• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-01-28 16:10:15 följande:
    Haha känner igen mig! Så mycket info att ta in. Är lite orolig för att göra fel, men förhoppningsvis går det hyfsat bra. Jag går också på Livio Kungsholmen :) Tycker de verkar jättebra hittills och så skönt att det i princip bara var att sätta igång direkt.

Åh, tack <3 Min mens blev såklart några dagar sen. Den enda gången jag verkligen velat att den skulle komma i tid haha. Men den satte igång idag som tur var. Jag pratade med Livio i fredags och kommer mensen under helgen får man ta första sprutan måndagen efter. Så imorgon smäller det :) Lovar att uppdatera dig hur det var! Ska ta recovelle första dagarna. Vilken ska du ta? Verkar vara så olika när jag läser här.

Vad skönt att höra att du mår bra och att det börjar närma sig starten för dig med :) Så spännande! Låter bra att ge dem heads up. Känns som jag ringt dem massor med konstiga frågor och de är så gulliga varje gång. 
    Wow, då kör du igång idag! Pirrigt! Håller tummarna att det ska kännas ok med sprutan. Heja dig ikväll! <3

Jag vet, de är så oerhört tålmodiga med alla ens ängsliga frågor, haha.

Jag ska ta Gonal-F (150) några dagar och därefter lägga till Ganerelix. Håller med om att det verkar vara så otroligt olika, t om för oss som går på samma klinik!
  • Awesomeginger

Ljuslyktan: jag förstår, vi gjorde med utredning på vanlig gynekologmotgning och de var först när vi var på IVF kliniken som jag fick levaxin utskrivet.
    Men förstår verkligen känslan att nu har man fått något som skulle kunna vara problemet. Vi har bara kunnat göra två naturliga försök sen jag började äta de i augusti så vet inte om det gör någon skillnad riktigt. Men blev i alla fall garvid vid första återföringen (MF i november) och de kanske hjälpte till med det! 

• Smörblomman24
    Anonym (Ljuslyktan) skrev 2024-01-29 16:38:19 följande:

Smörblomman24: Tack snälla för din fina respons. Jag hade insättning måndag 22 januari, så 1 dag före dig. Jag är på RD8 idag, om man räknar att insättningsdagen är RD1. Jag har inte en endaste känning, så räknar stenhårt på att mensen dyker upp om någon / några dagar :(
    Låter väldigt jobbigt med den mensvärk som du beskriver :( Kan dock inte låta bli att tänka att det kanske är tecken på graviditet?! Hoppas hoppas att det är så!

Awesomeginger: Hej! :) Hoppas ÄL-veckan går bra! Gällande din fråga så var mitt TSH värde 3.3 vid utredning i Dec 2022. Jag gjorde min utredning hos en vanlig gynekolog (inte en IVF klinik), och den gynekologen tyckte inte att jag behövde medicin. Men läste på själv och hittade flera källor som skrev att det kan vara hjälpsamt att ha TSH under 2.5 när man försöker bli gravid, så kontaktade då vården, fick ta flera blodprover och hade då TSH på runt 4, så läkaren skrev ut levaxin. Har tagit levaxin i snart 1 år nu. Mitt TSH värde förbättrades rätt så fort och hållit sig så av vad jag vet från de blodprov jag tagit, senast 1.9 i Dec 2023. Ska fråga kliniken jag går hos om de kan ?ta över? sköldkörtel-grejen, så jag kan ta blodprov och recept via dom istället, för det låter ju smidigare. Först när jag upptäckte den förhöjda TSH nivån blev jag på nått märkligt sätt glad, för tänkte ?nu har jag äntligen hittat vad felet är?, men nu 1 år senare med bra TSH värden så verkar det ju inte som att det är det som varit / är problemet.

Hur känner du dig idag, fortsatt inga känningar?

Nu är det två till som jag skrivit med som inte haft några känningar alls som varit gravida!! Så ge inte upp, jag ser det som en gott tecken Hjärta 

Fortsatt ingen mens för mig, men molande värk, dock inte lika stark som i helgen. Huvudvärk igår som är borta idag. Inga ömma bröst öht. Man blir tokig på detta! Kommer du hålla dig till testdagen? Minns inte om du skrev vilken dag ni fick? :)

• Sofia1332

Hej på er, 
    nu har jag varit på Ultraljud nr 2 (sprutadag 9) de kunde se 8 stycken äggblåsor på ena äggstocken men desto färre, 3 på höger.

