sex utan lust är inte trevligt för någon av parterna. 

Det var faktiskt min man som inte vill ha sex med någon som inte har någon lust. 

Det är inte jag som tvingar min man att leva utan sex. Har sagt att om jag inte återfår lusten så förstår jag om han vill skiljas. Det vill han inte alls. 

Det kan hända att han i framtiden träffar någon som han blir förälskad i och då vet han att jag inte motsätter mig skilsmässa. 

Det är helt upp till min man om han avstår från sex eller inte, så kom inte och säg att det är jag som tvingar honom att gå i celibat. 

TS, ärligt talat. Du motsätter dig inte en skillsmässa.

Finns det någon kämpaglöd kvar i dig som vill bevara er familj.

Är du ens intresserad av närheten som Smecker har i sin fråga till dig?

Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?