• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-01-23 14:25:31 följande:

Emmylo, åh förstår precis hur du känner dig. Skönt att du mår bättre Hjärta Jag hade också ett rejält breakdown igår. Jag vet inte ens varför. Kanske för att det var mycket barnsnack i helgen med mina vänner. Men tyvärr fick min sambo ta hela smällen, vilket han inte förtjänade.

Jag tror att verkligheten med hela IVF-grejen börjar sjunka in. Jag har nog varit bra på att stoppa huvudet i sanden hittills och tänkt att det där nog ordnar sig. Nu när det är så nära blir jag så sjukt osäker. Usch vad jobbigt det är..... Imorgon ska jag tillbaka till Livio och lära mig om sprutorna. Min mens lär dyka upp vilken dag som helst så då blir det till att sätta igång. Nu börjar det bli nervigt!

Starkt jobbat Sofia1332!! Skönt att höra att det gick så bra. Förstår helt att du väljer att ta sprutan själv, det kommer även jag vilja haha. Måste ha kontroll över något :)

Det är så mycket igenkänning i det du skriver. Det är som att man nätt och jämt orkar hålla fasaden dagligdags med alla interaktioner med gravida och de med barn. I vart fall jag blir uttömd på energi av att hålla ihop mig själv i stunden... Ofta har man ju turen att få lite andrum för att ladda om inför nästa oundvikliga "bebissnack". Men när det är mer långvarigt så "brister" det till slut. Jag tror säkert att din sambo har förståelse. Hoppas att ni har kunnat prata om det <3 

Gick det bra på Livio idag? Jag träffade en jättegullig barnmorska för min genomgång av sprutorna. Men det var så mycket information och blev korvstoppning, mindes nästan ingenting efteråt haha.

När beräknas du starta med sprutorna?
  • Anonym (miro)

MrsXy / EmmyLO. Det var mitt första IVF försök. Började med Synarela 4 spray/dag under två veckor. Startade efter de två veckorna med Bemfola maxdos, och minskade samtidigt synarela till två spray/dag. Sen hände inget. Fick lämna flera östradiolprov som samtliga visade för lågt värde, samt gjorde 2 ul som visade att endast en blåsa börjat växa, men inte tillräckligt. Efter 13 dagar med Bemfola fick jag besked om att bryta behandling.

Utredningen visade på AMH på 0,6, inga andra "fel".

Vet inte var vi skulle vända oss för en second opinion, bor i Norrland och finns bara en klinik inom rimligt reseavstånd... 

Tack för omtanken ❤️

• Fjällfärd
    Anonym (miro) skrev 2024-01-23 16:14:25 följande:

Hej igen,
     I har fått avbryta vår IVF-resa. Svarar inte alls på behandlingen, och läkaren säger att det inte finns mer att göra då mitt AMH är för lågt. Känner både sorg och chock, jag är ju bara 37 år och "borde" ha i alla fall en liten chans några år till. Nu behöver vi skriva om alla framtidsplaner och drömmar....
    Vi har många gånger pratat om att bli familjehem, vi får undersöka den möjligheten när sorgen lagt sig, och hoppas att vi kan göra skillnad och ge glädje och trygghet till en liten på det viset istället.

Önskar er andra lycka till!

Åh så otroligt ledsamt Miro ❤️
  • Fjällfärd
    Anonym (miro) skrev 2024-01-24 21:39:26 följande:

MrsXy / EmmyLO. Det var mitt första IVF försök. Började med Synarela 4 spray/dag under två veckor. Startade efter de två veckorna med Bemfola maxdos, och minskade samtidigt synarela till två spray/dag. Sen hände inget. Fick lämna flera östradiolprov som samtliga visade för lågt värde, samt gjorde 2 ul som visade att endast en blåsa börjat växa, men inte tillräckligt. Efter 13 dagar med Bemfola fick jag besked om att bryta behandling.

Vet inte var vi skulle vända oss för en second opinion, bor i Norrland och finns bara en klinik inom rimligt reseavstånd... 

Tack för omtanken ❤️

Vet ju att andra saker än AMH värde spelar roll, men jag hade ett AMH värde på 0.28 respektive 0.58 i höst (34år). Dock regelbunden mens och ca 7 i AFC på ultraljud. Har försökt läsa på men verkar vara så otroligt olika trots lågt AMH.

