fornminne skrev 2024-05-23 20:06:15 följande:
Jag hänger inte med i ditt resonemang TS. Du vill inte ligga, vilket är ok, man kan inte tvinga sig till lust. Men du vill inte heller att din man ska ligga med andra.
Du vill alltså att han ska leva i livslångt celibat? Eller hur tänker du?
Sex är inte allt, ni har mycket annat som binder er samman. Men för många människor är även sex, och den typen av intimitet det ger, väldigt viktigt för välmåendet. Bara för att du har blivit i det närmaste asexuell, kan du inte förvänta dig att din man ska vilja leva på samma sätt, inte i längden.
De flesta bryter inte upp ett fungerande äktenskap för att lusten är olika, eller går upp och ner. Men du tror att du aldrig mer vill ha sex. Du verkar inte heller intresserad av att jobba på det, försöka hitta tillbaka till lusten och den typen av intimitet. Du är färdig med det skriver du.
Då ger du din man tre alternativ:
1) Gilla läget.
2) Ha sex med någon annan.
3). Skilsmässa.
Det förstnämnda är inte ett alternativ i längden, inte för de flesta. Det andra vill du inte. Då kan du ju räkna ut själv vad som återstår?
Det är inte enbart mitt resonemang utan även min mans. Jag har frågat honom om han vill att vi skiljs men det vill han absolut inte. Jag skulle inte vilja att min man sökte sex utanför äktenskapet och det vill inte han heller.
Vi har 4 barn det yngsta är bara 3 år. Vi har en väldigt bra relation förövrigt och vi vill att våra barn ska växa upp i trygghet. Det är verkligen inte så att jag tvingar min man in i celibat. I så fall är det självpåtaget.
Frågan jag ställde var om det fanns fler i vår situation och hur de hanterar den.