• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • BubblanJ

Hej på er! 

Wow vad många som skrivit i tråden, jag har inte hängt här inne på FL sedan jag startade tråden. Men så roligt att att så många har svarat, man blir glad av hur fina och peppiga alla är mot varanda :)

Jag har läst igenom mycket men långt ifrån allt men stort grattis till er som plussat och till oss andra fortsätter kampen mot bebis 2024 <3

För min del så fick jag min mens idag (en vecka för tidigt egentligen) och ringde till kliniken (som jag hade informerat om för flera veckor sen att mensen såg ut att bli tidig enl. min NC app) och sköterskan i telefonen lät chockad att mensen kommit så tidigt och sa att det var väldigt fullbokat nu och att hon måste återkomma om vi får sätta igång nu eller måste vänta till nästa cykel.. Jag blev förstås otroligt ledsen men höll tummarna att hon skulle återkomma med positiva besked, vilket hon gjorde och jag får börja med Menopur imorgon! :D

Jag är såå spänd och taggad!

• BubblanJ
    Pippisen skrev 2024-02-15 17:58:23 följande:

Hej! 

Hoppar gärna in i denna tråd :). Har läst igenom alla inlägg och håller verkligen tummarna för er alla. Vilka superhjältar ni är allihopa! 

Jag är 32 år gammal och har två barn från ett tidigare förhållande (10 och 14 år). Jag och min nuvarande sambo vill gärna ha ett gemensamt barn och har försökt aktivt i två år utan resultat. Vi gjorde vår utredning i somras som inte visade någonting avvikande. Fick vår remiss godkänd innan jul och landade i att vi vill köra igång med ivf på en gång. 

Så nu inväntar vi mensen som ska komma i helgen. Då kör vi igång med menopur. Är spänd och förväntansfull! :) 

Hej! Välkommen till tråden :)
    Vad spännande, jag håller alla tummar för er! Jag börjar med Menopur imorgon, fick mensen idag, så vi ligger ganska lika. Ska bli kul att följas åt :) Brukar din mens vara regelbunden?
  • BubblanJ
    EFW skrev 2024-02-16 07:03:07 följande:
    Hej och välkommen 🤗 

Då ligger vi ganska lika, jag får nog mensen i början på nästa vecka (tisdag) och kör då igång med gonal F. Jag lever också med en ny man som ej har barn sedan tidigare. Här blev diagnosen manlig faktor (för få spermier) Så vi ska göra Ivf icsi 😊 
    Hej! 

Vi ligger också ganska lika då, sätter igång med Menopur imorgon :) Manlig faktor för oss också så vi ska också göra ICSI. Hur gamla är ni? Vi är 30 och 34, inte heller några barn sen tidigare. Hade ni försökt länge innan ni fick reda på varför det troligtvis inte funkat?

Håller tummarna att mensen kommer snart för dig! :)
  • BubblanJ
    EFW skrev 2024-02-17 08:27:01 följande:
    Ja så kul! 😊
    Vi är 39 och 33, min sambo har inga barn men jag har sedan innan. Eftersom jag ändå blir 40 i år så sökte vi hjälp efter lite mer än 6 månader, och lite tur i oturen så var det manlig faktor och mina värden såg riktigt bra ut. Så hoppas nu bara att mina ägg är i någorlunda bra skick också 😅

Hur var det för er? 
    Ah då förstår jag. Vad skönt att det ändå såg bra ut för dig, då har ni nog goda chanser med ICSI får vi hoppas 🤞🥰

Vi hade försökt i typ 9 månader utan ett enda plus när min man tog ett sånt här hemma-spermaprov och fick dåligt resultat, då tog vi tag i det och gjorde en utredning som tyvärr fick samma dåliga resultat på spermaprovet. För mig såg allt bra ut. Även om vi sökte hjälp ganska tidigt så har det tagit lång tid innan vi fick klartecken för IVF då min man var tvungen att utredas via Anova först vilket tog tid. Så totalt har vi försökt i 2 år, men nu är det äntligen igång 😃
  • BubblanJ
    Pippisen skrev 2024-02-17 14:03:17 följande:
    Tack! ☺️

Kul att följas åt när man ligger så lika. Min mens är på g så förhoppningsvis får jag börja med menopur på måndag. Min mens är nästan alltid väldigt regelbunden. Din då? 

Ja men precis ☺️

Åh så spännande! Ja min mens brukar nästan alltid vara punktlig, typ +- 1 dag, men denna gång hade den flyttats en vecka tidigare så det var nära att jag behövde skjuta upp behandlingen till nästa cykel då kliniken hade ont om tider, det löste sig som tur var. 
    Började med Menopur igår, var så nervös och hade så mycket handsvett när jag skulle ta sprutan(trots att jag jobbar inom vården och är van) 😅 men det gick hur bra som helst tillslut! 

