• Anonym (Vanlig)

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Efter snart 15 år och 4 barn känner jag att det får räcka. Känner ingen attraktion för min make, inte för någon annan heller.  

För mig har sex alltmer blivit ett nödvändigt ont och min man känner det nästan som om han våldtar mig de fåtal gånger vi har sex. 

Annars har vi det jättebra ihop och tanken på att bryta upp från äktenskapet känns främmande för oss båda två-

Jag undrar är det fler än vi som känner så här och vad har ni i såfall gjort åt det

• Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?
  • Anonym (HmJ)
    fornminne skrev 2024-05-23 20:51:26 följande:
    De flesta tycker inte att sex är viktigare än allt annat. Det betyder inte att de tycker att sex är oviktigt.
    Precis så är det
  • Anonym (Mötas)

15 år och 4 barn, men då låter det logiskt att ni har en del annat att stå i än att ligga med varandra. Och det tycker jag att man måste kunna acceptera, men förutsatt att man har bra kommunikation och ger varandra närhet och bekräftelse så gott det går.

Klart han inte ska behöva "våldta" dig och det ska du heller inte gå med på.

Men om han har mycket mer lust än du och du älskar honom och vill vara i en relation med honom - tillfredsställ honom ibland. Alltså du behöver inte ha samlag. Men ge honom en orgasm. Den samhörigheten behövs och det slätar över vardagens störningsmoment och irritationer.

• Anonym (Vanlig)
    Ascendere skrev 2024-05-23 21:05:46 följande:

Känns som att du talat om ?vi? och ?min man? men det handlar egentligen mer om dig och vad du tycker är viktigast.  

förhoppningsvis får din man sina naturliga behov tillgodosedda på annat håll och förhoppningsvis sköter han det snyggt så behöver det inte gå ut över er familj. 

Ja, i vårt äktenskap är det VI och inte JAG som gäller. Min man och jag har talat om detta många gånger och eftersom jag ibland går in här på forumet så läser jag ibland att män har behov som behöver tillgodoses. 

När jag frågar min man om det så skrattar han åt mig. Tror du att jag är någon sorts sexgalning eller,,? svarar han.  Jag vet inte vad jag ska tro, är det verkligen så att alla män måste ha sex för att må bra? eller har min man rätt i att det inte är något han lider av att inte få.  Han kanske bara vill muntra upp mig så att jag slutar känna mig skyldig. Jag vet inte
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Mötas) skrev 2024-05-23 21:15:15 följande:

15 år och 4 barn, men då låter det logiskt att ni har en del annat att stå i än att ligga med varandra. Och det tycker jag att man måste kunna acceptera, men förutsatt att man har bra kommunikation och ger varandra närhet och bekräftelse så gott det går.

Klart han inte ska behöva "våldta" dig och det ska du heller inte gå med på.

Men om han har mycket mer lust än du och du älskar honom och vill vara i en relation med honom - tillfredsställ honom ibland. Alltså du behöver inte ha samlag. Men ge honom en orgasm. Den samhörigheten behövs och det slätar över vardagens störningsmoment och irritationer.

Det är väl så jag resonerar också.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 21:20:13 följande:
    Det är väl så jag resonerar också.
    Det är vanligt med mindre sex under småbarnsåren. Ligga kanske inte är prio ett när man har 4 (mindre?) barn. Vi har "bara" 2, men nog sjutton var det ibland svårt att få ihop samlivet de första åren efter barnens ankomst. Det var heller inte det vi prioriterade mest just då.

Skillnaden var att vi ville ligga och gjorde det ibland, har aldrig haft längre uppehåll. Du vill inte alls. Inte inom överskådlig framtid, kanske aldrig. Det är något annat.

Självklart får din man respektera det. Vill han inte söka tillfredsställelse på annat håll, och ni trivs ihop i övrigt, är det ju så.

Det handlar inte om män och deras behov, det där är en förlegad syn. Kvinnor har också sexuella behov, eller behov av den typen av närhet och intimitet. Men för båda könen är även annat viktigt, och vad man kan leva utan varierar.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-23 21:35:23 följande:
    Det är vanligt med mindre sex under småbarnsåren. Ligga kanske inte är prio ett när man har 4 (mindre?) barn. Vi har "bara" 2, men nog sjutton var det ibland svårt att få ihop samlivet de första åren efter barnens ankomst. Det var heller inte det vi prioriterade mest just då.