Jag bor också i "Norrland" så vi har också haft kontakt med Umeå som jag gissar att ni haft kontakt med också. Jag har dock även kontaktat Livio Falun tidigt i processen. Vet att man kan fundera på att testa ett annat märke på hormonerna. Hört att Menopur ska vara bra vid lågt AMH. Sen är det såklart alltid en medicinsk bedömning gällande chanserna. Men går säkert att boka in ett läkarsamtal och få diskutera möjligheterna när det har fått landa lite. Om inte annat för att få mer klarhet varför de bedömt att inte gå vidare med nytt försök IVF.
  • MrsXy

Tack för omtanken ❤️

Tack för ditt svar. Men, det borde ju finnas andra regimer att testa innan man dömer ut er? 
    Det finns ju flera med lägre AMH, tex 0,15 läste jag någon här som hade, som man testade olika regimer för att få det att fungera..
    Det hänger såklart inte bara på AMH; hur är ditt AFC, alltså antrol follicle count, dvs antal äggblåsor på vanligt ultraljud? Där får man ju en lite klarare bild på äggreserven. 
    Ring runt till olika landsting, fråga om remiss till andra landsting kanske? Förstår om du inte orkar... Och förlåt om jag isåfall kommer med en massa tips... Känner bara att 0,6 i AMH är inte så himla lågt, och ni har ju bara fått en chans... Första rundan är väl bara en "testrunda" ändå? 
    Ibland funkar ju olika stimulering mer eller mindre bra.. 
    Det är en djungel... jag har själv precis gjort min första IVF; som inte gick alls som väntat. Blev alldeles för snabbt stimulerad och de fick sänka dosen (hade Menopur). Sedan när de skulle plocka ägg, fick de ut 5 ägg men bara 3 st ägg fanns i, och Ingen av dessa ägg var mogna. Så äggstockarna hade reagerat snabbt genom att ge jättestora blåsor, men med omogna ägg... Är också helt nedslagen men av anledningen att vi haft 7 missfall och detta var vårt "sista försök" mentalt, med varandra.. Men ska se om de kan erbjuda en annan regim... 
    Lycka till iallafall ! <3 Och ge inte upp.. (sorry igen om jag är för tjatig..) 
  • Anonym (Mimmi88)

Hur många dagar efter sprutstart har ni fått göra er första VUL . Jag ska göra dag 8 i menscykeln.

• Razorcrest
    EmmyLO skrev 2024-01-24 17:31:07 följande:
    Det är så mycket igenkänning i det du skriver. Det är som att man nätt och jämt orkar hålla fasaden dagligdags med alla interaktioner med gravida och de med barn. I vart fall jag blir uttömd på energi av att hålla ihop mig själv i stunden... Ofta har man ju turen att få lite andrum för att ladda om inför nästa oundvikliga "bebissnack". Men när det är mer långvarigt så "brister" det till slut. Jag tror säkert att din sambo har förståelse. Hoppas att ni har kunnat prata om det <3 

Gick det bra på Livio idag? Jag träffade en jättegullig barnmorska för min genomgång av sprutorna. Men det var så mycket information och blev korvstoppning, mindes nästan ingenting efteråt haha.

När beräknas du starta med sprutorna?
    Jag känner precis samma. Det är nästan som att jag i stunder ser mig själv utifrån? Svårt att förklara. När det blir mycket barnprat fokuserar jag mer på typ mitt minspel och försöka vara obrydd. Det blir nog som du säger för tungt att upprätthålla fasaden tillslut. 

Det gick bra! Träffade också en jättegullig barnmorska som gick igenom allt. Men håller med om att det var svårt att ta in all info haha. Hoppas något fastnade. Går du på samma ställe? :) 

Jag startar så fort mensen drar igång, vilket borde vara vilken dag som helst. Håller verkligen tummarna att det inte dröjer, så trött på all väntan. Var det i februari du skulle starta? Hur mår du föresten? <3
  • BaeA

Tack för omtanken ❤️

Åh nej, så himla tråkigt att de beslutat sig för att avbryta din behandling. Har du hört av dig till Dr Olga? Skriv till henne på instagram, hon kanske har tips på hur du kan gå vidare och inte tappa hoppet helt även om kliniken säger det. Hon har kliniken i Ryssland och väldigt nära kontakt och samarbete med Sverige och har ?barngaranti? hur sjukt det än låter.. 

Nu har jag 4 ägg i frysen och ett landstingsförsök kvar, men om inte det funkar så vill jag absolut höra av mig till Olga. 

https://www.instagram.com/dr.olga.zaytseff
  • Sofia1332
    Anonym (Mimmi88) skrev 2024-01-25 14:33:02 följande:

Hur många dagar efter sprutstart har ni fått göra er första VUL . Jag ska göra dag 8 i menscykeln.

Jag ska göra mitt första VUL imorgon. 5 dagar efter sprutstart! tog blodprov för östradiol idag men utifrån det verkar det som att jag ska fortsätta med samma dos menopur som innan (125), men får väl se vad ultraljudet visar imorgon!
    (har högt AMH och de tror därför att jag har ökad risk för överstimulering) 

har även en fråga till er. Har ni berättat för era arbetsplatser? jag har inte gjort de och vill inte göra det till en början. men tycker såklart att det är lite jobbigt att undanhålla saker.
  • Anonym (Mimmi88)

Okej då förstår jag! Varför ska du lämna prov för östradiol?

Svar på tråden IVF/ICSI 2024