• BubblanJ
    Sanavd skrev 2024-02-18 20:09:42 följande:

Tycker det är så spännande att följa alla! Lycka till alla som ska börja eller precis har börjat med sina stimuleringssprutor. Och lycka till alla ruvare 🥰

Jag är ny här på Familjeliv så har inte riktigt lärt mig hur jag svarar specifika kommentarer eller personer men ska hanka mig fram ☺️

Jag själv gjorde ju äggplocket den 13/2 dvs för 5 dagar sedan och nu kom bortfallsblödningen! 😍 Så konstigt det där att man helt plötsligt längtar till mens. Nu hoppas jag att min riktiga mens kommer snart så att jag får göra mitt första FET! 

Hej! Välkommen🥰
    Jag är också ny här så känner mig också lite lost ibland men man trycker iaf på "citera" uppe till höger på kommentarer för att svara på en kommentar.
    Vad roligt att du är så nära återföring, hoppas det ska gå vägen för dig! Håller verkligen med, jag tyckte det var så himla befriande att för första gången på länge inte bli totalt förkrossad när mensen kom nu inför jag skulle börja med Menopur 🙏
  • BubblanJ
    EFW skrev 2024-02-19 06:34:52 följande:

Tack! ❤️ Jag hoppas det 🤞😊

Men så skönt, har hört om många där utredningen tar lång tid. 😅 Ska ni också göra icsi eller finns det tillräckligt med simmare för vanlig ivf?

Vi har lite tur så vi bor i en mindre stad med en egen bra kvinnoklinik som är privat men som jobbar åt landstinget. Så vi var utredda och klara på 6 veckor😂 och så sker sedan själva ivfen i Stockholm eller Uppsala. Vi valde Livio Kungsholmen 😁
    Så vi hinner precis med att få vårat finansieraade försök  nu innan jag fyller 40. 

Vilken klinik har ni? 

Vi ska garanterat göra ICSI, alla spermaprov han lämnat (vilket är typ 5 st) har varit lika "nedsatta", det är både nedsatt rörlighet och antal så jag skulle bli förvånad om det blev annat resultat väl inför återföringen 😅Ni då? 

Åh men vilken tur ni har! Det är ju verkligen toppen! 😍Vi kommer att köra på Karolinska Huddinge, vi fick av någon anledning inte välja utan fick bara en remiss dit direkt🧐 Men vi kör på och hoppas det är lika bra som någon annanstans 😊

Nån mens i sikte än?
  • BubblanJ

Någon som varit med om att mensen försvinner så fort ni började med Menopur? Jag började på mensdag 2 och dag 3 kommer det lite men sen försvann den.
    Det kanske är så det ska vara? Eller är det bara en slump? 
    Brukar ha åtminstone 4 eller 5 dagar vanligtvis. 

• BubblanJ
    Anonym (Masa) skrev 2024-02-19 09:04:30 följande:
    Min mens försvann också dagen efter jag började med sprutan (använde Gona-F)  jag läste att det var vanligt  :) 
    Ah okej tack! 🙏Hittade typ inget när jag googlade 
  • BubblanJ
    EFW skrev 2024-02-19 09:59:43 följande:
    Ja samma här, blir icsi 😊 Om jag fattade rätt så hade han bra simmare men på tok för få,

Det är säkert super bra, vi får ju välja då våran region inte har nått eget utan skrivit avtal med ett gäng i närheten 😊

Ingen mens ännu, men ska komma först i morgon så hoppas att den gör det. Är bra sugen på att börja med medicineringen 🤞

Hur går det för dig med sprutorna? Vilken sort var det du skulle ta? 
    Jag ser det nästan som positivt att det blir ICSI ändå, då vet man ju att dom garanterat hittar in i ägget iaf 😜

Ja, i Region Stockholm som vi ingår i så ska man få välja också så det är lite oklart varför vi inte fick det, vi frågade men det fanns ingen som kunde svara på det så vi gav upp ganska snabbt då vi mest var glada att vi hade fått en kallelse. 

