Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Om ni båda är ok med att leva som ni gör nu så är det väl inte ett så stort problem. Men om det går ytterligare några år utan att din lust kommer tillbaka kan det mycket väl bli så att din man tröttnar eller hittar någon annan. Jag tror att de flesta som har lusten kvar inte vill leva i ett sexlöst förhållande för evigt.

• Anonym (Anonym)
    Farsanbalou skrev 2024-05-29 08:54:28 följande:

Du missförstår. Om man tycker att man ska göra det ena för att ena partnern vill och tycker det är viktigt, exempelvis:

Visa ömhet mot varandra
    Ha ett städat hem
    Prioritera att plocka bort saker när man kommer hem
    Organisera olika områden i hemmet
    Renovera genom att bygga
    Renovera genom att måla/tapetsera, byta möbler
    Hämta/lämna barn på aktiviteter
    Vara tränare/organisatör på aktiviteter

Så varför ska man inte göra det som den andra partnern vill och tycker är viktigt? 
    Kan du inte sätta dig i någon annans sits och förstå att andra människor också har behov precis som du har behov?

Sex är dock en annan sak än de som du nämner eftersom man kan ta skada av att ha sex fast man egentligen inte har lust med det. Dessutom är det för de flesta inte så kul att ha sex med någon som inte vill det. Däremot kan man försöka göra något åt den obefintliga sexlusten om den är ett problem för partnern.
  • Anonym (Anonym)
    Epikuros skrev 2024-05-29 20:25:36 följande:
    Jo, absolut har hon förståelse. Vi samtalar om allt detta. 

Hon är på det hela taget, enligt mitt sätt att mäta, inte så särskilt fysisk. Inte så att hon nekar pussar och kramar - det är nog t.o.m. så att hon nu för tiden delar ut fler av dem än vad jag gör. Hennes gräns är betydligt mer flytande än min, enligt vilken "sex är sex" medan pussar och kramar och t.o.m. hångel inte är sex. 

Nej, det är inte så att min fru tycker att jag borde vara nöjd, hon skäms över att hon tappat lusten och säger att hon gärna vill ha den tillbaka, att hon inte ser sig själv som en person som slutat ha sex. Problemet är väl, som jag ser det, att hon inte är beredd att lägga arbete på detta. I stort sett allting annat i hennes livv verkar mer lockande än sex. 

ett annat problem är att jag helt enkelt inte går igång på en partner som "ställer upp". Jag vill ha sex med någon som åtminstone känner ungefär lika starkt som jag.  Har kompisar vars fruar då och då "ställer upp", och mina polare verkar nöjda med detta arrangemang. Själv skulle jag förmodligen inte ens få erektion om min fru egentligen inte kände förses, men ställde upp för min skull. 
    Det är verkligen konstigt av din fru att inte vilja göra något åt den förlorade sexlusten, om hon nu vet att den är ett stort problem för dig. Hon skulle åtminstone kunna kolla upp sina hormoner för att ta reda på om problemet ligger där. 

Jag förstår att du inte vill att hon ställer upp på sex utan att ha lust. Enligt mig har man en rätt osund syn på sex om man tycker att det är en lösning.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-02 11:17:29 följande:
    Tack för dina tankar!  Ja, jag har liknande erfarenheter från vården, men vi hade ändå turen att komma till en insiktsfull kvinnlig gynekolog som väldigt snabbt förstod vad det handlade om.  Hon föreslog en omfattande hormonell undersökning. Hon tog också upp att jag efter sista förlossningen börjat få ett frafall som vi borde göra någonting åt. Att kontakta sexolog nämdne hon också men tyckta att det kunde vänta tills vi har koll på det fysiologiska.

Vid min första förlossning, vilken var ganska dramatisk, fick jag rätt stora skador i vagina och mellangården. Detta resulterade i en hel del ärrvävnad som vi tillslut fick hjälp med. De tre senare förlossningarna har däremot inte lämnat sådana spår efter sig. 

Jag har inga smärtor vid samlag men jag känner liksom ingenting, blir inte alls upphetsad och våt, det händer liksom ingenting.  Jag saknar verkligen den där känslan, Vill ingenting hellre än att den ska komma tillbaka. Är verkligen rädd för att den inte ska återkomma. 

Det viktigaste är ändå att vi kan prata om det och kan avdramatisera det hela. Men visst är det synd att det inte talas mera om det här då det verkar vara ett rätt vanligt problem. Varför är det så, tror du?  Jag inbillar mig att det är något männen är rädda att tala öppet om. Det berör deras manlighet och kanske skäms man över att partnern tappat lusten.

Vi kämpar i alla fall vidare och tror på att en lösning finns där, någonstans
    Men varför har du inte gjort någon hormonell undersökning, som gynekologen föreslog? Det vore ju en bra idé on du vill komma vidare.
  • Anonym (Anonym)
    Epikuros skrev 2024-06-01 11:32:50 följande:
    Jag tror nog att hon tänker att hon vill göra något åt det. När vi snackar om det och frågan så att säga är dagsaktuell. Men det är väl antagligen för henne som för de flesta av oss, att vi föreställer oss att vi "vill" komma till rätta med en viss grej, men som kanske egentligen inte ligger oss så varmt om hjärtat, så glider det liksom undan när hon står mitt i vardagens alla övriga bestyr. Jag är själv likadan när det kommer till att gå och träna oftare, äta mer hälsosamt eller vad det nu kan vara, att jag peppar mig själv ena dagen för att nästa dag helt glömma bort det då det kommer andra grejer emellan som känns mer prio. 
       Så på ett sätt fattar jag precis. På ett annat sätt begriper jag dock inte alls, eftersom jag personligen på ett känslomässigt plan inte kan begripa hur sex kan vara en låg prioritet. 
    Jag förstår vad du menar, men tycker ändå att man borde vara intresserad av att göra något åt sådant som är ett problem för ens partner.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-02 21:56:25 följande:
    Den är gjord ska tillbaka till läkaren nästa vecka på tisdag, trodde att det framgick i vad jag skrivit. Varför skulle jag inte ha gjort detta?
    Ok, ursäkta, då måste jag ha missat det. Det hedrar dig verkligen att du försöker göra något åt den tappade sexlusten och inte stoppar huvudet i sanden som många andra.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-01 15:09:09 följande:
    Lever man i en relation litar man på varandra och tror på vad man säger. Gör man inte det borda man nog avsluta relationen av den orsaken.

Tror inte att risken är så stor att kvinnan skulle ljuga om detta. Varför skulle hon göra det?  
    Jag tror inte att det är så ovanligt att ljuga om att man fortfarande är attraherad av partnern eftersom man av praktiska eller ekonomiska skäl vill slippa separation. Jag har t.ex. sett inlägg här om kvinnor som tappat sexlusten till sin man och är otrogna med andra män.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-03 11:55:38 följande:
    Det är nog kanske vanligare här på FL där mycket som skrivs är fria fantasier än vad det är i verkligheten.

När man som kvinna tappat lusten och är ärlig om detta inför sin partner så är det upp till partnern om han vill fortsätta relationen. Man kan knappast kräva att den som tappat lusten också ska avsluta relationen.  Nej det är upp till partnern om hen vill leva i en sexlös relation eller inte.
    Men om det är lusten till partnern man tappat och inte lusten till sex i allmänhet är det väldigt oschysst att gå bakom ryggen och vara otrogen i stället för att vara ärlig om att man tappat lusten för att man inte är nöjd med förhållandet.
Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?