• fornminne

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Jag hänger inte med i ditt resonemang TS. Du vill inte ligga, vilket är ok, man kan inte tvinga sig till lust. Men du vill inte heller att din man ska ligga med andra.

Du vill alltså att han ska leva i livslångt celibat? Eller hur tänker du?

Sex är inte allt, ni har mycket annat som binder er samman. Men för många människor är även sex, och den typen av intimitet det ger, väldigt viktigt för välmåendet. Bara för att du har blivit i det närmaste asexuell, kan du inte förvänta dig att din man ska vilja leva på samma sätt, inte i längden.

De flesta bryter inte upp ett fungerande äktenskap för att lusten är olika, eller går upp och ner. Men du tror att du aldrig mer vill ha sex. Du verkar inte heller intresserad av att jobba på det, försöka hitta tillbaka till lusten och den typen av intimitet. Du är färdig med det skriver du.

Då ger du din man tre alternativ:

1) Gilla läget.
    2) Ha sex med någon annan.
    3). Skilsmässa.

Det förstnämnda är inte ett alternativ i längden, inte för de flesta. Det andra vill du inte. Då kan du ju räkna ut själv vad som återstår?

• fornminne
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 20:08:50 följande:
    Och vad vill du jag ska göra? Min man vill inte skiljas och vi har 4 barn som vi vill ska växa upp i en trygg miljö. Kanske avsaknaden av sex är ett billigt pris att betala för detta
    Om varken du eller din man vill skiljas, har ni ju gjort ert val. Då är det en annan sak.

Varför är ett öppet förhållande helt otänkbart för dig? Den frågan har du inte svarat på.
  • fornminne
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 20:17:39 följande:
    Det är inte enbart mitt resonemang utan även min mans. Jag har frågat honom om han vill att vi skiljs men det vill han absolut inte.  Jag skulle inte vilja att min man sökte sex utanför äktenskapet och det vill inte han heller. 

Vi har 4 barn det yngsta är bara 3 år. Vi har en väldigt bra relation förövrigt och vi vill att våra barn ska växa upp i trygghet.  Det är verkligen inte så att jag tvingar min man in i celibat. I så fall är det självpåtaget. 

Frågan jag ställde var om det fanns fler i vår situation och hur de hanterar den.
    Vill han varken skiljas eller träffa andra, har han gjort sitt val. Då finns det inte så mycket mer att diskutera, eller hantera.

Det vore en annan sak om han föreslog ett öppet förhållande och du vägrade. Men vill han inte så vill han inte. Frågan är väl hur han känner om ett år, eller två år. Det lär väl visa sig.
  • fornminne
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 20:21:55 följande:
    Det är inte tänkbart för någon av oss.  Det är så det känns just nu i alla fall. Man vet ju ingenting om framtiden.

Jag ställde frågan om det fanns fler i vår situation, och hur det hanterar det 
    Lever du i en liknande relation? Hanterar ni det genom att ha en öppen relation?
    Jag lever inte så, men det finns många i er situation. Ni är långt ifrån ensamma.

Det kanske inte är så vanligt att den ena bestämmer sig för att aldrig mer ha sex (om du nu har gjort det?).

Men det är vanligt att en ena tappar lusten mer permanent, eller vill väldigt sällan.

Har den andra fortfarande lust, brukar det förr eller senare sluta i otrohet, öppet förhållande eller skilsmässa. Observera att jag talar i generella termer nu, det finns alltid undantag. Men oftast ser det ut så.

Enda gångerna det fungerar någorlunda friktionsfritt i år efter år, är om båda är ointresserade av sex, eller i alla fall inte tycker att det är så viktigt.
  • fornminne
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 20:40:51 följande:
    Ja du slog nog huvudet på spiken där. 
    Det är kanske så att vi inte tycker att sex är viktigare än allt det andra i relationen,
    De flesta tycker inte att sex är viktigare än allt annat. Det betyder inte att de tycker att sex är oviktigt.
  • fornminne

TS, du frågar om sex är viktigt i ett förhållande som om det fanns ett generellt svar. Men detta är ju mellan dig och din man. Ingen annan har med att göra om ni har sex eller ej.

Det finns par som lever i sexlösa äktenskap och trivs med det, eller inte tycker att sex är så viktigt. För de flesta är dock sex och annan intimitet viktigt i en relation. Att din man är ok med situationen nu, betyder inte att han kommer att vara det i längden.

Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?