• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Sofia1332

Jag vet faktiskt inte varför jag lämnade prov för östradiol😅 Någon annan som gjort det som kanske vet? undrade själv det men har inte tänkt på att fråga. Men värdet stiger ju närmre ägglossning man kommer. så det har väl kanske något med äggblåsorna att göra som de vill hålla koll på🤔 

• Awesomeginger

Sofia1332; jag har berättat på jobbet. Jobbar bara med kvinnor vilket kanske gör de lättare. Men kände att jag inte orkade lossas gå till tandläkaren eller lossas må bra när jag mår skit.
    Tycker de är väldigt skönt. 

• Sofia1332
    Awesomeginger skrev 2024-01-25 17:38:10 följande:

Sofia1332; jag har berättat på jobbet. Jobbar bara med kvinnor vilket kanske gör de lättare. Men kände att jag inte orkade lossas gå till tandläkaren eller lossas må bra när jag mår skit.
    Tycker de är väldigt skönt. 

Klokt!❤️
  • Fjällfärd
    Anonym (Mimmi88) skrev 2024-01-25 17:26:31 följande:

Okej då förstår jag! Varför ska du lämna prov för östradiol?

Sofia1332 skrev 2024-01-25 17:36:45 följande:

Jag vet faktiskt inte varför jag lämnade prov för östradiol😅 Någon annan som gjort det som kanske vet? undrade själv det men har inte tänkt på att fråga. Men värdet stiger ju närmre ägglossning man kommer. så det har väl kanske något med äggblåsorna att göra som de vill hålla koll på🤔 

Follikarna producerar östrogen, därför dom mäter det :) Det blir ett mått på hur kroppen svarar på hormonbehandlingen.
  • Fjällfärd
    Sofia1332 skrev 2024-01-25 17:36:45 följande:

Var också planerad för östrogenprov dag 5 😊
  • Anonym (Mimmi88)

Men kan man inte se hur folliklarna svarar på behandling genom bara ultraljud? Dom har inte sagt att jag ska lämna Blodprov 🤔

• Anonym (Mimmi88)

Hmm någon som känner av äggstockarna och att dom värker lite efter sex? Är på dag 3 av behandlingen och andra gången idag som vi har sex (väldigt lugnt och försiktigt) som jag känner av äggstockarna bara han kommer in lite lite djupt och att de värker lite lätt i dom efter sex. Blir jätterädd att folliklarna ska brista. Dom sa inget om att inte ha sex, bara att vi skulle ha skyddar sex med kondom.. 

• EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-01-25 14:34:16 följande:
    Jag känner precis samma. Det är nästan som att jag i stunder ser mig själv utifrån? Svårt att förklara. När det blir mycket barnprat fokuserar jag mer på typ mitt minspel och försöka vara obrydd. Det blir nog som du säger för tungt att upprätthålla fasaden tillslut. 

Det gick bra! Träffade också en jättegullig barnmorska som gick igenom allt. Men håller med om att det var svårt att ta in all info haha. Hoppas något fastnade. Går du på samma ställe? :) 

Jag startar så fort mensen drar igång, vilket borde vara vilken dag som helst. Håller verkligen tummarna att det inte dröjer, så trött på all väntan. Var det i februari du skulle starta? Hur mår du föresten? <3
    Sån igenkänning i det du beskriver!

Min sambo kunde dessvärre inte följa med på genomgången med BM så jag försökte febrilt anteckna så mycket i mobilen som möjligt och sedan återge det för honom. Han hade fler frågor än jag hade svar haha, men vi hann ställa dem till läkaren  i efterhand eftersom vi inte kom igång i januari som planerat. Jag går på Livio Kungsholmen, vilken Livio valde du? :)

Åh så spännande! Blir pirrig för din skull. Förstår att det måste kännas så skönt att komma igång! Ska du börja dag 1 eller dag 2 på mensen? Ja, det stämmer! Min mens beräknas 5 februari, vilket är typ en vecka innan den inledningsvis beräknades. Så jag ska nog slå Livio en signal och bara ge en heads up. Jag har mått ganska bra senast dagarna, försöker att hitta en acceptans i situationen. Hur mår du? Du får jättegärna berätta hur det känns med sprutan. <3
  • theremustbeabetterway

Hej allihop!

Jag ska göra mitt andra äggplock i februari, börjar med korta protokollet idag. Gjorde ett äggplock för ett år sen som ledde till 7 embryon. De två första blev missfall, ett blev ingenting och fyra embryon överlevde sen inte upptiningen. Känns tungt att vara här igen då vi verkligen trodde att vi skulle få ett levande barn på 7 fina embryon. Den här gången kommer vi börja på en lite högre dos men annars är det nästan likadant. 

Någon annan som haft många embryon som inte överlevt upptiningen?

• Sofia1332

Jag var på ultraljud idag (sprutdag 6) jag hade folliklar men dom var små. så jag antar att dosen menopur kommer att höjas för min del!

Svar på tråden IVF/ICSI 2024