Jag har tagit Menopur i 7 dagar nu och Fyremadel i 3 dagar. Det har gått bra med sprutorna, framförallt Menopur har inte varit jobbig alls. Fyremadel är lite grövre och längre nål och gör lite ont efteråt så den var lite jobbigare men det går ok ändå. Igår var jag på UL och läkaren tyckte det såg bra ut men ska få göra ett nytt UL på måndag och sen äggplock på onsdag😍

Hur går det nu för dig, har du börjat med sprutorna? Vilken tar du?☺️
  • BubblanJ
    EFW skrev 2024-02-24 07:58:15 följande:

Är det någon här inne som har pollenallergi och vet hur det är med loratadin och Gonal f. Eller IVF över lag? Man kan ta det som gravid men man vill ju inte påverka äggbakandet negativt. 😅 Ska fråga kliniken på måndag men kan ju höra med er också tänkte jag 😊

Har inte pollenallergi men kollade upp läkemedelsinteraktioner för Gonal-F och Loratadin och det ska vara lugnt Glad Sen vet jag inte om Loratadin kan påverka på något annat sätt för äggbakandet så det får du kanske fråga om ändå. 

janusmed.se/interaktioner
  • BubblanJ

Någon som är duktig på det här med storlek och antal äggblåsor? Jag känner mig så clueless. 

Jag är på sprutdag 8 idag och var på UL igår. Läkaren såg 10 st som var över 9 mm och 1 st som var 15 mm och sedan sa hon bara att jag hade flera små men vet inte exakt hur många. Hon sa att de vill att de ska bli minst 17 mm. Jag tycker det är så svårt att veta om läget är bra eller inte? Men läkaren verkade positiv. Vad tror ni?  

Jag ska iaf få göra ett nytt UL på måndag och äggplock på onsdag. Håller tummarna att de växt på sig och blivit några fler då🤞

• BubblanJ

Åhh stort grattis @Anonym(hoppochförtvivlan) 😍❤️

I måndags fick jag göra UL nr 2 och då såg dom 19 äggblåsor varav tre var över 19 mm. Blev jätteglad över det resultatet.

Idag gjorde jag äggplock. Fy vad ont det gjorde (förlåt vill inte skrämmas). Jag tycker att jag är en ganska smärttålig person annars men jag behöver fylla på med morfin 2 ggr utöver startdosen och ändå kände jag mig inte helt smärtlindrad. Hade ont efteråt också, som en riktigt kraftig ägglossningssmärta. Kände mig så fjantig även fast jag vet att det är olika för alla :(

Och till vår stora besvikelse fick dom bara ut 3 ägg trots så många äggblåsor. Läkaren var förvånad över detta. Just nu känns det jättejobbigt men jag tror det kommer lägga sig, allt som behövs är ju bara ett ägg med bra kvalitet så vi får hoppas, och hoppas att så många som möjligt blir befruktade🙏 

• BubblanJ
    LinneaWookie skrev 2024-02-27 10:49:12 följande:

Äggplocket är klart! Skönt var det då inte, men för mig denna gång var det inte nålarna som kändes utan när de behövde bända/trycka ner livmodern för att komma åt äggstockarna.
    Men nu är det över. Världens mysigaste och bästa personal Hjärta
    De fick ut 7 mogna ägg vilket är ganska lite med tanke på att det var så många äggblåsor, men bättre än inga alls!
    Imorgon ringer de och berättar hur många som blev befruktade.
    Det blir totalfrys pga risk för överstimulering även efter men det känns ganska bra faktiskt.

Jaa vi ligger verkligen nära! Otroligt med 27 äggblåsor 😳 7 mogna tycker jag låter som en toppensiffra! Jag blev också förvånad över att jag fick ut så lite med tanke på att jag hade 19 st på UL, fick ut 3 st bara. Vi får hålla tummarna att det är ägg av toppkvalitet och att så många som möjligt blir befruktade. Hur har det gått för dig med befruktningen, har du hört något?❤️ 
  • BubblanJ
    LinneaWookie skrev 2024-02-28 18:11:33 följande:
    Ja det är verkligen många steg och besked man måste vara nervös över, herregud vad vi klarar av!Obestämd

De ringde idag och sa att 4 av 7 blev befruktade så det var ju ändå bra. Jag känner att jag hade varit nöjd med allt över 2.
    De ska ringa igen på måndag och meddela hur det gått för dem att växa på sig och sen fryser de ner dem antar jag.

Men 3 är bättre än 1 BubblanJ det är ju jättebra{#emotions_dlg.flower}Glad Heja oss!
    Ja verkligen! Otroligt hur man klarar av allt egentligen. Det är också så lätt att imponeras av vad andra klarar av men svårt att peppa sig själv när man är mitt i det tycker jag. Kommer garanterat vara ett liv innan och ett liv efter IVF, när man får lite helikopterperspektiv på allt.

