• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Zingostardust
    Juliab skrev 2024-02-02 13:56:48 följande:

Tack! 

jag har inte hittat så många som beskriver sekundär barnlöshet så det är intressant att få veta vad andra har för ?orsaker?. 

Vår första blev plus på tredje försöket, så det gick ju snabbt. Helt utan ägglossningstester etc. Jag var 33 år då. Nu är vi inne på åttonde Cykeln och inte tillstymmelse till graviditet, så efter nyår kontaktade vi kliniken. Nu har jag trackat ägglossning och cykler på alla Sätt som finns tror jag och allt verkar fungera  Misstänker att det antingen handlar om min ålder/äggreserv eller min man. Mannen lämnade prov för två veckor sedan och jag för en vecka sedan. Vi får svar/samtal med läkare först 29 februari. De är helt fullbokade. 

Det är otroligt frustrerande att vänta på alla sätt och vis. Både att vänta på att det ska ta sig och att få svar. och jag tycker det är psykiskt påfrestande att min planering som jag så naivt hade gjort upp har gått åt h-vete. Jag trodde blint att det skulle gå lika enkelt som sist. 

Jag är 36 nu.

Har redan målat upp bilden av att vi aldrig kommer att kunna bli fyra. Samtidigt är jag otroligt tacksam för det barn jag har, hon är mitt allt. 

Åh, jag förstår att det känns mörkt men ni är lite i värsta fasen. Där man bara väntar på besked och lever månad för månad. Jag önskade nånstans att det skulle vara något lindrigt fel som skulle hjälpa oss att få hjälp...kanske låter knasigt men att månad ut och månad in gå och vänta och börja om igen var tortyr!!! Så jag förstår verkligen att det är tufft nu! ❤️

Tycker inte du ska vara för hård mot dig själv. Man tror ju nånstans att det är en självklarhet att det bara ska funka, tills det inte gör det. Jag började mycket senare i livet än vad jag önskade, men saker blir ibland inte som man tänkt. Försök inte tänka på det sättet! 

Förstår att du sörjer att ni inte är 4, men ingenting är ju definitivt och det är bara dumt att redan nu tänka det värsta! ❤️ Jag håller tummar å.tår att ni får ert lilla mirakel

Men du borde se provsvar på äggreserv på 1177? Kanske du inte vill kolla såklart! Låter helt galet att ni ska behöva vänta en månad för att få svar och samtal! Men det kanske är normalt? Har ju inte så mkt erfarenhet av sånt här själv. 
  • Smörblomman24
    Zingostardust skrev 2024-02-02 10:09:41 följande:

Vet inte varför jag inte kunde lägga ditt meddelande i texten här smörblomman, är helt nu på Familjeliv =p 

Vad kul att vi är så nära inpå! Jag hade jättekrafrig mensvärk i måndags på FM  och lite på tisdagen och sen dess har det avtagit och kommit och gått lite. Jag skulle haft mens i måndags i min vanliga cykel. Nu har jag nästan ingen menvärk alls. Inga ömma bröst eller andra symtom heller...förutom brunblandade flytningar. Hoppas det är ett gott tecken. Vi har ett barn sedan tidigare utan ivf, och med honom kände jag absolut ingenting. 

Vi fick två stycken till frysen så vi hoppas på nån av dom om det inte går vägen. ❤️ Har ni fler i frysen också? 

Ibland krånglar den där ''citera''-knappen för mig också! :) Men jag såg ditt meddelande!

Vad spännande att vi är så nära i tiden och verkar haft lite samma symtom där med mensvärk men inga känningar i brösten. Hur är det med de bruna flytningarna idag, mer/mindre? Håller tummarna att det är ett gott tecken! Kör du stimulering i form av progesterontabletter eller något annat? :)

Vad kul att ni fick två rackare till frysen! Oavsett om det går vägen denna gång är det skönt att man har dem där - ifall man behöver för framtiden!

Vi fick två till frysen och det är nu ett av dessa jag ruvar på. Fortsatt inga symtom för mig idag. Är SÅ sugen på att tjuvtesta....men ska hålla mig!

• LinneaWookie

Hej

Hoppar in i denna tråd efter att inte ha skrivit på Familjeliv på typ 4 år!

