Inlägg från: Anonym (Vanlig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vanlig)

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Efter snart 15 år och 4 barn känner jag att det får räcka. Känner ingen attraktion för min make, inte för någon annan heller.  

För mig har sex alltmer blivit ett nödvändigt ont och min man känner det nästan som om han våldtar mig de fåtal gånger vi har sex. 

Annars har vi det jättebra ihop och tanken på att bryta upp från äktenskapet känns främmande för oss båda två-

Jag undrar är det fler än vi som känner så här och vad har ni i såfall gjort åt det

• Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?
  • Anonym (Vanlig)
    Tom Araya skrev 2024-05-23 16:30:46 följande:
    Ställ dig samma fråga om allt annat som äktenskap och kärleksrelationer innebär, inklusive själva äktenskapet i sig....

Hur mycket av det är viktigt för dig?
    Tror att vi båda två tycker att äktenskapet och hela relationen är det viktigaste för oss och ingen av oss vill ha sex på annat håll i dagsläget men vad vet man om framtiden.  

Vet att min man fortfarande tänder på mig och tycker att jag är sexig men själv har jag inga sådana känslor för honom. Kan se att vi håller på att avsluta den sexuella delen av vårt förhållande. Min man säger att han självklart inte vill ha sex med någon som inte njuter av det. 

Är detta början på slutet av vårt äktenskap?
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (H) skrev 2024-05-23 16:30:10 följande:

Skulle du vara ok med att låta maken få sex på annat håll?

Självklart inte.  
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Z) skrev 2024-05-23 16:28:02 följande:

Om ni båda känner likadant är det väl inga problem. Problem är det dock om din man inte känner likadant som du, utan saknar sex eller tycker det är viktigt. I sådana fall kommer er relation inte att hålla.

Det är väl det som är problemet för oss framöver. Man vet ju inte hur vi känner om 5-10 år. Jag lär inte återfå lusten och frågan är om min man accepterar detta i längden. Vi har så mycket annat gemensamt och vi vill ju att barnen ska växa upp i ett tryggt hem. 
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (tvärtom) skrev 2024-05-23 16:52:12 följande:

Verkligen inte. Det är liksom det enda vi verkligen har gemensamt där vi får njuta av varandra. Tycker sex är jätteviktigt.

Hur fungerar livet för er om ni bara har sexet gemensamt ?  Kan inte tänka mig att leva i en sån relation.  
  • Anonym (Vanlig)
    Tecum skrev 2024-05-23 17:12:48 följande:
    Troligen. Sex ÄR jätteviktigt i nästan alla kärleksförhållanden, de som påstår något annan lurar bara sig själva. Enda gången det kan fungera är om bägge är ointresserade av sex.

Du skriver att din make fortfarande tänder på dig. Alltså har han sexlusten kvar, fast du inte är attraherad av honom. Alltså har han tre val, lämna, vara otrogen eller tiga och lida. Tycker du att något alternativ är bra?

Jag tycker att separation är minst dåligt. Och jag tycker mig läsa mellan raderna att du inte skulle se det som en katastrof...
    Tanken har slagit mig men detta är inget min man är intresserad av, Både han och jag vill att våra barn ska få växa upp i ett tryggt hem. Yngsta barnet är bara 3år så som jag ser det bör vi kunna hålla samman åtminstone 12år till, tills han är 15.  Vi får väl se hur det går.
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Tess) skrev 2024-05-23 19:21:33 följande:

Om din man vill ha sex fortfarande men inte du så tror jag inte det kommer funka. Det är ju inte schysst av dig.

Och vad vill du jag ska göra? Min man vill inte skiljas och vi har 4 barn som vi vill ska växa upp i en trygg miljö. Kanske avsaknaden av sex är ett billigt pris att betala för detta
  • Anonym (Vanlig)
    fornminne skrev 2024-05-23 20:06:15 följande:

Jag hänger inte med i ditt resonemang TS. Du vill inte ligga, vilket är ok, man kan inte tvinga sig till lust. Men du vill inte heller att din man ska ligga med andra.

Du vill alltså att han ska leva i livslångt celibat? Eller hur tänker du?

Sex är inte allt, ni har mycket annat som binder er samman. Men för många människor är även sex, och den typen av intimitet det ger, väldigt viktigt för välmåendet. Bara för att du har blivit i det närmaste asexuell, kan du inte förvänta dig att din man ska vilja leva på samma sätt, inte i längden.

De flesta bryter inte upp ett fungerande äktenskap för att lusten är olika, eller går upp och ner. Men du tror att du aldrig mer vill ha sex. Du verkar inte heller intresserad av att jobba på det, försöka hitta tillbaka till lusten och den typen av intimitet. Du är färdig med det skriver du.

Då ger du din man tre alternativ:

1) Gilla läget.
    2) Ha sex med någon annan.
    3). Skilsmässa.

Det förstnämnda är inte ett alternativ i längden, inte för de flesta. Det andra vill du inte. Då kan du ju räkna ut själv vad som återstår?

Det är inte enbart mitt resonemang utan även min mans. Jag har frågat honom om han vill att vi skiljs men det vill han absolut inte.  Jag skulle inte vilja att min man sökte sex utanför äktenskapet och det vill inte han heller. 

Vi har 4 barn det yngsta är bara 3 år. Vi har en väldigt bra relation förövrigt och vi vill att våra barn ska växa upp i trygghet.  Det är verkligen inte så att jag tvingar min man in i celibat. I så fall är det självpåtaget. 

Frågan jag ställde var om det fanns fler i vår situation och hur de hanterar den.
  • Anonym (Vanlig)
    fornminne skrev 2024-05-23 20:15:38 följande:
    Om varken du eller din man vill skiljas, har ni ju gjort ert val. Då är det en annan sak.

Varför är ett öppet förhållande helt otänkbart för dig? Den frågan har du inte svarat på.
    Det är inte tänkbart för någon av oss.  Det är så det känns just nu i alla fall. Man vet ju ingenting om framtiden.

Jag ställde frågan om det fanns fler i vår situation, och hur det hanterar det 
    Lever du i en liknande relation? Hanterar ni det genom att ha en öppen relation?
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-23 20:21:19 följande:
    Det är möjligt att din man tycker att det är värt priset, men ett billigt pris är det inte. Inte för den som vill ha sex och den typen av närhet. 

Kan han ha diskreta affärer vid sidan om, skulle det underlätta. Jag förstår inte varför du är emot det. Det är en win-win för båda, för alla. Även era barn. Eftersom chansen då är större att det faktiskt håller mellan er, och era barn slipper separerade föräldrar medan de växer upp.
    Varken jag eller min man är öppna för detta mest på grund av att vår relation skulle äventyras. Något vi inte vill, åtminstone inte i nuläget.  

Har du levt i ett öppet förhållande? Vi tänker att detta skulle bli en inkörsport till att vi glider isär och tappar gemenskapen med varandra.
Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?