Skillnaden var att vi ville ligga och gjorde det ibland, har aldrig haft längre uppehåll. Du vill inte alls. Inte inom överskådlig framtid, kanske aldrig. Det är något annat.

Självklart får din man respektera det. Vill han inte söka tillfredsställelse på annat håll, och ni trivs ihop i övrigt, är det ju så.

Det handlar inte om män och deras behov, det där är en förlegad syn. Kvinnor har också sexuella behov, eller behov av den typen av närhet och intimitet. Men för båda könen är även annat viktigt, och vad man kan leva utan varierar.
    Tillägg: Det handlar egentligen inte om sexuella behov. Rent krasst kan man runka.

Det handlar om behov av närhet, intimitet och bekräftelse, av det slag som oftast bara kan fås av en partner. Hud mot hud, delad njutning osv. 

Det behöver absolut inte handla om samlag. Att sex fortfarande ofta likställs med samlag, försvårar samlevnadsproblem. Sex kan vara så mycket annat, och man kan tillfredsställa sin partner på olika sätt, utan att själv bli tillfredsställd. Men självklart bara om man vill.
  • Anonym (Vanlig)

Har fått många välmenande svar här. Synd bara att det inte verkar finnas någon i min situation.

Dock har jag förstått att alla män inte är fixerade vid sex. Min man är nog inte så ovanlig som jag trodde.

Det enda jag reagerat på är att några tycks tro att jag bestämt mig för att inte ha sex. Det är inget jag bestämt det är helt enkelt så att jag tappat all lust. Efter min sista graviditet minskade lusten mer och mer för att nu inte existera alls. Det är som om kroppen säger åt mig att nu får det vara nog.  Kanske får jag lusten tillbaka, kanske inte.  Min man verkar vara ok med det men vem vet vad som händer i framtiden.

Det hela är lite sorgligt eftersom min man alltid varit väldigt noga med att jag ska ha det skönt och få orgasm, som det är nu känner han sig misslyckad, fast han vet att det inte är honom det är fel på,

• HrSam

Tja.

Tja förutom högre lyckoskattning av livet, bättre immunförsvar, lägre stressnivåer, bättre sömn, jämnare menscykler,  mindre risk för framfall/ prostatacancer/inkontinens och depressioner,  förbättrad hjärnkapacitet, minskad eventuell kronisk smärta,  förbättrad cellåterväxt och ett betydligt bättre prognos till ett långvarigt förhållande så är det svårt att hitta en enda anledning till att överhuvud taget ha ett sexliv.

• HrSam
    HrSam skrev 2024-05-23 23:28:51 följande:

Tja.

Tja förutom högre lyckoskattning av livet, bättre immunförsvar, lägre stressnivåer, bättre sömn, jämnare menscykler,  mindre risk för framfall/ prostatacancer/inkontinens och depressioner,  förbättrad hjärnkapacitet, minskad eventuell kronisk smärta,  förbättrad cellåterväxt och ett betydligt bättre prognos till ett långvarigt förhållande så är det svårt att hitta en enda anledning till att överhuvud taget ha ett sexliv.

Förlåt mitt dumdryga inlägg i debatten. Jag skrev det innan jag läste ditt sista mer klargörande inlägg, att du (som jag förstår det) faktiskt beklagar bristen av lust. 

Och det är väl en annan sak
  • Tom Araya
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 16:49:16 följande:
    Tror att vi båda två tycker att äktenskapet och hela relationen är det viktigaste för oss och ingen av oss vill ha sex på annat håll i dagsläget men vad vet man om framtiden.  

Vet att min man fortfarande tänder på mig och tycker att jag är sexig men själv har jag inga sådana känslor för honom. Kan se att vi håller på att avsluta den sexuella delen av vårt förhållande. Min man säger att han självklart inte vill ha sex med någon som inte njuter av det. 

Är detta början på slutet av vårt äktenskap?
    Men vad är viktigt och varför, till skillnad mot ett liv som singel?
    Det är en viktig insikt om man ska vårda sin relation för varaktighet.
Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?