• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Razorcrest
    Weysan skrev 2024-02-12 14:30:57 följande:

Lycka till alla på er resa nu! Håller tummarna ❤️ 

Jag är på ruvardag 12, har testadag den 14:e. Testade tidigt och visar sig att jag är gravid! Så tacksam just nu. Aldrig plussat innan och det är många känslor nu. Hoppas allt går vägen  

Vad underbart!! Stort grattis Hjärta Blir så glad att se att denna resa ger resultat :) 
  • Grunkemoj

Hej på er!

har genomgått två rundor stimulering. Började första i november ifjol (gonal-f+ganirelix). Fick ut 13 mogna ägg. Pga dålig spermiekvalitet blev det icse. inga klarade sig till frysen trots så många mogna ägg. 

andra rundan valde de att göra återföring dag 2 (menopur+ganirelix). Vi hörde ingenting om att spermiekvaliteten hade varit dålig, återföringen skedde 24/2. Jag ruvar nu på mitt hopp. hade testdag igår 11/2 och smygtestade redan 9/2. Har sedan tagit typ 6 test Tyst alla har varit positiva. 

hade en minimal blödning 6/2 och en igår söndag som var lite större. 

läste i min journal idag om att de fått göra icse igen pga dålig spermiekvalitet. Så nu verkar vi i alla fall ha ett svar på varför det inte fungerat som det ska. vi blev gravida naturligt en gång under våra totalt 3,5 års försök innan ivf. 

nu sitter jag här och är LIVRÄDD att få missfall, troligen eftersom jag redan upplevt det. Mantra ?jag väntar barn, inte missfall?. 

känner verkligen påfrestningen paykiskt. I samband med molvärk och spotting känner jag mig orolig just nu. Men jag hoppas verkligen pyret vill stanna kvar. Hen är så otroligt efterlängtad. Att läsa om era upplevelser har hjälpt mig mycket. Tack!

• Razorcrest
    EmmyLO skrev 2024-02-12 14:28:35 följande:

Razorcrest: Åh fattar verkligen att det är nervöst! Med tanke på att du fick så många ägg så finns väl väldigt goda förutsättningar för att ni får många till frysen! 😊🙏 Jag håller alla tummar för det, så otroligt pirrig väntan det måste vara för er. ❤️ 

Jag ringde idag och barnmorskan menade att eftersom blödningen kom när mensen var beräknad och det blödde ordentligt (dvs inte bara spottings) så trodde hon, precis som du sa, att Gonal-F kan ha påverkat mensen. Men det är bara att fortsätta, sa hon. Jag inbillar mig att jag har lite värk, ibland höger och ibland vänster. Men framförallt känner jag mig uppblåst/tjock över nedre delen av magen. Råkade läsa om en som blev allvarligt överstimulerad, lät väldigt otäckt, men det är nog under alla förhållanden för tidigt för att jag ska ha blivit det hehe. 🙈

/Mästare i inbillning

Tusen tack! Hjärta

Vad skönt att hon inte trodde att det var något konstigt :) Och så spännande att du har lite känningar! Det är nog bara ett gott tecken :) Jag tyckte också att mina äggstockar började kännas rätt tidigt. Pga av mitt AMH-värde fanns risk för överstimulering men läkaren sa att det oftast sker efter äggplocket/vid färsk återföring, så det bör inte vara någon fara :) Även om jag är precis likadan och skrämmer upp mig själv haha. 
  • Weysan

Tack snälla alla!! ❤️❤️ 

Jag har stor respekt för denna resa och är helt förundrad att ens barn blir till på en naturlig väg. Ju mer jag läst på ju mer mirakelkänsla känns det som (klyschigt jag vet). 

Nu hoppas jag det går hela vägen men tar en dag i taget. 

Jag har inte så mycket symtom. Har molande känsla i livmodern, lite som innan mens fast svagare. Jag har lite ömma bröst men hade det sen jag började med progrestron. Sen är jag allmänt trött men inte så farligt ännu. Antar att det utvecklas ju längre tiden går. Utöver det känns det normalt, förutom att jag har svårt att tro på det 🙊

• Anonym (HoppOchFörtvivlan)

Jag gjorde äggplock idag, det gick super! Kände typ ingenting och behövde inget mer smärtstillande eller lugnande än den startdos jag fick innan vi började. Lite illamående på vägen hem men ingen ytterligare smärta hittills. Så det verkar ha gått bra! Vi fick ut 7 ägg, imorgon ska vi bli uppdaterade om ev befruktning. Återföring planerad preliminärt till torsdag om allt gått bra.

