• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Razorcrest
    EmmyLO skrev 2024-02-06 18:34:25 följande:
    Razorcrest: Toppen, bra att veta! Haha, ja jag ska definitivt också lyda råden. Ser det som en jättebra ursäkt för sig själv att slippa pallra sig iväg och träna, hehe.

Tack gulliga du för pepp! <3 Känner mig grymt otålig nu. I dag har jag haft tydlig mensvärk, så förhoppningsvis kommer mensen ikväll eller imorgon. Har flera gånger fingrat på förpackningen med Gonal-F som står i kylen och väntar... har faktiskt inte ens vågat hämta ut Ganirelix för jag inte vill jinx:a, haha. Bra att du gör mig lite mentalt förberedd på att den kan svida lite!

Ja, det läkaren säger stämmer ju verkligen. För- och nackdelar! Så himla spännande i alla fall! Håller tummarna inför ultraljudet imorgon! Du får gärna berätta hur det går om du vill dela :)

BaeA: Först och främst, stort tack för tipset! Jag sträckläste boken och har gjort en massor understrykningar och anteckningar för egen del. Grymt intressant, och det sporrar mig verkligen att försöka äta bättre och inte sockerchocka kroppen som jag annars gör för jämnan. Har bl.a. beställt hem den typen av Q10 som rekommenderas, i tillägg till Thornes Prenatal, Vitamin D och Omega 3 (från lax). Inser ju att det inte kommer hinna ge någon verkan denna omgång, men jag är så inställd på att det kommer krävas mer än en omgång, så då tänker jag att det är lika bra att börja skapa goda förutsättningar för det.

Har din läkare förresten sagt något om man kan fortsätta äta tillskotten under tiden man tar sprutorna? Hur mår du och hur går allt? Visst har du flera ägg i frysen? :)
    Helt rätt! :)

Förstår att du är otålig. Hur har det gått? Har mensen startat? Hoppas!

Är precis hemkommen efter andra ultraljudet. Äggblåsorna har ökat från 11 st i måndags till 17 st idag Förvånad Vad snabbt det kan gå. Så det blir äggplock på fredag och totalfrys. Nu börjar jag bli nervös på riktigt! Jag tror jag har lyckats gå in i en bubbla senaste veckorna och bara haft full fart framåt. Nu känns allt mer på riktigt. Hoppas äggplocket går smidigt och att jag bara skrämmer upp mig själv i onödan. 
  • Smörblomman24
    Razorcrest skrev 2024-02-07 14:30:29 följande:
    Helt rätt! :)

Förstår att du är otålig. Hur har det gått? Har mensen startat? Hoppas!

Är precis hemkommen efter andra ultraljudet. Äggblåsorna har ökat från 11 st i måndags till 17 st idag Förvånad Vad snabbt det kan gå. Så det blir äggplock på fredag och totalfrys. Nu börjar jag bli nervös på riktigt! Jag tror jag har lyckats gå in i en bubbla senaste veckorna och bara haft full fart framåt. Nu känns allt mer på riktigt. Hoppas äggplocket går smidigt och att jag bara skrämmer upp mig själv i onödan. 
    Inte läst igenom hela din IVF-historia, men vill bara lugna dig gällande äggplocket - såklart högst individuellt hur det känns men jag förväntade mig det värsta, är (enligt mig själv) väldigt känslig för smärta, så jag var supernervös...men det kändes inte, litet litet stick två gånger bara, och allt gick så snabbt. Helt chockad efteråt! Så skickar pepp och hoppas du kan släppa nerverna Glad Stort lycka till med din resa! Håller tummarna! Hjärta
  • EFW
    Smörblomman24 skrev 2024-02-07 14:45:01 följande:
    Inte läst igenom hela din IVF-historia, men vill bara lugna dig gällande äggplocket - såklart högst individuellt hur det känns men jag förväntade mig det värsta, är (enligt mig själv) väldigt känslig för smärta, så jag var supernervös...men det kändes inte, litet litet stick två gånger bara, och allt gick så snabbt. Helt chockad efteråt! Så skickar pepp och hoppas du kan släppa nerverna Glad Stort lycka till med din resa! Håller tummarna! Hjärta
    Det där är så skönt att höra, tycker också själva äggplocket känns läbbigt 😅

Hur går det för dig smörblomma? Vist har du testdag i morgon 😍 Några känningar?
  • Razorcrest
    Smörblomman24 skrev 2024-02-07 14:45:01 följande:
    Åh, tusen tack för dina lugnande ord! Hjärta Det var precis vad jag behövde höra :) Hur mådde du efter plocket? Tog det lång tid att komma tillbaks på banan? Jag har en middag inbokad dagen efter, hade varit kul att gå men jag vet inte om det är överambitiöst haha. 
  • Smörblomman24
    EFW skrev 2024-02-07 15:09:10 följande:
    Det där är så skönt att höra, tycker också själva äggplocket känns läbbigt 😅

Hur går det för dig smörblomma? Vist har du testdag i morgon 😍 Några känningar?

