• Anonym (Vanlig)

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Efter snart 15 år och 4 barn känner jag att det får räcka. Känner ingen attraktion för min make, inte för någon annan heller.  

För mig har sex alltmer blivit ett nödvändigt ont och min man känner det nästan som om han våldtar mig de fåtal gånger vi har sex. 

Annars har vi det jättebra ihop och tanken på att bryta upp från äktenskapet känns främmande för oss båda två-

Jag undrar är det fler än vi som känner så här och vad har ni i såfall gjort åt det

• Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?
  • Python

Först vill jag ge en eloge till dig TS och din man, att ni trots allt vill hålla ihop och skapa ett tryggt liv för era barn och att ni värdesätter er relation högt. Men sen vill jag ge en liten känga till MÅNGA här som bara verkar ha "otrohet, skilsmässa och misär" som förslag och lösning på era problem.....

Tråkigt att du tappat lust. Men försök bena ut varför du tappat lust. Känner du dig äcklad av din egna nakna kropp? Gör sex ont? Kan det vara något hormonellt? Eller finns det något i er relation du stör dig på och som yttrar sig i motstånd till sex?

Sex är i grund och botten det ultimata sättet att vara intim med den man älskar.. Närmare än så kommer man inte varandra varken fysiskt eller psykiskt. Så frågan du behöver ställa dig är, varför vill du inte vara sådär nära den du älskar mest?

Någon nämnde även att det inte behöver handla om samlag (även om det är det mest optimala av olika anledningar).. Är ni intima på andra sätt? Kramas ni? Pussas ni? Ger ni varandra massage ibland? 
    Kan väl själv tycka att det känns lite "B" att runka av killen då man själv inte vinner något på det.. Men kan det vara ett alternativ om du inte vill ha samlag? Får han smeka din nakna kropp eller är det inte något du heller vill? I så fall, varför inte? 

Obs: Du behöver INTE svara på mina frågor. Ställ frågorna till dig själv och ge dig själv svaret. 

Jag avslutar med ett citat, minns dock inte vem som sagt det.. "Män behöver sex för att känna sig älskade, kvinnor behöver känna sig älskade för att vilja ha sex" 

• Meddelande borttaget
  • En glad tjej
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 16:24:52 följande:

Efter snart 15 år och 4 barn känner jag att det får räcka. Känner ingen attraktion för min make, inte för någon annan heller.  

För mig har sex alltmer blivit ett nödvändigt ont och min man känner det nästan som om han våldtar mig de fåtal gånger vi har sex. 

Annars har vi det jättebra ihop och tanken på att bryta upp från äktenskapet känns främmande för oss båda två-

Jag undrar är det fler än vi som känner så här och vad har ni i såfall gjort åt det

Sex har alltid varit viktigt för mig, i alla mina förhållanden.

Nu lever jag i ett särboförhållande och möjligheterna till sex är inte lika stora som när jag bodde ihop med en man. Min särbo levde i ett förhållande tidigare där hans ex sällan eller inte alls ville ha sex. Jag tror den längsta tid de inte hade sex på var två år. Han vande sig på något sätt men tyckte det var jobbigt. När förhållandet tog slut lovade han sig själv att aldrig vara i ett sexlöst förhållande igen. Han träffade mig och vi har sex i stort sett varje gång vi sover över med varandra. Jag vet inte hur det är mellan dig och din man men jag tror att risken finns att din man kommer söka sex på annat håll, sex är ett naturligt behov för de flesta.
  • Anonym (Dina känslor)

Sex är jätteviktigt. Närhet är jätteviktigt. Onani är jätteviktigt. Känslor för varandra är jätteviktigt.

Att förvalta allt detta är jätteviktigt.

• Anonym (Tnt)
    Låter inte som du tycker om honom längre.
  • Anonym (Moon)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 16:24:52 följande:

Jag håller med. Varför ska man göra något åt det? Det är ett icke problem.
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 21:18:46 följande:
    Ja, i vårt äktenskap är det VI och inte JAG som gäller. Min man och jag har talat om detta många gånger och eftersom jag ibland går in här på forumet så läser jag ibland att män har behov som behöver tillgodoses. 

När jag frågar min man om det så skrattar han åt mig. Tror du att jag är någon sorts sexgalning eller,,? svarar han.  Jag vet inte vad jag ska tro, är det verkligen så att alla män måste ha sex för att må bra? eller har min man rätt i att det inte är något han lider av att inte få.  Han kanske bara vill muntra upp mig så att jag slutar känna mig skyldig. Jag vet inte
    I vårt förhållande så är det min fru som är drivande gällande sex. Jag har alltid haft lätt att få tjejer genom åren men har många gånger sagt nej för att jag inte varit sugen, sex har aldrig varit en drivande faktor för mig. Nu efter 20 år i förhållande och två barn så har den ju knappast blivit större, men jag älskar min fru och tycker att hon är jätte vacker så det är klart att vi har sex ibland, men det är hon som är drivande i det.
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (Dina känslor) skrev 2024-05-24 06:16:46 följande:

Sex är jätteviktigt. Närhet är jätteviktigt. Onani är jätteviktigt. Känslor för varandra är jätteviktigt.

Att förvalta allt detta är jätteviktigt.

Men det är där alla är olika, det finns de som jag själv som inte sätter ett likhetstecken mellan känslor och sex. Visst Är sex bättre med någon man har känslor för, men där stannar det.

För mig så är fysisk närhet viktigare, kramar, pussar och mys i vardagen.
  • Anonym (Dina känslor)
    Anonym (Pappan) skrev 2024-05-24 06:51:20 följande:
    Men det är där alla är olika, det finns de som jag själv som inte sätter ett likhetstecken mellan känslor och sex. Visst Är sex bättre med någon man har känslor för, men där stannar det.

För mig så är fysisk närhet viktigare, kramar, pussar och mys i vardagen.
    Förspelet är såklart också jätteviktigt.
    Jag lever i en relation där min partner är som du och det är för mig en nedåtgående spiral.
    Men jag förstår att den som inte har behov av sex inte ska behöva stå ut med tjat. Man är ju fri att lämna när man själv önskar.
  • Ascendere
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-23 23:28:11 följande:

Har fått många välmenande svar här. Synd bara att det inte verkar finnas någon i min situation.

Dock har jag förstått att alla män inte är fixerade vid sex. Min man är nog inte så ovanlig som jag trodde.

Det enda jag reagerat på är att några tycks tro att jag bestämt mig för att inte ha sex. Det är inget jag bestämt det är helt enkelt så att jag tappat all lust. Efter min sista graviditet minskade lusten mer och mer för att nu inte existera alls. Det är som om kroppen säger åt mig att nu får det vara nog.  Kanske får jag lusten tillbaka, kanske inte.  Min man verkar vara ok med det men vem vet vad som händer i framtiden.

Det hela är lite sorgligt eftersom min man alltid varit väldigt noga med att jag ska ha det skönt och få orgasm, som det är nu känner han sig misslyckad, fast han vet att det inte är honom det är fel på,

Finns inget härligare än att ta hand om en kvinna som är i eller precis kommit ur ett långt förhållande där hon "tappat all lust"...
Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?