Fick barn 2020 med hjälp av IVF. Hade försökt "vanliga vägen" i 2 år ungefär när vi gjorde en utredning 2018, och de kom fram till att det var väldigt liten chans att lyckas naturlig väg pga min mans låga spermieantal.
    2 IVF-omgångar, flera återföringar och 2 horribla MF senare så fick vi äntligen vår fantastiska son 2020.
    Han är nu snart 4 och jag längtar så efter ett till barn.... Vi hade ett embryo kvar i frysen som vi gjorde återföring med i oktober, men det blev inget alls, mensen kom och så var det slut med det. 

Jag hade hela tiden tänkt att jag skulle vara nöjd med ett barn och om det sista embryot inte blev något så skulle det kännas OK, men mina känslor ville annat tydligen. Jag kan inte sluta vara ledsen över att det kanske inte blir fler barn, och börjar typ gråta så fort jag ser en bäbis eller pratar om barn. Kul!

Så nu har vi bestämt oss för att göra en helt ny omgång. Det svider ju rejält ekonomiskt med 37.000 kr (sist var det billigt/statligt subventionerat eftersom vi inte hade barn sedan innan, men nu är det fullt pris).
    Och om det färska embryot som "ingår" inte tar sig så kostar det 19.000 till per överföring av fryst. Vi betalade 19 i oktober också men det blev ju inget av.

Så jag har panik över pengarna men kan heller inte släppa tanken på ett till barn. Och ja blir 36 i år så vi har inte 100 år på oss direkt.

Avbetalning blir vår räddning, och vi ska köra igång nu vid nästa mens.

Ska bli spännande att se hur det går för er andra, och att ha möjlighet att bolla och ventilera här inne igen.

Lycka till allihopa!

• Smörblomman24
    EFW skrev 2024-02-02 14:23:26 följande:

Hej, 
    Jag är ny här men hänger en del i 35+ gruppen 😊 Jag och sambon har försökt att bli gravida i nästan ett år. Eftersom jag blir 40 nu i vår så sökte vi hjälp och det visade sig att det är manlig faktor som spökar hos oss. Jag har barn sedan innan så hade det lite på känn men tänkte att även min ålder kan spela in. Men men, mitt AMH värde ser bra ut så nu är det IVF på G. Jag väntar min mens runt den 20/2 och då går starten 😅 Vet inte alls hur jag ska hantera allt, nu är ju förväntningarna höga både hos mig och sambon att det kommer bli en bebis till nästa höst/vinter. Har nog aldrig förut hoppats så mycket på något i hela mitt liv ❤️🙈

Ville bara säga hej då jag tänkte börja hänga här också 😊

Välkommen! Spännande att ni är igång Glad håller tummarna!! Hjärta kommer gå så bra!
  • Smörblomman24
    LinneaWookie skrev 2024-02-02 14:42:30 följande:

Hej

Hoppar in i denna tråd efter att inte ha skrivit på Familjeliv på typ 4 år!

Fick barn 2020 med hjälp av IVF. Hade försökt "vanliga vägen" i 2 år ungefär när vi gjorde en utredning 2018, och de kom fram till att det var väldigt liten chans att lyckas naturlig väg pga min mans låga spermieantal.
    2 IVF-omgångar, flera återföringar och 2 horribla MF senare så fick vi äntligen vår fantastiska son 2020.
    Han är nu snart 4 och jag längtar så efter ett till barn.... Vi hade ett embryo kvar i frysen som vi gjorde återföring med i oktober, men det blev inget alls, mensen kom och så var det slut med det. 

Jag hade hela tiden tänkt att jag skulle vara nöjd med ett barn och om det sista embryot inte blev något så skulle det kännas OK, men mina känslor ville annat tydligen. Jag kan inte sluta vara ledsen över att det kanske inte blir fler barn, och börjar typ gråta så fort jag ser en bäbis eller pratar om barn. Kul!

Så nu har vi bestämt oss för att göra en helt ny omgång. Det svider ju rejält ekonomiskt med 37.000 kr (sist var det billigt/statligt subventionerat eftersom vi inte hade barn sedan innan, men nu är det fullt pris).
    Och om det färska embryot som "ingår" inte tar sig så kostar det 19.000 till per överföring av fryst. Vi betalade 19 i oktober också men det blev ju inget av.