Det kommer gå bra! Du inväntar mensen, visst var det så? Så börjar du men injektionerna direkt? :) Håller tummarna för dig!!Hjärta 

Det går bra, tror jag, inga direkta känningar. Molvärken har avtagit nästan helt och idag aningen ont i brösten. Exakt! Testdag imorgon och jag är så nervös! Ställer in min på minus för att inte bli allt för deppig!

• Smörblomman24
    Razorcrest skrev 2024-02-07 16:06:31 följande:
    Åh, tusen tack för dina lugnande ord! Hjärta Det var precis vad jag behövde höra :) Hur mådde du efter plocket? Tog det lång tid att komma tillbaks på banan? Jag har en middag inbokad dagen efter, hade varit kul att gå men jag vet inte om det är överambitiöst haha. 
    Jag mådde bra, jag tog dock lite lugnande (pga min otroliga rädsla innan) så var lite groggy av den - vilket bara kändes skönt! Flört Men den avtog snabbt. Fick dricka lite saft, käka en macka och efter ca 30min fick jag åka hem och vila några timmar, tog dagen ledig men slutade med att jag satt hemma och jobbade vid datorn och gick även på en middag hos några vänner på kvällen! Kanske dumt mentalt, men rent fysiskt så var det inga problem! Aningen öm i tjejmagen två-tre dagar efteråt och pyttelite blödning. Tror absolut att du kan gå på middagen dagen efter! Håller tummarna att du får samma upplevelse! Jag går till Sophiahemmet och de sa att de flesta upplever det som jag gjorde Hjärta
  • Razorcrest
    Smörblomman24 skrev 2024-02-07 16:43:02 följande:
    Jag mådde bra, jag tog dock lite lugnande (pga min otroliga rädsla innan) så var lite groggy av den - vilket bara kändes skönt! Flört Men den avtog snabbt. Fick dricka lite saft, käka en macka och efter ca 30min fick jag åka hem och vila några timmar, tog dagen ledig men slutade med att jag satt hemma och jobbade vid datorn och gick även på en middag hos några vänner på kvällen! Kanske dumt mentalt, men rent fysiskt så var det inga problem! Aningen öm i tjejmagen två-tre dagar efteråt och pyttelite blödning. Tror absolut att du kan gå på middagen dagen efter! Håller tummarna att du får samma upplevelse! Jag går till Sophiahemmet och de sa att de flesta upplever det som jag gjorde Hjärta
    Det är verkligen så skönt att höra att du hade en så bra upplevelse! Tack för att du delar med dig Hjärta Hoppas att det blir detsamma för mig. Känner mig i alla fall lugnare nu :)

Såg här ovanför att du har testdag imorgon! Åh vad spännande! Hoppas och håller alla tummar för digHjärta 
  • EFW
    Smörblomman24 skrev 2024-02-07 16:37:23 följande:

Det kommer gå bra! Du inväntar mensen, visst var det så? Så börjar du men injektionerna direkt? :) Håller tummarna för dig!!Hjärta 

Det går bra, tror jag, inga direkta känningar. Molvärken har avtagit nästan helt och idag aningen ont i brösten. Exakt! Testdag imorgon och jag är så nervös! Ställer in min på minus för att inte bli allt för deppig!

Ja precis, mens om två veckor och då är det till att börja med injektionerna. 😊

Förstår att det är nervöst, väldigt bra gjort att kunna vänta med att testa 😄 Håller tummarna att det blir ett pluss. ❤️ Ömma bröst kan ju bara positiv, beroende på hur du brukar ha innan mens. 
  • Smörblomman24
    EFW skrev 2024-02-07 19:06:15 följande:
    Ja precis, mens om två veckor och då är det till att börja med injektionerna. 😊

Förstår att det är nervöst, väldigt bra gjort att kunna vänta med att testa 😄 Håller tummarna att det blir ett pluss. ❤️ Ömma bröst kan ju bara positiv, beroende på hur du brukar ha innan mens. 
    Jag tjuvtestade precis och jag är gravid Hjärta otroligt mycket känslor, glas, livrädd allt på en gång. Håller tummarna för att din mens kommer snart så du får köra igång! Håll mig uppdaterad här också Skrattande
  • EFW
    Smörblomman24 skrev 2024-02-07 21:54:59 följande:
    Jag tjuvtestade precis och jag är gravid Hjärta otroligt mycket känslor, glas, livrädd allt på en gång. Håller tummarna för att din mens kommer snart så du får köra igång! Håll mig uppdaterad här också Skrattande

Men ja!! Stort grattis! 😍❤️ 

Ja kan tänka mig att det är mycket känslor och det är ju helt okej ❤️ Men Wiiii så mysigt 🥰

Svar på tråden IVF/ICSI 2024