• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • BaeA
    EmmyLO skrev 2024-01-22 13:07:06 följande:

Tack snälla för stöd och pepp, BaeA! 🙏 Det känns onekligen bättre idag? En dag i taget! Och imorgon beräknas min beställning av It Starts with the Egg komma - ser fram emot att börja läsa den! 

Kul att höra att det funkade bäst med IVF för er. Ska höra med kliniken om ICSI när jag ringer nästa gång. 

Hade nog inte vaknat helt i morse när jag skrev, såg nu att det var lite stavfel här och där. Men du kanske förstod att det skulle stå sunt och synd. ;) 

Skönt att höra att det känns bättre idag, man måste tillåta sig själv att sina downs och gråta/vara ledsen när man måste. 
  • Sofia1332

Hej på er! 

nu har jag tagit första sprutan av menopur. jag velade kanske en kvart innan men tillslut vågade jag!! (Ville av någon anledning hellre ta den själv än att min sambo skulle göra det). Tyckte att det gjorde lite ont men gick mycket bättre än förväntat. Så skönt att veta hur det känns, nu känner jag mig lugnare när det kommer till sprut-fronten. 

• J000ssan
    Sofia1332 skrev 2024-01-22 20:12:08 följande:

Hej på er! 

nu har jag tagit första sprutan av menopur. jag velade kanske en kvart innan men tillslut vågade jag!! (Ville av någon anledning hellre ta den själv än att min sambo skulle göra det). Tyckte att det gjorde lite ont men gick mycket bättre än förväntat. Så skönt att veta hur det känns, nu känner jag mig lugnare när det kommer till sprut-fronten. 

Hejja dig❤️grymt jobbat
  • Razorcrest

Emmylo, åh förstår precis hur du känner dig. Skönt att du mår bättre Hjärta Jag hade också ett rejält breakdown igår. Jag vet inte ens varför. Kanske för att det var mycket barnsnack i helgen med mina vänner. Men tyvärr fick min sambo ta hela smällen, vilket han inte förtjänade.

Jag tror att verkligheten med hela IVF-grejen börjar sjunka in. Jag har nog varit bra på att stoppa huvudet i sanden hittills och tänkt att det där nog ordnar sig. Nu när det är så nära blir jag så sjukt osäker. Usch vad jobbigt det är..... Imorgon ska jag tillbaka till Livio och lära mig om sprutorna. Min mens lär dyka upp vilken dag som helst så då blir det till att sätta igång. Nu börjar det bli nervigt!

Starkt jobbat Sofia1332!! Skönt att höra att det gick så bra. Förstår helt att du väljer att ta sprutan själv, det kommer även jag vilja haha. Måste ha kontroll över något :)

• Fjällfärd
    Razorcrest skrev 2024-01-23 14:25:31 följande:

Emmylo, åh förstår precis hur du känner dig. Skönt att du mår bättre Hjärta Jag hade också ett rejält breakdown igår. Jag vet inte ens varför. Kanske för att det var mycket barnsnack i helgen med mina vänner. Men tyvärr fick min sambo ta hela smällen, vilket han inte förtjänade.

Jag tror att verkligheten med hela IVF-grejen börjar sjunka in. Jag har nog varit bra på att stoppa huvudet i sanden hittills och tänkt att det där nog ordnar sig. Nu när det är så nära blir jag så sjukt osäker. Usch vad jobbigt det är..... Imorgon ska jag tillbaka till Livio och lära mig om sprutorna. Min mens lär dyka upp vilken dag som helst så då blir det till att sätta igång. Nu börjar det bli nervigt!

Starkt jobbat Sofia1332!! Skönt att höra att det gick så bra. Förstår helt att du väljer att ta sprutan själv, det kommer även jag vilja haha. Måste ha kontroll över något :)

Jag har haft ett break down efter varje kontakt med fertilitetskliniken. Tänker att det blir, precis som du skriver, mer på riktigt då. Efter vi hade genomgången av sprutorna grät jag mer eller mindre 3 dagar i sträck. Jag var också såå arg på min sambo över situationen vi är i. Jag kände mig så maktlös och ville inte behöva gå igenom något av det som en IVF innebär för en som kvinna (eller som par). 

Har även känt mig så otacksam när jag varit ledsen. För jag är ju såklart samtidigt väldigt tacksamma för att man har möjligheten att göra IVF i vår situation.
  • Awesomeginger
    Fjällfärd skrev 2024-01-23 15:26:31 följande:
    Jag har haft ett break down efter varje kontakt med fertilitetskliniken. Tänker att det blir, precis som du skriver, mer på riktigt då. Efter vi hade genomgången av sprutorna grät jag mer eller mindre 3 dagar i sträck. Jag var också såå arg på min sambo över situationen vi är i. Jag kände mig så maktlös och ville inte behöva gå igenom något av det som en IVF innebär för en som kvinna (eller som par). 

Har även känt mig så otacksam när jag varit ledsen. För jag är ju såklart samtidigt väldigt tacksamma för att man har möjligheten att göra IVF i vår situation.
    Tror alla som behöver gå igenom IVF känner såhär.
    Man är så arg, ledsen, besviken och känner att alla är så jävla orättvist. Samtidigt som man är super tacksam att man kan får hjälp och för de absolut flesta så går det ju tack vare IVF. Men det är en skit!
  • MrsXy

Hej hur det för er alla?
    Jag kom precis hem efter ett äpple som gick käpprätt åt skogen
     Planen var att ta Menopur 225, i 10-14 dagar men det spårade ur då drt gick för snabbt och jag fick ta dem i bara 7 dagar och sänka dosen... 
    Gjorde äp idag fick ut 6 ägg varav 2 st var för stora och tre lite för små. I dem fanns totalt 3 ägg men inget av dessa gick att befrukta pga att äggen inte ens var mogna ! 
    Allt gick så himla snabbt, klart på en vecka bara är så ledsen och chockad... är det någon annan som varit sådär extremt lättstinulerad/fått fel dos och att äggen sen inte ens var mogna? :(

• Anonym (miro)

Hej igen,
     I har fått avbryta vår IVF-resa. Svarar inte alls på behandlingen, och läkaren säger att det inte finns mer att göra då mitt AMH är för lågt. Känner både sorg och chock, jag är ju bara 37 år och "borde" ha i alla fall en liten chans några år till. Nu behöver vi skriva om alla framtidsplaner och drömmar....
    Vi har många gånger pratat om att bli familjehem, vi får undersöka den möjligheten när sorgen lagt sig, och hoppas att vi kan göra skillnad och ge glädje och trygghet till en liten på det viset istället.

Önskar er andra lycka till!

• MrsXy

Miro,  herregud vad tråkigt.. Vilken chock.. 
    Har du gjort ivf flera gånger eller var detta första ? 
    Kan man få någon slags secondhand opinion eller det har ni kanske redan fått ? 
    Hur lågt var amh om du vill säga och tittar de bara på det..? 
    Vad har du fått för doser och läkemedel? Om du vill säga.. 
    Jag tycker verkligen det verkar vara en djungel som är helt ologisk ibland. Ibland svarar man ju inte alls som tänkt.. beroende på olika doser och läkemedel.. har ni provat flera olika? 
    Hoppas ni hittar en väg framåt.. !

• EmmyLO

Miro: Skickar massor med omtanke och styrka till dig ❤️ Känner du att du har någon att prata med? 

Det låter så fint att ni övervägt att bli familjehem.

Men håller med MrzXy, är ni intresserade av en second opinion, om ni inte redan fått det? 

Kram

Svar på tråden IVF/ICSI 2024