Så jag har panik över pengarna men kan heller inte släppa tanken på ett till barn. Och ja blir 36 i år så vi har inte 100 år på oss direkt.

Avbetalning blir vår räddning, och vi ska köra igång nu vid nästa mens.

Ska bli spännande att se hur det går för er andra, och att ha möjlighet att bolla och ventilera här inne igen.

Lycka till allihopa!

Lycka till, till er också! Hjärta trist med kostnaden men det får vara värt! Såna kämpar vi är som genomgår den här resan och framförallt du som haft massa tråkigheter på vägens gång med mf mm :( 
  • Zingostardust
    Smörblomman24 skrev 2024-02-02 14:42:18 följande:

Ibland krånglar den där ''citera''-knappen för mig också! :) Men jag såg ditt meddelande!

Vad spännande att vi är så nära i tiden och verkar haft lite samma symtom där med mensvärk men inga känningar i brösten. Hur är det med de bruna flytningarna idag, mer/mindre? Håller tummarna att det är ett gott tecken! Kör du stimulering i form av progesterontabletter eller något annat? :)

Vad kul att ni fick två rackare till frysen! Oavsett om det går vägen denna gång är det skönt att man har dem där - ifall man behöver för framtiden!

Vi fick två till frysen och det är nu ett av dessa jag ruvar på. Fortsatt inga symtom för mig idag. Är SÅ sugen på att tjuvtesta....men ska hålla mig!

Ja jättekul! :) 

Idag är det lite mer flytningar bruna/mörkröda. Fortfarande väldigt lite. Inget som direkt kommer ut, men på pappret (ursäkta info). Lite mer mensvärk som kommer och går. Men inte mycket. 

Har varit i kontakt med ivf kliniken som säger att om det blir större flöde ska jag testa. Om det är negativt är det mens påväg. Hon sa också att det kan bli så av vagitorerna, tar cyclogest. Svårt att veta vad som är "tillräckligt flöde"....

Sååå jag testar nog imorgon och hoppas på att det är vaggisarna som spökar. 😬😬

Håller tummarna för dig! Jag vill ju tro att inga symtom är bra ;) 
  • LinneaWookie
    Smörblomman24 skrev 2024-02-02 14:50:56 följande:
    Lycka till, till er också! Hjärta trist med kostnaden men det får vara värt! Såna kämpar vi är som genomgår den här resan och framförallt du som haft massa tråkigheter på vägens gång med mf mm :( 
    HjärtaHjärta
  • EFW
    Smörblomman24 skrev 2024-02-02 14:49:22 följande:
    Välkommen! Spännande att ni är igång Glad håller tummarna!! Hjärta kommer gå så bra!
    Tack så himla mycket ❤️ Håller tummarna för dig också, för vist ruvar du? 🥰
  • Smörblomman24
    EFW skrev 2024-02-02 15:41:41 följande:
    Tack så himla mycket ❤️ Håller tummarna för dig också, för vist ruvar du? 🥰
    Exakt, insättning förra tisdagen :) så det är nervösa dagar! Hjärta
  • EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-01-31 10:07:07 följande:
    Åh tack! Vad gullig du är <3 Nu är jag igång :) Tyckte själva sprutan inte kändes något, det var mest mentalt obehagligt. Men jag tänker nog att man vänjer sig under veckan. Så det kommer att gå toppen för dig med! :)

Tycker jag redan idag känner lite spänningar vid äggstockarna, men det kanske bara är inbillning. Ska bli väldigt spännande att se hur kroppen reagerar. Är både otålig, pepp och nervös samtidigt haha.
    Åh vad spännande, skönt att höra att det verkar ha gått ok med sprutorna! 

Förstår att du känner allt det där på samma gång! Hur mås det i kroppen nu, några dagar in? Fortfarande känningar vid äggstockarna? Hoppas det känns ok! 

Idag kickade min nervositet igång inför start nästa vecka! Både jättejättepirrig och nervös, men också nojig över att mensen ska strula igen, som den gjorde förra månaden, eller att vi av andra skäl inte ska få komma igång. Men det är väl bara att hoppas att det inte blir en repris! 

Så spännande att följa er som ruvar också. Håller tummarna för er! 
Svar på tråden IVF/ICSI 2024