• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Anonym (Mimmi88)

Är så ledsen och besviken! Gjorde denna IVF  privat, alltså betalat själva fullpris.

Nyligen fyllt 35 år och har ett AMH på 0,8

Hade äggplock idag, det fick ut bara 3 ägg. Av dessa 3 var en helt omogen, den andra var halvt mogen så de ska se om den hinner mogna nu på labbet och den sista var mogen. 

Är såå ledsen 😭😭

• Anonym (Smultron90)
    Anonym (Mimmi88) skrev 2024-02-02 17:05:40 följande:

Är så ledsen och besviken! Gjorde denna IVF  privat, alltså betalat själva fullpris.

Nyligen fyllt 35 år och har ett AMH på 0,8

Hade äggplock idag, det fick ut bara 3 ägg. Av dessa 3 var en helt omogen, den andra var halvt mogen så de ska se om den hinner mogna nu på labbet och den sista var mogen. 

Är såå ledsen 😭😭

Vad tråkigt att höra 😞 förhoppningsvis är den som är mogen ditt guldägg! jag håller tummarna men förstår känslan.

Själv hade jag VUL idag på sprutdag 7, regionfinansierad pga samkönad relation och hade 4 äggblåsor men läkaren tyckte vi skulle avbryta och prova igen om två cykler för att hoppas på fler blåsor. Kändes som ett nederlag 😒
  • Anonym (Mimmi88)
    Anonym (Smultron90) skrev 2024-02-02 17:25:07 följande:
    Vad tråkigt att höra 😞 förhoppningsvis är den som är mogen ditt guldägg! jag håller tummarna men förstår känslan.

Själv hade jag VUL idag på sprutdag 7, regionfinansierad pga samkönad relation och hade 4 äggblåsor men läkaren tyckte vi skulle avbryta och prova igen om två cykler för att hoppas på fler blåsor. Kändes som ett nederlag 😒
    Kanske är till det bästa, att det inte blir som mig. Jag hade 7 -8 st ganska bra storlek dag 8 i cyklen. Dag 10 såg hon 4 stora och två mindre. Nu på äggplock fanns 5 folliklar men bara 3 st med ägg i.

Förhoppningsvis bättre menscykel för dig nästa gång. Mitt enda hopp är de enda mogna ägget jag fick ut idag, men chansen är ju minimal ☹️
  • Juliab
    Zingostardust skrev 2024-02-02 14:40:12 följande:
    Åh, jag förstår att det känns mörkt men ni är lite i värsta fasen. Där man bara väntar på besked och lever månad för månad. Jag önskade nånstans att det skulle vara något lindrigt fel som skulle hjälpa oss att få hjälp...kanske låter knasigt men att månad ut och månad in gå och vänta och börja om igen var tortyr!!! Så jag förstår verkligen att det är tufft nu! ❤️

Tycker inte du ska vara för hård mot dig själv. Man tror ju nånstans att det är en självklarhet att det bara ska funka, tills det inte gör det. Jag började mycket senare i livet än vad jag önskade, men saker blir ibland inte som man tänkt. Försök inte tänka på det sättet! 

Förstår att du sörjer att ni inte är 4, men ingenting är ju definitivt och det är bara dumt att redan nu tänka det värsta! ❤️ Jag håller tummar å.tår att ni får ert lilla mirakel

Men du borde se provsvar på äggreserv på 1177? Kanske du inte vill kolla såklart! Låter helt galet att ni ska behöva vänta en månad för att få svar och samtal! Men det kanske är normalt? Har ju inte så mkt erfarenhet av sånt här själv. 

Tack för ditt svar. Jag behövde läsa detta. ❤️ 
    det är ingen runt mig som förstår. Min man tycker att jag överreagerar. Två nära vänner är gravida i v 18-20. Det som jag hade ?tänkt? att vara nu 🤦🏻?♀️. Alla verkar anse att man bara ska vara nöjd med den man har och ?går det så går det??. 

jag ska kolla 1177!! 

• Zingostardust
    Juliab skrev 2024-02-02 18:27:55 följande:

Tack för ditt svar. Jag behövde läsa detta. ❤️ 
    det är ingen runt mig som förstår. Min man tycker att jag överreagerar. Två nära vänner är gravida i v 18-20. Det som jag hade ?tänkt? att vara nu 🤦🏻?♀️. Alla verkar anse att man bara ska vara nöjd med den man har och ?går det så går det??. 

jag ska kolla 1177!! 

❤️ det är nog svårt att förstå för en man och för någon som inte är, eller har varit i samma sits. Man går ju själv runt och känner och hoppas och bygger upp nått slags hopp varje månad som sen raseras. Det är ju fruktansvärt. Och samtidigt ska man vara runt massa andra som är gravid eller precis har fått barn och inte kan prata om något annat. Det är såklart sjukt påfrestande! Inte för att man inte glädjer sig men för sorgen att man själv inte kan få det man önskar och undran över varför det inte går. 

Avskyr kommentaren om att man ska vara nöjd för att man Iallafall fått ett barn. Man borde få sörja det som inte blir som man tänkt, det syskonet som aldrig verkar komma ❤️ 
  • Juliab
    Zingostardust skrev 2024-02-02 19:38:02 följande:
    ❤️ det är nog svårt att förstå för en man och för någon som inte är, eller har varit i samma sits. Man går ju själv runt och känner och hoppas och bygger upp nått slags hopp varje månad som sen raseras. Det är ju fruktansvärt. Och samtidigt ska man vara runt massa andra som är gravid eller precis har fått barn och inte kan prata om något annat. Det är såklart sjukt påfrestande! Inte för att man inte glädjer sig men för sorgen att man själv inte kan få det man önskar och undran över varför det inte går. 