Har ingen aning vad som är ?normalt? men jag tog de som nått dåligt att jag hade så mycket mindre aktivitet på höger äggstock.. många på vänster sida var över 10. Nu får jag bara vänta på att livio ska ringa.. 

• Micasto

Hej alla :)
    Vad härligt med all pepp i den här tråden. Känns inspirerande! 

jag håller på med första ivf:en och är inne på sprutdag 5. Var inte beredd på alla typ oroskänslor som skulle komma under ivf:en. Känns som jag har så många "tänk om": tänk om jag gör nått fel med sprutorna, tänk om mina äggblåsor inte växer osv. 

• Awesomeginger

Sofia1332: vet inte vad som är vanligt, men för mig var de liknade, hade 3 st på höger där bara en blåsa var stor nog vid äggplock, medans på vänster hade jag 7 st som alla var i bra storlek. 
    Men man funderar ju, nu när vi testade själva förra månaden hoppades jag ju på att de var en väster månad 😅

• Sofia1332
    Awesomeginger skrev 2024-01-30 11:08:24 följande:

Sofia1332: vet inte vad som är vanligt, men för mig var de liknade, hade 3 st på höger där bara en blåsa var stor nog vid äggplock, medans på vänster hade jag 7 st som alla var i bra storlek. 
    Men man funderar ju, nu när vi testade själva förra månaden hoppades jag ju på att de var en väster månad 😅

Tack för ditt svar! Alltid skönt att höra att någon haft liknande situation. hur många ägg fick du ut då vid äggplock? 
    Jag har haft ett utomkvedshavandeskap på höger sida (de vet inte om de var i äggledarn eller äggstocken), hcg stannade av redan på 98. Fick då ta en cellgiftspruta för att få bort resterna. började undra om det kan påverka att de är mindre aktivitet där.. men sånt kommer man ju aldrig kunna få svar på! Man får heja på vänster äggstock helt enkelt!!
  • Awesomeginger
    Sofia1332 skrev 2024-01-30 13:06:31 följande:
    Tack för ditt svar! Alltid skönt att höra att någon haft liknande situation. hur många ägg fick du ut då vid äggplock? 
    Jag har haft ett utomkvedshavandeskap på höger sida (de vet inte om de var i äggledarn eller äggstocken), hcg stannade av redan på 98. Fick då ta en cellgiftspruta för att få bort resterna. började undra om det kan påverka att de är mindre aktivitet där.. men sånt kommer man ju aldrig kunna få svar på! Man får heja på vänster äggstock helt enkelt!!
    Tungt med utomhavandeskap och läskigt med cellgiftspruta! Men ja heja heja vänster! 
    Jag fick ut 6 ägg, inte jätte många med 4 blev blastocyster även om bara två var bra nog att frysa ner, blev ingen färsk återföring för mig. 
    Så de är verkligen kvalitén och inte mängden som spelar roll, även om man skulle vilja massor av fin fina ägg.
  • Fjällfärd
    Sofia1332 skrev 2024-01-30 09:26:08 följande:

Hej på er, 
    nu har jag varit på Ultraljud nr 2 (sprutadag 9) de kunde se 8 stycken äggblåsor på ena äggstocken men desto färre, 3 på höger.

Har ingen aning vad som är ?normalt? men jag tog de som nått dåligt att jag hade så mycket mindre aktivitet på höger äggstock.. många på vänster sida var över 10. Nu får jag bara vänta på att livio ska ringa.. 

Tror man brukar säga att man har en bra chans om man får ut 8-10 ägg. Man ser en ökad chans per ägg upp till ca 18 ägg, därefter planar det ut och man ser inte några stora ökningar vad gäller chanser. Detta är då på gruppnivå och man är ju alltid en individ. Har också för mig att det inte är ovanligt att det kan vara väldigt olika månad till månad hur många ägg det är i respektive äggstock. För mig har det i alla fall varierat när jag gjort UL i vanlig cykel. 

Lycka till ❤️
  • Sofia1332

Tack för att ni tar er tiden att svara Fjällfärd & Awesomeginger🙏🏻❤️

Livio ringde precis!
    Jag ska sänka dosen från 137,5 till 125 och fortsätta så tills fredag. då blir det ett 3:e ultraljud för att se så att äggblåsorna växt på sig lite till. prel. Ägguttag blev därför framflyttat till måndag 5/2. 

Svar på tråden IVF/ICSI 2024