Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 16:24:52 följande:
Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?
Efter snart 15 år och 4 barn känner jag att det får räcka. Känner ingen attraktion för min make, inte för någon annan heller.
För mig har sex alltmer blivit ett nödvändigt ont och min man känner det nästan som om han våldtar mig de fåtal gånger vi har sex.
Annars har vi det jättebra ihop och tanken på att bryta upp från äktenskapet känns främmande för oss båda två-
Jag undrar är det fler än vi som känner så här och vad har ni i såfall gjort åt det
Alltså ja men ändå inte. Jag och min man närmar oss 30 år tillsammans men är inte lastgamla. Vi blev ihop unga.
Vi har fortfarande barn som är ganska små där sömnen påverkas mycket, samt familjelivet helt enkelt. Så i perioder är det så mycket logistik att vi helt enkelt inte pallar. Men viljan och längtan finns! Så där kanske vi skiljer oss åt.
Jag kan bli sjukt sugen och är absolut attraherad av min man fortfarande. Och jag upplever detsamma från hans håll, han kan lätt ge mig ett tjuvnyp i baken eller en snabb kyss eller så när vi passerar varandra och när tillfälle ges har vi inga problem med intimiteten. Men vi kan också prioritera ner själva sexet när det är som det är. Man vill men det hinns inte med.
Nu jobbar jag mycket hemifrån sen en tid så vi har möjlighet till vuxentid även på dagen vilket är nice.
Det jag känner är att man behöver vara samspelta. Du ska förstås inte ställa upp på sex om du inte vill och absolut inte om du får den känslan. Det får mig att undra hur han känner? Vill han mer och går runt och är missnöjd så ligger det förstås på honom också att ta ansvar och ta upp det. Ni är två i relationen.