Jag tror nu förstår vad jag menar när jag säger att det blir så speciellt om man tänker några månader fram och så vet man inte om man är gravid i femte månaden eller inte, och så fortsätter det så över en lång tid. Vi har försökt blir gravida i typ två år och från början tänkte jag, ?jag undrar hur det ska med den långa bilresan jag kanske är gravid då?, ?jag ska den klänningen på X bröllop men jag kanske är gravid då?, ?ska jag gå i det här jobbprojektet, jag kanske är gravid då? och sedan övergick det till att nu vågar jag inte tänka att jag någonsin ska bli gravid. 

Weysan, jag håller alla tummar och tår för dig! ❤️

• Awesomeginger

HoppOchFörtvivlan: Skönt att de gick bra med plocket idag!
    Kan bara säga att jag är precis likadan, hela tiden tänkte, hur blir det om jag är gravid då eller undra hur de blir om jag är gravid så. 
    Värsta var de när jag blev gravid vid första återföringen, då tänkte jag och planerade upp allt efter graviditeten, tyvärr varade den inte långe nog.
    Men tror de kan vara bra för själen att drömma och plannera för det!

5 av 7 ägg som togs ut igår är befruktade, vi följer planen med återföring på dag 3 dvs torsdag.  I får vi se hur de växer på sig?

• BaeA
    Anonym (HoppOchFörtvivlan) skrev 2024-02-12 18:00:11 följande:

Jag gjorde äggplock idag, det gick super! Kände typ ingenting och behövde inget mer smärtstillande eller lugnande än den startdos jag fick innan vi började. Lite illamående på vägen hem men ingen ytterligare smärta hittills. Så det verkar ha gått bra! Vi fick ut 7 ägg, imorgon ska vi bli uppdaterade om ev befruktning. Återföring planerad preliminärt till torsdag om allt gått bra.

Jag tror nu förstår vad jag menar när jag säger att det blir så speciellt om man tänker några månader fram och så vet man inte om man är gravid i femte månaden eller inte, och så fortsätter det så över en lång tid. Vi har försökt blir gravida i typ två år och från början tänkte jag, ?jag undrar hur det ska med den långa bilresan jag kanske är gravid då?, ?jag ska den klänningen på X bröllop men jag kanske är gravid då?, ?ska jag gå i det här jobbprojektet, jag kanske är gravid då? och sedan övergick det till att nu vågar jag inte tänka att jag någonsin ska bli gravid. 

Kan veeeeerkligen relatera, 2020 på sommaren tänkte jag att detta är sista sommaren jag dricker, för sen är jag gravid och mamma. För vi skulle gifta oss i maj 21, men pga pandemi gick ju inte, utan blev sept 21. men några månader hit eller dit kändes fine. Blev sen gravid på första försöket, men slutade i tidigt MF och sedan dessa har vi försökt och har då tänkt som du. Åh kommer missa detta bröllop pga får inte flyga osv. men om man inte hade fått drömma i denna misär hade man ju blivit ännu knäppare än vad man redan känner sig efter all manisk informationsletande.

såg att flera av era ägg blivit befruktade håller tummarna för att de delar sig som de ska till dag 3.
  • LinneaWookie
    Fjällfärd skrev 2024-02-09 12:37:34 följande:
    Vi har inte heller haft något kuratorsamtal under vår utredning, heller inte hört någon som haft det. Vi påbörjade också privat finansierad IVF på Livio (i Umeå). Har dock haft kontakt med kurator ändå pga krisstöd efter beskedet om min låga äggreserv, men det var helt på eget initiativ.
    Vi har inte heller blivit erbjudna kuratorsamtal vid någon av våra IVF-omgångar Förvånad Vi bor i Uppsala och har gått till en privat klinik. Men det kan säkert skilja sig från region till region som flera skrivit.
Svar på tråden IVF/ICSI 2024