Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-30 14:36:18 följande:
Har kontakt med både min läkare och gynekolog Båda säger detsamma att det inte är ovanligt att sexlusten försvinner efter graviditet och barnafödande. Har fött 4 barn med rätt kort mellanrum, de två sista är det drygt 1 år emellan. Det handlar om hormoner och kroppens sätt att tala om att nu får det vara nog.
Det handlar inte om problem i relationen så någon terapi tror jag inte på.
Detta är en realitet för oss kvinnor, lusten varierar under tid och när den helt är borta så tycker inte en del män att det är så trevligt att ha sex med någon som bara ställer upp och inte njuter av det. Visst har jag ställt upp men han säger att det känns som om han nästan våldtog mig. Därför har vi beslutat att avstå från sex.
Tror att det här är mycket vanligare än man tror. Efter att jag börjat prata om det med mina väninnor och arbetskamrater så inser jag att vi inte är ensamma,
Om lusten återkommer så är ingen gladare än jag. Det är en myt att män inte kan leva utan sex.
Min fru tappade också sexlusten efter sista barnet, men kanske inte lika drastiskt som du. Däremot gick hennes lust ner mycket när hon kom in i klimakteriet. Vi har hittat en lösning på problemet men om det funkar för er är svårt att säga - hennes inställning var alltid att det är ett problem som måste lösas, inte bara något jag skulle acceptera, och hon tappade aldrig attraktionen för mig. Det är mycket möjligt att din bristande lust just nu bara är en tillfällig svacka pga av föräldraskap och små barn, och då lär det lösa sig av sig självt när de blir äldre och mer självständiga, men annars funkade det här för oss.
Jag tror en vanlig orsak till det här problemet är att många tror att sexlusten försvinner bara för att den spontana sexlusten inte längre finns där. Men som många experter har sagt så är det ofta så att även om den spontana lusten avtar med tiden, särskilt för kvinnor, så kan lusten väckas av sexuell stimulering (fysisk och mental). Det innebär att det är lönlöst att tro att sex kommer att ske spontant och ju mer man går och väntar på att den spontana lusten ska infinna sig, desto mer lyser den med sin frånvaro. Lösningen är att schemalägga sex - och då menar jag inte sätta av en halvtimme då och då, utan att planera en lång stund tillsammans utan barn där man kan vara bara med varandra och återupptäcka varandra som partners i stället för som föräldrar. Gör man det utan att det finns en automatisk förväntan om sex blir det ett sätt att bygga upp spänningen innan och man slipper olusten över att gå omkring och vänta på att lusten ska komma av sig självt.
Det andra som verkligen hjälpte var att jag skaffade olika sexleksaker och det var dels rätt roligt att utforska det tillsammans, men framförallt var det bra därför att med rätt hjälpmedel kan min fru nu alltid få orgasm när vi har sex. Det var inte ett problem i början av vårt förhållande, men med minskad lust och högre ålder blev det svårare för henne och det gjorde i sig att hon fick mindre lust att ha sex. Nu består vårt sexliv till stor del av att jag fokuserar på att ge henne orgasm med olika hjälpmedel, det ger mig njutning i sig att se henne njuta och vi kan båda få orgasm varje gång vi har sex. Men det är inte bara det rent mekaniska fokuset på sex och orgasm som gör att det fungerar utan att vi har en tid avsatt bara för varandra en gång i veckan, ibland mer sällan om vi har mycket att göra, men även om det bara blir varannan eller var tredje vecka är det tillräckligt för att vi inte ska tappa den fysiska attraktionen till varandra och närheten och intimiteten som sex skapar. På senare år har även min lust minskat men att vi har schemalagd sex gör det lättare för mig att få tillbaka den när vi har tid för oss själva.
Både jag och min fru är övertygade om att hade vi inte lyckats hitta tillbaka hade det skadat vårat förhållande och i längden antagligen gjort att vi gått skilda vägar. Visst kan jag ibland sakna spontaniteten och attraktionen man kände i början, men man förändras och vi är båda nöjda med den här lösningen.