Avskyr kommentaren om att man ska vara nöjd för att man Iallafall fått ett barn. Man borde få sörja det som inte blir som man tänkt, det syskonet som aldrig verkar komma ❤️ 

Tack och tack igen. 

det är förbaskat skönt att någon förstår. 

• MissWaffle

Jag hoppar in i denna tråd! Känner jag behöver på nått vis få någon form av stöd i kommande IVF process. Mycket tankar snurrar, ångest, oro, förväntningar, väntan och en massa känslor på en och samma gång. 
    Lite info om mig/oss. Jag (34) och sambo (40) bestämde oss för lite över två år sedan att vi skulle börja försöka får barn. Ingen av oss har barn från tidigare, så det är första gången för oss. Jag tog ut min kopparpsiral i november 2021. Naiv som jag var, och kanske med tanke på att man alltid fått höra "ha inte oskyddat sex, då blir du på smällen direkt", tänkte jag att saker och ting skulle gå snabbt. 
    Ett år gick, inget hände. Vi tog kontakt med sjukvården efter att försökt i lite över ett år. Remissen fick bakslag, pga min dåvarande vikt och jag var över 35 i bmi. 
    Fått kämpa ner med vikten (som jag la på mig pga antidepressiva). Äntligen kom jag ner nästan 14kg och hamnat väl under 35 i bmi nu. Jag fick ligga på med remissen och sjukvården att vi åtminstone kunde få börja med att mannen skulle få lämna spermaprov. Var så förbannad över att han inte fick börja med ne utredning, bara pga min vikt. 
    Nå väl, han fick lämna prov och allt var normalt. Jag kom ner till gränsen och fick påbörja utredning, allt var normalt. Så vi är båda friska, inga avvikelser eller någon tydlig förklaring på vår barnlöshet. 

För två dagar sedan fick vi komma till sjukhuset i Åbo (vi är boende på Åland) och träffa läkaren. Vi hade ingen koll på vad som skulle ske vid besöket. 
    Väldigt trevlig läkare, pratade bra svenska, förklarade bra om allt och vi ska få börja med korta processen IVF när min period i maj börjar. Uppskattningsvis blir det början/mitten av maj. Ytterligare hittades en myom vid min livmoder, men enligt läkarens bedömning har den inget med infertiliteten att göra eller behöver göras något före IVF. 

Det mest jobbiga som för mig snurrar i hela huvudet, är en blandning av rädsla, ångest och orolighet. Både att ta hormoner, ta ut ägg och sen hela graviditeten och födseln skrämmer mig. Jag läser mycket, är också lite nörd av anatomi, sjukvård och sånt. Men det gör också att jag stöter på info om vad som "kan hända". Min hjärna skapar katastroftankar. Sen all väntan. Det orättvisa med att kvinnan ska genomgå en massa behandlingar, ingrepp och saker, medans mannen bara behöver runka i en burk... 

Ett tag kände jag att skulle jag vetat om att det skulle ta oss över två år av noll framsteg, enorm psykisk ohälsa pga detta, att behöva ryckas mellan hopp och förtvivlan för varje månad, hade jag inte velat ta steget att bli med barn... Jag har förstås skuldkänslor för att tänka så här, även om jag vet att jag inte ska ha skuldkänslor för vad jag känner. 

Hoppas någon här kan känna igen sig i det jag känner. Behöver inte vara alla delar förstås...

• EFW
    Smörblomman24 skrev 2024-02-02 15:52:13 följande:
    Exakt, insättning förra tisdagen :) så det är nervösa dagar! Hjärta
    Så spännande, förstår att det blir en jobbig väntan. ❤️ Hur fungerar det med gravtester, när kan man göra dessa. I vanliga fall så kan man ju börja testa vid CD 10 om man är nyfiken, men gissar att det är annorlunda vid ivf? 😊
  • Awesomeginger
    EFW skrev 2024-02-03 07:56:08 följande:
    Så spännande, förstår att det blir en jobbig väntan. ❤️ Hur fungerar det med gravtester, när kan man göra dessa. I vanliga fall så kan man ju börja testa vid CD 10 om man är nyfiken, men gissar att det är annorlunda vid ivf? 😊
    Skulle säga att man brukar få testdag ca 14 dagar efter återföring ( beroende på om de är 2/3 dagars eller blasto).
    Jag testade positivt 11 dagar efter återföring med clearblue känsligare test och då var de super stark så kunde säkert fått positivt flera dgara tidigare.
    Vid detta återföring kommer jag göra 10 dagar efter då vi har massa planer kommande dagar där och vill veta 
  • EFW
    Awesomeginger skrev 2024-02-03 10:59:24 följande:
    Skulle säga att man brukar få testdag ca 14 dagar efter återföring ( beroende på om de är 2/3 dagars eller blasto).
    Jag testade positivt 11 dagar efter återföring med clearblue känsligare test och då var de super stark så kunde säkert fått positivt flera dgara tidigare.
    Vid detta återföring kommer jag göra 10 dagar efter då vi har massa planer kommande dagar där och vill veta 

Ja 14 dagar är ju en väldigt lång väntan, men får man mensen innan man hinner plussa då om det inte tagit sig, eller kommer progesteronet man tar stoppa mensen även om man inte är gravid? 

Har en känsla av att jag kommer fusk testa innan jag också 😅 Håller tummarna att du får ett pluss! ❤️

Svar på tråden IVF/ICSI 2024