Ja men det var väl ändå bra! Blir lite nervös för min egen skull, jag har inte råd med något bortfall känner jag 🙊 Måtte iaf 2 st klara sig 🙏

Det har du så rätt i!
    Jag håller alla tummar för dig att dina fyra krigare växer som dom ska och får komma till frysen ???? hur funkar det sen, när blir insättning? Jag har lite dålig koll på FET. 
  • BubblanJ
    Razorcrest skrev 2024-02-28 15:36:21 följande:
    Åh, vad tråkigt att höra att du hade så ont :( Hoppas du repar dig fort Hjärta

Förstår besvikelsen, det verkar som många här upplever samma sak. Att det var många fler blåsor än vad det blev ägg sen. Men håller verkligen tummarna att för dig och äggen nu de kommande dagarna! Som du säger räcker det med ett bra ägg :)
    Ja.. Jag tror kanske att jag hade lite väl lättsam inställning till det då jag tycker dom flesta skrivit att det inte känns alls eller väldigt lite. Kanske att det påverkade lite och gjorde mig oförberedd. Tack❤️

Jaa det verkar så och det känns ju lite som en tröst ändå. Får ha som mantra nu "kvalitet före kvantitet" haha 😊

Hur ligger du till? 
  • BubblanJ
    EFW skrev 2024-02-28 15:24:36 följande:

Då var första ul avklarat, det fans 11 blåsor som alla var mellan 10-15 de flesta runt 12. Sedan var det 5 stycken som var under 10. Nytt ul på fredag och gissar att jag får tid för äggplock då 🤞😊 Så konstigt att detta händer i kroppen, tycker inte jag märkt av det så mycket ännu. Var inställd på att jag skulle få massa biverkningar 🤔

Åh missade att du hade uppdaterat här om UL! Tycker drt är lätt att missa inlägg här på FL.

Men det var väl bra siffror? Jag är inte helt insatt egentligen vad som är bra och inte men det låter bra 😅 jag hade ju 10 st totalt som dom trodde på på första UL och nästa UL 3 dagar senare hade jag 19 st så känns dom kan växa på sig rätt snabbt.
    Ska du fortsätta med samma dos på sprutorna? 

Så skönt att du inte känt av det ju 🤗 Visst tar du Gonal-F? Det kanske är bättre än Menopur som jag tog, jag var enormt trött och hade småirriterande huvudvärk varje dag 😬
  • BubblanJ
    EFW skrev 2024-02-29 06:36:40 följande:
    Ja det är så lätt hänt 😅 Ibland hinner man läsa och ibland så rasslar det in massor i tråden 😊

Ja hon sa att jag svarade bra på dosen och att allt såg fint ut. Fick inte veta hur små de små var så antar att vad som helst kan hända. Men hoppas att det är ägg i de 11 som växt till sig hitills 😍
    Nu ska jag ska fortsätta med samma dos och sedan nytt ull på fredag. Antar att jag får en tid för äggplock då om man inte ska göra ett ul till innan 😁 

När får ni veta hur befruktningen gått? 

Har också glömt att meddela att det är helt ok att ta loratadin under ivf. Har ingen påverkan eller inverkan 😊
    Ja hoppas verkligen det 😍 Blir spännande att höra sen hur UL såg ut imorgon för dig!

Dom sa efter äggplocket igår att ringer dom inte idag så är det positivt och då ska vi komma in på den bokade tiden för återföring imorgon och dom har inte ringt 😍 Är helt pirrig för det men har samtidigt svårt att hoppas för mycket, dom skulle ju potentiellt kunna ringa imorgon bitti också med dåliga nyheter. Kommer nog inte kunna slappna av förrän det är gjort 🙈 Och då börjar nästa oro... 😅

Ah vilken tur, skönt att åtminstone slippa ett lidande utöver den här smärre tortyren vi får genomgå 😁
  • BubblanJ
    Razorcrest skrev 2024-02-29 12:46:59 följande:
    Ja, det är så svårt att veta vad man ska förvänta sig. Jobbigt när det blir en negativ överraskning. Hoppas du mår bättre idag Hjärta Precis! Det är ju faktiskt det som är det viktigaste :)

Jag är i väntans tider haha. Väntar på nästa mens (borde komma om cirka 3 veckor) för att sedan få göra FET. Känns som evigheter men försöker fylla ut det med roliga grejer som jag inte kan göra sen om jag (förhoppningsvis) blir gravid Solig
    Tack ❤️ Ja, nu mår jag bättre. Jag tror alla mediciner spädde på känslorna och nu har jag landat i allt lite. 

Åh vad jobbigt att behöva vänta! Men 3 veckor är ju faktiskt inte så lång tid. Helt rätt att fylla den tiden med massa roligt så att det går snabbare och du kanske kan slappna av lite 😊 Hur många har ni i frysen? Är det första IVF? 
Svar på tråden IVF/ICSI 2024